Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjebnevalg dor dyrene


QUEST
 Share

Recommended Posts

Ja med Ap og Sp så får vi nok utryddet det siste av ulv i Norge, de har jo også begynt sitt korstog mot ørna, så det er nok nestemann ut. Økte subsidier til den fullstendig utdaterte pelsdyrbransjen, bare fordi man har lyst å torturere litt dyr (?!). Åpne for mer industrielt husdyrhold, med bedre betingelser for bonde framfor dyrevelferd.

Regner med de fjerner subsidiene som har gått til dyrepolitiet i Norge etter Høyre/FrP og setter de inn i f.eks pelsdyrnæringa. Som en ekstra svær middle-finger i trynet på alle som måtte bry seg om dyr i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Ja med Ap og Sp så får vi nok utryddet det siste av ulv i Norge, de har jo også begynt sitt korstog mot ørna, så det er nok nestemann ut. Økte subsidier til den fullstendig utdaterte pelsdyrbransjen, bare fordi man har lyst å torturere litt dyr (?!). Åpne for mer industrielt husdyrhold, med bedre betingelser for bonde framfor dyrevelferd.

Regner med de fjerner subsidiene som har gått til dyrepolitiet i Norge etter Høyre/FrP og setter de inn i f.eks pelsdyrnæringa. Som en ekstra svær middle-finger i trynet på alle som måtte bry seg om dyr i Norge.

Huff. For meg, som aldri kommer til å stemme noe til høyre for sentrum, og heller ikke på sentrumspartier som direkte eller indirekte ønsker FrP i regjering, så kan det raskt bli med en bismak at stemmeseddelen havner i den rødgrønne leiren. Med et Senterparti som er helt rabiate når det gjelder rovdyra og som ser ut til å bli veldig sterke så ser det ikke bra ut. Ellers er det vel litt hipp som happ. Mulig Ap er litt vage når det gjelder rovdyr og dyrevelferd generelt, men det er vel ingen partier som er større garantister for mer industrielt landbruk, inkludert husdyrhold, enn Høyre og FrP. Spesielt sistnevnte. Det smaker ikke spesielt bra det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Huff. For meg, som aldri kommer til å stemme noe til høyre for sentrum, og heller ikke på sentrumspartier som direkte eller indirekte ønsker FrP i regjering, så kan det raskt bli med en bismak at stemmeseddelen havner i den rødgrønne leiren. Med et Senterparti som er helt rabiate når det gjelder rovdyra og som ser ut til å bli veldig sterke så ser det ikke bra ut. Ellers er det vel litt hipp som happ. Mulig Ap er litt vage når det gjelder rovdyr og dyrevelferd generelt, men det er vel ingen partier som er større garantister for mer industrielt landbruk, inkludert husdyrhold, enn Høyre og FrP. Spesielt sistnevnte. Det smaker ikke spesielt bra det heller.

Ap er ikke vage, de er ganske tydelige på at de ikke vil ha ulv i Norge synes jeg...

https://www.nrk.no/ho/vil-fjerne-naergaende-ulv-1.13484753

Arbeiderpartiet vil raskt ta ut ulv som er nærgående mot folk.

https://www.dn.no/nyheter/2017/01/03/0558/ap-apner-for-a-skyte-mer-ulv-enn-regjeringen

Arbeiderpartiet åpner for å skyte mer ulv enn det regjeringen legger opp til i sin avgjørelse fra desember.

 

---

Men kanskje verst av alt var når Arbeiderpartiet støttet Senterpartiet i mistillitsforslaget (!!!) mot miljøvernsministeren fra Høyre fordi han ikke ville endre loven i Norge og dermed åpne for mer ulvedrap.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/04/25/195297967/ap-apner-mistillit-mot-helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Ap er ikke vage, de er ganske tydelige på at de ikke vil ha ulv i Norge synes jeg...

https://www.nrk.no/ho/vil-fjerne-naergaende-ulv-1.13484753

Arbeiderpartiet vil raskt ta ut ulv som er nærgående mot folk.

https://www.dn.no/nyheter/2017/01/03/0558/ap-apner-for-a-skyte-mer-ulv-enn-regjeringen

Arbeiderpartiet åpner for å skyte mer ulv enn det regjeringen legger opp til i sin avgjørelse fra desember.

 

---

Men kanskje verst av alt var når Arbeiderpartiet støttet Senterpartiet i mistillitsforslaget (!!!) mot miljøvernsministeren fra Høyre fordi han ikke ville endre loven i Norge og dermed åpne for mer ulvedrap.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/04/25/195297967/ap-apner-mistillit-mot-helgesen

Nuvel ... Her kommer du med en del, i beste fall, halvsannheter og unøyaktigheter. Som du forsøker å gjøre mer troverdige ved å slenge på en del referanser du enten ikke har lest skikkelig selv, eller håper ingen andre vil lese ;) 

I den første linken sies det klart og tydelig at bestandsmålet skal bestå. Det er altså IKKE det samme som at de ikke vil ha ulv i Norge, slik du påstår. Jeg er enig i at det er altfor dårlig, men det er vel omtrent der hele (i antall representanter) Stortinget ligger. Med unntak av representantene fra Sp, Sv, V og MDG. Førstnevnte er rabiate motstandere, de andre tre mer fornuftige i akkurat denne saken.

I den andre linken din uttaler APs miljøtalsmann at "at Ap kan åpne for flere fellinger av ulv enn det regjeringen nå vil tillate ...". Ille nok det, men merk ordet "kan" og at talsmannen også mener det opprinnelige tallet som nemdene kom fram til var for høyt. I praksis ser det vel ut til at H, KrF, Frp og Ap er omtrent jevndårlige her (de har tross alt inngått et ulveforlik i lag), men de ønsker jo alle en slags ulvestammer i Norge. Det hele blir imidlertid litt vagt, da de tydeligvis har problemer med hvordan forliket skal tolkes. Uansett, noe helt annet enn det du påstår om at Ap ikke ønsker ulv i Norge.

I den tredje linken din sies det kort oppsummert at Ap åpner for å støtte mistillitsforslaget mot Helgesen, men at de ville høre hva han hadde å si i høringen først. Du glemte (?) å fortelle hvordan det hele endte: AP støttet IKKE mistillitsforslaget fra Sp mot Helgesen.

Om bevaring ulv var det eneste man tenkte på ved et valg, så sitter man altså igjen med 3 småpartier. Stemmer man SV så støtter man i praksis en regjering med Sp. Det ser i utgangspunktet veldig stygt ut, men at Ap og evt støttepartier som de trenger skal være med på senke bestandsmålene ser jeg på som fullstendig urealistisk. Dessverre er det urealistisk at ting skal bli noe bedre heller. Stemmer man Venstre slik at de blåblå vinner, så vil man vel i praksis også få omtrent samme politikken som i dag, selvsagt med en bedre trygghet mot Sp sine spillopper. Men jeg tviler altså sterkt på at Sp får et spillerom av Ap og evt SV som går på akkord med internasjonale forpliktelser i den grad Sp ønsker. Det er jo helt på grensa allerede. Om ikke MDG kommer på vippen, så vil de ha like lite gjennomslagskraft som de har i dag. Og om de kommer på vippen så er vel neppe ulvesaken den de kommer til å kassere inn med sin evt nyvunnede politiske valuta.

Så vi som ønsker rovdyr I Norge stiller nok litt dårlig uansett hva man stemmer til høsten. Personlig har jeg mye sansen for V, men all den tid de heller mot høyre (les Frp), så kan jeg ikke gi dem stemmen min. Foruten veldig mye annet, så tror jeg alt i alt dyra våre får det bedre med en eller annen rødgrønn regjering. På tross av Sp. når det gjelder rovdyra. Og på grunn av Sp når det gjelder landbruk. Tør ikke tenke på hvordan norsk landbruk, men hundretusener av dyr, vil bli seende ut om Frp og Høyre får fortsette sin "effektivisering". Ironien i det hele er jo at om Frp hadde fått gjennomført sin sentraliserings- og effektiviseringspolitikk i landbruket, så ville det blitt vesentlig mer rom for rovdyra!

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at høyre eller frp er bedre, bare argumentert at Ap ikke er synonymt med sikkerhet for dyrene i Norge. Ap's handlinger har ikke vært overbevisende, og når de ikke er overbevisende så synes jeg ikke at din analyse "Men jeg tviler altså sterkt på at Sp får et spillerom av Ap" er... ja, overbevisende. Når KrF klarer å presse FrP, Venstre og Høyre til å godta kristenfundamentalisme, selv om alle partiene stort sett var i mot en del av svadaet -- hvorfor skal Ap holde igjen Sp når de allerede står og klapper hverandre på ryggen? SV får vi virkelig håpe er under sperregrensa, så da står Ap og Sp igjen alene.

Men ja, dyrene taper okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Jeg har ikke sagt at høyre eller frp er bedre, bare argumentert at Ap ikke er synonymt med sikkerhet for dyrene i Norge. Ap's handlinger har ikke vært overbevisende, og når de ikke er overbevisende så synes jeg ikke at din analyse "Men jeg tviler altså sterkt på at Sp får et spillerom av Ap" er... ja, overbevisende. Når KrF klarer å presse FrP, Venstre og Høyre til å godta kristenfundamentalisme, selv om alle partiene stort sett var i mot en del av svadaet -- hvorfor skal Ap holde igjen Sp når de allerede står og klapper hverandre på ryggen? SV får vi virkelig håpe er under sperregrensa, så da står Ap og Sp igjen alene.

Men ja, dyrene taper okke som.

Det var vanskelig å tolke din første post her som noe annet enn at Ap var verstingen, nest etter SP, og med den oppfølgingen du hadde så ble det ikke noe bedre. Men da har vi i alle fall ryddet opp i det :)

Angående Sp og spillerom så er det selvsagt lov til å være uenig, men at Sp skulle få igjennom sine ekstremistholdninger i lag med et dobbelt så stort Ap og, om de skulle komme i regjering, sannsynligvis med støtte fra SV og/eller MDG. Nei, det ser jeg virkelig ikke realismen i. Man kan si mye om AP, jeg har dem ofte i vranghalsen, men når det gjelder internasjonale forpliktelser ... De opptrer da, som Høyre på den andre siden, som et ansvarlig parti. At Ap - av alle - skulle tillate en UTRYDNING av norsk ulv ... aldri i verden. Jada, det kan tenkes man lemper litt på hvor triggerhappy man skal være ved en evt "ulveprovokasjon"; men noe lavere bestandsmål ... neppe. Med så mye rabalder som det e nå, feks også i Høyre (Hedmark), så tror jeg det presser seg fram uansett regjering. Det blir uansett veldig galt, bestandsmålet er ikke nok for å ha en bærekraftig ulvestamme slik det er nå uansett.

Å sammenligne dette med hva KrF evt klarte (jeg er faktisk usikker på hva du mener de klarte, bortsett fra den idiotiske K-en i KRLE, men det er nå så) med FrP og Høyre gir absolutt ingen mening. Foruten at hverken sakene eller partiene er sammenlignbare, så er FrP er tungt kristelig forankret (hørte jeg Listhaug?) og Høyre er tradisjonelt et parti med mange kristenkonservative. En bedre sammenligning blir hvordan FrP var nødt til å moderere seg på sine mest ekstreme ståsted, blant annet innen innvandring, i møte med det mye større Høyre.

Tiden får vise, ikke kult å være rovdyr i Norge i alle fall. Og ikke sau heller, slik næringa er lagt opp.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...