Gå til innhold
Hundesonen.no

mysterium papillon


Tika89
 Share

Recommended Posts

hei =) jeg har problem med min lille papillon jente på 10 år. Det startet i helgen ( eller hun har hatt en episode med dette før men det gikk over rimelig fort) det begynte med at hun ble fryktelig oppblåst på kort tid, og store smerter ved berøring, ringe akutt dyrelege og vi fikk komme inn med en gang. De tok røntgen av henne og fant ut at hun var full av luft i tarmene og like etter var det avføring som ville ut. Hun fikk klyster og medisiner for å bedre tarmpassasjen. Det gikk over for en stund og vi fikk reise hjem med henne. Dagen etter var formen vekslende og jeg hadde dialog med vetrinæren hun mente jeg bare skulle la det bero og vente til mandagen å dra til vetrinæren på dagtid siden hun ikke viste tegn på noe magedreining eller andre ting på akutten. 

Mandagen var vi igjen hos dyrelegen. Hun hadde litt feber, Det ble tatt nytt røntgen og på det kunne de se en litt forstørret magesekk. Dyrelegen mente det kanskje kunne være magesår, eller en infeksjon i magen hennes. Hun fikk kvalmestillende og febernedsettende sprøyte samt at  Hun ble satt på antibiotika og medisin mot magesår. De tok også blodprøver av lever og bukspyttkjertel for å utelukke det(ikke fått svar på disse)  Etter vi kom hjem ga jeg henne første dose med antiobiotika og magesår medisin. Hun ble en helt annen hund etter det, og virket i mye bedre form! hun fikk gått på do også og virket normal. Men rett etter hun hadde hatt avføring så ble magen oppblåst igjen og hun fikk smerter..sånn rett etter hun hadde hatt avføring? dette skjer ikke når hun tisser.. det er et mysterium for meg hvorfor det bare skjer når hun har avføring? det tar en liten stund før magen går over til normal igjen og hun har tydelig vondt ved berøring når den er oppblåst..jeg blir bekymret! noen som har opplevd eller hørt noe lignende?  avføringen er forresten helt fin og ikke noe tegn til blod eller fette avføring.

idag måtte vi opp til vetrinæren igjen da hun fikk smerter når hun begynte og sluke mat (var veldig sulten) begynte og hyle og pipe så det bar rett opp på akutten. De tok røntgen og kunne se at hun var veldig oppblåst, men ikke magedreining symptomer. Vi har fått svar på blodprøvene nå men ikke hovedsvaret  på bukspyttkjertel, legger ved så dere kan se på det.

Det virker som magesmertene kommer i bølger, hun spenner seg skikkelig og ligger som og skjelver og piper =( så går det over igjen og magen er ikke lenger oppblåst. ingen oppkast, og fin avføring..hva kan dette være?? jeg er kjempe bekymret!

kan mageinfeksjon gi slike symptomer som dette? hun kaster ikke opp men kan gulpe når hun får den oppblåste magen, hun har vondt ved berøring, men magen går tilbake til normal etter noen minutter..veldig rart dette!! 

hun har litt forhøyet SDMA (som jeg ble forklart var nyrefunksjon) var vist veldig vanlig med litt forhøyet på eldre tisper: hun har 16 og refereanse er( 0-14)

GLDH( noe med lever..er også litt forhøyet men de sa at det var ikke tegn på noe sykdom.

i tilegg har hun lave lymphocytes? under referasne områet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen anelse, men prøv en kur med zoolac og se om det hjelper på magen? Kanskje det bare er blitt noe ubalanse der? Det er kanskje ikke der det ligger, men verdt å prøve om dere står fast og ikke har noen bedre ideer for øyeblikket. Ville prøvd å gi feks hver dag i en uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...