Gå til innhold
Hundesonen.no

Produkter for å bli sett i mørketida?


tillien
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta
Akkurat nå, tillien skrev:

Tviler på at refleks er bedre enn kraftige, blinkende lys? I alle fall i den trafikken jeg går i. Vi snakker langt på bygda, ingen gatelys og kanskje en bil hvert femte minutt. I "rushtida". Da ser man blinkende lys lenge før man evt får satt lyktene sine på en refleks etter min erfaring i alle fall.

Mulig at refleks er bedre, dvs et mer iøyenfallende "avvik" i horisonten om man går i urbane strøk hvor man konkurrerer med andre billys, blinkende/lysende butikkskilt, syklister med alskens lys, trafikklys etc ... Men refleks er jo "sikrere" da uansett. Går ikke tom for batteri!!!! Så det er nok greit å ha som base når man går langs vegen uansaett.

Bruker et Hurtta kobbel med refleks i OG en Hurtta halsbånd med refleks i. Alltid!. Begrensningene er jo at halsbåndet har liten synlighet rett forfra eller bakfra om hunden har hodet rett fram. Jeg opplever også at levetiden på refleksen i de runde Hurtta-kobbelene med 3M-refleks er relativt kort???

Uansett. I skogen/marka/fjellet hjelper refleks veldig lite når det er helt mørkt. Kraftige blink er alfa og omega. Da har jeg kontroll på henne hele tiden. Nå gjør hun ikke så mye galt, og hun stikker ikke på selvstendig oppdagelsesreise, Det jeg er mest avhengig av er å se at hun stopper opp - for da har hun innimellom funnet et eller annet veldig spennende. Og JEG kan synes det blir vel spennende om hun begynner å spise på det ...

Ellers høres komboen du har lagt opp til helt fortreffelig ut! Jeg kan nok bli veldig mye bedre på å "refleksere" meg selv. Og en refleksvest til hunden koster jo ikke så mye. At jeg ikke har gjort alt dette borger nok på litt latskap. Antall meter på traffikert vei er ekstremt liten - kun for å komme meg ut i marka. Så da har jeg tenkt at det viktigste er lys - siden det er det som hjelper best der...

 

 

Det er ca 400 meter med gatelys her og min erfaring er at noen ganger så er et kraftig lys best og noen ganger er refleks best. Kraftig lys bør heller ikke bli for kraftig for da kan en blede føreren når den ser på lyset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
8 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Kan skrive under på Orbiloc, den lyser noe inni h... Jeg måtte gi bort min, fikk så vondt i hodet av lyset at jeg ikke klarte å bruke den. 

Det er en av grunnene til at jeg bruker rød på min og har testet et blåhvit lys som ble for skarpt på korthåren men på BC/collie blandingen ble det blåhvite lyset perfekt og det røde for svakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, lijenta skrev:

I terrenget så virker det på meg som det varierer hva en oppfatter best av lys og refleks

I terrenget, om man skal stole på refleks, så må man jo for det første ha med seg en helsikes lysskilde selv OG man må treffe hunden/refleksen med lyset. Spesielt det siste kan være utfordrende, da er det mye bedre om hunden sier fra «selv» om hvor den er hele tiden med blinkende lys! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, tillien skrev:

I terrenget, om man skal stole på refleks, så må man jo for det første ha med seg en helsikes lysskilde selv OG man må treffe hunden/refleksen med lyset. Spesielt det siste kan være utfordrende, da er det mye bedre om hunden sier fra «selv» om hvor den er hele tiden med blinkende lys! :)

 

blinkende lyset kan være skjult av hode eller busker eller trær og for å se hvor jeg går må jeg ha med meg hodelykt de fleste gangene fordi det er for mørkt eller fordi hunden aldri følger stien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Kan skrive under på Orbiloc, den lyser noe inni h... Jeg måtte gi bort min, fikk så vondt i hodet av lyset at jeg ikke klarte å bruke den. 

:D:D Huff, beklager at jeg ler :D Hadde bare ikke sett for meg at det også kunne være et problem!! Og når jeg tenker på det så er der fullt mulig at jeg reagerer på samme måte. Er litt ømfintlig for slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, tillien skrev:

:D:D Huff, beklager at jeg ler :D Hadde bare ikke sett for meg at det også kunne være et problem!! Og når jeg tenker på det så er der fullt mulig at jeg reagerer på samme måte. Er litt ømfintlig for slikt!

Gammel kunnskap at rødt er venlig mot øynene i mørket  så du ikke mister mer av mørkesynet ditt ved å se på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

blinkende lyset kan være skjult av hode eller busker eller trær og for å se hvor jeg går må jeg ha med meg hodelykt de fleste gangene fordi det er for mørkt eller fordi hunden aldri følger stien. 

Ja, det var litt det jeg opplevde i vinter - at selv om det blinket som bare det så var det enkelte situasjoner lyset ble «gjemt». Ergo tenker jeg minst to slike lys.

Har alltid med meg en skikkelig hodelykt selv på slike turer, men man skal likevel klare å treffe hunden med lyset. Har «reddet» (har vel egentlig aldri vært noen reell fare) meg flere ganger på det bare ved refleksjonen i øynene til henne, men jeg måtte jo treffe rett uansett. Ja takk, begge deler :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

:D:D Huff, beklager at jeg ler :D Hadde bare ikke sett for meg at det også kunne være et problem!! Og når jeg tenker på det så er der fullt mulig at jeg reagerer på samme måte. Er litt ømfintlig for slikt!

Hehe, styr i alle fall unna de blå da :lol: Jeg husker jeg gikk på tur og tenkte "herregud hund, må du gå så nært meg hele tiden med det grusomme lyset!" :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, tillien skrev:

Ja, det var litt det jeg opplevde i vinter - at selv om det blinket som bare det så var det enkelte situasjoner lyset ble «gjemt». Ergo tenker jeg minst to slike lys.

Har alltid med meg en skikkelig hodelykt selv på slike turer, men man skal likevel klare å treffe hunden med lyset. Har «reddet» (har vel egentlig aldri vært noen reell fare) meg flere ganger på det bare ved refleksjonen i øynene til henne, men jeg måtte jo treffe rett uansett. Ja takk, begge deler :)

 

 

Ja enig i ja takk begge deler for det ene kan gjøre at du ser hunden og pga andre ting så varerer det med hva som er best spesielt i skumringe er min erfaring. Så jeg skal kjøpe refleksvest igjen. Orbic lyser jo så du ser den litt ut fra hunden men med mye pels så vilel jeg kjøpt et skarpt ys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt storm i et vannglass-følelse her. Man trenger jo ikke å konstruere problemstillinger liksom... Jeg har nå greid meg utmerket uten lys eller refleks på bikkjene (sorte) i skogen når det er mørkt. Om man ikke ser dem, så hører man dem jo (om de ikke er på vidvanke på jakt da, men da ser man dem jo uansett ikke samme hvor sterkt lys man har på dem). Og må man gå langs veg, forutsetter jeg at man har bikkja i bånd? Og da går den jo enten foran deg eller ved din venstre side - og så lenge DU har refleks på deg (det er du som er mest synlig, ikke bikkja) så går det helt strålende (om man ikke veiver avgårde med bikkja i fleksi og er hjernedød selv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
12 minutter siden, Siri skrev:

Jeg får litt storm i et vannglass-følelse her. Man trenger jo ikke å konstruere problemstillinger liksom... Jeg har nå greid meg utmerket uten lys eller refleks på bikkjene (sorte) i skogen når det er mørkt. Om man ikke ser dem, så hører man dem jo (om de ikke er på vidvanke på jakt da, men da ser man dem jo uansett ikke samme hvor sterkt lys man har på dem). Og må man gå langs veg, forutsetter jeg at man har bikkja i bånd? Og da går den jo enten foran deg eller ved din venstre side - og så lenge DU har refleks på deg (det er du som er mest synlig, ikke bikkja) så går det helt strålende (om man ikke veiver avgårde med bikkja i fleksi og er hjernedød selv). 

For meg som bruker høreapparat går jeg glipp av endel lyder og derfor ruster jeg opp det andre i steden. Men ja det er situasjoner han er for langt unna og det er situasjoner vi bare bruker det ene. Det er nemlig ikke alle lyder jeg får med meg selv med høreapparat, det kan være vanskelig å si retningen spesielt og noen av dem jeg har hatt har vært frekke nok til å stille seg san at det er umulig å se dem men er i nærheten også blir dem der fordi dem har lyst til å løpe villmann noen timer til, da klarer jeg å virke sikker nok med refleks på dyret og hodelykt som jeg for det meste bruker på turer. I hagen bruker jeg for det meste lyset som gjør det enklere. Når vi går i band så har vi begge refleks for veien her er så smal og svingete at dem bør kunne oppdage oss fortest mulig siden det er naturlig å legge seg nær grøfta flere plasser. Ja jeg bor ikke på en normal bygdeveg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har dessa till mina.

https://www.hooks.no/hund-katt/kobbel-halsband/hundehalsband-og-kobbel/reflekser/reflekshalsband-vision-showmaster-1


Inte all världens ljus så de syns inte på långt avstånd men de fyller sin funktion att bilar som möter oss registrerar att det går två hundar i drag framför mig.

 


 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TrasselTrollet skrev:

Jag har dessa till mina.

https://www.hooks.no/hund-katt/kobbel-halsband/hundehalsband-og-kobbel/reflekser/reflekshalsband-vision-showmaster-1


Inte all världens ljus så de syns inte på långt avstånd men de fyller sin funktion att bilar som möter oss registrerar att det går två hundar i drag framför mig.

 


 

Jeg har hatt praktisk talt identisk til denne, bare at jeg kjøpte min på Ebay til 13kr. Stort sett ganske fornøyd. Min holdt i 1 eller 2 år før de var moden for utskifting. Ikke like bra lys som Orbiloc, men jeg liker ikke Orbiloc uansett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2017 at 8:46 AM, TrasselTrollet skrev:

Jag har dessa till mina.

https://www.hooks.no/hund-katt/kobbel-halsband/hundehalsband-og-kobbel/reflekser/reflekshalsband-vision-showmaster-1


Inte all världens ljus så de syns inte på långt avstånd men de fyller sin funktion att bilar som möter oss registrerar att det går två hundar i drag framför mig.

 


 

Samme har jeg og i rødt, den i blått syntes bedre, men var en eller annen som fortalte meg at man ikke fikk ha blå blinkende lys fordi biler kunne tro det var politiet (og jeg kan si at når Pigg tilfeldig slo på sin i buret en gang, så trodde jeg politiet lå bak meg :P ). Den blå holdt en sesong og den røde er nå på sin andre sesong.

I motsetning til alle andre er jeg ikke nøjd med orbiloc, hatt flere og batteriet taper seg utrolig fort og jeg synes ikke de gir godt lys på avstand. Jeg synes de er for dyre og holder for dårlig...

Men ellers fornøyd med hurttas refleksprodukter, en refleksvest fra coop som jeg er kjempefornøyd med. Også har jeg sydd refleksvest selv med 3M refleks fra reflexconsult som synes veldig godt. Liker komboen refleksvest og lys godt når jeg går i skogen så hodelykta fanger opp refleksen og jeg ser litt blinkning bak busker. Har også ofte brukt sånne minilys fra biltema eller jula

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt annerledes behov her da, men vi bruker refleksdekken på lederhunder, midt i spannet og på en av de bakerste hundene. Ene lederhunden har en fiffig reflekshalsbånd fra hooks som har fliker stikkende ut slik at det er godt synlig selv om hunden har mye pels, i tillegg har vi rødt lys bakpå vogna og den andre lederhunden har et grønt lysende halsbånd. vi bruker selv hodelykt .Og ja. vi trener på traffikerte grusveier :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Meg skrev:

litt annerledes behov her da, men vi bruker refleksdekken på lederhunder, midt i spannet og på en av de bakerste hundene. Ene lederhunden har en fiffig reflekshalsbånd fra hooks som har fliker stikkende ut slik at det er godt synlig selv om hunden har mye pels, i tillegg har vi rødt lys bakpå vogna og den andre lederhunden har et grønt lysende halsbånd. vi bruker selv hodelykt .Og ja. vi trener på traffikerte grusveier :)

Det bilister gir tilbakemelding på at de ser best er faktisk ikke refleksvestene. Det er orbilocene som jeg har festa i krysset på ryggen på selene til alle hundene. Jeg bruker vest på lederne i tillegg, men det er de sterke grønne lysene de ser best. Refleksvest syns ikke så godt rett forfra når hundene har hodet litt ned. Og det har de jo stort sett når de jobber. Lys festa i halsbåndet får litt samme problem som refleksvestene. Hodet og pelsen skygger delvis for. Husk at bilene sitter litt høyere opp og ser ned, og da syns lys på ryggen til hundene bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2017 at 0:29 AM, Siri skrev:

Jeg får litt storm i et vannglass-følelse her. Man trenger jo ikke å konstruere problemstillinger liksom... Jeg har nå greid meg utmerket uten lys eller refleks på bikkjene (sorte) i skogen når det er mørkt. Om man ikke ser dem, så hører man dem jo (om de ikke er på vidvanke på jakt da, men da ser man dem jo uansett ikke samme hvor sterkt lys man har på dem). Og må man gå langs veg, forutsetter jeg at man har bikkja i bånd? Og da går den jo enten foran deg eller ved din venstre side - og så lenge DU har refleks på deg (det er du som er mest synlig, ikke bikkja) så går det helt strålende (om man ikke veiver avgårde med bikkja i fleksi og er hjernedød selv). 

Det opplevde behovet er basert på mine erfaringer, med min (og hundens) måte å gå tur på på de plasssene vi bruker å ferdes. Det er ikke noen «konstruert problemstilling» overhodet. Jeg er ikke i stand til å hverken se eller å konsekvent kunne høre hunden i en kullsvart mørketid, langt fra alle kunstige lyskilder og jeg kan ikke skjønne at noen andre skulle kunne gjøre det under lignende omstendigheter heller.

Når det gjelder trafikken så er det vel og bra å bli sett selv, og selvsagt opptrer man så fornuftig som man kan, men det er en stor fordel at bilistene er klar over at det går en liten krabat på fire ben ved siden av. Spesielt her hvor det er smale veier, høye brøytekanter og ingen gatelys om vinteren. Det er ikke så mange plasser å gjøre av seg hverken for folk, biler eller hunder. Så kan man sikkert si at det ville gått bra uansett, og er man forsiktig nok så gjør det jo det - men om man kan bedre på situasjonen med noen få hundrelapper så kan jeg ikke skjønne hvorfor man ikke skulle gjøre det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Snusmumrikk said:

Det bilister gir tilbakemelding på at de ser best er faktisk ikke refleksvestene. Det er orbilocene som jeg har festa i krysset på ryggen på selene til alle hundene. Jeg bruker vest på lederne i tillegg, men det er de sterke grønne lysene de ser best. Refleksvest syns ikke så godt rett forfra når hundene har hodet litt ned. Og det har de jo stort sett når de jobber. Lys festa i halsbåndet får litt samme problem som refleksvestene. Hodet og pelsen skygger delvis for. Husk at bilene sitter litt høyere opp og ser ned, og da syns lys på ryggen til hundene bedre. 

det er derfor jeg bruker disse https://www.hooks.no/hund-katt/kobbel-halsband/hundehalsband-og-kobbel/reflekser/reflekshalsband-3m-showmaster  :)

Et tips jeg har fått er å blende ned hodelykta og vri hodet litt så hundene synes- ellers ser de jo bare et lysende troll på vogna og ikke hundene x meter foran

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/21/2017 at 0:29 AM, Siri said:

Jeg får litt storm i et vannglass-følelse her. Man trenger jo ikke å konstruere problemstillinger liksom... Jeg har nå greid meg utmerket uten lys eller refleks på bikkjene (sorte) i skogen når det er mørkt. Om man ikke ser dem, så hører man dem jo (om de ikke er på vidvanke på jakt da, men da ser man dem jo uansett ikke samme hvor sterkt lys man har på dem). Og må man gå langs veg, forutsetter jeg at man har bikkja i bånd? Og da går den jo enten foran deg eller ved din venstre side - og så lenge DU har refleks på deg (det er du som er mest synlig, ikke bikkja) så går det helt strålende (om man ikke veiver avgårde med bikkja i fleksi og er hjernedød selv). 

Lysene er ikke sååå kraftige altså, enten man kjøper orbiloc eller noe annet. Bor på bygda jeg også, og det er ikke gatelys og lite trafikk, og da kjører folk med langlys - da synes man himla godt med refleks med veldig lang avstand. :) Jeg bruker begge deler, for å være mest mulig synlig, da jeg ikke har noe ønske om at verken jeg eller bikkja skal dø en tidlig død. Bilene har jo mye kraftigere lys enn det hundene og vi har på oss, og det vil fort "blende" effekten som lyset gir. Mens reflekser lyser sterkere og sterkere.

Jeg liker ikke Hurtta sine reflekskobbel, så det vet jeg ikke noe om, jeg bruker et kobbel fra Norsk Hundeutstyr som lyser opp omtrent som en lyssabel når lyset treffer det.

Jeg liker kombinasjonen av lys og refleks også når hunden er løs, og med mindre hunden er ute av synsfeltet mitt, så har jeg null problem å se refleksene når jeg lyser på ham med hodelykta. Min har så mye pels at dersom jeg ikke har refleksdekken under sela, så forsvinner sela (og dermed også lysene) litt i pelsen.

On 10/21/2017 at 0:29 AM, Siri said:

Jeg får litt storm i et vannglass-følelse her. Man trenger jo ikke å konstruere problemstillinger liksom... Jeg har nå greid meg utmerket uten lys eller refleks på bikkjene (sorte) i skogen når det er mørkt. Om man ikke ser dem, så hører man dem jo (om de ikke er på vidvanke på jakt da, men da ser man dem jo uansett ikke samme hvor sterkt lys man har på dem). Og må man gå langs veg, forutsetter jeg at man har bikkja i bånd? Og da går den jo enten foran deg eller ved din venstre side - og så lenge DU har refleks på deg (det er du som er mest synlig, ikke bikkja) så går det helt strålende (om man ikke veiver avgårde med bikkja i fleksi og er hjernedød selv). 

I skogen er det jo greit nok, men jeg har holdt på å kjøre på både folk og hunder som har gått langs veien, der bare enten hund eller menneske har refleks. Da lyser jo den med refleks opp som et juletre, og man ser ikke nødvendigvis hunden eller mennesket uten før man kommer veldig nærme.

Ferdes man i trafikken i mørket, har man et ansvar for å bli sett, og for å ikke skremme livet av sjåfører som helst ikke vil drepe noen, og da synes jeg at det minste man kan gjøre er å ha på en refleks eller to på seg selv, bikkja og evt unger.

Folk her ute er notorisk dårlige til å bruke refleks, og jeg er redd for å ende opp som trafikkmorder hver gang jeg kjører langs lokalveien i mørkt og dårlig vær. Ergo, folk ER hjernedøde! De tror at de på magisk vis blir sett i trafikken uten verken refleks eller lys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fan av arbeidsutstyr, etter ä ha begynt i et kraftverk har jeg fätt ny respekt for sertifiseringer av sikkerhetsutstyr, kvalitetsnivä og faktisk effekt... Personlig kommer jeg til ä anskaffe meg turklär som oppfyller TÜV-krav til synlighet, neste gang :P Kjöpe refleks/sikkerhetsutstyr pä ebay ville jeg ikke gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Er fan av arbeidsutstyr, etter ä ha begynt i et kraftverk har jeg fätt ny respekt for sertifiseringer av sikkerhetsutstyr, kvalitetsnivä og faktisk effekt... Personlig kommer jeg til ä anskaffe meg turklär som oppfyller TÜV-krav til synlighet, neste gang :P Kjöpe refleks/sikkerhetsutstyr pä ebay ville jeg ikke gjort...

Når det gjelder reflekser så lønner det seg helt klart å kjøpe sertifiserte produkter ja. :) Samt sjekke ut at refleksen fungerer med jevne mellomrom, spesielt dersom den har blitt vasket eller utsatt for mye slitasje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...