Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hunden min i dårlig form? Bør jeg gjøre noe med det?


tillien
 Share

Recommended Posts

Blir visst VELDIG langt dette. Så håper noen har tålmodighet ;) Føler jeg må beskrive litt tykt, hvis ikke er det fare for at jeg bare leder dere rett til samme konklusjon som jeg foreløpig har satt selv ... Så har tatt med alle mulige og umulige faktorer som jeg kan komme på i beskrivelsen av nåværende situasjon.

Min lille frøken er nå 14 måneder. Løpetid nummer to er over for en måneds tid siden. Som den Golden Retrieveren hun er, type jakt, så er hun fremdeles en aktiv krabat. Rolig inne og veldig "på" ute. Men noe har skjedd med aktivitetsnivået.

I går skjedde det noe som fikk meg til å tenke litt. Var og gikk tur og traff på en fin doodle-tispe. Uansett ... hun viste alle tegn på at hun ville leke. Etter leken (10-15 minutter, veldig intensivt - de lekte veldig godt i i lag) gikk vi videre, og hun virket helt kjørt! Peset ganske mye, noe hun sjelden gjør, og når jeg stoppet så sto hun ikke og ventet slik hun bruker, hun satte seg heller ikke som hun av og til gjør, nei hun la seg rett ned. Ikke tung å få med videre eller noe, men dette hadde jeg ikke sett før. Det vil si jeg kom til å tenke på at vi for tre dager siden hadde vært i en offentlig hundegård. Der fikk hun også herje litt med to andre hunder. Først litt med en Fransk Bulldog-mix av noe slag. Så kom det en diger Engelsk Mastiff-hanne og ville leke. Det gikk ikke så bra med den andre hunden, som også var hanne - så de stakk. Hun "lekte" med Mastiffen en stund, men etterhvert ble nok den unge jyplingen vel interessert i den lille frøkena mi. Det sa hun klart i fra om med ett enkelt bjeff ved to anledninger. Så var leken over og hun kom og satte seg ved bena mine. Må bare påpeke at jeg overhodet ikke opplevde noe dramatikk rundt dette, jeg synes det så ut som en fin erfaring og Mastiffen (og eieren som var veldig flink) skjønte tegninga. Så da dro vi. Men hun virket ganske utslått da også. Peset gjorde hun. Jeg skrev det på kontoen over at her ble det litt vel mye testosteron for en ung jomfru. Nå er jeg imidlertid ikke så sikker. Kanskje var hun veldig sliten? Jeg fikk liksom ikke helt tenkt mer på det, da det bar rett i bilen og da vi bvar hjemme var hun helt vanlig igjen. Alt i alt så hadde hun lekt, med sterkt varierende intensitet i ca 20 minutter.

Så enten har hun blitt stresset i disse situasjonene, noe som evt er nytt, eller så er hun i dårligere form enn hun var for et par måneder siden. Det som taler i mot stress er at spesielt leken med doodelen var noe hun helt tydelig elsket. Blir hun stresset, eller om det blir litt for mye, så kan hun sikle litt. Det gjorde hun heller ikke. Og så er det i såfall helt nytt at hun skulle bli "pese en halvtime etterpå-stresset" av slik lek. Hun har alltod roet seg det sekundet vi avbryter. Og hun virket ikke oppjager etterpå på noe vis, heller tvert i mot. Det som taler for at det kan ha noe med den fysiske formen hennes å gjøre er forandringen i henne etter andre løpetid. Som sagt så er hun fremdeles aktiv, men alt aktivetet ute er mer målrettet og ... hva skal man si ... hensiktsmessig. Det er ikke den gale løpingen fram og tilbake, høyre og venstre, som det var tidligere. Og det er sjelden full fart uten at det er en grunn til det (innkalling feks). Hun løper altså vesentlig kortere og med vesentlig lavere gjennomsnittlig intensitet enn før andre løpetid. Det blir man jo i dårligere form av?

Total aktivitet, i tid, er det nok nok av tror jeg. Hun virker nå fornøyd hjemme, ingen destuktiv adferd, bjeffing, utagering eller vanskeligheter. Jeg merker om vi har hatt en rolig dag ved at hun trekker mer i båndet på begynnelsen av turen, det er det eneste jeg kan komme på. Vi har en 10 min morgentur i bånd. 1-3 timer sen formiddag/tidlig ettermiddagstur (halvannen time er det vanligste, her drar vi plasser hun kan være løs) og en 15-20 minutters kveldstur i bånd. Dag om annen, spesielt hvis "hovedturen" ble i den kortere enden av skalaen, så blir det en liten "løpe-fra-seg-tur" på 20-30-40 min løs. Kurs/fellestrening erstatter hovedturen de dagene det er aktuelt (sjelden mer enn en gang i uka). Innholdet i turene varierer. Noen dager går vi bare et kort stykke, så trener vi litt dirigering, innkalling eller hva det måtte være på menyen. Andre dager går vi litt lengre, så slår jeg meg ned og så får hun herje rundt. Akkurat den herjingen har gitt seg mye nå, så det blir ikke helt etter "planen" hva gjelder fysisk aktivitet bestandig nå, men vi trenger jo også å trene på ro ute, noe som har vært en utfordring tidligere. Uansett så er det jo slik at jeg kan gå så langt jeg vil og det er ikke nok til å få henne utslitt. Jada, godsliten og fornøyd virker hun (sover godt når vi kommer hjem), men kondisjonstrening er det jo ikke for henne.

Av andre ting jeg kan komme på av endringer er at pattene hennes er blitt MYE større enn de var. Jeg har tenkt at dette har med modning å gjøre? (Vi har ikke hatt tisper i familien før, så der er jeg lii blank). Ikke tegn til noe melk eller infeksjon, og det er kun selve vortene som har blitt større. Hun har også fårr klart øket appetitt - en litt uheldig kombinasjon med lavere aktivitetsnivå skulle en tro, men jeg har rimelig godt regime på hva hun skal ha i seg daglig, så vekten er ikke økende. Hun er slank. Det tredje er at hun siste par dager ser ut til å ha begynt å røyte litt igjen. Det etter en sammenhengende røyteperiode fra januar til juni. Det var nok både sesongrøyting og valpepels som skulle vekk. Hva det er nå, vet jeg ikke. Det siste er at samtidig som at hun har roet seg, så er hun enda mer oppmerksom på meg ute. Gir mye bedre kontakt enn tidligere. Vi jar jo trent på det fra dag 1, så det er jo fint for all del, men forandringen er stor altså. Og jeg trodde det var ganske bra som vi hadde det, men der kan jeg ta feil. Og hun stikker ikke så langt avgårde som før. Før kunne hun beinfly 100m helt i begynnelsen av turen, deretter 40-50 meter et par ganger i løpet av turen, nå stopper hun på 20-25 meter, maks. Igjen, dette har vi øvd på, men forandringen kom så brått og så voldsomt... Ellers er hun enda mer kontaktsøkende og kosete inne, omtrent som da hun fikk løpetid.

Så, hva tror dere? Er det snakk om at hun har fått dårligere kondisjon grunnet at hun ar "roet" seg litt etter andre løpetid, eller er det snakk om noe helt annet? Og om det er kondisjonen - er det noen grunn til å jobbe aktivt med å bedre den? Så lenge hun henger veldig fint med på gåturer i skog, fjell og mark liksom? Evt hvordan? Jeg er ingen jogger og ser overhodet ikke for meg at vi kan ta sykkelen fatt på noe fornuftig vis uten lang, lang tilvenning. Både for meg og henne - jeg er litt engstelig på sykkelen på traffikert vei som er alternativene her. Og med virreguri hektet fast til sykkelen ... Det etter å ha vært aktiv sykkelmosjonist med 100mil i uka for noen år siden - ble skremt all sykkelglede ut av grunnet gale bilister og flere bokstavlig talt nær-døden opplevelser...

Puhh...

Endret av tillito
Mange skrivefeil - tar på å skrive et så lamgt innlegg på mobil ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en måned etter løpetid... det høres veldig ut som om hun har innbilt svangerskap. Pattene vokser - det gjør de på de aller fleste tisper etter løpetid. At hun røyter er jo også typisk tegn på dette (for mange tisper i hvert fall). Lavere aktivitetsnivå er heller ikke ukjent for tisper med innbilt svangerskap. Ofte kan man begrense effekten av innbilt svangerskap ved å redusere mattilgang og øke aktivteten, men jeg har egentlig aldri gjort det på mine hunder. De får gå gjennom perioden uten at jeg har tatt spesielt hensyn til det - bare konkludert med at det er innbilt som er årsaken til eventuelt litt lavere aktivitet. 

MEN - det kan jo også hende hun brygger på livmorbetennelse. Det er noe man må være obs på når man har tisper selvsagt. Det er ikke alltid så lett å oppdage det - og det kan være litt diffuse symptomer. 

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men her har det i hvert fall brått blitt veldig varmt, og det er uvant for hundene. De har derfor fått litt lavere intensitet i det vi gjør pga det. 

Vanlige gåturer bygger ingen kondisjon. Skal hunden få økt kondisen må du sykle, jogge, svømme etc. Eller hunden må ha noen den kan herjeleke med, men det bygger nok mye mindre kondis enn det mange synes å tro, for hundene tar seg pauser under slike lekeøkter. Jevnt tempo er mye mer kondisjonsbyggende enn eksplosiv lek. 

Om du er redd for virrehund og sykkel, så kan jeg anbefale å ha grime på hunden i slakt bånd - OG sele og springer. Jeg måtte ha det på hannhunden min da vi startet med sykling for jeg så for meg at han kom til å bare kaste seg ut i grøfta for å lukte, eller følge etter ei katt eller noe. Han er litt impulsiv, han... men han oppførte seg faktisk helt fint allerede fra starten av, for han var på jobb, han, når han var med på sykkeltur. Nå har jeg bare grime på ham når vi sykler i sauebeiter - DA tar jeg ikke sjansen på at han plutselig eksploderer etter sauer som løper. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer i grunn på Siris innlegg :) Høres ut som hun er innbildt. MEN de skal jo ikke bli i så dårlig form av det alene, at de blir slitne av litt lek. Er hun frisk forøvrig (ingen opptakt til livmorbetennelse) ville jeg nok vurdert å ta opp syklingen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Det er en måned etter løpetid... det høres veldig ut som om hun har innbilt svangerskap. Pattene vokser - det gjør de på de aller fleste tisper etter løpetid. At hun røyter er jo også typisk tegn på dette (for mange tisper i hvert fall). Lavere aktivitetsnivå er heller ikke ukjent for tisper med innbilt svangerskap. Ofte kan man begrense effekten av innbilt svangerskap ved å redusere mattilgang og øke aktivteten, men jeg har egentlig aldri gjort det på mine hunder. De får gå gjennom perioden uten at jeg har tatt spesielt hensyn til det - bare konkludert med at det er innbilt som er årsaken til eventuelt litt lavere aktivitet. 

MEN - det kan jo også hende hun brygger på livmorbetennelse. Det er noe man må være obs på når man har tisper selvsagt. Det er ikke alltid så lett å oppdage det - og det kan være litt diffuse symptomer. 

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men her har det i hvert fall brått blitt veldig varmt, og det er uvant for hundene. De har derfor fått litt lavere intensitet i det vi gjør pga det. 

Vanlige gåturer bygger ingen kondisjon. Skal hunden få økt kondisen må du sykle, jogge, svømme etc. Eller hunden må ha noen den kan herjeleke med, men det bygger nok mye mindre kondis enn det mange synes å tro, for hundene tar seg pauser under slike lekeøkter. Jevnt tempo er mye mer kondisjonsbyggende enn eksplosiv lek. 

Om du er redd for virrehund og sykkel, så kan jeg anbefale å ha grime på hunden i slakt bånd - OG sele og springer. Jeg måtte ha det på hannhunden min da vi startet med sykling for jeg så for meg at han kom til å bare kaste seg ut i grøfta for å lukte, eller følge etter ei katt eller noe. Han er litt impulsiv, han... men han oppførte seg faktisk helt fint allerede fra starten av, for han var på jobb, han, når han var med på sykkeltur. Nå har jeg bare grime på ham når vi sykler i sauebeiter - DA tar jeg ikke sjansen på at han plutselig eksploderer etter sauer som løper. 

Tall for utfyllende svar!

Noe varme har vi ikke vært utsatt for her. Iskald sommer - knapt en dag over 15 grader! Stort sett under 12! Men nå skal det visst bli bedre :) 

Har tenkt på innbildt svangerskap. Hadde bare sett for meg at det skulle være skikkelig ille. Sånn på grensen til ulevelig. Men det kommer vel i flere grader det også. Alt er egentlig veldig fint, nesten litt for fint på en måte ... siden hun brått ble så mye roligere. Og hun er jo helt med når det kreves ... pga den økte matlysten så er det nesten lettere å få henne med siden hun ellers har vært litt vanskelig å belønne med mat til tider. Bruker mye lek som belønning, men ikke alltid der høver slik.

Livmornetennelse hørtes virkelig ikke festlig ut, så nå ble jeg nesten litt bekymret. Men om jeg skal forsøke å se objektivt på det så kan vi i alle fall stryke den åpne typen. Det er ingen utflod, i alle fall ikke pr nå. Da er det evt den skumlere lukkede typen. Men det er lite som stemmer der. Hun har øket matlyst, hun drikker ikke mer enn vanlig, later ikke til å ha ubehag ved palpasjon. Dessuten er det svært sjelden på så unge tisper. Til sist så har jo det lavere aktivitetsnivået stått på såpass lenge at hun skulle vært virkelig syk nå hvis vi snakker om den lukkede typen. Den er jo akutt og voldsom. Refleksen sier "ta nå bare en tur til dyrlegen", men skulle jeg gjort det hver gang refleksen har seg det dette siste året, så hadde jeg ikke hatt råd til mat til noen av oss :D Så foreløpig så får jeg bare koble inn den gamle, rasjonelle klinikeren i meg (som delvis forsvant da den lille krabaten kom i mål) og se objektivt på det - det er ingen holdepunkter for noe slikt. Men følger selvsagt med utviklingen.

Angående kondisjonstrening så har jeg forhåpentligvis prinsippene relativt klart for meg (var - vel er vel egentlig i teorien det fremdeles - fysioterapeut) og som nevnt så har jeg ingen illusjoner om at gåturer øker kondisjonen i særlig grad. Spørsmålet er egentlig da om det er fornuftig/nødvendig å trene spesifikt for å øke den ut over det hun tross alt får på disse turene? Hun skal jo være med på lange jaktturer og trenger først og fremst å være "seig" - ikke en O2-snapper. Etterhvert blir det jo kløv, det øker jo belastningen også på vanlige turer.

Da heller jeg foreløpig mot at hun har vært litt mindre aktiv (i intensitet, ikke i tid - hun er like mye i bevegelse som før og sover ikke mer) enten grunnet en mild form for innbildt svangerskap, eller rett og slett fordi hun begynner å modnes. Jeg har jo gått å sett fram til at hun skulle "lande" litt og flere har sagt til meg at noe skjer etter andre løpetid. Blir bare så usikker likevel...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Signerer i grunn på Siris innlegg :) Høres ut som hun er innbildt. MEN de skal jo ikke bli i så dårlig form av det alene, at de blir slitne av litt lek. Er hun frisk forøvrig (ingen opptakt til livmorbetennelse) ville jeg nok vurdert å ta opp syklingen!

Ja, vi har jo egentlig ikke sett på den andre mulige forklaringen her ... at hun faktisk av en eller annen grunn ble stresset i de to situasjonene? Selv om jeg ikke helt tolket det dit ... Det er godt mulig jeg er altfor tidlig ute og overanalyserer hele situasjonen. At hun peset to ganger er ikke akkurat et mønster. Og jada, hun la seg ned etter lekestund nummer to, men det kan ha vært helt tilfeldig. Hun var ikke noe slakt akkurat, sprang om jeg sprang, full fart i innkalling og virket ikke plaget egentlig. Det er bare noe med hele denne situasjonen som gjør det vanskelig å bedømme den. Hun er jo en hund i stor utvikling fremdeles, så det er så vanskelig for en med valp for første gang å tolke om det er en naturlig utvikling som finner sted eller om det er noe annet.

Får prøve å kjøre henne litt utenom lek med hund og se hvordan hun responderer. Det kan jo gi noen svar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, tillien skrev:

Tall for utfyllende svar!

Noe varme har vi ikke vært utsatt for her. Iskald sommer - knapt en dag over 15 grader! Stort sett under 12! Men nå skal det visst bli bedre :) 

Nei, det har ikke vært særlig varmt her heller før nå de siste to dagene, og det har vel vært litt gjengs over hele landet nesten :) 

32 minutter siden, tillien skrev:

Har tenkt på innbildt svangerskap. Hadde bare sett for meg at det skulle være skikkelig ille. Sånn på grensen til ulevelig. Men det kommer vel i flere grader det også. Alt er egentlig veldig fint, nesten litt for fint på en måte ... siden hun brått ble så mye roligere. Og hun er jo helt med når det kreves ... pga den økte matlysten så er det nesten lettere å få henne med siden hun ellers har vært litt vanskelig å belønne med mat til tider. Bruker mye lek som belønning, men ikke alltid der høver slik.

Innbilt kommer i svært mange nyanser og grader ja :D Noen blir jo helt håpløse, piper og samler "valper", får melk, blir sløve og late, andre merker man ingenting på annet enn litt mer hovne patter (tispa jeg har nå er sånn - jeg merker ikke noe annet enn at pattene er litt mer hovne fram mot "valping"). Det er mange tisper som "lander" litt mer etter andre og tredje løpetid - og noen merker man det godt på, andre kanskje ikke fullt så godt - det er nok individavhengig, det også :) Du får utnytte det økte fokuse på deg og mat for alt det er verdt :D 

32 minutter siden, tillien skrev:

Livmornetennelse hørtes virkelig ikke festlig ut, så nå ble jeg nesten litt bekymret. Men om jeg skal forsøke å se objektivt på det så kan vi i alle fall stryke den åpne typen. Det er ingen utflod, i alle fall ikke pr nå. Da er det evt den skumlere lukkede typen. Men det er lite som stemmer der. Hun har øket matlyst, hun drikker ikke mer enn vanlig, later ikke til å ha ubehag ved palpasjon. Dessuten er det svært sjelden på så unge tisper. Til sist så har jo det lavere aktivitetsnivået stått på såpass lenge at hun skulle vært virkelig syk nå hvis vi snakker om den lukkede typen. Den er jo akutt og voldsom. Refleksen sier "ta nå bare en tur til dyrlegen", men skulle jeg gjort det hver gang refleksen har seg det dette siste året, så hadde jeg ikke hatt råd til mat til noen av oss :D Så foreløpig så får jeg bare koble inn den gamle, rasjonelle klinikeren i meg (som delvis forsvant da den lille krabaten kom i mål) og se objektivt på det - det er ingen holdepunkter for noe slikt. Men følger selvsagt med utviklingen.

Rasjonell tankegang har spart meg for mange unødvendige kroner i hvert fall :D 

32 minutter siden, tillien skrev:

Angående kondisjonstrening så har jeg forhåpentligvis prinsippene relativt klart for meg (var - vel er vel egentlig i teorien det fremdeles - fysioterapeut) og som nevnt så har jeg ingen illusjoner om at gåturer øker kondisjonen i særlig grad. Spørsmålet er egentlig da om det er fornuftig/nødvendig å trene spesifikt for å øke den ut over det hun tross alt får på disse turene? Hun skal jo være med på lange jaktturer og trenger først og fremst å være "seig" - ikke en O2-snapper. Etterhvert blir det jo kløv, det øker jo belastningen også på vanlige turer.

Hva du har behov for av kondis på hunden kommer jo også litt an på hva du skal bruke henne til. Skal hun konkurrere i retrieverjakt (og har litt ambisjoner), så er det nok en fordel med god kondis og god utholdenhet - skal hun bare være turfølge og jaktkompis så er jo ikke stålkondis sååå avgjørende :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ehh... det behøver jo ikke være noe annet enn at det er ****** varmt om dagen da.. og kanskje herjing ikke bør skje på dagtid når det er på det varmeste, men heller tidlig morgen eller sen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Belgerpia skrev:

Ehh... det behøver jo ikke være noe annet enn at det er ****** varmt om dagen da.. og kanskje herjing ikke bør skje på dagtid når det er på det varmeste, men heller tidlig morgen eller sen kveld.

Hihi ... er det din måte å "gni det inn på" for en stakkars øyværing langt uti havgapet i Nord-Norge, så svir det faktisk ganske fælt :D Makstemp jeg har sett her ute siste halvår er vel 17 grader ... det var under noen timer en ettermiddag med regn i forrige uke. Ellers konstant under 12 grader med en overvekt klart under 10 grader, som det er i dag. Men stigende! Sommeren kommer visst i helga. Da skal vi passe på og ikke herje for mye i varmen! ;) Kanskje ikke alt jeg har fått med meg, men hunder og varme, den sitter!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, Belgerpia skrev:

Ehh... det behøver jo ikke være noe annet enn at det er ****** varmt om dagen da.. og kanskje herjing ikke bør skje på dagtid når det er på det varmeste, men heller tidlig morgen eller sen kveld.

Om du leser det TS skriver over her, så har det ikke vært spesielt varmt før nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Hihi ... er det din måte å "gni det inn på" for en stakkars øyværing langt uti havgapet i Nord-Norge, så svir det faktisk ganske fælt :D Makstemp jeg har sett her ute siste halvår er vel 17 grader ... det var under noen timer en ettermiddag med regn i forrige uke. Ellers konstant under 12 grader med en overvekt klart under 10 grader, som det er i dag. det Men stigende! Sommeren kommer visst i helga. Da skal vi passe på og ikke herje for mye i varmen! ;) 

Neida det trenger absolutt ikke å bli varmere, så de som har bestilt den sommeren kan bare legge inn en avbestilling snarest og heller pelle seg sørover :lol: 12 grader og delvis skyet oppholdsvær fungerer helt utmerket for min del :lol:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Neida det trenger absolutt ikke å bli varmere, så de som har bestilt den varmen kan bare legge inn en avbestilling snarest og heller pelle seg sørover :lol: 12 grader og delvis skyet oppholdsvær fungerer helt utmerket for min del :lol:  

Du får trekke ut på Yttersia om det blir for ille vet du. Helt her ute på Sommarøya er det fort en 4 grader kaldere enn, ja bare inn til Brensholmen. Om sommeren. Om vinteren er det motsatt. Ganske fascinerende å ta kjøreturen herfra, over Kattfjordeidet, gjennom sentrum og så innover til Balsfjord (eller enda lengre inn) en pen sommerdag. Utrolige lokale forandringer - kan være 16 her, 14 i Kattfjorden - 20 over Kattfjordeidet - 17 i Eidkjosen og 21 i Tromsø feks... Så om du bare leter, så finner du et "kuldehull" :D  I fjor kjørte jeg vel herfra da jeg skulle hente valpen i 13 grader og strålende sol - Indre Troms en knappe par timer senere 32 grader. Med 18 i Tromsø.

Men støtter deg nesten med det temperaturkravet. Ikke noe glad i varme jeg heller. 12 grader er helt supert hvis det er stille og sol. Problemet er at det fort blir litt surt når det blåser eller er litt overskyet. Så en sånn 15-18 grader er passe det, da kan det både blåse og være litt overskyet om man er på fisketur og står en del i ro feks... Alt over 20 grader begynner å bli litt sketchy synes jeg ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Høres veldig likt ut som min nå, labrador tispe litt over 2 år, nylig ferdig med 3. løpetid, og har et redusert tempo. Hun vil mye, men blir fortere sliten. Alltid vært rolig inne, men er hakket roligere nå. Går finere og roligere i bånd. Jeg har variert mellom å være panisk bekymret, og helt avslappa til det. Min første tispe, men har forstått at med løpetid, tiden før og etter, er det stor variasjon som ligger innenfor normalen. Jeg prøver å senke skuldrene, følger med at hun spiser, drikker og ikke er unormalt varm. Vet ikke om kroppen er litt i ubalanse etter løpetid og modning, om det er innbilt svangerskap, eller om det evt er noe annet. Jeg har vel bestemt meg for å avvente og følge med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Min tispe blir i hvert fall betraktelig roligere under og særlig etter løpetid, og får tydelig innbildt, men uten mye graving og hiadferd og valper. Men hun får melk (så større patter/jur), og blir rolig. Sist løpetid fikk hun mørk illeluktende utflod også, så jeg ble kjemperedd for livmorbetennelse. Jeg endte med å ta temperaturen på henne og følge med denne, fordi - med rasjonell tankegang - så viste hun ingen andre tegn (dårlig/slapp/utilpass, mye drikking etc- tvert i mot, glad og fornøyd) og dyrlegen sa at det var veeeldig sjeldent på så unge hunder. Og engang hun ble skikkelig dårlig av magevirus e.l. så fikk jeg litt innsyn i hvordan hun ser ut når hun faktisk er syk.  Så kan anbefale å ta tempen på henne, da har man en viss kontroll på det som skjer "inni" også :) Det hjalp meg i hvert fall!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LinL skrev:

Høres veldig likt ut som min nå, labrador tispe litt over 2 år, nylig ferdig med 3. løpetid, og har et redusert tempo. Hun vil mye, men blir fortere sliten. Alltid vært rolig inne, men er hakket roligere nå. Går finere og roligere i bånd. Jeg har variert mellom å være panisk bekymret, og helt avslappa til det. Min første tispe, men har forstått at med løpetid, tiden før og etter, er det stor variasjon som ligger innenfor normalen. Jeg prøver å senke skuldrene, følger med at hun spiser, drikker og ikke er unormalt varm. Vet ikke om kroppen er litt i ubalanse etter løpetid og modning, om det er innbilt svangerskap, eller om det evt er noe annet. Jeg har vel bestemt meg for å avvente og følge med. 

Høres veldig likt ut ja. Her virker det som det har begynt å gå seg til igjen nå. Og jo mer jeg har lest, jo mer blir jeg sikker på at det her var snakk om en del av syklusen, altså en mild form for innbilt hvis man i det hele tatt kan kalle det det. For alle tisper har, etter hva jeg har lest, hormonforandringer etter selve løpetiden. Hos noen gir disse hormonforandringene tydelige symptomer. Da snakker vi graving og samling av "valper", melkeproduksjon og generelt helt fjern - det som kalles innbilt drektighet. Hos andre gir de ingen eller bare små endringer i adferd uten at man egentlig kan kalle det innbilt drektighet. Samtidig så blir jo hundene roligere etterhvert også, og det er vel egentlig bra. Alt i alt så senker jeg skuldrene her i alle fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...