Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden retriever


Orca
 Share

Recommended Posts

Noen som har litt innspill? Undersøker litt for en venninne. :) Ikke jaktgolden, men helst ikke av de mest ekstreme utstillingslinjede. Sporty og helst gyllen farge er ønskelig. Vil få gode turer og lydighetstrening på hobbybasis. Muligens konkurranse etterhvert, men ikke sikkert.

Forslag til flinke oppdrettere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Orca skrev:

Noen som har litt innspill? Undersøker litt for en venninne. :) Ikke jaktgolden, men helst ikke av de mest ekstreme utstillingslinjede. Sporty og helst gyllen farge er ønskelig. Vil få gode turer og lydighetstrening på hobbybasis. Muligens konkurranse etterhvert, men ikke sikkert.

Forslag til flinke oppdrettere?

 

Jeg slet veldig med å finne det du beskriver for halvannet år siden, men det skal sies at jeg hadde ganske snevre krav til geografi og tidsvindu. Endte opp med jaktvariant, og har ikke angret. Uten at det nødvendigvis er noe å tenke på for venninnen din.

Så har ikke noe spesifikk oppdretter å komme med, men ville søkt på "dual purpose" golden retriever. De er ofte gyldne og med mer sprut enn en typisk utstillingsvariant. Det er målet i alle fall. Og så kan dere også tråle gjennom valpelista til retrieverklubben etter kull som har minst en forelder som har gjort noe annet enn utstilling - det kan være en pekepinn. Det bruker imidlertid å være sørgelig langt mellom dem.

Ellers så kan det jo hende at noe dukker opp her med en fornuftig kennel for formålet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den fulle oversikten, men det er ikke så veldig mange seriøse oppdrettere på jaktgolden i Norge så det bør være greit å få oversikten. Ikke så mange useriøse heller, men det skal visstnok være en av dem også (har bare hørt beskrivelser avhvordan en aktør opererer, ikke navn) så gjør hjemmeleksa uansett.

De to norske jeg har truffet flere hunder fra så kan jeg i alle fall anbefale Kennel Solsvingen og Kennel Soltrollet. Sistnevnte kjenner jeg godt da jeg kjøpte hund derfra selv for et år tid siden. Har bare gode ting å si om både hundene og kennelen (oppfølging, seriøs avl osv). Der kom det imidlertid akkurat et kull, så det kan ta tid før neste kull. Men det er flere enn disse to, altså.

I Sverige er det flere og har i alle fall hørt mye bra om kennel Vassruggen og kennel Tomthults. Far til min lille kom fra sistnevnte. 

Det kan være vanskelig å få napp hos en del av disse. I alle fall de norske. Så jeg ville gått relativt bredt ut og ikke låst meg til kun en kennel om det ikke er veldig gode grunner. De færreste lover bort valper før de er født, og en "venteliste" er ikke nødvendigvis ensbetydende med å få valp. Men vær ærlig åpen og hold kontakten så ordner det seg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...