Gå til innhold
Hundesonen.no

El- eller hybridbil/ hundebil


tmp
 Share

Recommended Posts

Jeg er redd bilen vår ikke har all verdens med tid igjen å leve, og har derfor begynt å fundere litt på neste bil. Vi har to mellomstore hunder som må få plass til burene sine i bagasjerommet i tillegg til litt (eller helst mye) ekstra plass til "mennesketing". Vi har i dag en berlingo multispace og er veldig fornøyd med den, plassmessig.

Jeg har lest flere hundebiltråder her, men lurer på om det er det noen her som har kjennskap til og kan anbefale elbil eller hybridbil som kan passe våre behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan e-NV200 var den første jeg tenkte på mtp el-biler med stor plass (er varebil). Vet ikke om jeg vil anbefale den da, har bare prøvekjørt den en gang og falt vel ikke helt for den selv - og vet lite om den. Kan være farget av at den vi prøvekjørte hadde veldig lite ekstrautstyr også + at jeg ikke liker varebiler :P Test fra dinside.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hybriden til Mitsubishi, Outlander (tror jeg den heter) kanskje? 
Eneste er vel at disse SUV'ene er så latterlig dårlige på bagasjeplass. 
Merkelig å lage turbil uten plass til bagasje (og hund).
Men mulig den er romslig nok? Ikke sjekka den selv. 

Mercedes skal visst ha en SUV-hybrid også (sikkert morsommere pris på den...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betty skrev:

Nissan e-NV200 var den første jeg tenkte på mtp el-biler med stor plass (er varebil). Vet ikke om jeg vil anbefale den da, har bare prøvekjørt den en gang og falt vel ikke helt for den selv - og vet lite om den. Kan være farget av at den vi prøvekjørte hadde veldig lite ekstrautstyr også + at jeg ikke liker varebiler :P Test fra dinside.no

Drømmen er så god plass, men testen sier at den har veldig liten rekkevidde når det er kaldt..under 7 mil, så da utgår den dessverre! Men takk for tips :-)

Akkurat nå, Shokata skrev:

Den hybriden til Mitsubishi, Outlander (tror jeg den heter) kanskje? 
Eneste er vel at disse SUV'ene er så latterlig dårlige på bagasjeplass. 
Merkelig å lage turbil uten plass til bagasje (og hund).
Men mulig den er romslig nok? Ikke sjekka den selv. 

Mercedes skal visst ha en SUV-hybrid også (sikkert morsommere pris på den...)

Har faktisk lest noen tester på outlander, og den så interessant ut. Er dog usikker på bagasjeplassen, leste et sted at det var et minus med bilen. Men verdt å sjekke ut, takk for tips :-)

edit: tipper mercedesen har morsom pris ja, men skal sjekke ut den også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har sett på som aktuell er Mitsubichi Phev. Ladbar hybrid. Men den ble fort lagt vekk fordi det EL batteriet hadde så dårlig rekkevidde at det nesten ikke lønte deg. (ville ha en bil jeg kunne kjøre EL til og fra jobb og bensin på lengere turer). Denne bilen rakk bare 1 vei til jobb på EL. Og bensin Suv frister ikke pga økonomien, også fordi den er tung pga. det store batteriet i bilen.

Ellers har jeg ikke sett så mye på disse bilene fordi de enten har for dårlig rekkevidde eller for dårlig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Djervekvinnen skrev:

Eneste jeg har sett på som aktuell er Mitsubichi Phev. Ladbar hybrid. Men den ble fort lagt vekk fordi det EL batteriet hadde så dårlig rekkevidde at det nesten ikke lønte deg. (ville ha en bil jeg kunne kjøre EL til og fra jobb og bensin på lengere turer). Denne bilen rakk bare 1 vei til jobb på EL. Og bensin Suv frister ikke pga økonomien, også fordi den er tung pga. det store batteriet i bilen.

Ellers har jeg ikke sett så mye på disse bilene fordi de enten har for dårlig rekkevidde eller for dårlig plass.

Du mener Mitcubichi Outlander Phev., sant? Den som er nevnt over? Har du testet den selv? Hvor god plass er det i bagasjerommet? Tror jeg var innom en test som gav ny oppdatert versjon (2017?) god anmeldelse. Hvilken versjon så du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En ting som er greit å sjekke ut på el biler. Hvordan er kupevarmeren også er det en god del el biler i hvertfall som ikke kan ha henger. For meg som ikke har råd til ny bil så ble valget enkelt jeg måtte gå for gamel teknologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lijenta skrev:

En ting som er greit å sjekke ut på el biler. Hvordan er kupevarmeren også er det en god del el biler i hvertfall som ikke kan ha henger. For meg som ikke har råd til ny bil så ble valget enkelt jeg måtte gå for gamel teknologi

Det er nesten ingen elbiler du kan trekke med. Tror det bare er Tesla modell X pr i dag. Nye Audien som kommer skal vistnok også kunne.

Batteriene vil alltid ta plass i en hybrid, samt gjøre den tyngre. Så sjekk drivstofforbruket når en har brukt opp strømmen. 

Hva med for eksempel VW passat som hybrid?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre er inne på så gis det alltid trekk for bagasjeromsplass i tester av hybridene da batteriene jo er nødt til å ligge en plass. Men spørsmålet er jo egentlig ikke om det finnes en versjon med større bagasjerom, spørsmålet er om bagasjerommet er stort nok for deg.

I et normalt prissjikt så er det vel Passat, Outlander, Kia Niro og Kia Optima stasjonsvogn som muligens har stort nok bagasjerom for hund. Jeg kjøpte en Audi A3 e-tron rett før jeg bestemte at jeg skulle ha hund og den blir i alle fall aaaaaltfor liten. Men den hadde nok blitt for liten i vanlig versjon også. Men teknologien fungerer alldeles ypperlig. Det er nøyaktig samme drivlinja som står i Passaten. Men Passaten blir egentlig temmelig dyr synes jeg. Skulle jeg handlet på nytt så hadde jeg tatt en veldig nøye titt på Kia Optima stasjonsvogn. Godt priset og bedre elektrisk rekkevidde enn alle andre hybrider. Kjenner forøvrig flere med Outlander og de er godt fornøyd.

Det begynner jo å komme en del elbiler, men det er vel bare Tesla som har plass nok til to hunder bak, muligens. Baklukene er jo så skrå, men det er mye plass så det finnes sikkert løsninger. Det finnes noen varebiler, men rekkevidden blir såpass kort at jeg ville tenkt meg nøye om i alle fall. Audi e-tron kommer, men den blir vel temmelig dyr den også, som Tesla.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
3 timer siden, Kokospaniel skrev:

Det er nesten ingen elbiler du kan trekke med. Tror det bare er Tesla modell X pr i dag. Nye Audien som kommer skal vistnok også kunne.

Batteriene vil alltid ta plass i en hybrid, samt gjøre den tyngre. Så sjekk drivstofforbruket når en har brukt opp strømmen. 

Hva med for eksempel VW passat som hybrid?

 

 

Har ikke råd til ny bil og da begrenser det seg til å ikke kjøpe hverken hybrid eller el bil. Det fordi jeg trenger å ha plass, varmeapperat og hengerfeste med normal trekk mulughet(under hestehenger).

Ja vet om tesla men hehe min økonomi så er den umulig å nå opp til i pris

Men jeg viste ikke at Passat leveres som hybrid. Har stortsett sett små hybrider. Da jeg hadde bilen på rep så kjørte jeg suzuki swift firehjulstrekk hybrid og gud å jeg koste meg. Men der var det ikke en gang plass til buret til Niri når jeg la ned setene bak ellers så sikla jeg stort på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tmp skrev:

Du mener Mitcubichi Outlander Phev., sant? Den som er nevnt over? Har du testet den selv? Hvor god plass er det i bagasjerommet? Tror jeg var innom en test som gav ny oppdatert versjon (2017?) god anmeldelse. Hvilken versjon så du på?

Ja stemmer. Har ikke prøvekjørt den men lest mye om den. Det var det jeg leste som gjorde at vi ikke gikk videre med planen.( kort rekkevidde, bensinmotor ,tung bil etc pluss litt dyr.)  Størrelsesmessig er den bra.  En av de største variantene.  Så plassmessig bra. :)  dette var ifjor. Endte opp med en vanlig liten stasjonsvogn istedet, billig i drift men ikke god plass. Er visst vanskelig å få alt man ønsker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Passat GTE hybrid. Innmari god bil altså! Romslig baggasje. Men det er jo en ganske dyr bil, så det spørs litt hva man er mest opptatt av; baggasjeplassen er typisk stasjonsvogn, men i tillegg er komforten i seter og mulig tilleggsutstyr bra. For meg er det helt tilstrekkelig, til ett hundebur baki. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...