Gå til innhold
Hundesonen.no

Lighfôr


Voffen
 Share

Recommended Posts

17 minutter siden, simira skrev:

Gi mindre mat og fyll opp mer grønnsaker?

Har prøvd det men synes ikke han gikk noe særlig ned. Mulig jeg har vært for snill med mengde fôr da, synes liksom det blir så fryktelig lite i skåla ? hvor mye grønnsaker er greit å gi egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Voffen said:

Har prøvd det men synes ikke han gikk noe særlig ned. Mulig jeg har vært for snill med mengde fôr da, synes liksom det blir så fryktelig lite i skåla ? hvor mye grønnsaker er greit å gi egentlig? 

Tja, du kan legge til ganske mye grønnsaker. Men cocker er vel en typisk rase som aldri blir mett, så det er vel bare å gi lite nok mat. Jeg har en kastrert hanhund på 8 kg, han får vel rundt en desiliter (60-80g) tørrfôr daglig. Ja, det er lite, men de er jo ikke så store heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det selv, men ser mange sliter med light for mtp dårlig pels osv, og det er jo ikke så rart når det blir mest fyllstoffer og slikt i foret. Mye bedre å gi mindre mengde av et "vanlig" for og/eller øk treningsmengde/intensitet. Kanskje kan man kutte ut litt godis og slikt igjennom dagen også. 

Synes du det blir lite mat så kan du jo spe på med grønnsaker og/eller magert kjøtt feks. Men fortsatt pass på mengde da. Kan jo også lese innholdsfortegnelser og se om du finner for med mindre kalorier pr kg enn det du forer på pr i dag? Det er jo litt variasjoner.

Jeg bruker også å fylle opp litt vann i maten til mine, ganske mye vann egentlig. Maten står ikke å sveller eller noe, men vannet gjør at de både bruker litt lengre tid på å få i seg alt, og forhåpentligvis gir litt ekstra metthetsfølelse der og da, så de totalt sett kanskje føler at de har spist litt mer enn de faktisk har. De får jo nok mat altså :P Men matvrak synes ikke alltid at det er nok, så da gjør vi det sånn så blir de forhåpentligvis litt mer fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er Hill's metabolic, som er tilsatt tunge fibre for å øke metthetsfølelsen, mens kaloriene er kuttet ned. Vi bruker den til vår chi, som er et matvrak av rang, og selv om hun aldri blir mett, så maser hun i hvert fall ikke etter mat. Bakdelen er at med mer fiber, så blir det mer bæsj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heidihj skrev:

Jeg er veldig fornøyd med Acana Light & Fit. Bruker det på min kastrerte malamutetispe (i tillegg til vom og hundemat). God pels, god avføring, og hun har en god vekt :)

Ja kanskje vi skal teste det da :) har god erfaring med Acana, men har ikke testet lightversjonen. Verdt et forsøk! Vann og grønnsaker kan også prøves. Det går seg nok til etterhvert :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...