Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivitetsnivå på valp


Jippi Jaja
 Share

Recommended Posts

Jeg har en korthåret vorsteh-valp på snart 6 mnd. Jeg er nysgjerrig på hvilket aktivitetsnivå dere med fuglehunder eller med valper av andre raser med høyt aktivitetsnivå legger dere på? Hvor mye får valpen løpe fritt og hvor "høy" aktivitet får den? Hvordan ser en normal dag/uke ut hos dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får "normale" turer fra de er ca seks mnd. Det vil si båndturer på ca en og en halv time, og eventuelt løpe løs der de kan det. Mine har løpt løs hver dag hvis jeg har hatt mulighet til det når de har vært så unge (de hadde mindre radius når de var så unge). Nå har de såpass stor radius, at som voksne får de løpe løs et par ganger i uka (2-5 timer per gang) når det ikke er båndtvang. Da løper de alt de orker i det tidsrommet og ligger rett ut i en dag eller to etter slike turer. 

 

En vanlig dag her kan variere alt fra bare en båndtur (ca 1,5 time eller mer) til å løpe løs hele dagen i skogen. Noen ganger får de båndtur + sykkeltur, andre dager bare sykkeltur osv. Trener også litt lydighet, nosework og triks med de. noen ganger trener vi mer, andre perioder mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sam 5 måneder får 30-40 minutter morgentur, deretter kun luftings frem til vi kommer fra jobb. Da får han en kort luftetur, deretter hovedtur på 1-2 timer (avhengig av været), 2 dager i uken får han kun morgenturen og kortere lufteturer - men som været har vært nå har døren ut stått oppe sånn at han har løpt ut og inn som han vil, og vært i aktivitet selv om det ikke har skjedd noe.

Turen på morgenen er i bånd (sele og strikkbelte - han drar som han vil), hovedturen går stort sett i skog, da går han løs og får løpe så mye han orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å gå normalt lange turer, rundt 2 timer, fra ca 3-3,5 mnds alder, før der er vi gjerne like mye ute, men fordelt over flere turer og litt kortere avstander, mer valpesulling bare. Går så mye løs som mulig. ved 6 mnd begynner vi å sykle litt også som regel. forsiktig i starten også øker vi på gradvis frem mot hunden er året-halvannet. Ikke merket noe stress som følger av aktivitet på noen av de 4 valpene jeg har hatt så langt, og når de tar av, uansett grunn så trener vi på ro. Det må og trenes på, og er etter min erfaring lettere med en sliten hund. Det er det som har vært min medisin på stressa hunder, først en real trimøkt også går vi inn og implementerer regler om oppførsel der. Får gjenta noen ganger i starten, men de roer seg som regel relativt raskt og tar ikke mange dagene før hunden selv velger ro. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...