Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i gigastørrelse eller microstørrelse?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Inspirert av Siri's hvalper i sjøkustørrelse (se AN tråden) så kom jeg til å tenke på..hva om hund fantes i gigastørrelse eller microstørrelse.. Hvis du kunne ønske deg så stor eller liten hund som du villa ha, hvor stor eller liten skulle den være? :P Her tenker vi oss at helseissues knyttet til ekstra stor eller liten størrelse ikke er et problem. 

Når vi ser bort fra forkostnadene , så tror jeg jeg kunne tenkt meg en hund med mankehøyde på 120-130 cm, altså en liten ponni.. :D Denne hunden skulle også være svart, ha huskyeksteriør og helt gule øyne.. Ser for meg at dørselgere og predikanter hadde kommet bare EN gang på døra.. :whistle: Såe..hviken størrelse ville du hatt? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel allerede hunder i både gigastørrelse og microstørrelse...de er dysfunksjonelle nok, jeg klarer liksom ikke tenke meg en funksjonell gigahund eller microhund for bildene av de allerede eksisterende popper inn i hodet og ødelegger. :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stella skrev:

Det finnes vel allerede hunder i både gigastørrelse og microstørrelse...de er dysfunksjonelle nok, jeg klarer liksom ikke tenke meg en funksjonell gigahund eller microhund for bildene av de allerede eksisterende popper inn i hodet og ødelegger. :(

 

Sant nok men her prøver man å tenke seg at helsen ikke var et problem. Men jeg ser hva du mener, mindre hunder enn f.eks disse teacup stakkarene, er vel vanskelig å forestille seg selv om man prøver, med god helse.. :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor Malamute hann er nok grei størrelse, med malamute utsende, vesen, samt Bc'ns førerorientering! Selv om jeg egentlig liker Border Colliens størrelse. Nå har jeg jo chihuahua, å selv om han er "gigantisk" med sine 4,5kg, er han for liten. Kommer nok aldri til å ha så liten hund i hus igjen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, QUEST skrev:

Ser for meg at dørselgere og predikanter hadde kommet bare EN gang på døra.. :whistle: Såe..hviken størrelse ville du hatt? :ahappy:

Til det bruket holder det egentlig med en sånn... 
WillyGal.jpg.68aa925750bd108b9996233ca791cd32.jpg

Han æ'kke så stor... bare akkurat passe. Får NESTEN plass på fanget... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere massevis av fordommer mot småhunder, men har virkelig sett fordelene med å ha noe smått. Man får så mye frihet i forhold til samfunnet, bikkja blir jo tilgitt alt, for hun er bare så liten og sjarmerende. Og så er det jo veldig praktisk å kunne flytte henne enkelt og greit om det er nødvendig, samt å kunne bære henne om hun skulle bli skadet. Så på den måten like jeg å ha liten hund. Men egentlig foretrekker jeg større hunder. Ville nok ikke hatt en gigantisk greie, men en amstaff eller rottis hadde vært ålreit om det ikke var for det enorme sosiale ansvaret (og ulovligheten da, men sånt ser vi bort fra i denne tråden, antar jeg). Liker egentlig masse pels, men er ikke glad i pelsstell, så en langhåra, tenker ala finsk lapphund-pels, rottweiler med selvrensende pels. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Jeg hadde tidligere massevis av fordommer mot småhunder, men har virkelig sett fordelene med å ha noe smått. Man får så mye frihet i forhold til samfunnet, bikkja blir jo tilgitt alt, for hun er bare så liten og sjarmerende. Og så er det jo veldig praktisk å kunne flytte henne enkelt og greit om det er nødvendig, samt å kunne bære henne om hun skulle bli skadet. Så på den måten like jeg å ha liten hund. Men egentlig foretrekker jeg større hunder. Ville nok ikke hatt en gigantisk greie, men en amstaff eller rottis hadde vært ålreit om det ikke var for det enorme sosiale ansvaret (og ulovligheten da, men sånt ser vi bort fra i denne tråden, antar jeg). Liker egentlig masse pels, men er ikke glad i pelsstell, så en langhåra, tenker ala finsk lapphund-pels, rottweiler med selvrensende pels. 

Jepp, alle sånne 'kjipe ting' som helse, lovlighet og sånn, det plages vi ikke med her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hm...ja,jo..ser for meg at han kunne fungert til det bruk ja.. :D

Han trengte ikke engang å vise tenna da en dørselger stod på trappa for noen år siden. Han bare stakk hodet ut mellom dørkarmen og beina mine og glodde... Da rygga selgeren gitt :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Til det bruket holder det egentlig med en sånn... 
WillyGal.jpg.68aa925750bd108b9996233ca791cd32.jpg

Han æ'kke så stor... bare akkurat passe. Får NESTEN plass på fanget... 

Apropos store briader, eller bare briarder. Jeg var vandt med en svær greyhound, 45 kg muskler og var så høy at han la haka på kjøkkenbenken når jeg hadde noe godt der. Og så traff vi med jevne mellomrom høyreiste borzoier og hjortehunder som var høyere enn min. Nå har jeg briard, og han er jo stor, men han er fortsatt mindre enn det jeg er vandt med :P Men stort sett alle klarer å lire av seg "stor hund" når de passerer oss på tur :P Jeg ser det altså ikke :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Smartingen skrev:

Apropos store briader, eller bare briarder. Jeg var vandt med en svær greyhound, 45 kg muskler og var så høy at han la haka på kjøkkenbenken når jeg hadde noe godt der. Og så traff vi med jevne mellomrom høyreiste borzoier og hjortehunder som var høyere enn min. Nå har jeg briard, og han er jo stor, men han er fortsatt mindre enn det jeg er vandt med :P Men stort sett alle klarer å lire av seg "stor hund" når de passerer oss på tur :P Jeg ser det altså ikke :P 

:lol: Jeg greier heller ikke å skjønne hva som er så stort med dem? Men det er jo mulig det gjør litt mye utav seg da... jeg kan se den :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Smartingen skrev:

Apropos store briader, eller bare briarder. Jeg var vandt med en svær greyhound, 45 kg muskler og var så høy at han la haka på kjøkkenbenken når jeg hadde noe godt der. Og så traff vi med jevne mellomrom høyreiste borzoier og hjortehunder som var høyere enn min. Nå har jeg briard, og han er jo stor, men han er fortsatt mindre enn det jeg er vandt med :P Men stort sett alle klarer å lire av seg "stor hund" når de passerer oss på tur :P Jeg ser det altså ikke :P 

Jeg oppfatter ikke briarder som store hunder, selv om jeg stort sett bare har hatt mindre raser/blandinger enn briard. En velvokst show greyhoundhann derimot er en stor hund for meg :) Ah..hjortehunder.. en av de absolutte ønskerasene men med tanke på helse og levealder i snitt, så blir det nok bare med beundringen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Næææ, hva skal man med det da? Ville heller hatt en rotte, enn sånt bittesmått. De er i det minste kule. Og giga.. Jo da, en diger IU er stilig nok. Men man skal jo ha plass også. Og — igjen, hva skal man med det? :icon_confused:

Hva man skal med dem? Skremme vannet av diverse tobente vel.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Altså..hvis jeg hadde en svart hund med huskyeksteriør, knall gule øyne og mankehøyde på 130 cm... Da tror jeg nok at i alle fall en del hadde vært litt tilbakeholdne.. :P

Det kan nok hende, type beistet fra the never ending story. Men det finnes ikke, da. Ikke ville jeg hatt det heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg en flokk kuer der hver var ca 1 cm eller så stor. Så kunne jeg hatt en stor gresseng på et bord og latt de gå der og beite :D eller små hester eller eh... ok avslører svake gudekomplekser her... kanskje jeg må begynne å spille sims istedet... 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Jeg kunne tenke meg en flokk kuer der hver var ca 1 cm eller så stor. Så kunne jeg hatt en stor gresseng på et bord og latt de gå der og beite :D eller små hester eller eh... ok avslører svake gudekomplekser her... kanskje jeg må begynne å spille sims istedet... 

Hm..det brakte jo unektelig tanken hen på mennesker i ministørrelse.. Hm,hm,tenk så mye interessant man kunne gjort med dem.. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hm..det brakte jo unektelig tanken hen på mennesker i ministørrelse.. Hm,hm,tenk så mye interessant man kunne gjort med dem.. :P

Eller drager - nå vil jeg ha sånne små som i Harry Potter :heart: grille marshmallows...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en mikrohund hadde jeg aldri turt, jeg hadde vært livredd for å tråkke på den og høre "splat"-lyden idet hunden ble knust mot gulvet. :P

Å ha noe større enn schäfer ønsker jeg heller ikke, all den tid 35 kg muskler er sterkt nok når det ser et rådyr/en katt/et flygende løvblad som skal jages. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt et spørsmål? Giga så klart! 

Jeg har hatt veldig stor og har nå noe som jeg vil kalle veldig liten (dog ikke mikro), og det er ikke spørsmål om hva jeg foretrekker. 

Det eneste som er best med små hunder er at de er så lette å håndtere. Jeg hater folk som ikke greier å holde igjen de store hundene sine, det tror jeg faktisk er det jeg misliker allermest i hundemiljøet.

Så drømmen er en GD med 1.05 i mankehøyde, som er like førerorientert som en BC, og like avslappet som en St.Bernard ? 

En Bedlington på over 20 kilo er i hvert fall helt utelukket...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...