Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring og biting


Veeslaa
 Share

Recommended Posts

Har en collievalp på 9 uker, som biter seg hardt fast i buksa mi, knurrer og drar.. Dette skjer hovedsaklig da vi er ute. dette er både ubehagelig og dyrt.

Jeg har forsøkt alt jeg kommer på for å få han til å slutte. Piping/auing med lys valpestemme fungerte de 2 første gangene, jeg har løftet han opp og flyttet han ut av situasjonen for å avbryte leken med konsekvensen at det blir kjedelig. Nei med streng stemme hører han ikke. Har forsøkt å gi han leker istedenfor, men de tar han ikke, da går han på hånda mi.

Jeg leker ikke voldsomme og oppgirende leker med han, feks kaste pinne, ball osv, da jeg vet at det kan gjøre situasjonen verre.. 

Noen som har tips til en sliten og lei seg valpemamma? ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Det er ikke mye som skal til før begeret renner over for enkelte valper. Du må avslutte leken før det skjer. Hvis den liker å ligge i fanget så sett deg ned med valpen i fanget så kan den tygge rolig på leken. Når den biter og henger i klær ville jeg rett og slett bare ignorert det og ikke gitt den oppmerksomhet i det hele tatt, da slutter den etter hvert. Gi den ros når den slipper av fri vilje. Ikke bruk klær som lager mye lyd, f.eks boblejakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar den mat? Men altså, dessverre så må du nesten bare regne med sånt med en liten valp. Ha på deg en gammel joggebukse eller noe som du ikke er redd for så får valpen slite ut den også kan du ta frem de vanlige turklærne igjen når valpen har blitt eldre og sluttet med sånn oppførsel. Samme hva du gjør så får du nok ikke has på det sånn med en gang. 

Og siden valpen er 9 uker bare og du allerede har prøvd mye forskjellig så vil jeg råde deg til å velge en du tror kan fungere og holde deg til den metoden. Det tar litt tid før det når inn, men når man prøver alt på en gang så vil det bare forvirre valpen mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lekt med valpen, jeg. Å bare gi en leke er jo kjedelig, det er jo kamp- og jakt-lek som er morsomt, og da holder det ikke å ligge og tygge på en leke. Da kan du bevare og bygge opp en god lek, og samtidig lære inn en god slipp. Jeg ser ikke helt problemet med å leke med pinner og ball heller, man må bare passe på å ikke overdrive det, og man må samtidig lære valpen at når aktiviteten er ferdig, så er vi rolige - men det er vanskelig å lære en valp som ikke får utløp for energi og lekelyst å være rolig, da får de mark i ræva og lopper i blodet da, og da er det vanskelig å lære de noe som helst. 

Bonusen ved å selv være aktiv i leken med valpen, er at man lærer seg å se hvor mye som er nok og hvor mye som er for lite eller for mye. Ja, og at man får en sterkere relasjon til valpen, da. Alt godt og morsomt skjer via meg, da blir jeg noe av det kuleste de veit om da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt samme oppskrift på mine riesen og en malle, når valpen biter seg fast bli 100 % passiv , å avbryte biting med mat eller leke forteller hunden at når den biter i buksebenet så reagerer matmor og gir belønning, eller ihvertfall litt action .

la biting bli kjempekjedelig. Det er mitt råd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.10.2017 at 3:29 PM, comit said:

Jeg har brukt samme oppskrift på mine riesen og en malle, når valpen biter seg fast bli 100 % passiv , å avbryte biting med mat eller leke forteller hunden at når den biter i buksebenet så reagerer matmor og gir belønning, eller ihvertfall litt action .

la biting bli kjempekjedelig. Det er mitt råd. 

Hvilken malle har du?? biting i tøy blir jo aldri kjedelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/31/2017 at 3:29 PM, comit skrev:

Jeg har brukt samme oppskrift på mine riesen og en malle, når valpen biter seg fast bli 100 % passiv , å avbryte biting med mat eller leke forteller hunden at når den biter i buksebenet så reagerer matmor og gir belønning, eller ihvertfall litt action .

la biting bli kjempekjedelig. Det er mitt råd. 

Men dette er vel kanskje ikke så lett, hvis det gjør j***** vondt:lol: jeg prøvde det samme når min var valp. Men hun beit så hardt at det var umulig å være passiv og vente på at hun kjedet seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...