Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukbare's Extra Ivrig


Frida og fuglehundene
 Share

Recommended Posts

22 timer siden, MegaMarie skrev:

Er den saken der 18 kg?? Må være bildene som lyger, for han ser så liten ut enda ? Ikke ved siden av Bris og Isak da ? 

 

Kjempe gøy å lese om hvordan det går med dere ? Kanskje han bare trengte litt tid til forstå hvor kult trening er! ?

Haha ja, kanskje det er all pelsen som veier? :lol: 

 

Takk, det er bra å høre at det er litt morsomt å følge oss :) Ja han trengte nok litt tid til å fordøye verden, må få med seg alt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ivrig har vært tenkt på i noen år nå, og etter å ha vært usikker på rase falt valget på belger. Jeg ønsket meg en hund som er mer førerorientert enn en setter fordi jeg ønsker å prøve meg i konkurrans

Ivrig har vært på sin første skogstur i dag. Vi gikk vel ikke mer enn 2 km på 1,5 time, men vi får ta det gradvis. Han syntes setterne var litt rare som løp så langt og så fort, han prøvde flere gange

11 uker gammel i morgen, og ser han har fått lengre bein, og det var endel lettere for han å følge med gutta på skogstur i dag   Ser fortsatt smashing ut selv om han vokser  Jeg liker bygnin

Posted Images

Nå har han blitt fem måneder gammel. Jeg er fortsatt veldig fornøyd med han. Siden sist har vi vært på valpekurs, og om et par uker skal vi på noseworkkurs :)

 

41045866032_0dc56718e9_k.jpg

40194932655_44cecde9c6_k.jpg

40194925895_9fbae84da3_k.jpg

26217768187_fb28e1b8f9_k.jpg

 

Han er så fiiiiiiin :wub: Og når Lill sier det også, da er det sant :lol: 

40379669864_8d2a4f49e1_k.jpg

 

Det er sooool ute ;)

40379666294_9ad1cc52b1_k.jpg

 

:wub:

41045832572_97dd42bfb9_k.jpg

27203483958_43c9375dfb_k.jpg

 

Hadde med oss ei venninne på tur i går

41033271962_42b86a98e3_k.jpg

41033263802_b6c0c1c524_k.jpg

 

Venninna mi tok noen fine bilder av oss. Dette ble det "offisielle" bildet ;)

39266808000_4fee33e778_k.jpg

 

Dette er bildet med ei krokodille tilstede :P

40182585875_fa15e2727b_k.jpg

 

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Perfect Image skrev:

Ja han er det! Veldig fin både utenpå og inni. Han har en så fin verdig ro over seg, hauser seg liksom ikke opp men på samme tid så er det masse fart og glede. Skikkelig fin kombo synes jeg :heart:

Det er jeg helt enig i! Masse fart og intensitet når det er behov, og generelt rolig og behersket <3 Gøy at du nevner verdig, for jeg tror han blir en sånn klok fyr når han blir eldre, han har det kloke blikket og uttrykket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ivrig har vært på sitt første noseworkkurs :)  Han var veldig flink, og jeg er imponert over hvor flink han er til å skille mellom hvile og aktivitet, og ikke minst hans evne til å finne det han skal lukte seg fram til :) Han sjarmerte alle kursdeltakerne med sitt glade vesen, ørene lå vel flatt bakover og hele hunden var et stort smil fra han kom ut av bilen helt fram til der vi søkte. Alle menneskene var jo selvfølgelig der for han, og alle så vel hvor kjekk han var?! :lol: 

 

Det irriterer meg veldig at under hans første søk på søndag var det ingen som filmet eller tok bilder av oss, og det var det beste søket hans på hele kurset. Det var så profft og klokkereint at jeg ble helt satt ut! Da søkte vi på tømmer, og det er veldig vanskelig fordi det lukter så mye. Vi tok derfor det søket først mens hundene fortsatt var opplagte. Vi må trene mer på høye søk, for det var vanskelig for han, men han klarte andre typiske vanskelige søk med glans. For en konsentrasjonsevne og utholdenhet han har :D

40448008005_dbec8fa733_k.jpg

26472335727_48fd481df0_k.jpg

41343802541_9e4d0f67db_k.jpg

41300881302_ebae6427b4_k.jpg

40447708105_0fd93774c4_k.jpg

40447684145_a74c469fcd_k.jpg

41343654981_d7d6f98b2c_k.jpg

40447664625_d462b5ee3c_k.jpg

41300567142_082feb4479_k.jpg

27471262018_3ff88a84c7_k.jpg

26471779267_52f97ae7f3_k.jpg

 

:wub: 

39534912010_1a2e133d3c_k.jpg

41348569641_ac294a1cfb_k.jpg

Endret av Frida og fuglehundene
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokodilla/kenguruen var på sitt første valpeshow i dag og slo ut både søster og bror og ble jammen meg BIR :D

 

"6 mnd. Kraftig og maskulin. Utmerket type. Korrekt bitt. Velplasserte ører, mørke øyne. Fin hals, overlinje. Meget god skulder. Velvinklet fram og bak. For alder meget godt utviklet i kroppen med godt forbryst og fin brystkasse. Stabil overlinje. Beveger seg godt fra siden og fram. Noe hasetrang bak. God farge og lovende pels. Utmerket temperament."

 

41436653452_e8ae575e60_k.jpg

 

Endret av Frida og fuglehundene
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MegaMarie skrev:

Gratulerer med fint utstillingsresultat :D Han er veldig fint bygget! Skjønner godt at han ble BIR da :wub:

Takk takk :D Jeg ser ikke sånt selv, men jeg synes jo han er fryktelig vakker :wub:  Dette ga mersmak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det er en stund siden forrige oppdatering. Siden sist har vi vært med på runderingskurs og enda et valpeshow. Han er en bedagelig og harmonisk fyr, men han har vært litt "daff" under trening, men det ser ut til å ta seg opp nå. Men selv om han bare har lunta ut mot figurant så har han jobbet godt og leita godt etter figuranten, han har bare ikke noe hastverk :lol: Så vi jobber litt med å få opp intensiteten. Jeg bruker litt tid på å bli kjent med han for å finne ut hvilke knapper jeg skal trykke på. På forrige runderingstrening begynte vi med litt meldingstrening. Han var superflink, og om han mistet løsbittet stoppet han opp av seg selv og prøvde å plukke det opp. Det ble litt "rotete" noen ganger, men det var en god start :)

42068864345_5388ab6b2a_k.jpg

 

42068869205_97d9d21725_k.jpg

 

42920993772_7918718c3f_k.jpg

 

28101642877_11a7b51b1f_k.jpg

 

På valpeshowet gikk det ikke så bra som forrige gang. Det var sju hannhunder i klassen, og han ble nummer fire. Kun fire fikk HP. Broren hans, Easy, slo til og ble BIR og BIG2.

 "7,5 mnd. Velutviklet med fine prop. Velskåret hode med god parallell. Vakre øyne. Korrekt stopp. Ører under utvikling. Aning fremskutt, men godt utviklet front. Ønsker bedre markert manke. Fin overlinje. Korrekt kryss og hale. Beveger seg meget stabilt fra alle kanter. Tilstrekkelig maske for alder. Fin pelskvalitet. Svarte stikkhår savnes på kropp. Herlig temperament." 

29098189338_1b74736110_k.jpg

 

42068963325_8958140626_k.jpg

 

42251933884_2f2a59a6a0_k.jpg

 

42970628911_0688aa7b91_k.jpg

 

Sånn ellers er han en veldig ukomplisert fyr, veldig rolig og hvem som helst kan gå tur med han, for han rusler pent ved siden av. Forrige uke var vi på overnattingstur med jobben, og 50 elever og lærere delte på å kose og gå tur med han, Bris og Isak. Han er fin å ha med på slike ting, stresser ikke og takler alle menneskene veldig bra.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Her har det skjedd litt mer på utstillings- og konkurransefronten. For to uker siden prøvde vi oss på en luktgjenkjenningstest, som må være bestått for å konkurrere i nosework. Tulleterven tulla og lurte meg, så jeg sa funn på feil eske. Han markerte TO ganger, og jeg trodde ikke på han første gangen, men siden han gjorde det to ganger sa jeg "funn", og angret bittert etterpå. Vi fikk heldigvis en ny sjanse noen dager senere, og da hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle si "funn" før han dytta på esken og eventuelt tok labben på den før han frysmarkerer. Men tullterven han gjorde jo det omtrent på første esken, så da gikk jeg videre og han gjorde det på to, tre til. Da tenkte jeg at vi får gå igjennom alle først, men i det jeg skulle ta han med meg videre så gikk han tilbake til esken han nettopp hadde markert på, og det var riktig eske :D Og siden vi allerede var der så prøvde vi oss på LGT på anis (klasse 2) også, og da brukte han 15 sek på å finne rett eske :D 

29837034898_ae8509263f_z.jpg

 Siden vi bor 20 min unna Vålerbanen tok vi en tredagers der med valpeshow fredag og lørdag og debut som junior på søndag. På fredag ble han BIR og BIG4, på lørdag BIR og på søndag fikk han excellent. Ganske sikker på at han hadde fått CK om det hadde vært dommeren på fredag eller lørdag som hadde dømt, for de likte han utrolig godt. På lørdag lånte datteren til Lill, Sophia, han i barn og hund, og han gikk såå fint med henne, han var liksom klistra til hofta hennes og fulgte hennes tempovekslinger. Han fulgte med på henne, og de var så fine sammen :wub: Tenk, lille jenta på sju år med en tervhann på 9 mnd :wub: 

Kritikken fredag: "8 mnd, godt hode/uttrykk, korrekte øyne/ører, brede fine lår, god benstamme/poter, elegante bevegelser fra siden, noe hasetrang bak, god pels og farge, trivelig temperament."

Kritikken lørdag: "8 mnd, typisk hode, masken kan bli bedre, litt store ører. Bra hals og kropp, står bra på bein og poter. Beveger seg veldig bra. Bra pels. Veldig bra temperament."

Kritikken søndag: "Tiltalende helhet, bra hode og uttrykk, korrekt bitt, bra øyne og ører, fin hals og tiltalende forbryst, velkroppet, ikke bli tyngre, bra overlinje, gode vinkler, bra pels, ben og poter, beveger seg bra for alderen."

43424945562_93dd10245a_k.jpg

29602104418_8013b07c12_k.jpg

41665383610_dd75b232e6_k.jpg

43424903992_8bcb2ad4b4_k.jpg

43424900672_dcc10be59a_k.jpg

43472976331_876ca68228_k.jpg

43424877482_e90870a66a_k.jpg

29602044478_3596384059_k.jpg

I går deltok vi i vår første noseworkkonkurranse. Han var på ingen måte klar, men siden det var vår egen klubb som arrangerte og det var rett i nærheten så tenkte jeg vi kunne prøve oss, og eventuelt bare trekke oss om det ikke gikk på de første søkene. Jeg ble litt skremt da jeg så søksområdene, for han hadde aldri søkt på så store områder før med så mange mulige funnplasser, og heller aldri hatt helt ukjente søk. I nosework gjør man ferdig hvert enkelt type søk før man går videre til neste søkstype, så det blir en lang dag for hundene.

Første søk var emballasje, og de hersens skoeskene :P Ivrig synes de er møkkakjedelige og jeg liker de heller ikke siden han tuller sånn der. Han markerte ganske raskt på en, men han var litt vag, og fortsatte å vise interesse for flere, men da vi hadde gått igjennom alle tok jeg han bort til esken han hadde reagert på først, og da markerte han med en kjempefin frysmarkering på den, og det var jammen meg rett eske :D Jeg var sååå letta, vi klarte i hvertfall ett søk! Jeg ville heller være sikker på at han hadde funnet riktig enn å tenke på tiden, og det var jeg glad for, selv om han egentlig fant riktig eske raskt, men det er så utrolig surt å miste 25 poeng ( 25 per søk, totalt 100) om jeg hadde feilmeldt. Andre søk var kjøretøy. Vi fikk to store skogsmaskiner med "hengere". Mye overflate å dekke, men Ivrig viste rask interesse for et område. Jeg ville undersøke mer av kjøretøyet, det er så surt å ikke ha vært i nærheten av funnet. Plutselig hører jeg at det er 30 sek igjen, og jeg snur og ber Ivrig søke seg tilbake mot der han viste interesse først, og rett før vi kom dit gikk tiden ut. Og det var der funnet var... :( Men, men, hunden var flink, han gikk jo nesten rett på! Det var bare meg som ikke ville gamble, siden han ikke frysmarkerte. Jeg må bli bedre på å lese han om han ikke markerer, men det er så vanskelig å få med seg alt når man er så nervøs, og så er det også litt taktikk inn i bildet. jeg skjønner jo nå hvorfor han ikke virket så gira på resten av søket, for han hadde jo funnet luktkilden han :P I tredje søket var det utendørssøk. Min store skrekk etter å ha sett områdene. Men der var Ivrig så målrettet og konsentrert, vi gikk ei runde på området og på runde to fant han og markerte fint! Det var godt å bare følge han uten å måtte sette han i gang, han jobbet sååå bra og selvstendig og jobbet på selv om det sto flere folk og så på. Siste søket var innendørs, i et ganske stort rom brukt som et slags verksted, men maaaange ting inni og mange mulige funnsteder. Vi brukte litt tid der også, men han han fant kilden raskt, igjen stolte jeg ikke helt på han :P Så vi leita litt til, og han leita så nøye, snuste opp og ned langs bjelker osv, over materialer, innunder ting som sto der osv. Så gikk han bort til funnstedet og markerte (første gangen bare snuste han veldig lenge der), og vi klarte det :D Dommeren roste han og sa han hadde blitt så flink og at han jobbet så godt og konsentrert. Her var han også veldig selvgående, og når jeg tenker meg om så la jeg merke til at han hadde lukta i nesa allerede før vi gikk inn, det så dommeren også.

Her ser man nesten hele området for utendørssøket

29848894898_2ba6f5b400_h.jpg

 

Romsøket, her har han funnet bjørkelukta :) Som dere kan se, maaange ting og uendelig med funnmuligheter.

43719492461_fd31925839_h.jpg

Vi endte på en fjerdeplass, ingen tittel, for da må man ha 100 poeng, og vi fikk trekk for en ødelagt skoeske og at han ikke klarte kjøretøysøket, men herregud, vi klarte en fjerdeplass av 13 stk! Og med så lite trening og ingen forutsetninger for på klare alle søkene, ei heller holde hele dagen. På trening har jeg alltid visst hvor funnene har vært, og jeg har satt han i gang bare noen meter unna funnet, så han finner forholdsvis raskt. Vi har aldri undersøkt så store områder før. Jeg ble så glad av at han faktisk jobbet seg opp utover dagen og ikke virket sliten i det hele tatt. Flinke Ivrig :wub: Dommeren sa hun tok av seg hatten for oss og at vi imponerte, det er så hyggelig å høre. Min aller første konkurranse noen gang, og selvfølgelig også den første med Ivrig. Jeg har lært at han finner funnene veldig raskt og at han holder hele dagen uten problemer, og at det funker veldig bra å ta han rett fra bilen og rett i søk. Vi må bare hjernevaske markeringen for min del, og så må jeg i tillegg lære med å lese han, og huske å lese han :P 

42804256095_48de75ebc4_k.jpg

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Fin hund! Høres spennende ut med nosework-konkurranse. Hva er det de leter etter på konkurransene? (Kan man velge?)

I klasse 1 er det bjørkeolje, i klasse 2 bjørkeolje + anisolje, klasse 3, bjørkeolje + anisolje + nellikolje :) Det er kun arrangert tre eller fire konkurranser i Norge enda, og bare klasse 1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med fine Ivrig.

Håper du har fått jobbet opp leken hans som Merete tipset om tidligere.
Kobra bodde hos meg de første årene hennes så  jeg kjenner morlinjen godt og tror det vil være en styrke å ha en god lek for framtida. Morsomt å se litt av hverdagen deres. Lykke til videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

I klasse 1 er det bjørkeolje, i klasse 2 bjørkeolje + anisolje, klasse 3, bjørkeolje + anisolje + nellikolje :) Det er kun arrangert tre eller fire konkurranser i Norge enda, og bare klasse 1 :)

Vil bare presisere at det er kontaminert olje man søker etter, da en del tror at man bruker rene oljer :) (Dvs en eller to-tre dråper på en bomullsdott i samme glass som masse Q-tips-ender. bomullsdotten fjernes etter en liten stund.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Heidi og Kalizi skrev:

Hei og gratulerer med fine Ivrig.

Håper du har fått jobbet opp leken hans som Merete tipset om tidligere.
Kobra bodde hos meg de første årene hennes så  jeg kjenner morlinjen godt og tror det vil være en styrke å ha en god lek for framtida. Morsomt å se litt av hverdagen deres. Lykke til videre :) 

Heisann! Ja, han leker nå, det er ikke noe problem, veldig glad i drakamp :) Det kom egentlig av seg selv med tiden. Kan du fortelle litt om Kobra (feks på PM)? hadde vært gøy å høre om han har noen trekk fra henne :) 

 

@Garp, vi lar bomullsdotten ligge i glasset, det gjør også instruktøren vi har gått flere kurs for. Og ja, det er objekter som er smittet av olje som letes etter, men i Sverige feks bruker de hydrolater, derfor jeg skrev olje, for det er jo den lukta de leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

@Garp, vi lar bomullsdotten ligge i glasset, det gjør også instruktøren vi har gått flere kurs for. Og ja, det er objekter som er smittet av olje som letes etter, men i Sverige feks bruker de hydrolater, derfor jeg skrev olje, for det er jo den lukta de leter etter.

Hei. Ja mange måter å komtaninere på. Tenkte mer på at en del folk synes det virker farlig å søke etter oljer, noe jeg prøver si at vi faktisk ikke gjør, men lukten av oljen. Ble en avsporing fra tråden din. Beklager det ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Garp skrev:

Hei. Ja mange måter å komtaninere på. Tenkte mer på at en del folk synes det virker farlig å søke etter oljer, noe jeg prøver si at vi faktisk ikke gjør, men lukten av oljen. Ble en avsporing fra tråden din. Beklager det ?? 

Det går bra :) Ja, derfor de bruker hydrolater i Sverige, men dette er en omstridi diskusjon. Det er så lite olje på det man legger ut at det skal ikke være noen fare, men det er en evig diskusjon i miljøet. Oljen gir mye mer rettferdige forhold under konkurranse, med hydrolatene må det etterfylles etter hver femte hund, så hver sjette hund får mye mer lukt enn den femte feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Hvorfor skulle det være farlig å lete etter oljer? Jeg synes det høres veldig artig ut, men skulle aller helst ha leita etter noe mer nyttig, som blod, sæd, spytt eller narkotika, men jeg skjønner jo at jeg heller må satse på tjenestehund isåfall :lol:

Det kan jeg ikke svare på, men det er så lite det det leter etter er smitta med, at det skal ikke være noen fare. Det er jo det samme hva de leter etter, har de først lært en lukt så er det ikke noe problem å lære de flere :) Min lærte feks ans bare ved å få belønning etter å ha lukta på det en gang, og nå finner han anis som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

Det kan jeg ikke svare på, men det er så lite det det leter etter er smitta med, at det skal ikke være noen fare. Det er jo det samme hva de leter etter, har de først lært en lukt så er det ikke noe problem å lære de flere :) Min lærte feks ans bare ved å få belønning etter å ha lukta på det en gang, og nå finner han anis som bare det :)

Ja jeg bruker av og til å ta en tepose og la Aska søke etter den i stuen :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2018 at 10:19 PM, Sofie & Aska skrev:

Hvorfor skulle det være farlig å lete etter oljer? Jeg synes det høres veldig artig ut, men skulle aller helst ha leita etter noe mer nyttig, som blod, sæd, spytt eller narkotika, men jeg skjønner jo at jeg heller må satse på tjenestehund isåfall :lol:

Enkelte mener hunder/mennesker kan få allergiske reaksjoner mot det bla. 

Jeg tenker at alt hunder søker etter kan potensielt være skadelig. Alt støvet i veikanten feks inneholder jo både det ene og det andre. 

Nesearbeid er veldig gøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...