Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål til en potensiell hundepasser


Poter
 Share

Recommended Posts

26 minutter siden, tillien skrev:

For meg ville det vært mer snakk om at jeg forteller hvordan ting skal være enn at jeg spør og graver om alt mulig. Fysisk avstraffelse på noe vis skal ikke skje. Selv slik som ikke påfører smerte, men er ment for å "dominere" hunden. Kjefting, smelling eller annet egnet for å "skremme hunden til vett er" ikke heller ikke tillatt. Bur bruker hun kun i bilen, hun skal ikke være i bur ellers. Mat morgen og kveld, vent en time etter mat før aktivitet. Og så videre, noe avhengig av hva som er viktigst for deg og ditt hundehold...

Men vær spesifikk på det viktige. Ikke anta at de tenker likt. Jamfør den butikkhistorien over. På ferie hos min far opplevde jeg feks at han hermet etter meg og tok hunden løs i hagen for morgenens risserunde. Det hadde ikke falt meg inn at han trodde han hadde kontroll på henne. Det fikk greit. da jeg oppdaget det før noen situasjon kunne oppstått. Så for min del ville jeg feks presisert for evt passere at hun aldri skal utenfor døren uten et "værsågod" (inkludert bildør) og der skal hun uten unntak være i bånd.

Uansett, ved å fortelle hvordan du vil ha det og noen spørrende "høres det greit ut for dere ...?", eller "er det noe dere er vant med fra før ...?" så vil jeg tro du i de fleste tilfeller merker veldig greit om dere er på bølgelengde, og om dere ikke var det i utgangspunktet, om de skjønner tegninga. Gjerne med litt forklaring om de stusser på noe.

Jepp, sånn er det her og. Konkrete instruksjoner, så går ting fint.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 2ne skrev:

Jeg syns jeg er mistroisk til folk, men jeg pleier ikke å gå ut fra at voksne folk er ansvarsløse hundemishandlende psykoer som juger for å få dengt litt på bikkjene mine en gang i blant. 

Der er ingen her som mener at mennesker med en annen treningsfilosofi er psykoer (åpenbart - du er den eneste som bruker det begrepet). Men at det finnes store variasjoner i metoder og hva man selv synes er "riktig" burde ikke komme som en overraskelse, og da må man jo prøve og finne en hundepasser som befinner seg på noenlunde samme sted på skalaen. Det er nok også ganske stor variasjon i hva man forventer, du synes for eksempel det er greit at noen peller bikkja di fysisk ut av sofaen - det synes ikke jeg, selv om lørva mi tåler det helt fint. Jeg legger ikke lista etter hva hun tåler, jeg ligger lista etter hvordan jeg vil at hun skal bli behandlet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri satt bort hundene mine til totalt fremmede, men venner og familie. Har ofte satt de til folk/familier som er helt uten hundeerfaring. De synes ofte er det veldig stas å passe en hund og da er jeg trygg på at hunden får det ekstra fint med mye tur og oppmerksomhet. Jeg pleier ikke å stille spørsmål/holde et intervju, men heller gi de instrukser om det viktigste de bør vite:

  • Ikke hilse på andre hunder (gjelder enkelte av hundene og alltid i bånd).
  • Gi godbit hver gang du roper på hunden og den kommer (vips, så er jeg trygg på at de har innkalling uansett hva som skjer rundt). Gi godbit når hunden utfører kommandoer og triks.
  • Hvis man leker med pinner eller andre leker kan hunden bli gira og bomme på leken slik at den biter. Pass på at leken ikke tar helt av.
  • Mengde mat, hvordan man tar på trekkseler osv viser jeg.

Det er vel det som gjelder mine hunder. Ellers har hundepasserne frie tøyler og skal få lov til å bli kjent med hunden på sin måte

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Wilhelmina said:

Der er ingen her som mener at mennesker med en annen treningsfilosofi er psykoer (åpenbart - du er den eneste som bruker det begrepet). Men at det finnes store variasjoner i metoder og hva man selv synes er "riktig" burde ikke komme som en overraskelse, og da må man jo prøve og finne en hundepasser som befinner seg på noenlunde samme sted på skalaen. Det er nok også ganske stor variasjon i hva man forventer, du synes for eksempel det er greit at noen peller bikkja di fysisk ut av sofaen - det synes ikke jeg, selv om lørva mi tåler det helt fint. Jeg legger ikke lista etter hva hun tåler, jeg ligger lista etter hvordan jeg vil at hun skal bli behandlet.

Okay, hvordan skal de få henne ut av sofaen om hun ikke vil? Som i at hun ikke går ut? Skal de bare la henne bli der da? 

Og hva tror du jeg mener når jeg sier at de kan få fjerne hunden min fra sofaen fysisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Okay, hvordan skal de få henne ut av sofaen om hun ikke vil? Som i at hun ikke går ut? Skal de bare la henne bli der da? 

Ja, det var egentlig det som var poenget mitt. Vil ikke hundepasser ha hund i sofaen så er ikke det den riktige hundepasseren for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Ja, det var egentlig det som var poenget mitt. Vil ikke hundepasser ha hund i sofaen så er ikke det den riktige hundepasseren for meg.

Jeg er ikke uenig i det faktisk, mine får være i sofaen og senger fra de er bittesmå her, for meg ville det vært litt stusselig om de plutselig måtte være gulvhunder :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jøsses.... jeg innser at jeg har et skrekkelig lemfeldig forhold til hundepass. Og hva er greia med å anta at folk UTEN hund kjøper seg hundebur for å passe en tilfeldig hund en gang i mellom? What liksom - bur er ikke akkurat et møbel.

Hva jeg hadde gjort?
Vel, om noen lurte på om de kunne få passe en av mine hunder så hadde jeg sagt "værsågod" når vil du ha den?
Avtalt at de kunne låne på overnattingsbesøk for å se om det fungerte, levert bikkja med mat og bånd med følgende:
1. Den er ikke alltid flink til å gå i bånd, men er tilsnakkanes
2. Den er vant til å være i sofa og seng, men ønsker dere ikke det - så si bare nei og dytt den av sofaen
3. Den stjeler mat - dere lærer fort å rydde
4. Kanskje greit om dere ikke slipper den løs sånn første gangen, det får vente til dere blir bedre kjent, men skulle uhellet være ute - så kan den navnet sitt og mat fungerer hver gang.
Kos dere!

Så ville jeg sett på hunden når jeg henta den dagen etter om den har trivdes eller ikke. Er den HYSTERISK glad for å se meg og vil helst hjem, ja - så var det kanskje ikke noen suksess - er den hysterisk glad, men vimser mellom passer og meg - ja, så har bikkja kost seg. Hilser den avmålt på meg før den går tilbake til passer, ja - så vet jeg at den har hatt det strålende. 
Enkelt og greit.

Det er liksom ikke rakettforskning å passe hund. Man trenger ikke embetseksamen i hverken hundepsykologi, adferdsteori eller læringsmetoder - for å passe ei bikkje i ny og ne. Bikkja trenger tur, mat og oppmerksomhet - og det vil den jo garantert få - hvem pokker tilbyr seg å passe en hund for å stue den inn i et bur (fortsatt rart å anta at folk uten hund har det stående i tilfelle) og ikke kose seg med den.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...