Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard eller picard?


Angelina
 Share

Recommended Posts

Slik jeg har opplevd forskjellene på de to rasene (når man ser bort fra utseendet), så vil jeg si at picarden er skarpere og mer sky enn briarden, og kanskje ikke like lette å trene med (de er ikke så begeistret for repitisjoner og terping ut fra det en del eiere sier, og er kanskje hakket mer sta enn det briarden kan være). Her er det dog også store forskjeller på individer innen rasen. Jeg kjenner sosiale, stødige og trivelige picarder, men har også opplevd picarder som har gått lett i forsvar med tendenser til å bite om de blir presset litt i sosiale sammenhenger. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Siri said:

Slik jeg har opplevd forskjellene på de to rasene (når man ser bort fra utseendet), så vil jeg si at picarden er skarpere og mer sky enn briarden, og kanskje ikke like lette å trene med (de er ikke så begeistret for repitisjoner og terping ut fra det en del eiere sier, og er kanskje hakket mer sta enn det briarden kan være). Her er det dog også store forskjeller på individer innen rasen. Jeg kjenner sosiale, stødige og trivelige picarder, men har også opplevd picarder som har gått lett i forsvar med tendenser til å bite om de blir presset litt i sosiale sammenhenger. 

blander meg inn i tråden ettersom jeg har sansen for Picard utseendemessig, men innser at det ikke egentlig er rasen for meg :( selv med overgang til "hjernehund" (altså de som krever mer mental trening enn mine løpedyr). Selv om jeg er litt kjent med sky hunder da, en del av huskyene er det, så er deres (de fleste) respons om de blir presset å kapitulere helt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

blander meg inn i tråden ettersom jeg har sansen for Picard utseendemessig, men innser at det ikke egentlig er rasen for meg :( selv med overgang til "hjernehund" (altså de som krever mer mental trening enn mine løpedyr). Selv om jeg er litt kjent med sky hunder da, en del av huskyene er det, så er deres (de fleste) respons om de blir presset å kapitulere helt.

Ja, det er nok en vesentlig forskjell på skyheten her - problemet er vel gjerne at picarden har mot nok til å handle i forsvar i stedet for å bare trekke seg unna. Men det skal sies at de fleste jeg har truffet har vært greie hunder altså. En av dem er til og med besøkshund (hun er en veldig bra picard :)).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Angelina skrev:

Står også på nettet at bauceron og barbet har mye i slekt med briard. Hvordan da?

De er fra Frankrike alle sammen? Har sikkert utviklet seg fra omtrent samme rase inn i forskjeliige raser. Står på Wikipedia at den er stamfar til flere raser med samme pels, deriblant briard.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Angelina skrev:

Ja har lest det der det også. Synes ikke akkurat de ligner sånn utseendemessig. Men hva med gemyttet? Er det bare fordi de kommer fra Frankrike?

barbet er en liten rase i Norge og har heller ikke egen klubb. Kan sikkert være lurt å søke om de på forum i for eksempel Sverige :)

http://revulen.no/barbet/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briard og beauceron var opprinnelig samme rase fram til rundt midten av 1800-tallet, men etter det begynte man å dele dem mer ut fra pelstypen, og man fikk en langhåret og en korthåret variant - som da hhv fikk navnet briard og beauceron. 

Hvor barbet kommer inn i bildet er vel litt uklart, særlig siden det står at rasen er beskrevet fra rundt 1300-tallet, mens man for briard finner beskrivelser fra lenge før den tid... så jammen om jeg vet hvem som kom først - høna eller egget? :lol: Men man avlet jo ikke hunder ut fra raser før man fikk rasebegrepet på slutten av 1800-tallet, så at de kan ha felles forfedre er nok ikke helt usannsynlig nei. 

Barbet er jo en jakthund i dag - og var vel det helt fra tidligere tider, mens både briard og beauceron var vakt- og gjeterhunder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2017 at 0:51 PM, Angelina said:

Står også på nettet at bauceron og barbet har mye i slekt med briard. Hvordan da?

Barbet er vannhund, FCI8, og er en apporterende fuglehund (som spaniels). Beauceron er gjeter. De er alle tre (briard, barbet, beauceron) gamle franske raser, lite kjent utenom Frankrike egentlig frem til siste 15 -20 år. Barbet har nok enda færre indidvider i sin avlsbase enn de to andre, og der må man derfor i større grad gå på kompromiss med både HD-resulteter og annet ved avl. De er sosiale og koselige hunder (har tremenning som er barbet-oppdretter, ikke i Norge). Der er per i dag ingen registrerte barbet i Norge, men i Sverige er der noen. PÅ verdensbasis er der ca 400 - 500 individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.9.2017 at 4:43 PM, enna said:

Barbet er vannhund, FCI8, og er en apporterende fuglehund (som spaniels). Beauceron er gjeter. De er alle tre (briard, barbet, beauceron) gamle franske raser, lite kjent utenom Frankrike egentlig frem til siste 15 -20 år. Barbet har nok enda færre indidvider i sin avlsbase enn de to andre, og der må man derfor i større grad gå på kompromiss med både HD-resulteter og annet ved avl. De er sosiale og koselige hunder (har tremenning som er barbet-oppdretter, ikke i Norge). Der er per i dag ingen resgistrerte barbet i Norge, men i Sverige er der noen. PÅ verdensbasis er der ca 400 - 500 individer.

Det kan vel ikke stemme? Jeg kjenner til to stykker. Kan så klart være de ikke er registrert, men jeg er ganske sikker på at iallefall den ene er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Monikawt skrev:

Det kan vel ikke stemme? Jeg kjenner til to stykker. Kan så klart være de ikke er registrert, men jeg er ganske sikker på at iallefall den ene er det.

Jeg vet om to i hundeklubben, ser dem stadig vekk. Det er mor og datter, eier hadde et kull i fjor, og jeg forstod det som at alle valpene minus en er i landet. Disse vet jeg er registrert. Eller, jeg vet hun stiller dem litt, så jeg konkluderer med at de er registrert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Monikawt said:

Det kan vel ikke stemme? Jeg kjenner til to stykker. Kan så klart være de ikke er registrert, men jeg er ganske sikker på at iallefall den ene er det.

Ok, de har jeg ikke fått med meg. 

Sjekka, ser nå at der er 13 norskfødte. Så tallene har endra seg siden forrige gang jeg sjekka, så var litt for tjapp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...