Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsvalper


Eliza
 Share

Recommended Posts

Jeg har vel en annen tråd her inne et sted hvor jeg har oppdatert litt men tenker det er koselig med en tråd kun dedikert for disse valpene. 

Jeg har prøvd å sette valper på tispa mi Eevee i litt over ett år og etter et mislykket forsøk satt det endelig på løpetiden som var nå sist ☺️ 

Eevee ble parret med en kjempefin hvit hanne på 9 år og de første ukene etter var spennende uker, hele 4 parringer på 7 dager og jeg regnet meg fram til at de enten kom til å dukke opp på juleaften eller  nyttårsaften. Jeg fikk dog beskjed om at de kunne komme så sent som 7.januar. Noe jeg var veldig bekymret for at kunne være tilfellet,ettersom jeg har en tispe som er livredd på nyttårsaften. Så den største bekymringen etter jeg fikk bekreftet at det var minst to valper (ultralyd) var at de kunne komme 1 uke for tidlig pga stress på nyttårsaften. 

Når julen nærmet seg var jeg igrunn ganske sikker på at 7.januar ikke var reelt, Eevee var rett og slett for stor og for ukomfortabel til at det kunne være så lenge igjen. Så håpet lå nå på at de skulle komme før nyttårsaften. 

30.januar begynte ting og skje og eevee var urolig, ville ut hver time for å tisse og peste i ett sett.  Ca klokken 21.00 begynte trangen for å tisse virkelig og riene var vel begynt allerede da ( noe jeg ikke var klar over ettersom de ikke var synlige når hun lå på magen) klokken 22.00 begynte riene å ta seg opp og jeg kunne se at kroppen begynte å jobbe. Valpekassen var selvfølgelig laget i stand og jeg forsøkte å la henne ligge der og jobbe mens jeg satt ved siden av og fulgte med.

rundt 23.00 kunne jeg se en liten pose stikkende ut ca 2 cm og jeg tenkte at nå kommer vel valpen snart. Da jeg kun har sett dødfødte valper på rundt 45 dager bli født ( tjuvparring og anortsprøyte) trodde jeg at valpene kunne vel ikke være mer enn 7-8 cm ? så det var vel ikke sååå mye mer igjen inni der? Så feil kan man ta ?Denne valpen satt fast i åpningen ganske lenge og ca 45 min etter jeg begynte å se denne «posen» hadde et par cm til begynt å vise seg. Eevee var tydelig urolig og var ikke fornøyd med å føde i valpekassen. Så jeg lot henne få gå litt inne på rommet og hun valgte å legge seg i den lille sengen jeg har til henne. Det var tydeligvis der hun hadde lyst til å føde. Klokken 00.10 var første valp ute :) født i posen og morkaken hadde ikke blitt presset ut enda. Jeg hjalp til med å fjerne posen så Eevee kunne slikke valpen ren. Så var det dette med den navlestrengen. Jeg fikk den tilslutt av etter mye styring. Eevee er litt brutal så jeg hjalp henne med dette. Morkaken kom ut tilslutt og alt virker fint :)

Jeg flyttet så Eevee og valpen over i valpekassen som hadde litt bedre plass og etter ca 30 min begynte riene til neste valp. 

Denne valpen kom ut noe fortere og ble født 02.05. Jeg valgte å ikke sjekke hvor langt valpen var kommet ut på denne ettersom jeg rett og slett bare ble bekymret av det. Virker jo så brutalt at de sitter i åpningen så lenge ? Valpen som ble født var ikke like livlig og virket ikke til å puste men etter litt håndtering med et håndkle var også denne valpen ivrig etter melk.

Valp nr 1: store 143 g og en hanne, hvit dråpe under haken og en hvit halvsokk på ene bakbeinet ( noe dårligere pigmentering enn valp nr 2 men jeg tror nok han vokser det av seg og det ikke blir en fargefeil) 

Valp nr 2: enda større 148 g og en tispe. Kjempe fin pigmentering.

det virket nå som at fødsel var over og eevee dullet med de og hun var vel noe forvirret igrunn. Når valpene var rolige gikk hun fra de for å legge seg et annet sted, men så snart de pep var det rett opp i kassen igjen. Tok noen forsøk på å legge seg vekk fra valpene før hun skjønte at det var visst oppi valpekassen hun skulle være ? 

første natten innebar fint lite søvn for matmor og mye bekymring over hvordan Eevee skulle takle dette. Var hun en god mor eller kom dette til å bli min jobb.. hadde hun melk i det heletatt? 

Den første uken innebar mye bekymring over hvorvidt hun hadde noe særlig melk, det så nemlig ikke slik ut. Men valpene la på seg så noe var det jo, de måtte bare jobbe litt for å få det ut. 

Vekt dag 4: tispe 200 g hanne 195 g 

vekt dag 8: tispe 249 g hanne 240 g 

rundt dag 9 begynte melken å bli godt synlig og valpene må ikke jobbe like mye, men med dette har det også dukket opp noe urolighet etter spising. De roer seg etter litt stryking på mage av meg da så jeg vet ikke helt hva dette er for noe. De legger på seg godt og er tjukke og faste på skrivende dag har de blitt hele 418 g på tispa og 437 g ! På hannen. Så nå har hannen tatt igjen tispa ?? 

Hannen er dog noe lengre enn tispa så alt virker til å være normalt :) 

tispa åpnet øynene på dag 11 og hannen har vel åpnet sine han og men ikke like mye. Så følger litt med på øynene til hannen. 

 

Så det var vel reisen så langt. Min første jordmor opplevelse, en skummel og spennende opplevelse. Og ikke minst ganske mange netter med dårlig søvn og mange bekymringer jeg ikke trodde jeg skulle ha. Jeg anser meg selv som en person som ikke blir så lett bekymret, men ved akkurat dette her så blir jeg virkelig hønemor.

Så om noen har klart å komme seg igjennom hele denne teksten så gratulerer :) jeg kommer til å oppdatere underveis med bilder og helt sikkert flere bekymringer og tanker. Alle har jo startet et sted og dette ble da min start på pomeranian oppdrett, hva som skjer videre vil tiden vise ☺️ 

Bilde av Eevee og nyfødte valper : 

 

F3577A71-E5BF-42F8-AB81-B218E1291586.jpeg

0A9FCE1F-3FC6-4C83-AF9C-223B72026DF5.jpeg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Kan oppdatere litt, nå er valpene 6 uker og er like forskjellige som natt og dag når det kommer til personlighet .. tispa er nysgjerrig, kosete, leken, veldig uredd og veldig imøtekommende mot alle mennesker. Hannen er roligere, mer reservert ( bruker litt mer tid på å komme bort til mennesker) og mer selvstendig men samtidig veldig nysgjerrig og har hinsides med energi. 

De har begge lagt på seg godt og utvikler seg i litt forskjellig tempo. Tispa er minst og er innen normal kategori mtp str i forhold til alder og hannen er noe større og slekter nok mer på moren sin mtp utvikling. eevee var også en stor valp men endte opp midt på treet mellom 18 og 21 cm høyde. 

De er fantastisk morsomme og man kan ikke la være å smile og le samme når på døgnet man blir vekket fordi de vil ha oppmerksomhet. 

Hannen er valpen med hvit hake og litt hvitt på høyre baklabb ☺️

46D8B412-7F6C-4AF8-9610-68619DCFC41F.jpeg

4C6D7C32-9C5C-43AD-A924-5974548120B2.jpeg

0FBAC1CF-9CAB-471F-8639-E59BFA54F746.jpeg

5645B80B-2F2B-40B6-AE8D-73F479FEF9BD.jpeg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! ? Jeg elsker pommer! ? Jeg har vurdert å kjøpe en flere ganger, men faller alltid tilbake på at jeg må vente til jeg er gammel og ikke klarer å gå så lange turer mer. Hva bruker du hundene dine til? Finnes det oppdrettere som er aktive i hundesporter med pommen sin? Jeg har inntrykk av at de fleste oppdrettere har 4-8 stk som luftes i hagen og ikke er særlig miljøsterke. Si i fra hvis du ikke synes det passer inn her! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lerkefuglen said:

Herregud så søte :wub: Egentlig er ikke pomme en rase jeg noensinne har vurdert, men av og til så frister de altså!

De er helt fantastisk nydelige og så glade og fornøyde ☺️ Hadde ikke egentlig tenkt å beholde noen av de da jeg tenkte at det holdt med en hund... meeeen det virker som tispa her har kapret hjertet mitt helt så spørs om det ikke blir ny valpeperiode i denne heimen 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Herregud! ? Jeg elsker pommer! ? Jeg har vurdert å kjøpe en flere ganger, men faller alltid tilbake på at jeg må vente til jeg er gammel og ikke klarer å gå så lange turer mer. Hva bruker du hundene dine til? Finnes det oppdrettere som er aktive i hundesporter med pommen sin? Jeg har inntrykk av at de fleste oppdrettere har 4-8 stk som luftes i hagen og ikke er særlig miljøsterke. Si i fra hvis du ikke synes det passer inn her! :)

Pommer er ikke bare veskehunder og hagehundet ;) jeg har hatt med min på fire timers fjelltur og hun elsker det ☺️ Det som er med pommen er at de MÅ ikke ha lange turer men blir veldig glad dersom de får det :) kjenner til flere som har med sin(e) på turer og skiturer og løpeturer. Flere som driver med agility eller spor. Så det er en liten hund med stor personlighet som er veldig lærevillig og setter pris på aktivitet :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mushi skrev:

Herregud! ? Jeg elsker pommer! ? Jeg har vurdert å kjøpe en flere ganger, men faller alltid tilbake på at jeg må vente til jeg er gammel og ikke klarer å gå så lange turer mer. Hva bruker du hundene dine til? Finnes det oppdrettere som er aktive i hundesporter med pommen sin? Jeg har inntrykk av at de fleste oppdrettere har 4-8 stk som luftes i hagen og ikke er særlig miljøsterke. Si i fra hvis du ikke synes det passer inn her! :)

Ei venninne av meg har en pomme hun har gått rally-LP med, og kom til klasse 3. Jeg har også møtte noen med en pomme (evt er det en kleinspitz - litt usikker der) på skitur oppe på Budor opptil flere ganger i vinter. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eliza skrev:

Kan oppdatere litt, nå er valpene 6 uker og er like forskjellige som natt og dag når det kommer til personlighet .. tispa er nysgjerrig, kosete, leken, veldig uredd og veldig imøtekommende mot alle mennesker. Hannen er roligere, mer reservert ( bruker litt mer tid på å komme bort til mennesker) og mer selvstendig men samtidig veldig nysgjerrig og har hinsides med energi. 

De har begge lagt på seg godt og utvikler seg i litt forskjellig tempo. Tispa er minst og er innen normal kategori mtp str i forhold til alder og hannen er noe større og slekter nok mer på moren sin mtp utvikling. eevee var også en stor valp men endte opp midt på treet mellom 18 og 21 cm høyde. 

De er fantastisk morsomme og man kan ikke la være å smile og le samme når på døgnet man blir vekket fordi de vil ha oppmerksomhet. 

Hannen er valpen med hvit hake og litt hvitt på høyre baklabb ☺️

46D8B412-7F6C-4AF8-9610-68619DCFC41F.jpeg

4C6D7C32-9C5C-43AD-A924-5974548120B2.jpeg

0FBAC1CF-9CAB-471F-8639-E59BFA54F746.jpeg

5645B80B-2F2B-40B6-AE8D-73F479FEF9BD.jpeg

Gurimalla..søtere  enn sukker jo! :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...