Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilen kjenner ikke igjen nøkkelen


yurij
 Share

Recommended Posts

Spør her siden det er søndag og ingen fagfolk er på jobb :)  Hadde en kjip opplevelse langt inne på heia uten tlf dekning. Når jeg satte meg i bilen og skulle hjem så startet ikke skiten . Den har strøm og alt annet den trenger men "electric anti-theft faulty" lyste i displayet og den gikk ikke igang. Altså bilen kjente ikke igjen nøkkelen. Etter å ha prøvd en evighet drasset jeg med meg hundene avgårde til jeg fikk telefondekning og kunne ringe noen. Forslaget var å nappe ut plusspolen i batteriet for å nullstille elektronikken. Dette funket der og da så jeg kom meg hjem men nå gir den samme beskjed igjen. Den gammeldagse nøkkelen, reservenøkkelen fungerer. 3 år gammel bil. Feil i elektronikken på bilen eller i chipen på nøkkelen? Jeg kan låse opp dørene med begge nøkler , både i nøkkelhull og på knapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ah, jeg har mest kjennskap til vag. Det kan høres ut som om det ligger noe feilkode en plass, så jeg ville søkt opp en lokal bilgruppe på face og spurt om noen har obd2-kontakt (mener den går til Citröen også), og kan hjelpe med å lese/slette feilkoden. Mange som har slikt diagnoseutstyr liggende som tar på seg slike oppdrag for et par hundrelapper, altså rimeligere enn verksted :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christine skrev:

Ah, jeg har mest kjennskap til vag. Det kan høres ut som om det ligger noe feilkode en plass, så jeg ville søkt opp en lokal bilgruppe på face og spurt om noen har obd2-kontakt (mener den går til Citröen også), og kan hjelpe med å lese/slette feilkoden. Mange som har slikt diagnoseutstyr liggende som tar på seg slike oppdrag for et par hundrelapper, altså rimeligere enn verksted :) 

Takk :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kåre Lise skrev:

Kan jo alltids prøve å bytte batteri. 

Ja, jeg vurderte det men droppet i tilfelle den må inn til citroen,den var på service i juni rett før garantien gikk ut så jeg har et lite håp om at de kanskje fikser rimelig. Typ sånne sure gubber som ikke liker at man tukler med ting selv. ... Men ville den ikke da også fusket på låsen? Og ville det hjulpet å nappe ut batteriet på bilen ?  Må ta en tur bort og høre hva de sier , blir det dyrt tester jeg Christine sitt forslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
4 timer siden, yurij skrev:

Ja, jeg vurderte det men droppet i tilfelle den må inn til citroen,den var på service i juni rett før garantien gikk ut så jeg har et lite håp om at de kanskje fikser rimelig. Typ sånne sure gubber som ikke liker at man tukler med ting selv. ... Men ville den ikke da også fusket på låsen? Og ville det hjulpet å nappe ut batteriet på bilen ?  Må ta en tur bort og høre hva de sier , blir det dyrt tester jeg Christine sitt forslag. 

Å la ett ikkemerkeverskted gjøre diagnose kan like gjerne ende i nye spørsmålstegn som bare merkeverkstedet kan dekode og du ender opp med å gjøre det samme om igjen. Nå kjenner jo ikke jeg alle merkenes rutiner på dette men f.eks Møller har hatt en grei ordning 500,- for diagnose. Det kan fort bare bli fordyrende å gå omveien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, yurij skrev:

Dessverre. Gikk ut i våres på km

Garanti er nå en ting. Reklamasjonsrett en annen. Det skal være 5 år reklamasjonsrett på en bil - hvis du har kjøpt den som privatperson vel og merke. Dette må i så fall være en reklamasjonssak - det er ingenting som tilsi at det elektriske systemet (eller hva man nå skal kalle dette) ikke skal vare i minst 5 år. Det kan umulig ses på som en slitedel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Garanti er nå en ting. Reklamasjonsrett en annen. Det skal være 5 år reklamasjonsrett på en bil - hvis du har kjøpt den som privatperson vel og merke. Dette må i så fall være en reklamasjonssak - det er ingenting som tilsi at det elektriske systemet (eller hva man nå skal kalle dette) ikke skal vare i minst 5 år. Det kan umulig ses på som en slitedel. 

Håper de er enige . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, yurij skrev:

Håper de er enige . 

Ikke ta dem på ordet sånn uten videre hvis de nekter. Hvis den er kjøpt av deg ny burde det ikke være noe å diskutere så fremt de ikke kan påvise at du har påført bilen feilen. Har du kjøpt bruktbil fra forhandler, så er det i utgangspunktet 5 år reklamasjonsrett fra du har kjøpt den, men det er klart at det vil være forskjell på hva man forvente skal "holde" i ytterligere 5 år så alder har alt å si. Her er det snakk om en bil under 5 år, så det bør ikke være noen innvending. Bruktkjøp fra privatperson blir litt mer innviklet, og der har jeg ikke helt oversikten. Uansett må reklamasjonen rettes dit hvor du kjøpte bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tillien skrev:

Ikke ta dem på ordet sånn uten videre hvis de nekter. Hvis den er kjøpt av deg ny burde det ikke være noe å diskutere så fremt de ikke kan påvise at du har påført bilen feilen. Har du kjøpt bruktbil fra forhandler, så er det i utgangspunktet 5 år reklamasjonsrett fra du har kjøpt den, men det er klart at det vil være forskjell på hva man forvente skal "holde" i ytterligere 5 år så alder har alt å si. Her er det snakk om en bil under 5 år, så det bør ikke være noen innvending. Bruktkjøp fra privatperson blir litt mer innviklet, og der har jeg ikke helt oversikten. Uansett må reklamasjonen rettes dit hvor du kjøpte bilen.

 

Den er kjøpt hos de som nå skal se på den og de har hatt alle servicer på den. Senest i juni og alle servicer er fulgt som de skal. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Den er kjøpt hos de som nå skal se på den og de har hatt alle servicer på den. Senest i juni og alle servicer er fulgt som de skal. 

Ja, da kan jeg ikke skjønne at det skal by på noe problem. Jeg ville bare sagt "jeg regner med det er en reklamasjonssak, dette". Så viser du i alle fall at du vet om rettighetene dine. Så får de heller si i fra om de mener du har gjort noe som har ødelagt bilen. De kan på ingen måte unnskylde seg med at garantien er utgått, i alle fall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 14.8.2017 at 8:36 PM, tillien skrev:

Ikke ta dem på ordet sånn uten videre hvis de nekter. Hvis den er kjøpt av deg ny burde det ikke være noe å diskutere så fremt de ikke kan påvise at du har påført bilen feilen. Har du kjøpt bruktbil fra forhandler, så er det i utgangspunktet 5 år reklamasjonsrett fra du har kjøpt den, men det er klart at det vil være forskjell på hva man forvente skal "holde" i ytterligere 5 år så alder har alt å si. Her er det snakk om en bil under 5 år, så det bør ikke være noen innvending. Bruktkjøp fra privatperson blir litt mer innviklet, og der har jeg ikke helt oversikten. Uansett må reklamasjonen rettes dit hvor du kjøpte bilen.

 

Har du link til noe jeg kan vise til ang reklamasjonsrett? Fikk beskjed om at de ikke fant fukt og at det var reklamasjonssak. Deretter dumpet det ned en regning i posten med beskjed om at reklamasjon var avslått pga km stand på bilen og utgått garanti. :(  Jeg hater Citroen når det gjelder service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, yurij skrev:

Har du link til noe jeg kan vise til ang reklamasjonsrett? Fikk beskjed om at de ikke fant fukt og at det var reklamasjonssak. Deretter dumpet det ned en regning i posten med beskjed om at reklamasjon var avslått pga km stand på bilen og utgått garanti. :(  Jeg hater Citroen når det gjelder service

Huff, høres i utgangspunktet veldig useriøst ut.

Nå vet jeg ikke helt ordlyden i avslaget men dersom, slik det ser ut som fra det du refererer, de forsøker å avslå reklamasjon på bakgrunn av utgått garanti så er de så fullstendig på bærtur at de burde vært innrapportert. Det går faktisk ikke an.

Og reklamasjonsretten er, som sagt, 5 år for biler. Unntaket er slitedeler, selvsagt. Litt som at en mobiltelefon også har 5 år, mens batteriet i den er unntatt. At det elektriske systemet, inkludert låsesystemet, i en bil skal kunne ses på som en slitedel i den forstand, det nekter jeg å tro.

Har du snakket med dem? Minnet dem på at de sa det var reklamasjonssak? De visste utmerket godt km-stand ved det tidspunktet også. Hvis de begynner å snakke om garanti igjen, påpek at dette ikke er snakk om en garantisak, det er snakk om reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven og at de veldig godt vet at den er 5 år for biler. Hvis de ikke gir etter ville jeg spesifikt spurt om grunnlaget for å ekskludere låsesystemet fra 5 års reklamasjonsrett.

Det er, så vidt jeg kan skjønne, bare to mulige årsaker til avslaget:

1. De prøver seg i håp om at kunden ikke vet bedre

2. Det finnes en eller annen presedens, et vedtak i forbrukerrådet eller lignende, som gir unntak for den type feil som du har opplevd fra 5-årsfristen. Jeg ville i så fall insistert på å få dokumentert hva de baserer dette på. Igjen ... om de våger å nevne ordet garanti så ... I midt hode høres det veldig merkelig ut at det skal finnes noe slikt grunnlag for låsesystemet på en bil, men jeg kan selvsagt ikke utelukke det.

Det er masse stoff på nettet om reklamasjonsrett, garanti og forholdet mellom de to. Det skal være fullstendig unødvendig å vise Citroen noe som helst av dette. For dette kan de ut og inn. Men hvis du for egen del vil forberede deg så kan du feks starte med å lese her: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/ eller her: https://www.dinside.no/okonomi/alt-du-ma-vite-om-reklamasjonsretten/67382042

La oss få vite hvordan det går og lykke til! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Tenkte skrive en mail men må kanskje bort igjen. Det som står på fakturaen er følger: " Avslått som reklamasjon/ garanti pga km stand. " That`s it. Det er jo litt frekt allerede der å mixe reklamasjon/ garanti , er det ikke? Og gubbe var enig i at det var reklamasjon når vi snakket sammen men han beholdt nøkkelen i 3 mnd dersom han ble gransket for det ( eller noe i den duren) Også kommer regning nå med denne beskjeden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, yurij skrev:

Takk. Tenkte skrive en mail men må kanskje bort igjen. Det som står på fakturaen er følger: " Avslått som reklamasjon/ garanti pga km stand. " That`s it. Det er jo litt frekt allerede der å mixe reklamasjon/ garanti , er det ikke? Og gubbe var enig i at det var reklamasjon når vi snakket sammen men han beholdt nøkkelen i 3 mnd dersom han ble gransket for det ( eller noe i den duren) Også kommer regning nå med denne beskjeden

Nja, den formuleringen er litt rar. Forsåvidt greit å si reklamasjon/garanti hvis man tolker "/" som "eller" - altså "stryk det som ikke passer". Problemet kommer når man, som her, stryker "garanti" og sitter igjen med "Avslått som reklamasjon pga km stand". Det er, i utgangspunktet, rett og slett ikke lov. Reklamasjonen går ikke på km den går på tid! 5 år! Spesielt absurd blir det når det er veldig vanskelig å se hvordan nøkkelsystemet skal påvirkes av kilometerstand. Hadde det vært snakk om totalhavari motoren, så hadde de muligens hatt en sak om bilen hadde gått ekstremt langt, mye lengre enn vanlig bruk skulle tilsi, på de tre åra. Denne bilen har jo uansett ikke gått uvanlig langt, og skaden kan altså vanskelig ses i sammenheng med kilometerstand. Det blir veldig merkelig.

Nei, med alle forbehold, så ser det for meg ut som de forsøker å snyte deg. Men de må vel jo få sjansen til å forklare hvordan dette henger sammen. Ikke ta dem på ordet, be om dokumentasjon på at det evt skal være noe unntak her. Fra noen utenfor Citroen, de kan skrive hva som helst av forbehold i sine egne "avtaler", men de er ikke gyldig om det gir deg dårligere vilkår enn forbrukerkjøpsloven gir.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Herre !   Sendte mail tilbake til dem noen dager etter å ha fått fakturaen ( jeg vet jo allerede at de ikke leser mail :/ )  og da de ikke svarte på den måtte jeg sende en til fra jobbmailen for å spørre om de hadde sett den første og om de hadde bry til å respondere. Fikk svar om at den mailen hadde ikke tanten på kontoret sett men etter at jeg hadde foreslått å titte i søppelposten svarte hun at joda, den hadde hun så funnet og sendt den videre  til verkstedsansvarlig (gubben sin - sukk) . Jeg trengte ikke å betale regningen før jeg fikk svar fra ham! ( nei , riktig det var lisom ikke helt tanken at jeg skulle betale i det hele tatt :/ )  Siden har jeg ikke hørt noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
8 minutter siden, yurij skrev:

Herre !   Sendte mail tilbake til dem noen dager etter å ha fått fakturaen ( jeg vet jo allerede at de ikke leser mail :/ )  og da de ikke svarte på den måtte jeg sende en til fra jobbmailen for å spørre om de hadde sett den første og om de hadde bry til å respondere. Fikk svar om at den mailen hadde ikke tanten på kontoret sett men etter at jeg hadde foreslått å titte i søppelposten svarte hun at joda, den hadde hun så funnet og sendt den videre  til verkstedsansvarlig (gubben sin - sukk) . Jeg trengte ikke å betale regningen før jeg fikk svar fra ham! ( nei , riktig det var lisom ikke helt tanken at jeg skulle betale i det hele tatt :/ )  Siden har jeg ikke hørt noe 

Har du dette skriftlig så er det jo gull. Uten å vite hva du skrev om det er et krav om reklamasjon så tolker jeg uansett dette svaret som en bekreftelse på at de bekrefter å ha motatt en innsigelse på kravet og det er ikke noe å stresse med betaling. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, yurij skrev:

Herre !   Sendte mail tilbake til dem noen dager etter å ha fått fakturaen ( jeg vet jo allerede at de ikke leser mail :/ )  og da de ikke svarte på den måtte jeg sende en til fra jobbmailen for å spørre om de hadde sett den første og om de hadde bry til å respondere. Fikk svar om at den mailen hadde ikke tanten på kontoret sett men etter at jeg hadde foreslått å titte i søppelposten svarte hun at joda, den hadde hun så funnet og sendt den videre  til verkstedsansvarlig (gubben sin - sukk) . Jeg trengte ikke å betale regningen før jeg fikk svar fra ham! ( nei , riktig det var lisom ikke helt tanken at jeg skulle betale i det hele tatt :/ )  Siden har jeg ikke hørt noe 

Høres ikke akkurat tillitvekkende ut det der. Dessverre ikke uvanlig, forferdelig mye uprofesjonelle folk som driver «butikk» rundt omkring.

Nå får man vel håpe at du hører noe fra dem, formodentlig med en innrømmelse, for det er jo ikke noe morsomt å ha en potensiell regning hengende over seg, men husk at et krav er foreldet etter tre år :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...