Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr med lav prosent protein.


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Just now, JeanetteH said:

Robur Single Protein salmon and rice har 21% protein. Light föret deres har 19% proteiner, men kun 8% fett. 

De fleste av MUSH råforene har en protein % på +/- 15%. Jeg vet de selger det på Oasen for jeg sjekket for noen her om dagen :P 

Interessant. 

 

Jeg fôrer hovedsakelig v&h men syns det er kjekt å venne til tørt også. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, JeanetteH skrev:

Robur Single Protein salmon and rice har 21% protein. Light föret deres har 19% proteiner, men kun 8% fett. 

De fleste av MUSH råforene har en protein % på +/- 15%. Jeg vet de selger det på Oasen for jeg sjekket for noen her om dagen :P 

 

2 minutter siden, Synnikken skrev:

Interessant. 

 

Jeg fôrer hovedsakelig v&h men syns det er kjekt å venne til tørt også. ?

Men kan man regne proteininnhold i rått på samme måte som i tørrfôr?

 

Hvorfor skal du ha fôr som er lavt i protein? :) Hvis det er til valpen er det vel mest fornuftig å se etter et greit valpefôr hvis man skal bruke ved siden av vom og hundemat?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Vilje said:

 

Men kan man regne proteininnhold i rått på samme måte som i tørrfôr?

 

Hvorfor skal du ha fôr som er lavt i protein? :) Hvis det er til valpen er det vel mest fornuftig å se etter et greit valpefôr hvis man skal bruke ved siden av vom og hundemat?

Ja, vi regner det likt. Det er 15% protein i v&h valpefor om jeg ikke tar helt feil her nå. 

 

Det er anbefalt med lavt proteininnhold til shar pei. Derfor jeg er på jakt etter ett tørt alternativ med lav protein. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Synnikken skrev:

Ja, vi regner det likt. Det er 15% protein i v&h valpefor om jeg ikke tar helt feil her nå. 

 

Det er anbefalt med lavt proteininnhold til shar pei. Derfor jeg er på jakt etter ett tørt alternativ med lav protein. :) 

Hvorfor det? Vet de kan få sharpei-feber og at det kan gå på nyrene osv., men det må vel være de uheldige individene som er rammet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke regne % likt i tørrt og vått/rått, da de har helt forskjellige tørrstoffinnhold. Med VOH skal man minst doble protein% for å sammenligne med tørrt, da VOH har ca 35% tørrstoffinnhold mens et tørrfor har ca 90% . Så 15% protein i VOH er minst 30% protein i et tørrfor. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen kornfritt og lav protein er litt vanskelig, tror ikke man kommer unna ris. Det beste jeg kjenner til er Standart Original Mild med 19% protein, det inneholder ris og lam. Men de har sluttet å selge Standart sine produkter på Animal så det er ikke så lett å få tak i for tiden. Ellers kjenner jeg til Appetitt Senior, det er kornfritt og har 20% protein. Det er lurt å sjekke hvor kalori-rikt fôret er, det bør ikke være for magert. Må du gi store mengder tørrfôr for å komme opp på nivå med f.eks 500g vom active som er ca 1150 kcal, så kan total mengde protein i gram bli ganske høy selv om mengden i prosent er oppgitt til å være lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tulip skrev:

Man kan ikke regne % likt i tørrt og vått/rått, da de har helt forskjellige tørrstoffinnhold. Med VOH skal man minst doble protein% for å sammenligne med tørrt, da VOH har ca 35% tørrstoffinnhold mens et tørrfor har ca 90% . Så 15% protein i VOH er minst 30% protein i et tørrfor. 

 

Ja, jeg kom frem til samme når jeg slo opp i ernæringsnotatene mine for å dobbeltsjekke, hadde i bakhodet at man ikke kunne sammenligne direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Vilje skrev:

Ja, jeg kom frem til samme når jeg slo opp i ernæringsnotatene mine for å dobbeltsjekke, hadde i bakhodet at man ikke kunne sammenligne direkte. 

Vom og hundemat informerer på sin FAQ side at: Protein-nivået i VOM serien, når man regner % av omsettelig energi, ligger på det samme nivået som i tørrfôr (24-32%).

Jeg bruker av og til tørrfôr og 300g av det tørrfôret tilsvarer 500g Vom Active i kcal/omsettelig energi. Tørrfôret inneholder 28% protein og 300 g dagsrasjon gir da 84 g proteiner, litt mer enn en vom-pølse. De som hevder at råforing med vom eller provit gir overdoser av proteiner tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pasadena skrev:

Vom og hundemat informerer på sin FAQ side at: Protein-nivået i VOM serien, når man regner % av omsettelig energi, ligger på det samme nivået som i tørrfôr (24-32%).

Jeg bruker av og til tørrfôr og 300g av det tørrfôret tilsvarer 500g Vom Active i kcal/omsettelig energi. Tørrfôret inneholder 28% protein og 300 g dagsrasjon gir da 84 g proteiner, litt mer enn en vom-pølse. De som hevder at råforing med vom eller provit gir overdoser av proteiner tar feil!

Omsettelig energi og %av innhold er to forskjellige ting. Omsettelig energi fra hønsefjær er lavt, men protein% kan være høy likevel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tulip skrev:

Omsettelig energi og %av innhold er to forskjellige ting. Omsettelig energi fra hønsefjær er lavt, men protein% kan være høy likevel. 

 

Umulig for vanlige folk å fastslå nøyaktig hva de brune kulene egentlig er. Så man har kun innholdsdeklarasjonene å foholde seg til og håpe det beste - det gjelder alle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal sammenlikne vått og tørt må man sammenlikne basert på tørrstoffbasis. På tørrfôret er det renget om slik at en har den reelle verdien i 100g. Det samme med råfôr. VoH skal også ha beregnet verdier på tørrstoffbasis og deretter lagt til vannet det inneholder for å få riktig innhold på innholdsfortegnelsen.

Så er det sånn at energi oppgis som omsettelig energi, det vil si i de fleste tilfeller 95% av den faktiske energimengden. Noen justeringer der i forhold til art som skal ha fôret.
De siste 5% er da altså ikke mulig å nyttegjøre seg av og føres ikke opp.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pasadena skrev:

Umulig for vanlige folk å fastslå nøyaktig hva de brune kulene egentlig er. Så man har kun innholdsdeklarasjonene å foholde seg til og håpe det beste - det gjelder alle det. 

Umulig? Det er bare å google, så finner man gode norske svar på hva ordene i innholdsfortegnelsen betyr. Uavhengig om det gjelder hundemat, kosmetikk eller Toroposen. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tulip skrev:

Umulig? Det er bare å google, så finner man gode norske svar på hva ordene i innholdsfortegnelsen betyr. Uavhengig om det gjelder hundemat, kosmetikk eller Toroposen. 

 

 

Dessverre kan hverken jeg, Herr og Fru BareÅ, Google, sminkeselgere eller pulverkokker sannsynliggjøre at et fysisk produkt og beskrivelsen av dette produktet samsvarer.

Altså hvis man vil vite om ordet kylling i innholdslisten har materialisert seg som nebb og fjær i fôrkulen så er det fôrkulen som må analyseres, ikke emballasjeteksten. Fordi de fleste tørrfôr består av kraftig prosessert substans med veldig liten partikkelstørrelsen så må man lab-teste for å kunne fastslå om f.eks proteinene er keratiner, dvs fjær o.l. Det er trøblete å være kvalitetsbevisst forbruker: Regelverket for merking av fôrvarer er ikke som regelverket for merking av næringsmidler, så det kan ikke sammenlignes. Men (sånn litt mindre OT :huh:) så er reglene for angivelse av selve næringsverdiene helt greie, det er vanlig at produsenten tar forbehold og skriver max. eller min. for å gi seg selv litt slingringsmonn, det er akseptabelt fordi det er naturlige og uunngåelige variasjoner i f.eks fett- og proteininnhold, spesielt i ubehandlet ferskfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...