Gå til innhold
Hundesonen.no

Agilityåret 2018


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

On 13.2.2018 at 8:39 AM, Therese,Bonzo&Nemo said:

Du må bli med på trening i agilityhallen å øysand! :D Og forhåpentlig vis så er hallen på ekra snart ferdig, vet ikke om du har meldt deg på treningen med gauldal, men der er det mulig å melde seg som reserve, så du kan bli med når andre ikke kan, som skjer ganske ofte! :D 

Har visst ikke fått med meg dette svaret før nå. Jeg fikk jo endelig fast plass på innetrening :D Så nå blir det trening fremover, og jeg er så giret :D

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det hjelper visst å true med pensjonering for på lørdag vant Lykke agility 1  Ikke feilfritt, men veldig fornøyd allikevel. Mye fint, og der det var rusk var det jeg som var for sen eller hadde bommet

Har meldt Harly på til årets første stevne, gleder meg! Lykke er påmeldt også men hun har jo startet en gang tidligere i år når H var sykemeldt.

Jeg har salomon speedcross og speedtrak. Liker disse veldig godt, og sitter bra på de underlagene jeg har testet. Dvs gress, vått gress og kunstgress. Men det finnes nok bedre sko til sleipt gressunde

Posted Images

Kan man spørre litt spørsmål her og? 

Hvordan trener dere inn at hunden skal hoppe hinder som står med 180 grader? Eller 90 grader? Jeg sliter med at jeg i slike «svinger» ikke løper så mye, noe som gjør at Tidi tviler på om hun skal hoppe det eller ikke. Finnes det en øvelse man kan gjøre for å trene på det? Andre tips her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, MegaMarie skrev:

Kan man spørre litt spørsmål her og? 

Hvordan trener dere inn at hunden skal hoppe hinder som står med 180 grader? Eller 90 grader? Jeg sliter med at jeg i slike «svinger» ikke løper så mye, noe som gjør at Tidi tviler på om hun skal hoppe det eller ikke. Finnes det en øvelse man kan gjøre for å trene på det? Andre tips her? 

Kan du vise med en kombinasjon med det? 

Om jeg tenker rett, kan du ta feks tysker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 11.3.2018 at 5:10 PM, MegaMarie skrev:

Kan man spørre litt spørsmål her og? 

Hvordan trener dere inn at hunden skal hoppe hinder som står med 180 grader? Eller 90 grader? Jeg sliter med at jeg i slike «svinger» ikke løper så mye, noe som gjør at Tidi tviler på om hun skal hoppe det eller ikke. Finnes det en øvelse man kan gjøre for å trene på det? Andre tips her? 

Bruker du verbal kommando for å gi henne støtte til å utføre hoppene? Hvis ikke, så ville jeg prøvd det. Vet at det funker på noen følsomme hunder :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, mokken said:

Bruker du verbal kommando for å gi henne støtte til å utføre hoppene? Hvis ikke, så ville jeg prøvd det. Vet at det funker på noen følsomme hunder :)

 

Nei, jeg er vel dårlig på det. Ville du gitt det bare i svinger da? ? Det skal jeg prøve isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MegaMarie skrev:

Nei, jeg er vel dårlig på det. Ville du gitt det bare i svinger da? ? Det skal jeg prøve isåfall.

Ja, jeg ville ihvertfall gjort det over en periode til hun får mer fremdrift og blir mer selvsikker :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som kan gjengi hvordan deres praktiske måling ble gjennomført? På bord, mye hunder som skulle måles, lang tid osvosv. :ahappy: 

Skal endelig få målt udyra mine, men har skjønt det slik at det ikke går på centimeter, bare avmerkning på staven for S, M og L. Er det innafor å ta med seg målebånd for å måle av staven, slik at man får en eksakt høyde? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Med mine to, som veldig klart er large, målte vi ikke - dommerne bare konstanterte og spurte om jeg var enig. Den ene dommeren lurte på om jeg var optimist, for  da kunne vi alltids prøve å se om hunden var medium :lol:  Målebøylen ble lagt på ryggen og der hang den og dinglet :aww: 

Veldig uformelt og kjapt gjort på toppen av pallen som bord. Lite hunder i målekø også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Christine skrev:

Med mine to, som veldig klart er large, målte vi ikke - dommerne bare konstanterte og spurte om jeg var enig. Den ene dommeren lurte på om jeg var optimist, for  da kunne vi alltids prøve å se om hunden var medium :lol:  Målebøylen ble lagt på ryggen og der hang den og dinglet :aww: 

Veldig uformelt og kjapt gjort på toppen av pallen som bord. Lite hunder i målekø også. 

Takk for svar! Begge mine er jo også helt klart large-hunder. Keo er jo godt over 15cm høyere enn medium, Lyn rager vell 5cm over maxhøyden, noe som også burde være lett å se. Jeg skulle dog gjerne likt å vite hvor høye de faktisk er :lol: 

Vi skal i ridehall, så flatt underlag er jo et must. Men håndtere Keo på bord med Lyn i en hånd tenker jeg kan bli spennende, iallefall omvendt siden den gule burde ha ens fulle oppmerksomhet i området alle går forbi like innenfor døren :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla på litt over 60cm er målt i Norge og Sverige. I Norge var det litt kø (men det var rett etter at målebrev ble et krav på alle, uansett), så dommeren titta bare på henne og skrev under. I Sverige hilste de på henne og skrev under. Hun ble aldri praktisk målt.

På Deli sto hun på pallen og fikk en pinne med målegreier inntil seg (som man ser eksakt høyde). Men hun ble flat som ei pannekake, dermed fikk de ikke til måling og dommer skrev ikke under. Hun er noe mellom 45-47cm. Så vi må måle igjen!

 

Edit:

du får nok eksakt høyde på de med målestav om du vil. Det kan hende de har 2 bøyler (maks på liten og maks på medium) som Christine nevner, men tror de fleste har målestav nå. 

Endret av Kristiin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Bare spør dommeren om eksakt høyde, så ordner det seg sikkert :) Syns du det er problematisk med to hunder på en gang så ta inn en og en og be de vente bittelitt så du får hentet nestemann.

Og glemte helt at jeg også har «målt» begge mine i Sverige ved forskjellige tidspunkt! De prøvde ikke å måle der heller en gang (før de nye størrelsesklassene), men der var de nøyere på det å få hilse på hundene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2018 at 9:40 PM, maysofie skrev:

Noen som kan gjengi hvordan deres praktiske måling ble gjennomført? På bord, mye hunder som skulle måles, lang tid osvosv. :ahappy: 

Skal endelig få målt udyra mine, men har skjønt det slik at det ikke går på centimeter, bare avmerkning på staven for S, M og L. Er det innafor å ta med seg målebånd for å måle av staven, slik at man får en eksakt høyde? :lol: 

Med Harly spurte jeg bare dommer på et stevne jeg deltok om jeg kunne få et kryss i large og en signatur :P

Lykke ble målt på cm mål da hun tidligere var målt 3 ganger på utstilling med 3 forskjellige resultater. Birk ble også målt på cm mål ettersom han var i grenseland medium/large. Lykke ble målt på bakken (flat asfalt) på et stevne av en dommer i klubben. Birk ble målt på bord av kursintruktør som også er dommer.

Endret av mokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Den hunden finner på mye rart altså :lol: I går hadde vi første trening med mellomgruppen i klubben dette semesteret. Første runden gikk superbra! Hun var så fin da :D Men jeg har merket at det er nesten som at hun på runde nummer to koker mer over. Så da begynte hun plutselig å løpe den ene tunnelen helt feil. Det er vanskelig å se på videoen, men tunnelåpningen hun egentlig skal inn i er på en rett linje fra den tunnelen hun kommer fra. Istedenfor velger hun å løpe gjennom den andre tunnelåpningen som overhode ikke er på linje med der hun kom fra. Selv når det stod en person foran det hinderet som var ved den tunnelåpningen, så løp hun rundt han for å løpe inn i den rørinngangen. Hun låste seg virkelig på den, så etter 1-2 forsøk hvor hun gjorde rett så gav i oss på den problemstillingen. 

 

 

Så da gikk vi videre til resten av banen. Vi jobber som sagt med at jeg sakte men sikkert kan løpe mer ved siden og foran henne i slalomen. Det var litt vanskelig her på første forsøk. Men jeg er fornøyd med at hun faktisk tok slalomen på første forsøk :)

 

Vi fikk også tips om at jeg burde ta kontakt med hunden mellom hvert hinder. Det har jeg aldri tenkt på før, men da jeg prøvde det virket det som at hun skjønte bedre hvor hun skulle da :) Det var også gøy å se video av hvordan hun er på mønet. Planen er å ha løpende felt på mønet også, og i følge Silvia Trkman trenger man ikke å trene spesielt på det. Hvis de forstår løpende felt over stigen, så forstår de mønet også. Men vi har ikke trent så mye løpende på stigen enda til at jeg kan si hun forstår det, og jeg ser på videoen at hun noen ganger hopper over feltet helt. Så dette er greit å ha i tankene fremover og trene litt mer på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MegaMarie skrev:

Planen er å ha løpende felt på mønet også, og i følge Silvia Trkman trenger man ikke å trene spesielt på det. Hvis de forstår løpende felt over stigen, så forstår de mønet også. 

Det er nok en sannhet med modifikasjoner ? Hvis hunden har en god forståelse for bommen, kommer ofte møna relativt "gratis", fordi de forstår at det er samme prinsippet. Men det er dessverre mange som opplever at hundene ikke helt kobler at det er samme greia, evt ikke forstår helt hvor dypt de må gå, og dermed må jobbe masse med møna separat likevel. Men man får gjerne et mye bedre utgangspunkt enn man hadde fra før av, da ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Koda jobber hardt med grunnarbeidet for 2av2på for tiden. Jeg må gjøre en skikkelig oppvask av vippa, og gå tilbake til stopp på den, da forrige prosjekt skled ut.

Koda har jo hatt stoppfelt tidligere (på alle felthindre), men jeg ble aldri fornøyd med dem. Det gikk greit så lenge jeg lå ved siden eller foran, men så fort jeg havnet bak eller begynte å bevege meg til siden, skjønte han ingenting lenger. Han hadde rett og slett hverken god nok selvstendighet eller god nok forståelse for HVOR han skulle utføre stoppen.

Så denne gangen blir det nøye grunntrening for å finne nettopp denne forståelsen og selvtilliten han manglet sist gang. Jeg har også tilført en frambeinstarget for å hjelpe ham med plasseringen av frambeina. De siste dagene har jeg sittet på gulvet og bare shapet inn hvor jeg vil ha alle labbene hen. Og Koda har syntes det har vært såå frustrerende, for han har ikke helt skjønt hva jeg har vært ute etter. Jeg har fått rikelig med stepping, for å si det sånn ?

Men nå tror jeg vi begynner å bevege oss i riktig retning. Jeg får nå alltid den ene labben på targeten, og han tilbyr to oftere og oftere. Kan noen gi meg styrke til å ha tålmodigheten til å fortsette med dette til det faktisk blir bra? ? Føler ikke jeg har tid til det her, at jeg faktisk burde prioritere rc-svingene slik at vi kanskje kan komme videre der snart... Men det hjelper ikke med vakker rc hvis vi likevel får 5 feil på vippa, noe det bare er snakk om tid før vi gjør.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tonjek said:

Det er nok en sannhet med modifikasjoner ? Hvis hunden har en god forståelse for bommen, kommer ofte møna relativt "gratis", fordi de forstår at det er samme prinsippet. Men det er dessverre mange som opplever at hundene ikke helt kobler at det er samme greia, evt ikke forstår helt hvor dypt de må gå, og dermed må jobbe masse med møna separat likevel. Men man får gjerne et mye bedre utgangspunkt enn man hadde fra før av, da ?

Haha, ja. Tenkte meg det ikke nødvendigvis stemte for alle. Tidi har hatt ganske greie løpende møne felt tidligere, så jeg tror ikke det skal så mye til. Hun løper kanskje ikke dypt nok ned, men treffer stort sett. Jeg tenker litt forsterkning av at hun skal løpe helt ned, så tror jeg det skal gå bra :) I tillegg at det kanskje kommer seg mer når hun forstår stigen bedre. 

Skal du ha både 2 av 2 på felt og løpende, eller har du gått over til 2 av 2 på nå? :)

Oooops, ser visst at jeg skrev i feil tråd :icon_redface: Mitt innlegg skulle havne i dagens agilityøkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, MegaMarie skrev:

Haha, ja. Tenkte meg det ikke nødvendigvis stemte for alle. Tidi har hatt ganske greie løpende møne felt tidligere, så jeg tror ikke det skal så mye til. Hun løper kanskje ikke dypt nok ned, men treffer stort sett. Jeg tenker litt forsterkning av at hun skal løpe helt ned, så tror jeg det skal gå bra :) I tillegg at det kanskje kommer seg mer når hun forstår stigen bedre. 

Skal du ha både 2 av 2 på felt og løpende, eller har du gått over til 2 av 2 på nå? :)

Oooops, ser visst at jeg skrev i feil tråd :icon_redface: Mitt innlegg skulle havne i dagens agilityøkt!

Satse på hun skjønner det greit ?

 

Ingen av delene, det er kun til vippa ? Jeg trente inn en selvutløsende vippe i fjor, og det fungerte veldig bra de første månedene. Men så skled det ut, og jeg greier ikke å få rettet det inn igjen. Så da må vi gå tilbake til stopp på vippa igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, tonjek said:

Satse på hun skjønner det greit ?

 

Ingen av delene, det er kun til vippa ? Jeg trente inn en selvutløsende vippe i fjor, og det fungerte veldig bra de første månedene. Men så skled det ut, og jeg greier ikke å få rettet det inn igjen. Så da må vi gå tilbake til stopp på vippa igjen.

Ah, dasså! Det må nok jeg tenke på snart og, hvilket type vippefelt jeg vil ha. Jeg er vandt med liten hund som jeg kan følge opp på siden der ? Jeg fikk kommentar på Tidi sist på trening at jeg nok må lære henne å stå og bli der, ellers når jeg henne aldri igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MegaMarie skrev:

Ah, dasså! Det må nok jeg tenke på snart og, hvilket type vippefelt jeg vil ha. Jeg er vandt med liten hund som jeg kan følge opp på siden der ? Jeg fikk kommentar på Tidi sist på trening at jeg nok må lære henne å stå og bli der, ellers når jeg henne aldri igjen. 

Var veldig deilig med en vippeatferd som bare fikset seg selv... Jeg bare sendte på vippa, og så løp jeg videre og forberedte neste hinder mens Koda ordnet vippa på egenhånd. Jeg trengte ikke gjøre mer enn jeg gjør når jeg sender en tunnel. Dessverre så fungerte det ikke i lengden, og nå kan jeg ikke lenger løpe fra. Og jeg er nødt til å kunne løpe fra skal jeg rekke ting... Så da får det bli stopp igjen, selv om jeg synes det er kjipt. Uansett så trenger jeg ihvertfall en atferd hvor hunden ikke er avhengig av min hjelp for å få det til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...