Gå til innhold
Hundesonen.no

Naana's første kull!


Gelli
 Share

Recommended Posts

Yes, da blir det endelig kull her på Kennel Mikkilskarfa igjen!

Jeg har to svenske lapphundtisper, Mosco's Naana og Oahpalas Geallu. Gelli fikk kennelens første kull for snart to år siden, der ble det bare to valper, så gjett om vi gleder oss nå?

Prøvde å pare Naana før sommeren, men hun likte nok ikke hannhunden da hun ikke lot han gjøre sakene sine. Valgte en annen hannhund på denne løpetiden, selv om vi hadde en gratis omparring på den forrige. Naana likte denne karen, Nalle, bedre!

Nalle ble kjørt av eieren sin fra Umeå til Stjørdal av eieren sin, som overnattet hos oss før han tok med seg den andre tispa mi, Gelli, tilbake til Umeå, og lot hannen være igjen. Det var en grei løsning, da slapp turtelduene å bli forstyrret av "divaen";) 

Naana var bare på dag 6 når hannen kom, på dag 10 begynte hun å legge på halen, flørte villt med Nalle og nærmest løpe etter han for å få han til å bestige. Han var uinteressert! Jeg klødde meg litt i hodet, og ble bekymret for at hannen ikke hadde kjønnsdrift! Han hadde aldri paret før, og det hadde jo ikke Naana heller siden den forrige ikke fikk det til. Dag 11 var likedan, hannen var fortsatt ikke intr. Jeg følte det var for tidlig, men ble usikker nok til at jeg dag 12(fredag) reiste inn til Heimdal Dyreklinikk og fikk tatt progesteronprøve. Den viste 20, og optimale parringsdager var altså søndag og mandag. Det passet ypperlig, siden jeg for lenge siden hadde bestilt spa-helg i Åre med venninner lørdag-søndag;) 

Sambo passet Nalle, og pappa passet Naana mens jeg var på tur, da jeg kom hjem søndag gjenforente vi dem på kvelden. De prøvde en stund ute i hundegården mens jeg satt på lur i beredskap, men det ble bare flørting og halvhjertede forsøk. Så tok jeg de med inn, og de sprang opp på TV-stua. 

Foran TV-n er det et teppe, der satte de igang idet jeg kom opp. Samboeren så på farmen, og mente jeg skulle ha hundene vekk så han fikk se! Men da plutselig klarte de det;) Jeg støttet tispa, og kommanderte typen til å støtte hannen;) Det gikk veldig bra, de hang i over 30 minutt. Vi satt på teppet og så på tvekampen i farmen så lenge, Hehe. 

Kvelden etter paret de igjen og hang ca like lenge. Tirsdag var Naana illsint, så hun var ferdig da. Vi fikk skysset hannen hjem og hentet tilbake Gelli, det var forsåvidt en lettelse da Nalle definitivt IKKE manglet kjønnsdrift når det kom til stykket..;) Han var heller ikke enig i at Naana var ferdig når hun mente det selv, så det var en prøvelse?

Vel, 3 spennende uker gikk og jeg kjente på patter, jur og vulva daglig.. og hadde drømmer om at Naana ikke tok seg, og våknet med den skuffede følelsen mange morgener;p 

Hun selv ble roligere og ekstremt kjælen, men hun er jo alltid kosen så var vanskelig å si om det var et tegn.. ikke fikk hun mer eller mindre matlyst, og ikke kastet hun opp. Jeg hadde skikkelig høy puls da jeg løftet henne opp på undersøkelsesbordet hos veterinæren på torsdag, dag 25 etter siste parring.. heldigvis behøvde han ikke lete lenge før vi så tydelige fosterblærer!??? Telte minst 6, kanskje 8 fostre, da ble jeg fantastisk glad!

Nå er det bare å håpe at resten av drektigheten går bra, og at det blir en ukomplisert fødsel. Terminen er juleaften!

IMG_3344.JPG

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! 

Nå har det gått en uke siden UL, og jeg synes ikke hun har blitt noe større? 4.5 uker drektig da.. håper ikke hun har reabsorbert!

huff, ferdig med én bekymring(UL), så tar det ikke mange dagene før lettelsen over at det var valper der,går over til en ny bekymring...?? jeg altså..!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SFX skrev:

Det er ikke uvanlig at tispene ikke har så stor vekst før i siste tredjedel av drektigheten.

Jeg vet vel egentlig det.. jeg er nok en bekymret type, Hehe.. ser ikke for meg at jeg skal være så heldig at det faktisk kommer et stort kull liksom?

Men, når jeg kjenner på henne nå, er hun jo forsåvidt litt større tror jeg;) Hun er jo egentlig en sylfide med opptrekt underlinje.

IMG_0545.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da skal hun være 6 uker på vei! Meen, magen lar nå fortsatt vente på seg, så dagene mine går med på å tenke «****, hun kan ikke være drektig lenger», til «jo, hun er vel drektig, men neppe med så mange!». Unntaksvis(etter at hun har spist mat, før hun går på do..) tenker jeg at «Joda, hun er helt klart drektig og det kan jo være mange.. de er vel bare så små enda!»...

Huff, jeg blir sliten av dette jeg, kanskje jeg rett og slett ikke egner meg som oppdretter!?

Magen er iallfall ikke kjempetydelig, men den er spent og puppene strutter. Hun er jo ganske lang i ryggen, og kanskje bærer hun valpene langt opp og frem enda..? Vanskelig å få tatt vettuge bilder av henne, hun vil jo helst være inntil meg, eller alt for langt unna;) Skulle vel fått noen til å ta bilde når jeg stiller henne opp..

Hun er altså på dag 44 i dag, og jeg har tenkt til å ta røntgen neste uke...

Bildene er fra i dag:)

3CB29E8E-799A-4C9E-8360-D4B3FDA08F23.jpeg

B7D98FA5-947A-48DB-9EBF-5024DC3FBDAB.jpeg

95D88A62-EA0C-4BE5-B861-D97AB09E43BD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt hun er! Har du bilder av hanhunden også? Hadde vært artig å se kjønnsforskjellene :)

I deler av oppveksten min hadde familien min en blanding mellom svensk lapphund og sheltie, tror jeg det var. Han så mest ut som en lapphund, bare med noe hvitt i brystet. Så rasen har en ekstra plass i hjertet mitt :)

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk?

Her er bilder av hannhunden! ? Han er veldig avrøytet her da, så ser litt slunken ut;) Nesten bare dekkhår, og ingen ull! Men egentlig veldig mye og lang pels, i forhold til Naana som har veldig kort pels for rasen. Snill og stor! 51.5 cm høy, Naana er 43 cm. 

All bildene av han er tatt mens han var her for parring, bodde her i ei drøy uke. Ble godt kjent med hunden, snill type! 

Han har aldri vært utstilt eller vært på ringtrening, så jeg tok han med en tur. Kom seg fort, og sluttet å bry seg alt for mye om de andre hundene(typ være helt besatt på å hilse på de, vennlig men sykt ivrig. Han fikk ikke lov å hilse på en halv snute, noe han syntes var ganske trasig altså;) ). Fikk da noen fine runder og oppstillinger på slutten:)

0C670183-B455-4469-8508-D96086848D61.jpeg

56B52FEE-453F-4B30-A198-6CE2FACD2917.jpeg

6721C1EE-495E-4D21-8DC8-88E2DC0BB8EE.jpeg

17E77287-D97A-49E7-AAFD-655F892FD88A.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 dager drektig da, i morrest syntes jeg magen hadde krympet, men utover dagen har den kanskje «kommet seg» igjen.. haha, det er nok hodet mitt som tuller med meg!

men iallfall så tror jeg at jeg ville gjettet på at denne hunden var drektig, om jeg møtte på henne og ikke kjente henne:p

 

F3D5F365-B4BD-4C2E-9140-3F8264950B69.jpeg

8017ECB7-3F23-4D7C-AC00-EE5F5C90047D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, dag 46(lover å ikke plage med oppdateringer hveeer dag altså!?) er jeg positiv igjen, hun ser mer drektig ut, og jeg fant frem målebåndet.. det var lurt for å roe matmor-nerver tror jeg! Gelli, den eldste tispa er 2 cm høyere og mye kraftigere, veie vanligvis 2-3 kg mer enn Naana. Jeg målte begge magene langt frem der ribbena slutter ca, og langt bak ved bakbena. Gelli(ikke drektig) er 59 cm foran og 50 cm bak, Naana er 67 cm foran og 56 cm bak! Det er vel et greit signal på at noe er på gang:)

puh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra helga, rart om det bare er luft inni der ja:)

Dag 50 i dag, tenker å ta RØNTGEN(ikke UL som jeg ved en feil skrev først?) i slutten av uka, skal bare få pris fra en klinikk først?

Tror jeg har bestemt meg for navne-tema. Det er jo et julekull, men samtidig mitt kull nr to, hvor første kull fikk A-navn..:) Så da slår vi to fluer i 1 smekk: Blåfjell-kullet:)

D1FDFF64-1F46-4CD1-9B9E-C356BEEE1BE4.jpeg

47DF08BB-F63D-4604-B1F5-44389C9BAE33.jpeg

Endret av Gelli
Endret fra UL til røntgen;)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Siri skrev:

Jeg ville ikke kasta bort penger på ultralyd på en så drektig hund. Hun er jo åpenbart drektig, så jeg hadde vel heller tatt røntgen for å telle antall valper i stedet for ultralyd :ahappy: 

 

8 minutter siden, Perfect Image skrev:

Helt enig. Stress ned :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Haha, huff jeg mente jo røntgen!?? Selvsagt ikke vits med UL nå nei, det tok vi jo på dag 25;)

Gikk litt fort i svingene, postet mellom to undervisningstimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er på dag 57 fra første parring, 56 fra siste, jeg har liksom ikke begynt å ta temperaturen enda.. men gav henne en bollebit nå som hun bare ville grave ned, da måtte jeg telle etter dagene.. og nå går det jo opp for meg at det ikke er umulig at valpene kommer «når som helst» fra nå..? Iom at det er et stort kull og det er første gang for henne:p Hmm.. Hvor tidlig har dere erfart at valpene har kommet..? Jeg burde kanskje begynne å ta tempen om det skal være no vits..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gelli skrev:

Hun er på dag 57 fra første parring, 56 fra siste, jeg har liksom ikke begynt å ta temperaturen enda.. men gav henne en bollebit nå som hun bare ville grave ned, da måtte jeg telle etter dagene.. og nå går det jo opp for meg at det ikke er umulig at valpene kommer «når som helst» fra nå..? Iom at det er et stort kull og det er første gang for henne:p Hmm.. Hvor tidlig har dere erfart at valpene har kommet..? Jeg burde kanskje begynne å ta tempen om det skal være no vits..

Hadde tatt tempen nå for å ha et utgangspunkt, så hadde jeg tatt tempen formiddagen og kveld. Ikke begynn å forvent dem for tidlig, du piner deg selv bare da med venting ;) Helt normalt at høydrektigetisper graver ned maten "for bedre tider" :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...