Gå til innhold
Hundesonen.no

Borsali´nos 2nd O Ofelia "Krølle" - Bedlington Terrier


Chiquita
 Share

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lørdag fikk vi endelig hjem lille Krølle som vi har gledet oss så lenge til.  Vi har lenge ønsket oss hund, men hele tida utsatt det for å vente på "det perfekte tidspunkt". Men det kom aldri, så

Da var vi hjemme frs endte utstilling,og det gikk supert ? pelsen ble sånn rimelig bra, og hun oppførte seg strålende. Ble excellent, med bedskjed om at han likte typen godt, hun var passe stor,

Nå har Krølle rukket å bli 3 mnd, tida går virkelig fort! Siden sist har hun; fått sin første vaksine- og dyrlege var utelukkende kjempegøy (det bittelille stikket la hun nesten ikke merke

Posted Images

  • 3 weeks later...

Hun er bare så innmari kul:wub: 

Enkel å ha med å gjøre, passe tøff, veldig omgjengelig og helt enormt stort sjarmtroll. 

Nå er hun med på jobb, enten i bil, eller i bur på et kontor om begge jobber likt. Dette har heller ikke vært noe problem. Hjemme kan hun være alene i 2 timer (lenger har vi ikke testet), uten problem. Hun legger seg til å sove umiddelbart etter vi går. Hender hun tisser inne, men det kan vi leve med. 

På jobb har hun i flere tilfeller hilst på brukere, og hun oppfører seg helt slik jeg ønsker med dem: ikke før vill, men ekstremt tillitsfull og kontaktsøkende. 

På kurs går det og bra. Litt lite glad i snø og kulde, noe som har gjort trening ute i 10 minus litt vanskelig. Men bortsett fra det går det veldig greit. Mye passeringstrening, og hun enser nesten ikke de andre hundene, kun fokus på meg :) 

28535070_1179047762226628_150498419_n.thumb.jpg.df405f5aeca092e84314a66d0c96387a.jpg

Varmekjær :P

28870831_10159948415325543_6596935619733140667_n.thumb.jpg.cd171f1dbea32e99825374facffbee80.jpg

Dronninga over rare sovestillinger :P

28685405_10159948415420543_212584335843694540_n.jpg

28685530_10159948415450543_9149426060704941030_n.jpg

28796085_10159948415260543_2147964305855670453_n.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig trivelig å kunne følge henne litt her inne! Hun er så ekstremt bedlington.

Hvordan går hun forresten sammen med kattene og hønsene nå?

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vims skrev:

Det er skikkelig trivelig å kunne følge henne litt her inne! Hun er så ekstremt bedlington.

Hvordan går hun forresten sammen med kattene og hønsene nå?

Av det jeg har lest er hun rimelig klassisk bedlis ja :P 

Det går veldig fint! Hønene bryr hun seg ikke om. Hestene har hun tidvis vært litt tøff på, men nå begynner hun å innse at de er _litt_ større enn henne. Og hun hører når jeg sier hun skal bli igjen i stallen når jeg går ut på beitet for eksempel.

Kattene er fortsatt bare gøy. Hun blir fort veldig gira når de er inne, men det er pur glede og lek. Fra begge sin side. Mille (yngste katten) syns hun kan bli litt for overivrig nå (kattene har byttet rundt :P ) så der må jeg av og til skille de, mens Pippi er stort sett bare med på leken, og byr gjerne opp til lek og. Ute leker de masse.

Men vi må ofte "tvinge" dem til å roe seg for at alle f.eks skal roe seg ned i sofaen. Det er kun når Krølle er veldig trøtt det går :P 

28795406_10159951218765543_2817359908926652416_n.jpg

28795963_10159951218745543_2446348582219939840_n.jpg

28796045_10159951218760543_7029282792487780352_n.jpg

28796065_10159951218750543_54285964259885056_n.jpg

28870541_10159951218960543_4501897686449913856_n.jpg

28870629_10159951218955543_364033323405672448_n.jpg

28872618_10159951218755543_331780421115183104_n.jpg

28872778_10159951218965543_8015181132146409472_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mari skrev:

Aww, for en søtnos! Håper vi får en liten tvilling av den der til sommeren, hun høres aldeles bedårende ut ? Hvordan er pelsstellet? Hvor tidkrevende er det egentlig?

Skal du ha samme rase? Veldig fornøyd med hun her ja, valpetida kunne ikke vært stort greiere :)

Tja, har jo ikke så lang "fartstid" på dette enda, men til nå syns jeg det er veldig overkommelig. Det virker ikke til at hun har en veldig "tovete" pels da, som jeg forstår mange sliter med. Men jeg greier henne rundt annenhver dag, og da er det aldri flokete. Det tar heller ikke mange minuttene. Barbering har jeg kun gjort en gang, og det var strengt tatt totalt mislykket :P Neste gang må vi være to, ha en god dose godbiter og heller ta litt og litt. Så tror ikke det skal være så ille. Til hverdags er det jo bare å klippe kort, og da blir det jo desto mindre stell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Chiquita said:

Skal du ha samme rase? Veldig fornøyd med hun her ja, valpetida kunne ikke vært stort greiere :)

Tja, har jo ikke så lang "fartstid" på dette enda, men til nå syns jeg det er veldig overkommelig. Det virker ikke til at hun har en veldig "tovete" pels da, som jeg forstår mange sliter med. Men jeg greier henne rundt annenhver dag, og da er det aldri flokete. Det tar heller ikke mange minuttene. Barbering har jeg kun gjort en gang, og det var strengt tatt totalt mislykket :P Neste gang må vi være to, ha en god dose godbiter og heller ta litt og litt. Så tror ikke det skal være så ille. Til hverdags er det jo bare å klippe kort, og da blir det jo desto mindre stell :)

Ja, det ser ut til at det kommer en bedlington hit også. Tør ikke si det 100% sikkert før valper er født og oppdretter har delegert oss en av de, men tispa er mistenkelig rund i kantene, så det er i det minste lovende sånn inntil videre??Pelsstell er skumle greier - og herregud for en jungel av produkter ?- men det er vel litt læring etterhvert får man håpe. Har ikke så stort behov for at det trenger se så pent ut, men tips om å være to noteres definitivt ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mari said:

Ja, det ser ut til at det kommer en bedlington hit også. Tør ikke si det 100% sikkert før valper er født og oppdretter har delegert oss en av de, men tispa er mistenkelig rund i kantene, så det er i det minste lovende sånn inntil videre??Pelsstell er skumle greier - og herregud for en jungel av produkter ?- men det er vel litt læring etterhvert får man håpe. Har ikke så stort behov for at det trenger se så pent ut, men tips om å være to noteres definitivt ?

Stilig! Man kommer langt med saks, karde og en nøytral sjampo altså, resten finner man ut av etter hvert. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Ja, det ser ut til at det kommer en bedlington hit også. Tør ikke si det 100% sikkert før valper er født og oppdretter har delegert oss en av de, men tispa er mistenkelig rund i kantene, så det er i det minste lovende sånn inntil videre??Pelsstell er skumle greier - og herregud for en jungel av produkter ?- men det er vel litt læring etterhvert får man håpe. Har ikke så stort behov for at det trenger se så pent ut, men tips om å være to noteres definitivt ?

Spennende! Min litt magre erfaring med rasen tilsier at det burde vært en bedlis på vært gatehjørne, så gøy med flere! :)

Jeg bruker kun en grei Shampo (så mild og nøytral som mulig) og det funker fint. Og kun en helt vanlig børste, og det funker veldig greit. Syns egentlig ikke pelsstellet har vært noe stress, er kun den barberingen som jeg kvier meg litt for. Men det var som sagt en kombinasjon av å være alene og en utålmodig valp som var problemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund klippes egentlig bare med saks på hele kroppen, hun. Hadde en gammel maskin som fulgte med da jeg fikk henne, da den tok kvelden kom vi egentlig aldri så langt som å kjøpe ny. Synes det fungerer helt fint, så lenge man ikke skal på utstilling. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Vims said:

Stilig! Man kommer langt med saks, karde og en nøytral sjampo altså, resten finner man ut av etter hvert. ?

Tips til sjampo? Imponert over at du kun bruker saks altså. Vi kommer nok til å kjøpe en maskin, men jeg er livredd for å røske av ei lita nipple eller noe sånt ?

3 minutes ago, Chiquita said:

Spennende! Min litt magre erfaring med rasen tilsier at det burde vært en bedlis på vært gatehjørne, så gøy med flere! :)

Jeg bruker kun en grei Shampo (så mild og nøytral som mulig) og det funker fint. Og kun en helt vanlig børste, og det funker veldig greit. Syns egentlig ikke pelsstellet har vært noe stress, er kun den barberingen som jeg kvier meg litt for. Men det var som sagt en kombinasjon av å være alene og en utålmodig valp som var problemet :P

Sa til mannen at vi må bestille time til hundefrisør for opplæring. Mener det litt også ☺️ 

Ja, det blir spennede med en helt annen type hund enn det noen av oss har hatt før. Kanskje litt rart også, men vi skal da bli både kjent og vant etterhvert ? Gleder meg stort til en firbeint i hus igjen iallfall. Artig å følge med på Krølle i mellomtiden ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mari said:

Tips til sjampo? Imponert over at du kun bruker saks altså. Vi kommer nok til å kjøpe en maskin, men jeg er livredd for å røske av ei lita nipple eller noe sånt ?

 

Må inrømme at det stort sett er moren min som klipper henne nå om dagen, altså. Vi har blitt enige om at hun skal få bli gammel hos dem, hun stortrivdes egentlig aldri i byen.

Det med saksa er nok litt en vanesak, men så ser hun ikke akkurat ut som noen utstillingshund heller, da. Som regel klipper vi det groveste når hun begynner å bli langhåra, de neste dagene ligger saksa klar så vi kan klippe av hårtustene etter hvert som de stikker ut. :P Jeg ble aldri helt venn med maskinen, men saksa funker bra for meg også.

Har brukt litt ulike sjampoer egentlig, tar det som er tilgjengelig av parfymefrie/allergivennlige sjampoer i dyrebutikken og hos veterinæren. Egentlig mest av hensyn til moren min og meg. Synes ikke jeg merker så stor forskjell på de ulike egentlig, mulig det hadde hatt mer å si med litt lenger pels.

Endret av Vims
glemte sjampotips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt ? kan hende det blir et større flokehelvete når hun blir litt større, unghundspels er visst det værste... men så går det litt over (og vår har allergi så mulig hun har litt dårlig pelskvalitet, men bedlingtonpels er jo uansett litt spesiell). Tips: øv mye på å stelle bein og poter... der har vi gått på en liten smell.  

Endret av Lola Pagola
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og følg gjerne med på ørene, i tilfelle hun er blant dem som får trange og fuktige (og hårete) øreganger. Øregangene på min må holdes helt fri for hår, ellers plages hun med jevnlige ørebetennelser. Vi kjøper ørepulver (Oticurant) hos veterinæren, som tørker ut og binder fett i øregangene, og gjør det enklere å få nappa hårene.

Du kommer nok til å merke det om det blir et problem - det blir fuktig,  lukter, huden blir rød og hunden klør seg. Men kan være greit å følge litt med på øregangene også, mens man likevel klipper klør og ser over potene. :) Ikke alle blir plaga med det, men mange nok til at jeg ville hatt den som en del av den ukentlige rutinen.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy, denne så jeg først nå! Alltid moro med flere Bedliser, både på sonen og på gata ?

Min dusjes ca en gang i måneden og klippes med maskin over hele. Jeg plukker ikke i ørene, da han får voldsom irritasjon av det. Vi plukket hele det første året, helt til veterinæren sa at vi skulle la være. Nå har han masse hår i ørene, og ikke hatt sopp/betennelse/irritasjon på mange mange år. Ikke er han døv heller ?. Etter hvert som det blir mer og mer hår danner det seg en slags klump som vi klipper ut med saks.

Vi bruker den gule babyshampooen man får kjøpt på butikken, eller Esprees fra veterinær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎03‎.‎2018 at 10:37 PM, tutle skrev:

For en skjønn krølle :wub: 

 

På ‎11‎.‎03‎.‎2018 at 9:14 PM, Midas skrev:

Så utrolig søt hun er :wub:

Takk:wub:

På ‎13‎.‎03‎.‎2018 at 2:29 PM, Lola Pagola skrev:

Så søt ? kan hende det blir et større flokehelvete når hun blir litt større, unghundspels er visst det værste... men så går det litt over (og vår har allergi så mulig hun har litt dårlig pelskvalitet, men bedlingtonpels er jo uansett litt spesiell). Tips: øv mye på å stelle bein og poter... der har vi gått på en liten smell.  

Er forberedt på verre pels ja :P Takk for tips! 

På ‎13‎.‎03‎.‎2018 at 3:10 PM, Vims skrev:

...og følg gjerne med på ørene, i tilfelle hun er blant dem som får trange og fuktige (og hårete) øreganger. Øregangene på min må holdes helt fri for hår, ellers plages hun med jevnlige ørebetennelser. Vi kjøper ørepulver (Oticurant) hos veterinæren, som tørker ut og binder fett i øregangene, og gjør det enklere å få nappa hårene.

Du kommer nok til å merke det om det blir et problem - det blir fuktig,  lukter, huden blir rød og hunden klør seg. Men kan være greit å følge litt med på øregangene også, mens man likevel klipper klør og ser over potene. :) Ikke alle blir plaga med det, men mange nok til at jeg ville hatt den som en del av den ukentlige rutinen.

Takk for tips! Ser ørene fort kan bli et problem, i tillegg syns hun det var forferdelig ekkelt med maskinen på ørene, så hun er ikke helt fortrolig med det... Må ta meg i nakkeskinnet og jobbe mer med det kjenner jeg. Foreløpig ser det heldigvis ikke ut som det er noe problem,

20 timer siden, Woola skrev:

Så gøy, denne så jeg først nå! Alltid moro med flere Bedliser, både på sonen og på gata ?

Min dusjes ca en gang i måneden og klippes med maskin over hele. Jeg plukker ikke i ørene, da han får voldsom irritasjon av det. Vi plukket hele det første året, helt til veterinæren sa at vi skulle la være. Nå har han masse hår i ørene, og ikke hatt sopp/betennelse/irritasjon på mange mange år. Ikke er han døv heller ?. Etter hvert som det blir mer og mer hår danner det seg en slags klump som vi klipper ut med saks.

Vi bruker den gule babyshampooen man får kjøpt på butikken, eller Esprees fra veterinær.

Veldig gøy med flere bedlingtoneiere som stikker innom her og! Takk for tips fra deg og :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har Krølle rukket å bli hele 4,5 mnd! Ting går fortsatt veldig fint. Vi er ferdig med valpekurset, og var veldig fornøyd med det. Hun har blitt veldig flink på å være alene hjemme, men er likevel alltid med på jobb når det er behov. Har vært alene en hel dag, men da var ei vennine innom i løpet av dagen for å lufte henne. Det gikk veldig fint, og hun lå å sov både før og etter lufteturen. Til vanlig er hun derimot med på jobb. Hun kan jo (selvsagt) ikke holde seg en hel arbeidsdag enda, og syns det uansett er mer rettferdig ovenfor henne å være med på jobb. Det er likevel utrolig deilig å vite at hun trives alene og at den delen av treningen har gått fint :)

Nå er hun endelig så stor at vi begynner å gå mer og mer på tur, og det er så gøy :)Etter turen i dag er hun helt utslitt og har tatt kvelden fullstendig :P 

Har og fått klippet (les: skamklipt) henne for 2.gang. Når det blir utstilling må jeg uten tvil ha profesjonell hjelp:D

 

DSC_0087 (2).JPG

DSC_0098.JPG

DSC_0099.JPG

DSC_0101.JPG

DSC_0105.JPG

DSC_0107.JPG

DSC_0110.JPG

DSC_0115.JPG

DSC_0119 kopi.JPG

DSC_0122.JPG

DSC_0126.JPG

DSC_0130.JPG

29793211_10160063160105543_1837185852212160211_n.jpg

29594401_10160063160145543_3020889132186913420_n.jpg

29792844_10160063160240543_1883094021456988272_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

På tide å puste litt liv i tråden igjen :) Krølle er nå blitt hele 7 mnd gammel, og er definitivt blitt unghund,  på godt og vondt! Litt dårlig med tålmodighet og konsentrasjonsevne, har glemt litt kommandoer, men fortsatt god som gull. Nå går vi apellmerke-kurs. Gjenstår å se om vi kommer til å være i nærheten av godkjent når det er ferdig, men om ikke annet, så lærer vi masse. Lineføring var vi helt håpløse på i starten, men etter jeg fant verdien i lek som belønning fremfor godbiter, ble jammen meg det ganske bra. Innlæring av stå-kommando tok hun ganske bra, men usikker på om det vil holde til merket. Dekk er hun rå på, og ligger lett i 2 min. 

Ellers har hun begynt så smått å bli med på rideturer, og det er kjempegreit :) 

I dag har vi vært en tur innom dyrlegen. Egentlig var det bare helsesjekk av kattene, men tok med meg Krølle for å sjekke noen klumper/Skorper hun har. Dyrlege mener det kan være en allergisk reaksjon, så nå skal vi i første omgang endre litt på proteinkilden for å se om det endrer seg. Ikke noe hun plages av, og er vel max 3-4 klumper av gangen, men greit å sjekke det opp.  

32191450_10160204673210543_7103575015060144128_n.jpg

34158578_1233617993436271_4074102859115790336_n.jpg

35050657_10160312932610543_1440822396637413376_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...