Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard


Angelina
 Share

Recommended Posts

Har også lest mye om schappendoes og puli som også er gjeterhunder med mye pels. Er bare det at jeg liker å stelle og børste og å dulle med dem. Sette opp strikk i luggen og sånn. :blink: Men jeg velger ikke hunderase etter utseende men vil bare vite mest mulig om dem for i så fall luke dem vekk igjen fra lista mi. Jeg synes det er lettere å gjøre det sånn enn å sette opp nye da jeg har en ganske lang liste med hunderaser i boka mi her. Hundegal ja men jeg liker å lese masse om hunder og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for kun en rase da det er så mange raser på lista. Luksusproblem :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Angelina skrev:

Noen som vet hvorfor det står flere steder på nettet at briard kun er for erfarne og at dette ikke er en rase for førstegangshundeeiere? Er denne rasen mere vanskelig enn andre tilsvarende hunderaser? Bare lurt på dette lenge nå.

Antagelig fordi de er store, sterke og ganske livlige. Jeg har truffet @Smartingen sin briard noen ganger og han er...vell...entusiastisk til livet, kan man vel påstå :P Han er jo bare snill, men med den størrelsen så er det ikke bare bare. Han minner en del om den yngste whippeten min, bare at whipsen er 12 kg og dermed enkel å kontrollere fysisk, mens Leo er stor og kan velte en over ende om en ikke er forberedt på hilsingen f.eks. 

De trenger ikke nødvendigvis å være så mye vanskeligere enn andre livlige rase, men størrelsen gjør det jo definitivt mer utfordrende å kontrollere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Antagelig fordi de er store, sterke og ganske livlige. Jeg har truffet @Smartingen sin briard noen ganger og han er...vell...entusiastisk til livet, kan man vel påstå :P Han er jo bare snill, men med den størrelsen så er det ikke bare bare. Han minner en del om den yngste whippeten min, bare at whipsen er 12 kg og dermed enkel å kontrollere fysisk, mens Leo er stor og kan velte en over ende om en ikke er forberedt på hilsingen f.eks. 

De trenger ikke nødvendigvis å være så mye vanskeligere enn andre livlige rase, men størrelsen gjør det jo definitivt mer utfordrende å kontrollere. 

Det er vel en ganske god beskrivelse av dem ja :lol: Heftig og begeistret liksom... 40 kg entusiasme og glede - det kan bli litt i overkant av og til :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Angelina skrev:

Har også lest mye om schappendoes og puli som også er gjeterhunder med mye pels. Er bare det at jeg liker å stelle og børste og å dulle med dem. Sette opp strikk i luggen og sånn. :blink: Men jeg velger ikke hunderase etter utseende men vil bare vite mest mulig om dem for i så fall luke dem vekk igjen fra lista mi. Jeg synes det er lettere å gjøre det sånn enn å sette opp nye da jeg har en ganske lang liste med hunderaser i boka mi her. Hundegal ja men jeg liker å lese masse om hunder og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for kun en rase da det er så mange raser på lista. Luksusproblem :blink:

Puli skal ikke børstes :P

Tror du ville blitt skuffet over hvor lite dill det er med pulipels. Må fjerne kvister fra pelsen etter skogsturer da. Men jo lengre pelsen blir jo mindre kvist blir det fordi snorene blir mer solide.  Og så er det jo mange som velger å binde opp pelsen bak av hygeniske årsaker. Men for de fleste holder det med litt inntimbarbering.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Det er vel en ganske god beskrivelse av dem ja :lol: Heftig og begeistret liksom... 40 kg entusiasme og glede - det kan bli litt i overkant av og til :aww: 

 

 

12 minutter siden, Mud skrev:

Puli skal ikke børstes :P

Tror du ville blitt skuffet over hvor lite dill det er med pulipels. Må fjerne kvister fra pelsen etter skogsturer da. Men jo lengre pelsen blir jo mindre kvist blir det fordi snorene blir mer solide.  Og så er det jo mange som velger å binde opp pelsen bak av hygeniske årsaker. Men for de fleste holder det med litt inntimbarbering.  

 

Jeg liker glade og livlige hunder så det går bra og både briard og puli er vell det?

Lest at både puli og briard er en gjeterhund og vakthund men vakter de veldig mye og bjeffer de på hver nye lyd de hører?

Går bra at det ikke er så mye dill på puli pels. Fjerning av kviser er dill nok for min del. 

Er de ganske like raser sånn gemytt messig?

Bortsett fra størrelsen da siden briard er tre til fire ganger større enn puli. Kanskje lettere å håndtere en på 10 kilo enn enn på 30-40 kilo. Mye å vurdere og å sette seg inn i.

Hvordan er det med helsa og det mentalitete evt. andre behov hunden har?

Begge de to rasene er vell også reserverte til fremmende? Uinteresserte

Jeg har lyst til å prøve hunden på gjeting av sau og å gå på gjeterkurs da det er morro å se hvordan instinktet deres er. Og lydighetskurs og agilitykurs også bare på hobbybruk og utstilling er min hovedinteresse. Drev mye med utstilling før og det var gøy å møte andre med samme hunderase og den rasen jeg hadde var sjelden men det er nok briard og puli også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Angelina skrev:

Jeg liker glade og livlige hunder så det går bra og både briard og puli er vell det?

De fleste er jo glade og livlige, men det er jo ikke nødvendigvis sånn det ALLTID er. En del briarder kan være usikre på folk, og kan være både lumske og ekle i møter med mennesker de er utrygge på. ANdre igjen kan være utagerende mot andre hunder - DET er kanskje det største problemet man har med briard. De er jo store og sterke, og når de da setter i med bjeffing og hopper mot andre hunder, så er ikke det så veldig hyggelig. 

3 timer siden, Angelina skrev:

Lest at både puli og briard er en gjeterhund og vakthund men vakter de veldig mye og bjeffer de på hver nye lyd de hører?

Briarden er vakthund med stor V om de får lov til å utvikle vaktinstinktet sitt. Det kan gi utslag i at de ruser avgårde mot folk som kommer på gårdsplassen - om de går løse. Det er IKKE hyggelig. Noen kan nok bjeffe en del, mens andre er ganske stille. Jeg har en av hver. Hannhunden min bjeffer ikke uten at det faktisk er noe å bjeffe på. Tispa mi er mer boffete - hun er nok litt mer utrygg enn hannhunden også, og tror hun hører spøkelser både her og der noen ganger. 

3 timer siden, Angelina skrev:

Hvordan er det med helsa og det mentalitete evt. andre behov hunden har?

Når jeg leser hvordan andre raser er mht helse, så virker briarden veldig frisk helsemessig. De kan jo få HD, og det er ganske høy prosent HD på rasen (mellom 20-25%), eller er det jo noen sykdommer som dukker opp her og der, men generelt sett er det sjelden jeg hører om syke hunder heldigvis. 

3 timer siden, Angelina skrev:

Begge de to rasene er vell også reserverte til fremmende? Uinteresserte

Jeg vil nok helst bruke uttrykket uinteressert (fordi reservert er et vanskelig begrep som fort kan forveksles med engstelig). De fleste briardene jeg har hatt har vært sånn at de lukter på folk, og så er de ferdige med det.Hannhunden jeg har nå er mer sånn "HEI!! Snakka du til meg? Kult - da må jeg dytte deg litt, gå mellom beina, rulle rundt og tulle, for jeg blir så glad inni meg"-type. Han går ikke bort til folk sånn uten videre, men om folk tar kontakt, blir han litt overivrig, for å si det mildt. 

3 timer siden, Angelina skrev:

Jeg har lyst til å prøve hunden på gjeting av sau og å gå på gjeterkurs da det er morro å se hvordan instinktet deres er. Og lydighetskurs og agilitykurs også bare på hobbybruk og utstilling er min hovedinteresse. Drev mye med utstilling før og det var gøy å møte andre med samme hunderase og den rasen jeg hadde var sjelden men det er nok briard og puli også.

Det er jo få kull som fødes i Norge når det kommer til briard, så den er ikke så veldig utbredt nei. Jeg gjeter jo litt med tispa mi, og det er morsomt å se at hun drar fram litt instinkt når det gjelder dette. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tolke briard som ikke førstegangs hund som i at det også kan bo mye i de. Mye driv og entusiasme og instinkt. Og hvis man ikke aner hva man skal gjøre med det ene og det andre kan man bli ganske fortvilet. 

Min var jo min andre hund, men bød på en hel del overraskelser i hundeholdet. Jeg synes han var mye hund, myyyye mer min greyhound som veide like mye. 

For ja, de iboende egenskapene kan komme til uttrykk på forskjellige måter. Og ja, en entusiastisk/stressa/glad/redd(hva som helst) briard er plusteslig en hel del å holde styr på, i forhold til en mindre rase.

Og jeg må innrømme; hadde jeg ikke hatt tilgang til utrolige flinke og tålmodige instruktørvenner, så er det ikke sikkert jeg hadde hatt hund nå. Vil ikke skremme bort noen altså, jeg må bare få noen år til før jeg anbefaler briard med hele mitt hjerte ?

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Smartingen skrev:

Og jeg må innrømme; hadde jeg ikke hatt tilgang til utrolige flinke og tålmodige instruktørvenner, så er det ikke sikkert jeg hadde hatt hund nå. Vil ikke skremme bort noen altså, jeg må bare få noen år til før jeg anbefaler briard med hele mitt hjerte ?

Du skal se at når maurene har flytta ut av rumpa og han blir en skikkelig voksen hund, så lurer du plutselig på om det egentlig var så ille :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Er disse hunderasene kosete? Briard, bearded collie, schapendoess, old english sheepdog og puli?

Er briard litt lik schefer og de belgiske fårehundene, og beuceron i gemyttet? De har også mye vakt og vokt og mye energi. Også er de ganske like store. Og kanskje mere krevende enn andre raser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...