Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på 8 år som har begynt å halte


73hundemor
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på forumet her og tenkte jeg skulle stille dere et spørsmål siden vi nå er ganske fortvilet. Vår kjære wheaten-gutt halter i ny og ne PG vi skjønner ikke hva det er! Det hele startet for et par uker siden da han plutselig ikke var i stand til å stå oppreist på 4 bein. Det var veldig dramatisk og vi ble veldig redde. Vi tok han med til dyrlegen. Da kviknet han til av seg selv, men hadde tydelig smerter. Vi ble sendt hjem med smertestillende etter at hun tok en masse prøver. Borrelia ble utelukket etter prøven. Siden har vi nå vært på røntgen. Vi trodde han kanskje kunne begynne å bli revmatisk, men bildene viser ikke noe tegn til det. Derimot er det noe muskelsvinn på venstre bakbein, noe som er overraskende for en såpass sprek hund synes jeg. Etter røntgen har han vært fin noen dager, men i kveld halter han på det ene forbeinet! Nå er vi i familien veldig i tvil hva vi skal gjøre. Skal vi bare holde han i ro og vente eller skal vi sende han til CT som er neste steg? Er det noen som har et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rtg fri betyr ikke normale forhold for ryggmarg/nerver som går ut fra skjelett. I tillegg kan prolaps i nakken gi affeksjon av alle fire føtter, uten å vises på rtg. Hjertesvikt kan gi halting og forbigående «lammelse» som symptom. I tillegg kan hendelser i hjernen gi slike symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med hunden til fysio e.l. noen som er spesialisert på fysikk og muskulatur, og evt skjelett for en nøye gjennomgang av hele hunden. Jeg synes det gir et bedre bilde ofte, da de ser mye de fleste veterinærer ikke ser. Og det skulle jo bare mangle all den tid de er spesialisert på sitt felt mens veterinærer har et veldig bredt felt hvor de skal kunne litt om mye. Massasje, laser osv kan også langt på vei hjelpe på fysiske plager, eller kanskje man uansett må til vet for røntgen, smertestillende eller andre ting, men bare det å kanskje ha et litt klarere svar på hva det er og hvor det ligger vil jo gjøre ideer utredning hos vet lettere også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund på 4 år som er aktiv i bruk begynte også tidligere i høst å halte. Jeg reiste til veterinær med henne og ble satt på metacam. Jeg kontaktet videre oppdretter som er utdannet hundemassør med lasergodkjenning. Hunden min fikk både massasje og laser men ble anbefalt videre til kiropraktor. For det var noe galt med skjelettet mente hundemassøren. 

Kiropraktor fant låsninger oppover hele høyre side, nakken og hun hadde tverr verring i bekkenet noe som er veldig smertefullt. Hun var ganske skjevt belastet og det preget kroppen hennes. Skaden kom av at hun måtte ha falt eller sklidd. 

I løpet av høsten med både kiropraktor, laser og massasje er hunden min i god gammeldags form igjen heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...