Gå til innhold
Hundesonen.no

Felledekk


Carpediem
 Share

Recommended Posts

Desto høyere opp i klassene en kommer desto mer kan en stole på at de andre hundene er såpass godt trent at de ligger i fellesdekk. Da får man slippe å tenke på at andre hunder ødelegger for en. 

En ser også selvfølgelig an de andre hundene og jeg sier ifra hvis jeg ikke er fornøyd med plassering. Jeg har også stått over fellesdekk. 

Grunnen til at jeg dekker henne er at jeg vet at hun ligger selv om hun hater øvelsen. Jeg blir også tryggere når jeg vet at de andre hundene er såpass godt trent at de også ligger i ro og roen min kan muligens forhåpentligvis smittes over på henne etterhvert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For min del kommer det helt an på hva hunden gjør. Om hunden setter seg opp, reiser seg eller går til eier - so what, det ødelegger ikke for noen (i så fall har du trent for lite selv om hunden ikke t

En hund som jeg vet det er stor sannsynlighet for at reiser seg(typ, større sannsynlighet at den reiser seg enn at den ligger), da ville jeg ikke stilt for min egen del, den utfordringen ville jeg tat

Og jeg synes man skal ta hensyn til hunden og ikke sette den i situasjoner den misliker så sterkt at den "demper ørene klistret inn til hodet og øyner i flykt modus". Spesielt når det er snakk om noe

En grei regel må være at man blir mere overrasket over at hunden reiser seg, enn at den ligger en hel fellesdekk. 

For hvor ofte har man ikke hørt;  "Oi, den LÅ!", eller; "OK den reiste seg, det var som forventa".   

For fellesdekk/sitt er de eneste øvelsene i ett program der du potensielt kan ødelegge for andre. Det er der du møter unge hunder, og unge førere med nervene utenpå som har sin første opplevelse i sporten i de lave klassene  

Og når du da opplever at samme ekvipasje kommer gang på gang og starter og den pelskledde bare må bort og sjekke ut alle andre før eier (kanskje) får oppmerksomheten.  

Det er surt det! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden så virker det litt som om folk glemmer trene det som faktisk potensielt KAN skje også. Jeg trener sammen med urolige hunder, hunder som reiser seg, hunder som løper rundt osv. Får litt inntrykk av at folk er folk til å trene eventuelle (og forventete) forstyrrelser i andre øvelser - men forventer at alt skal gå på skinner rundt hunden i fellesdekk?

Forøvrig har jeg hatt en hund på 3 år som brått reiste seg, reiste seg aldri før og aldri etter. Skulle jeg da sluttet konkurrere i 1 år for hunden reiste seg en gang? 

Tren nå på at andre hunder setter seg opp og løper forbi. Så slipper man være nervøs for at naboen skal forflytte seg. (og ja jeg har opplevd at det har stått en Hoffe med alle 4 beina godt plassert over hele hunden min. Verken jeg eller bikkjen dauet av det.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måtte overtrene fellesdekken for å få en trygg hund. Men hun synes fremdeles ikke at det er en gild øvelse. Fellessitt var veldig greit. Nå må jeg derimot tilbake til fellesdekk med skjult fører, men her satser jeg på at eierene har såpass kontroll at det neppe skjer noe. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Debbie skrev:

Jeg har måtte overtrene fellesdekken for å få en trygg hund. Men hun synes fremdeles ikke at det er en gild øvelse. Fellessitt var veldig greit. Nå må jeg derimot tilbake til fellesdekk med skjult fører, men her satser jeg på at eierene har såpass kontroll at det neppe skjer noe. 

 

 

Folk starter hunder som ikke ligger når det er skjult fører også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som startet hunden sin noen ganger også i eliteklasse. Hun pustet lettet ut hver gang den ble liggende (noe han stort sett gjorde). Men det var ikke at hun var så redd for at hunden skulle reise seg, so at hun var redd for at hunden skulle ta andre hunder i fellesøvelsene...

Det gikk helst bra da, takket være at de andre hundene som lå nærmt han dempet noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Daldorf said:

Kjenner ei som startet hunden sin noen ganger også i eliteklasse. Hun pustet lettet ut hver gang den ble liggende (noe han stort sett gjorde). Men det var ikke at hun var så redd for at hunden skulle reise seg, so at hun var redd for at hunden skulle ta andre hunder i fellesøvelsene...

Det gikk helst bra da, takket være at de andre hundene som lå nærmt han dempet noe voldsomt.

Jeg fatter ikke at folk tørr... :(

Det var jo dessverre en sak der to staffer angrep liten hund under innkallingen i fellesøvelsene i FCI kl 3, og de fikk faktisk "bare" aktivitetsforbud i ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JeanetteH skrev:

Når jeg leser denne tråden så virker det litt som om folk glemmer trene det som faktisk potensielt KAN skje også. Jeg trener sammen med urolige hunder, hunder som reiser seg, hunder som løper rundt osv. Får litt inntrykk av at folk er folk til å trene eventuelle (og forventete) forstyrrelser i andre øvelser - men forventer at alt skal gå på skinner rundt hunden i fellesdekk?

Forøvrig har jeg hatt en hund på 3 år som brått reiste seg, reiste seg aldri før og aldri etter. Skulle jeg da sluttet konkurrere i 1 år for hunden reiste seg en gang? 

Tren nå på at andre hunder setter seg opp og løper forbi. Så slipper man være nervøs for at naboen skal forflytte seg. (og ja jeg har opplevd at det har stått en Hoffe med alle 4 beina godt plassert over hele hunden min. Verken jeg eller bikkjen dauet av det.) 

Min tanke er ikke dette, at det er en unnskyldning å ikke trene på ting som kan skje.Hunder skal ligge med forstyrrelser.
MEN, har folk i tankene at det kan ligge en hund på fellesdekk som faktisk kan skade ( og i værstefall drepe din hund) om den går bort og begynner å tøffe seg? De hundene finnes faktisk.

Det kan hende at det ligger hunder på fellesdekk som har opplevd ting som ikke er hyggelige. Masse jobb er lagt ned av hundefører for at denne hunden ska føle seg trygg igjen, og da oppleve igjen at noen lar hunder som er oppsøkende og reiser seg ligge på fellesdekk er ikke ok.

Uhell kan skje alle, men en legger ikke en hund som ikke ligger og som oppsøker andre. Dette i respekt for arbeidet andre har lagt ned i sin hund, og ikke minst for sikkerheten til egen hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carpediem skrev:

Min tanke er ikke dette, at det er en unnskyldning å ikke trene på ting som kan skje.Hunder skal ligge med forstyrrelser.
MEN, har folk i tankene at det kan ligge en hund på fellesdekk som faktisk kan skade ( og i værstefall drepe din hund) om den går bort og begynner å tøffe seg? De hundene finnes faktisk.

Det kan hende at det ligger hunder på fellesdekk som har opplevd ting som ikke er hyggelige. Masse jobb er lagt ned av hundefører for at denne hunden ska føle seg trygg igjen, og da oppleve igjen at noen lar hunder som er oppsøkende og reiser seg ligge på fellesdekk er ikke ok.

Uhell kan skje alle, men en legger ikke en hund som ikke ligger og som oppsøker andre. Dette i respekt for arbeidet andre har lagt ned i sin hund, og ikke minst for sikkerheten til egen hund.

Mulig jeg har vært blind i alle år. Men det er vel kun EN gang jeg har sett en annen hund oppsøke naboen for å "drepe" den. De fleste går bare til "mor/far". 

Men selvsagt er det stor forsjell på hunder som går inn for å angripe og de som "bare" reiser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
3 minutter siden, JeanetteH skrev:

Mulig jeg har vært blind i alle år. Men det er vel kun EN gang jeg har sett en annen hund oppsøke naboen for å "drepe" den. De fleste går bare til "mor/far". 

Men selvsagt er det stor forsjell på hunder som går inn for å angripe og de som "bare" reiser seg.

Jeg har heller ikke opplevd at de oppsøker naboen for å drepe, men jeg har opplevd mange ganger at de oppsøker naboen for å leke, hannhunder som er kåte på nabotispa, yppete hannhunder osv. Jeg har stått bak teltet og snakka med folk som forteller om hvor mye de håper at hunden ikke reiser seg og lager bråk med noen av de andre. Det føles ikke bra når det er din hund som ligger ved siden av denne dobbermannen som vissnok reiser seg og lager bråk oftere enn den blir liggende. Denne gangen reiste den seg og gikk ut av ringen istedenfor å gå på nabohunden. Det syns jeg er helt greit. Det ødelegger ikke for noen andre enn en selv. Men det er overhode ikke greit å legge sånne hunder som kan reiser seg for å lage bråk med nabohunden. Det kan uforutsett skje med alle. Men når eier vet at det er veldig sannsynlig at hunden reiser seg, så har ikke hunden noe i fellesdekk på konkurranse å gjøre. Bitteliten forsiktig tispe som blir fillerista og jaga rundt banen av en svær schäfer er heller ikke greit. Men enda mindre greit er det at den har gjort det samme før og blir lagt i fellesdekk neste konkurranse også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, JeanetteH skrev:

Mulig jeg har vært blind i alle år. Men det er vel kun EN gang jeg har sett en annen hund oppsøke naboen for å "drepe" den. De fleste går bare til "mor/far". 

Men selvsagt er det stor forsjell på hunder som går inn for å angripe og de som "bare" reiser seg.

Nå tenker jeg hunden-e som ligger og som blir oppsøkt av hunder som reiser seg på dekk.
Her kan det ligge hunder med  div erfaring, og som kan ta den hunden som kommer bort. Ikke alle hunder er snille med de som kommer bort å lager bråk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Carpediem said:

Nå tenker jeg hunden-e som ligger og som blir oppsøkt av hunder som reiser seg på dekk.
Her kan det ligge hunder med  div erfaring, og som kan ta den hunden som kommer bort. Ikke alle hunder er snille med de som kommer bort å lager bråk.

 

Ja, det er også en mulig variant... Noen hunder er rett og slett ikke greie med andre hunder, men er så lydige at de ligger uansett hva som skjer rundt dem, men hva skjer dersom de blir oppsøkt av en annen hund (uansett denne hundens intensjon)?

For å være helt ærlig synes jeg at fellesøvelser i klasse 1 og 2 er en uting, nettopp fordi det skjer så mye som ikke skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Ja, det er også en mulig variant... Noen hunder er rett og slett ikke greie med andre hunder, men er så lydige at de ligger uansett hva som skjer rundt dem, men hva skjer dersom de blir oppsøkt av en annen hund (uansett denne hundens intensjon)?

For å være helt ærlig synes jeg at fellesøvelser i klasse 1 og 2 er en uting, nettopp fordi det skjer så mye som ikke skal skje.

Det er nettop det, det kan jo gå bra, men i værstefall gjør det jo ikke det.
Vil jo tro at de aller fleste er greie om det først skjer noe, men jeg syns også at en skal ha med seg at selv om egen hund er grei, så er det ikke sikkert den hunden den evt går bort til er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Tuvane said:

For å være helt ærlig synes jeg at fellesøvelser i klasse 1 og 2 er en uting, nettopp fordi det skjer så mye som ikke skal skje.

Jeg ser ikke helt at det å utsette fellesøvelsene til øvre klasser skal gjøre noe fra eller til? De får ikke rutine og mengdetrening i fellesdekk i kl. 3 om de ikke har hatt fellesdekk i klasse 1 og 2 først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Jeg ser ikke helt at det å utsette fellesøvelsene til øvre klasser skal gjøre noe fra eller til? De får ikke rutine og mengdetrening i fellesdekk i kl. 3 om de ikke har hatt fellesdekk i klasse 1 og 2 først? 

I klasse 3 og fci klasse 3 er øvelsene såpass krevende at man sannsynligvis også da har rutiner og mengdetrening inne. Problemet i kl 1 og 2 er jo nettopp at folk ikke har verken rutiner eller mengdetrening, og starter med hunder som overhodet ikke er klar for fellesdekk (i stedet for å stå over øvelsen). Meg bekjent så kommer de fleste "proffene" seg raskest mulig forbi klasse 1 og 2, nettopp for å unngå å få lydighetshunden sin ødelagt av en av disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tuvane said:

I klasse 3 og fci klasse 3 er øvelsene såpass krevende at man sannsynligvis også da har rutiner og mengdetrening inne. Problemet i kl 1 og 2 er jo nettopp at folk ikke har verken rutiner eller mengdetrening, og starter med hunder som overhodet ikke er klar for fellesdekk (i stedet for å stå over øvelsen). Meg bekjent så kommer de fleste "proffene" seg raskest mulig forbi klasse 1 og 2, nettopp for å unngå å få lydighetshunden sin ødelagt av en av disse...

Hvis folk ikke trener nok på fellesdekk til kl1, så gjør de det neppe til kl3 heller om de ikke må ha den inne før, tenker jeg. Det er jo bare de helt rutinerte og ambisiøse som trener øvelser i klasser de ikke vil konkurrere i på et år eller to, vi andre som tar det som det kommer og gleder oss over de opprykkene vi får, vi trener ikke på øvelser før vi må :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Ja, det er også en mulig variant... Noen hunder er rett og slett ikke greie med andre hunder, men er så lydige at de ligger uansett hva som skjer rundt dem, men hva skjer dersom de blir oppsøkt av en annen hund (uansett denne hundens intensjon)?

Det der tenkte jeg heldigvis ikke på mens jeg konkurerte :P For da hadde jeg nok blitt skyggeredd. *Hvisom og dersom en fillebikkje eller to, bestemte seg for å slåss oppå hodet til 50 kg dogo*.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Det der tenkte jeg heldigvis ikke på mens jeg konkurerte :P For da hadde jeg nok blitt skyggeredd. *Hvisom og dersom en fillebikkje eller to, bestemte seg for å slåss oppå hodet til 50 kg dogo*.....

Sånn sett greit alt man ikke tenker på. :P Jeg har observert litt for mange fellesøvelser og har sett litt for mange rare ting skje til at jeg tar det "piano", dessverre. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pringlen skrev:

Folk starter hunder som ikke ligger når det er skjult fører også :P

 

8 timer siden, Daldorf skrev:

Kjenner ei som startet hunden sin noen ganger også i eliteklasse. Hun pustet lettet ut hver gang den ble liggende (noe han stort sett gjorde). Men det var ikke at hun var så redd for at hunden skulle reise seg, so at hun var redd for at hunden skulle ta andre hunder i fellesøvelsene...

Det gikk helst bra da, takket være at de andre hundene som lå nærmt han dempet noe voldsomt.

 

4 timer siden, Carpediem skrev:

Min tanke er ikke dette, at det er en unnskyldning å ikke trene på ting som kan skje.Hunder skal ligge med forstyrrelser.
MEN, har folk i tankene at det kan ligge en hund på fellesdekk som faktisk kan skade ( og i værstefall drepe din hund) om den går bort og begynner å tøffe seg? De hundene finnes faktisk.

Det kan hende at det ligger hunder på fellesdekk som har opplevd ting som ikke er hyggelige. Masse jobb er lagt ned av hundefører for at denne hunden ska føle seg trygg igjen, og da oppleve igjen at noen lar hunder som er oppsøkende og reiser seg ligge på fellesdekk er ikke ok.

Uhell kan skje alle, men en legger ikke en hund som ikke ligger og som oppsøker andre. Dette i respekt for arbeidet andre har lagt ned i sin hund, og ikke minst for sikkerheten til egen hund.

Tusen takk, kjempefint. Nå har jeg jo enda mer lyst til å trene fellesdekk.

Men jeg har i hine hårde dager, truet med å sparke til en hund som jeg visste bøllet ved hver fellesdekk. Jeg sa klart ifra til eieren at den hunden ble skadet hvis den gikk bort til min hund... det endte med at ho trakk sin hund.

Men alt kan skje...  men jeg trekker meg fra fellesdekken hvis jeg er usikker på de andre hundene i min klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tuvane skrev:

Ja, det er også en mulig variant... Noen hunder er rett og slett ikke greie med andre hunder, men er så lydige at de ligger uansett hva som skjer rundt dem, men hva skjer dersom de blir oppsøkt av en annen hund (uansett denne hundens intensjon)?

For å være helt ærlig synes jeg at fellesøvelser i klasse 1 og 2 er en uting, nettopp fordi det skjer så mye som ikke skal skje.

Jeg hadde en sånn hund. Vi stilte på 2 konkurranser, fikk 10 i fellesdekk begge dagene. Ene dagen brøt 6 av 8 hunder fellesdekken. 

Jeg stolte på at hun lå, men jeg stolte ikke på at hun lå hvis det kom en jypling og stilte seg over henne. Og jeg vet hvem som hadde fått skylda, det hadde vært rottisen anytime.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Debbie skrev:

 

 

Tusen takk, kjempefint. Nå har jeg jo enda mer lyst til å trene fellesdekk.

Men jeg har i hine hårde dager, truet med å sparke til en hund som jeg visste bøllet ved hver fellesdekk. Jeg sa klart ifra til eieren at den hunden ble skadet hvis den gikk bort til min hund... det endte med at ho trakk sin hund.

Men alt kan skje...  men jeg trekker meg fra fellesdekken hvis jeg er usikker på de andre hundene i min klasse.

På konkurranser har jeg til nå ikke opplevd noe stygt, så jeg tror det skjer veldig sjelden. De gangen jeg har sett eller hørt noe, så har det vært hunder som har hatt det veldig gøy med å springe etter hverandre. 

På trening der i mot har jeg opplevd dumme ting, som endte med bitt i bein og sying på egen hund. Ikke ok, men heldigvis har ikke min hund koblet angrepet opp mot fellesdekk. 

Derfor tenker jeg at folk må tenke seg om, og trene godt på fellesdekk. Det er ikke en øvelse en skal ta lett på, fordi det kan ødelegge for så mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Bitteliten forsiktig tispe som blir fillerista og jaga rundt banen av en svær schäfer er heller ikke greit. Men enda mindre greit er det at den har gjort det samme før og blir lagt i fellesdekk neste konkurranse også. 

 

15 timer siden, Carpediem skrev:

Min tanke er ikke dette, at det er en unnskyldning å ikke trene på ting som kan skje.Hunder skal ligge med forstyrrelser.
MEN, har folk i tankene at det kan ligge en hund på fellesdekk som faktisk kan skade ( og i værstefall drepe din hund) om den går bort og begynner å tøffe seg? De hundene finnes faktisk.

Det er slikt som bl.a gjør at jeg ikke liker lydighet. Hvis man med viten og vilje utsetter sin egen hund for en slik risiko, så er man faktisk ikke snill med egen hund, ikke i det hele tatt. Hvordan tror man at hunden har det, når den blir tvunget til å ligge ved siden av hunder som den oppfatter som skremmende/farlige?  Hvordan ville man selv følt det, hvis noen tvang en til å legge seg ved siden av noen man var oppriktig redd? En psyko som kunne fly på deg, uten varsel eller provokasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10. september 2017 at 8:35 PM, Wilhelmina skrev:

Og jeg synes man skal ta hensyn til hunden og ikke sette den i situasjoner den misliker så sterkt at den "demper ørene klistret inn til hodet og øyner i flykt modus". Spesielt når det er snakk om noe så fullstendig unødvendig som en konkurranse.

:icon_clapping:Presis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

 

Det er slikt som bl.a gjør at jeg ikke liker lydighet. Hvis man med viten og vilje utsetter sin egen hund for en slik risiko, så er man faktisk ikke snill med egen hund, ikke i det hele tatt. Hvordan tror man at hunden har det, når den blir tvunget til å ligge ved siden av hunder som den oppfatter som skremmende/farlige?  Hvordan ville man selv følt det, hvis noen tvang en til å legge seg ved siden av noen man var oppriktig redd? En psyko som kunne fly på deg, uten varsel eller provokasjon.

Min erfaring er at disse hunden er de som faktisk ligger, fordi eier vet at de har slike hunder.
De er jo ikke farlige så lenge det ikke kommer hunder bort til dem å kødder. Så om hundene ligger, så er det jo ikke noe problem. Disse hundene gir jo heller ikke noe signaler på at de er farlige, så lenge ingen kommer bort å kødder.

Har ligget i fellesdekk med 35 andre, og deriblant hunder som ikke tillater at andre kødder med dem om de kommer bort. Ingen ting har noen gang skjedd, og jeg har aldri vært redd for at ting skal skje. 
Jeg er mer bekymret for de som er oppsøkende, enn de som faktisk ligger, men som ikke tillater kødd fra en som evt kommer bort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...