Gå til innhold
Hundesonen.no

Har overtatt am.cocker med floker


Tosy
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Tosy skrev:

Disse kammene bruker jeg nå- den grove valgte frisøren ut for meg og de fine kjøpte jeg på dyrebutikken. Den ene er visst loppekam ? Kunne sikkert hatt bedre finkammer, men synes de funker greit. Saksa hjalp frisøren meg med. Kunne ikke kjøpe den dyreste, men denne kostet vel 800 kr.

20180131_140444.jpg

De to kammene lengst til høyre minner om de jeg har :) og saksa også! I tillegg til en god karde av noe slag.

3 timer siden, Tosy skrev:

Og denne klipperen. Som sagt kunne jeg ikke kjøpe det dyreste utstyret, men hun mente denne var god nok for hunden ( hun har klippet henne tidligere for forrige eier) og bladet kan enkelt byttes ut. Tror den kostet rundt 1500.

1517404176941344150123.jpg

Vi har hatt en dyr ostermaskin frem til oktober, da døde den, og orket ikke sende til reparasjon(var blitt 5 år). Har nå en andis, ikke den du har, da vi valgte å kjøpe en dyrere en - for vi har dårlige erfaringer med de rimeligere, for amerikanerpels tar på motoren. Men du ser jo hvor lenge den varer, og tipser har lettere pels :)

Vi bruker 4f skjæret og 10 skjæret, ikke de plastikktingene til å sette utenpå, for de fungerer dårlig. Ordentlig skjær er verdt pengene! 4f brukes på kroppen og øverst på beina. Nedover brukes saks når pelsen har blitt flokefri. Ørene barberes inni, klippes utenpå. 

10 skjæret brukes på bryst, under magen, mellom beina og hodet, samt litt nedover nakken - for å få frem luft til kroppen :) 10 brukes også på labber og mellom tær, og opp til sporene foran. Hvis du lurer på noe om den klippen eller utstyret, så er det bare å spørre :)

Da blir han seenes ut som på bildet :)

received_1536873943030699.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønn hund ? Godt at de kommer til noen som får ordnet opp i pelsen ihvertfall! Min har ikke blitt børstet, annet enn kanskje noe med de børste som ikke funker for hennes pels, og har blitt klipt helt ned 2-3 ganger i året med maskin pga det tror jeg. 

Klippet allerede magen og brystet hennes i dag. Da fikk jeg bort flokene i armhulene, men hun ville ikke gjøre det lett for meg. Fikk mye ros og snacks da, så fikk vi det til til slutt. Tar vel beina i morgen, det tok lang tid. Hadde sikkert vært lurt å fått henne klippet hos en proff, men ettersom vi investerer litt i utstyr ønsker jeg å lære det selv. Hun har allerede vært hos meg i et par uker og vi har hatt pelsstell hver dag, så hun begynner å bli vant til det. Blir nok veldig mye bedre når vi ikke har alle disse vonde flokene å jobbe med hver gang.?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nathalie98 skrev:

De to kammene lengst til høyre minner om de jeg har :) og saksa også! I tillegg til en god karde av noe slag.

Vi har hatt en dyr ostermaskin frem til oktober, da døde den, og orket ikke sende til reparasjon(var blitt 5 år). Har nå en andis, ikke den du har, da vi valgte å kjøpe en dyrere en - for vi har dårlige erfaringer med de rimeligere, for amerikanerpels tar på motoren. Men du ser jo hvor lenge den varer, og tipser har lettere pels :)

Vi bruker 4f skjæret og 10 skjæret, ikke de plastikktingene til å sette utenpå, for de fungerer dårlig. Ordentlig skjær er verdt pengene! 4f brukes på kroppen og øverst på beina. Nedover brukes saks når pelsen har blitt flokefri. Ørene barberes inni, klippes utenpå. 

10 skjæret brukes på bryst, under magen, mellom beina og hodet, samt litt nedover nakken - for å få frem luft til kroppen :) 10 brukes også på labber og mellom tær, og opp til sporene foran. Hvis du lurer på noe om den klippen eller utstyret, så er det bare å spørre :)

Da blir han seenes ut som på bildet :)

received_1536873943030699.jpeg

Nydelig ? Slik håper jeg at jeg kan klare å få frøkna til å se ut når pelsen vokser ut igjen.. Nå ser hun ganske rar ut med bar mage, men det er jo midlertidig ? 

Vi har kun 10 skjæret som fulgte med. Da går vi nok til innkjøp av et 4f skjær også. De samme skjærene kan vel settes på en ny (og dyrere ?) maskin når den tid evt kommer? Hvis ikke de trenger å byttes ut enda da. Vi må sikkert kjøpe en bedre senere, men det ser ut til at den funker inntil videre. Vi overtok jo frøkna dagen etter at vi hørte om henne, så dette var ikke akkurat planlagt økonomisk. Vi får oppgradere etterhvert ?

* Hvordan er det egentlig med armhulene - bør de alltid klippes korte eller børste gjennom hver dag? Vil tro det lett blir floker der.

* Hva med ryggen? Skal den klippes med 4f skjær? Den er ganske glatt og fin nå. Vokser ryggpelsen på samme måte som resten? Spør kanskje dumt... ?

* Klipper du halsen med 4f eller 10? Samme rundt hele veien?

* Lar du bare halen være som den er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tosy skrev:

Nydelig ? Slik håper jeg at jeg kan klare å få frøkna til å se ut når pelsen vokser ut igjen.. Nå ser hun ganske rar ut med bar mage, men det er jo midlertidig ? 

Vi har kun 10 skjæret som fulgte med. Da går vi nok til innkjøp av et 4f skjær også. De samme skjærene kan vel settes på en ny (og dyrere ?) maskin når den tid evt kommer? Hvis ikke de trenger å byttes ut enda da. Vi må sikkert kjøpe en bedre senere, men det ser ut til at den funker inntil videre. Vi overtok jo frøkna dagen etter at vi hørte om henne, så dette var ikke akkurat planlagt økonomisk. Vi får oppgradere etterhvert ?

Skjærene kan brukes på ny maskin, vi har skiftet ut en gang på 8-9 år :)

* Hvordan er det egentlig med armhulene - bør de alltid klippes korte eller børste gjennom hver dag? Vil tro det lett blir floker der.

Jeg klipper alltid kort i armhulene, bruker 10 der, så børstes han 3-4 ganger i uka, oftere ved dårlig vær og dekkenbruk ?

* Hva med ryggen? Skal den klippes med 4f skjær? Den er ganske glatt og fin nå. Vokser ryggpelsen på samme måte som resten? Spør kanskje dumt... ?

Han barberes med 4f ja, med hårene på vinteren og mot hårene på sommeren. Pelsen der vokser likt som resten av kroppen, blir den ikke klipt så blir det også floker der ? Bare fint med spørsmål! 

* Klipper du halsen med 4f eller 10? Samme rundt hele veien?

Forsiden av halsen og brystet klippes med 10, pass på å dra litt i huden så du kommer til hudfolder. I ansiktet så har også amerikanerne en fold midt på underleppa, der vokser også pelsen og det blir fort sårt og irritert der - så viktig å barbere når ansiktet barberes! 

Baksiden av halsen(nakken) klippes sammenhengende opp til hodefestet med 4f, der går vi over til 10, men mange bruker 4f der også for lengre pels :) Tenk at det liksom går en linja fra ørefeste og loddrett ned, den skiller foran og bak!

* Lar du bare halen være som den er?

Nå har min medfødt korthale pga skade, men hvis du tenker at når halen logrer så skal pelsen ha en bue som følger halen i den lengden du vil ha den, evt bruk et av skjærene der ?

Satt på telefon så svarte i sitatet ?

http://hundesonen.no/topic/76154-amerikaneren-elvis-og-jaktgolden-lita/

 her har jeg noen klippebilder på første side...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får det garantert bedre uten floker :) Hadde noen faste kunder tidligere som nesten alltid bestilte "pointerklipp", dvs. helt skrella. Noen ganger ville hun beholde de i sportsklipp, da klipte jeg samme fasong som en utstillingsklipp, men selvfølgelig alt beheng veldig kort. Husker ikke om jeg brukte skjær 4 eller om det var noe kortere på mage og bein. Lyske, armhuler og kjønnsåpninger pleier jeg alltid å klippe kort uansett på hunder med flokepels, men jeg klipper sånn at det ikke synes "fra utsiden".

Sånn pleide de å komme inn til klipp, noen ganger litt lenger pels også
12188098_10156182482740641_2764531624372

"Søstra" etter klipp (ser sikkert hvorfor jeg kaller det pointerklipp). Hele hunden er klippet med 10'er-skjær
12185125_10156182482665641_4227262287296

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, det var kort ja ? Ser virkelig ut som en annen type hund. Tror jeg går for sportsklippen ihvertfall!

Skjønner jo det nå at det bare er å kjøre på med en gang, hadde jo ikke tenkt på å klippe ryggen hennes engang. Beina vil også bli klippet helt ned da, pga at de floker seg lett. Dette blir spennende ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nathalie98 skrev:

De to kammene lengst til høyre minner om de jeg har :) og saksa også! I tillegg til en god karde av noe slag.

9 timer siden, Tosy skrev:

Hva er en god karde da? ? Trodde den svarte børsten som jeg fikk med henne var en karde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tosy skrev:

Hva er en god karde da? ? Trodde den svarte børsten som jeg fikk med henne var en karde..

Jeg har en gammel en, som har overlevd mange hunder, kjøpte en ny lignende, men det var helt feil... Men se på den på linken over, den har jeg hørt bra om! 

Og lykke til med klipping! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittkarde er denne
universal%20slicker%20pict.jpg
Franks universal slicker brush. Tror det er Yukon som er importør, så forhandlere som fører Yukon bør ha disse, eller mulighet til å bestille :) Oppdretteren til ene hunden her er hundefrisør, og bruker kun disse med unntak av lett børsting på ører og bein, da bruker hun noe mindre og mykere, men det er jo ikke på lang eller flokete pels. Til gjennombørsting av halvlang pels er jeg helt avhengig av børste med ståltenner og puddelkam, pluss gjerne en kam som er litt finere. Anbefaler Chris Christensen Ice On Ice til løsning og forebygging av floker, evt. showshine til hest (den som heter Showsheen synes jeg er den beste).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere, skal kjøpe en av de dere anbefaler. Har klippet henne, men er ikke ferdig. Det tar så lang tid, så jeg får ikke tatt alt på en dag. Hun er ikke SÅ tålmodig at det går akkurat, men det hjelper seg. ?

Må få klippet beina (med 10 skjær denne gangen, senere med saks) og stumpen skikkelig, halen og finpusse hele kroppen. Ser jeg må barbere ansiktet snart også.

Endte med å sette på en av kammene på ryggen og nakken osv frem til jeg får kjøpt et 4f skjær. Må bruke det jeg har inntil videre! Hun ble veldig kort da, stakkar.

Slik er hun nå. Husk at dette ikke er det ferdige resultatet og at det er min første gang! ?

20180202_082739.jpg

20180201_211740.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tosy skrev:

Takk dere, skal kjøpe en av de dere anbefaler. Har klippet henne, men er ikke ferdig. Det tar så lang tid, så jeg får ikke tatt alt på en dag. Hun er ikke SÅ tålmodig at det går akkurat, men det hjelper seg. ?

Må få klippet beina (med 10 skjær denne gangen, senere med saks) og stumpen skikkelig, halen og finpusse hele kroppen. Ser jeg må barbere ansiktet snart også.

Endte med å sette på en av kammene på ryggen og nakken osv frem til jeg får kjøpt et 4f skjær. Må bruke det jeg har inntil videre! Hun ble veldig kort da, stakkar.

Slik er hun nå. Husk at dette ikke er det ferdige resultatet og at det er min første gang! ?

20180202_082739.jpg

20180201_211740.jpg

Det var da en søt liten rufsetufs :) Hva slags blanding er det? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Det var da en søt liten rufsetufs :) Hva slags blanding er det? 

Ja, hun er en liten rar søting ? Hun er blanding av yorkshire og chihuahua. Kjøpte henne som valp da vi bodde i Spania for et par år siden. Pelsen hennes vokser ikke som en yorkshire, så jeg har ikke klippet henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mushi skrev:

Så fin hun ble! Husk at hun fryser uten pels og du må kjøpe et godt og varmt dekken til henne :)

Ja, må skaffe et godt dekken til henne. Fant ut at lillefrøknas litt for store Hurtta vinterdekken nesten passer til henne, så hun får låne det i mellomtiden. 2-3 cm fra haleroten på ryggen, men det funker i mellomtiden ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...