Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker liten/mellomstor familiehund til lydighet/agility/jakt


ebmille
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer anskaffelse av valp til sommeren neste år, men er usikre på valg av rase.

Vi er et samboerpar i 20årene uten barn, foreløpig. Her er vår "ønske-liste":

- Liten/middels størrelse

- Lite pelsstell

- Middels aktivitetsnivå

- Rolig inne, gjerne kunne ta seg en rolig kveld på sofaen, men gjerne livlig og energisk ute (ønsker oss helst ikke en hund som bjeffer på ringeklokken osv.)

- Førerorientert, samarbeidsvillig og lettlært

- Fungere fint med andre hunder

- Fungere greit med barn og andre mennesker

- God på innkalling

- Grei med andre dyr (den vil nok være med noen turer i stallen og kanskje være med på ridetur etterhvert)

- Kunne brukes i lydighet og agility

- Gjerne brukes i jakt på fugl/småvilt da samboeren interesserer seg for jakt

- Kunne være hjemme alene på dagtid mens vi er på jobb (ca 7t)

- Vi har skogen rett ved huset og går selvfølgelig tur hver dag, men det er et pluss om hunden ikke _må_ ha to timers tur hver dag (forstår at de fleste jakthunder krever større aktiitetsnivå, og noe må man jo gå på kompromiss med uansett, for den perfekte rasen finnes vel ikke)

Jeg har tidligere sett på dansk svensk gårdshund og lenge hatt lyst på det. Men finnes det liknende raser, som også kan være med og jakte fugl/småvilt? Kom gjerne med tips! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av pelsstellet så tenker jeg jo at en spaniel kunne vært et godt alternativ jeg da. Men - interesse for jakt. Betyr det "driver med jakt og hvis dere skal ha hund så kunne det vært morsomt å prøve litt og pusle litt med det" eller betyr det "har lyst til å begynne med jakt med hund og er villig til å legge ned mange timers arbeid i å få en god jakthund"?

Breton kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jackcocker og overvekten av jakt-springere er slik satt sammen at de fikser dårlig "rolige dager". Jeg kjenner flere m jaktspaniels og fellesnevner er høydriftig hund som MÅ ha timer m trening hver dag for å være rolige innendørs. Noen er ikke rolige innendørs likevel og mangler den omtalte avknappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Breton er fine hunder, ikke så store, har en generell fin radius med tanke på jakt, liker folk og er ikke av den mest lydfulle typen. Det er min erfaring da. Er ikke en rase jeg treffer ofte utenfor jaktmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har jo forstått det slik at skal man ha hund det går ann å jakte med så må man også regne med at man får en hund med et veldig høyt aktivitetsbehov og kan ende opp med en stresset hund. Jeg tror vi må vurdere litt om vi virkelig vil ha jakthund, eller om kanskje en evt hund nr 2 blir mer av den typen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kjenner jakthunder som er fine og velfungerende familiehunder det meste av året, men du kan ikke gå en halvtimes tur om dagen (satt på spissen) og så plutselig ta med hunden på jakt i timesvis i jaktsesongen. Det krever både fysisk trening og (litt av hengig av type jakt) en del jakttrening for å få en god jakthund.

Har springer spaniel for mye pelsstell? De er veldig greie og allround familiehunder, som også kan brukes til jakt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, simira said:

Tja, jeg kjenner jakthunder som er fine og velfungerende familiehunder det meste av året, men du kan ikke gå en halvtimes tur om dagen (satt på spissen) og så plutselig ta med hunden på jakt i timesvis i jaktsesongen. Det krever både fysisk trening og (litt av hengig av type jakt) en del jakttrening for å få en god jakthund.

Har springer spaniel for mye pelsstell? De er veldig greie og allround familiehunder, som også kan brukes til jakt.

Springeren (den "vanlige" typen, har litt pelsstell, men absolutt overkommelig. Stort sett øverste del av ørene, potene og litt stussing av faner. Og vil man ha det enkelt og ikke stille på utstilling kan man godt klippe den helt ned og kan droppe "napping av hodehår" osv. Mange brukes til jakt og fungrer bra som jakthunder. Selv om de ikke er "jakt-springere" (rasevarianten altså). Med mye mindre stress i seg enn working/jakt-springeren. Så jeg anbefaler gjerne engelsk springer, vanlig type,  til jakt og det bruk TS beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes springeren har litt mye pelsstell, men det kunne vært et alternativ. Hvordan er welsh springer spaniel mtp alle disse punktene jeg har nevnt, og pelsstell spesielt? Ser for meg den kanskje har litt mindre pelsstell enn engelsk, særlig ører, hode osv feks, eller tar jeg feil nå? Jeg kjenner til noen med en slik, og den er veldig avbalansert, rolig, godt lynne, men det er jo bare et individ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welsh er en mye mindre rase (i antall) og de har utfordringer med bla redsler og separasjonsangst. I tillegg har de større radius fra eier og litt mer utfodrende å trene innkalling med. Det sikreste kortet ift det å få en stødig hund om man vil ha springer, er den engelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breton er en flott jakthund. Jeg synes dog de skal brukes som jakthunder, men de kan selvsagt trenes til andre ting i tillegg. 
Som jakthund er de stående fuglehund så det betyr fugl. De kan jage hårvilt (hare, rådyr) men de brukes ikke som jakthund på dette. 
De krever lite pelsstell. De er aktive hunder så de krever mosjon og stimuli. 

Personlig tror jeg det er vanskelig å få en rase som er god på jakt og "potethund". Med potethund mener jeg at man vil teste lydighet, agility, ha løs på rideturer etc 
 

De fleste jakthunder vil løpe på tur, så du vil lite sannsynlig få en hund som "går på tur sammen med deg". 
De kommer innom deg, men er mye ute av synet også.

Ellers tåler breton fint å være hjemme på dagtid, de tåler noen rolige dager. De setter pris på turer og blir aldri slitne. 

Bare ta kontakt om du vil ha mer info om Breton. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 3 years later...
På 8/26/2017 at 6:51 PM, Guest Atlas skrev:

Synes Breton er fine hunder, ikke så store, har en generell fin radius med tanke på jakt, liker folk og er ikke av den mest lydfulle typen. Det er min erfaring da. Er ikke en rase jeg treffer ofte utenfor jaktmiljøet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
1 hour ago, yoloomg said:

Hvorfor burde man ikke kjøpe fra disse? Lurer veldig, for de har maaaange annonser hele tiden. 

Bare det i seg selv er jo et varsel, om at de kan ha alt for mange kull på en tispe, driver masseproduksjon eller noe. @MonicaTkjenner vel både rasen og miljøet godt nok til at jeg regner med det er en etisk grunn til advarselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/27/2021 at 12:13 PM, yoloomg skrev:

Hvorfor burde man ikke kjøpe fra disse? Lurer veldig, for de har maaaange annonser hele tiden. 

Enhver oppdretter som har maaange annonser eller hvalper tilgjengelig til omtrent enhver tid; styr unna! Det er et stort rødt flagg og tyder på hvalpefabrikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...