Gå til innhold
Hundesonen.no

"Lubben" hund


Recommended Posts

Jeg synes egentlig ikke fettinnholdet i foret er så nyttig å gå etter, det er omsettelig energi som er det som tilsier om foret gir hunden mye energi eller ikke. Feks vom og hundemat har ganske høyt fettinnehold, men middels mengde omsettelig energi. Se om du finner et for som har lavere omsettelig energi feks og hva med litt balansetrening og styrketrening på kveldene i tillegg, statisk styrketrening brenner også energi og økt mengde muskler øker også forbrenningen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror kanskje du skal senke skuldrene litt jeg  

Ville tatt henne til dyrlege og sjekket for hypotyrose, lavt stoffskifte gir vektøkninger. Få orden på haltingen - og for all del røntgen henne for HD/AD! Å kunne bruke kløv, kjettingtrekk etc er "bil

Nei, hun er ikke nødvendigvis Det, særlig hvis hun kanskje har litt tykkere hud fra feks labradoren..  Så jeg vil heller sagt at du må gi hunden din litt mer mat! 

Posted Images

1 time siden, 2ne skrev:

Men altså. Jeg har to mellompuddeltisper som er 40 og 41 cm, som veier hhv 10 og 8 kg, så hvor lubben er egentlig hunden din? 

 

 

1 time siden, Line skrev:

Jeg tenker litt det samme som 2ne. Den ene av mine DS er 34 cm og 8.3 kg, og finnes ikke i nærheten av lubben. Kanskje hun bare har en litt snodig form? Er det pels som legger seg som et lag som gjør det vanskelig? Matmengden høres jo latterlig liten ut, så jeg ville som TonjeM sier fått sjekket hundens stoffskifte (bare husk at det da skal tas prøver over flere dager, ikke bare en prøve en dag).

Jeg har selv tenkt på dette, andre hunder på samme høyde veier jo mer enn min hund; og det, uten å være lubben. Men ribbeina er ikke like lett å kjenne som de bør være, og jeg har vel tatt utgangspunkt i det. Har jo klippet henne helt kort før og fortsatt så er ikke ribbeina veldig enkle å kjenne på, så tror ikke det er pelsen, nei. Formen ser jo ikke så snodig ut heller. Synes ikke hun ser lubben ut fra siden, men det er jo det med ribbeina jeg tenker mest på.

20160729_164717.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Turb skrev:

Jeg synes egentlig ikke fettinnholdet i foret er så nyttig å gå etter, det er omsettelig energi som er det som tilsier om foret gir hunden mye energi eller ikke. Feks vom og hundemat har ganske høyt fettinnehold, men middels mengde omsettelig energi. Se om du finner et for som har lavere omsettelig energi feks og hva med litt balansetrening og styrketrening på kveldene i tillegg, statisk styrketrening brenner også energi og økt mengde muskler øker også forbrenningen.

Takk for svar:) Tenker kanskje at styrketrening blir litt for hardt for henne nå som hun halter, hva tenker du? Men balansetrening har jeg ikke tenkt så mye på. Hvordan kan jeg gjøre det? Har sett på disse produktene fra FitPaws og synes jo at de ser interessante ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sidnajse skrev:

 

Jeg har selv tenkt på dette, andre hunder på samme høyde veier jo mer enn min hund; og det, uten å være lubben. Men ribbeina er ikke like lett å kjenne som de bør være, og jeg har vel tatt utgangspunkt i det. Har jo klippet henne helt kort før og fortsatt så er ikke ribbeina veldig enkle å kjenne på, så tror ikke det er pelsen, nei. Formen ser jo ikke så snodig ut heller. Synes ikke hun ser lubben ut fra siden, men det er jo det med ribbeina jeg tenker mest på.

20160729_164717.jpg

Jeg tror kanskje du skal senke skuldrene litt jeg :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, sidnajse skrev:

20160729_164717.jpg

Jeg synes hun ser riktig slank ut, jeg. En feit hund har neppe opptrekt buklinje heller? Du er sikker på at du kjenner på rett sted for å kjenne ribbena? :lol: 

6 minutter siden, sidnajse skrev:

Ja:) Men fortsatt:frantics::P

Du kan jo ta et bilde ovenfra så kan vi se om hun er "innsvingt" i midja også? :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg synes hun ser riktig slank ut, jeg. En feit hund har neppe opptrekt buklinje heller? Du er sikker på at du kjenner på rett sted for å kjenne ribbena? :lol: 

Du kan jo ta et bilde ovenfra så kan vi se om hun er "innsvingt" i midja også? :) 

Jeg kjenner på rett sted, ja:lol: Jeg kjenner dem ikke hvis jeg stryker over helt uten å trykke inn, er hun ikke litt lubben da?:huh: Vi skal klippe pelsen kort i morgen, da kan jeg ta nye bilder ovenfra. Men det er jo latterlig lite mat hun får, stakkar:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle hunder det er lett å kjenne ribbeina på (dvs man kjenner de ikke bare ved å stryke lett over), selv om de er slanke :) Og din har jo krøllepels i tillegg. Min hund fks er det enkelt å både se og kjenne ribbein når han er i riktig hold. Men hoftekuler kjennes aldri, selv om han har vært i tynneste laget i perioder. Så alle hunder er forskjellig, og man må ikke nødvendigvis kunne kjenne ribbein lett for at hunden skal være i riktig hold.

Basert på det ene bildet over så ser hunden din absolutt ikke lubben ut iallefall, men ser ut til å være i riktig så fin form. Men det er klart, det er jo vanskelig å si noe om en hunds kondisjon ut i fra ett bilde da, spesielt når den er svart og har endel pels. 

Hadde det vært min hund hadde jeg definitivt økt på med mosjon fremfor å redusere mattinntaket ytterligere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WelshenNemi skrev:

ville bare tipse om at Anicura Bergen Sør har også vanntredemølle og massasje:) jeg går til massasje hos Sara der med min(skal begynne med vanntredemølle i høst), og det har gjort underverker for min med HD i alle fall :) 

Det er veldig mye alternativer her i Bergen når det gjelder svømmetrening, massasje, fysioterapi mm. for hund, heldigvis! AniCura Bergen Sør er bare 6 min fra der jeg bor, så det skal nok prøves ut:)

 

5 timer siden, Lola Pagola skrev:

Det er ikke alle hunder det er lett å kjenne ribbeina på (dvs man kjenner de ikke bare ved å stryke lett over), selv om de er slanke :) Og din har jo krøllepels i tillegg.

Basert på det ene bildet over så ser hunden din absolutt ikke lubben ut iallefall, men ser ut til å være i riktig så fin form. Men det er klart, det er jo vanskelig å si noe om en hunds kondisjon ut i fra ett bilde da, spesielt når den er svart og har endel pels. 

Hadde det vært min hund hadde jeg definitivt økt på med mosjon fremfor å redusere mattinntaket ytterligere. 

Er helt enig i at det å øke mosjon er bedre enn å redusere matmengden, ja. Skal få tatt bilder av henne ovenfra i morgen, fordi hun skal klippes kort:) Hvorfor er det slik at ribbeina ikke kjennes like godt på alle, selv i fin form?:shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sidnajse skrev:

Det er veldig mye alternativer her i Bergen når det gjelder svømmetrening, massasje, fysioterapi mm. for hund, heldigvis! AniCura er bare 6 min fra der jeg bor, så det skal nok prøves ut:)

 

Er helt enig i at det å øke mosjon er bedre enn å redusere matmengden, ja. Skal få tatt bilder av henne ovenfra i morgen, fordi hun skal klippes kort:) Hvorfor er det slik at ribbeina ikke kjennes like godt på alle, selv i fin form?:shocked:

Tja, det er vel som på mennesker, fettet legger seg forskjellig :-) Hos mange mynder fks vil hoftekulene stikke ut uansett hvor rund hunden er, mens andre hunder må være avmagrede for at de skal synes. Men det er jo klart, man skal ikke måtte grave for å kjenne ribbein da, men det tviler jeg på at man må på din? :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Tja, det er vel som på mennesker, fettet legger seg forskjellig :-) Hos mange mynder fks vil hoftekulene stikke ut uansett hvor rund hunden er, mens andre hunder må være avmagrede for at de skal synes. Men det er jo klart, man skal ikke måtte grave for å kjenne ribbein da, men det tviler jeg på at man må på din? :) 

Jeg slipper å grave for å finne dem heldigvis:lol: Men jeg må trykke litt, også når hun er kortklippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sidnajse skrev:

Takk for svar:) Tenker kanskje at styrketrening blir litt for hardt for henne nå som hun halter, hva tenker du? Men balansetrening har jeg ikke tenkt så mye på. Hvordan kan jeg gjøre det? Har sett på disse produktene fra FitPaws og synes jo at de ser interessante ut.

Synes disse er ganske fine:


Og man kan lett bruke sofaputene eller senga om du har litt myk madrass istedet for fancy produkter. Det finnes også ganske greie balanseputer på biltema o.l

Ellers synes jeg også at hun ser ganske slank ut på bildene, men bilder lyver jo lett så gå på magefølelsen din du. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

Synes disse er ganske fine:


Og man kan lett bruke sofaputene eller senga om du har litt myk madrass istedet for fancy produkter. Det finnes også ganske greie balanseputer på biltema o.l

Ellers synes jeg også at hun ser ganske slank ut på bildene, men bilder lyver jo lett så gå på magefølelsen din du. 

Takk for svar :flowers: Dette skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gurimalla, bikkja får knapt mat, den er superoppsvingt i buken og veier 2-3 kg mindre enn andre hunder på samme størrelse, og så er det at du ikke kjenner ribbeina når du stryker lett over sida som får det til å tilte for deg? :lol: Har alltid måtte trykke godt inn for å kjenne ribbein, jeg, og tenker at bikkja skal være rimelig skrapa for at det skal være mulig å kjenne ribbeina ved lett stryking, med mindre det er ei mynde.

Til sammenligning: Min yngste tispe er 37.5 cm høy og veier 10-11 kg. Hun er et råskinn med definerte muskler sjøl gjennom dobbel pels. Hun får 200 gram vom & hundemat om dagen. Den eldst er ca 42 cm høy og veier et sted mellom 12 og 13 kg og lever på evig slankekur pga kastrering med lav forbrenning og lavt energibehov som følge. Maten består av 200 gram vom og hundemat + raspa gulrot for å fylle opp porsjonene. Mens hun er hos hundepasser får hun 130 gram Hills Metabolic + Mobility pr dag. Han er ute med henne hele dagen, men tempoet er usedvanlig lavt, så hun forbrenner jo ingen ting. :P 

Det er også et aspekt å tenke på når det gjelder mosjon: Det hjelper ikke at hunden går en times tur eller løper og suller i 20-30 minutter om målet er fysisk fostring. Det de velger å gjøre sjøl er jo sjelden spesielt anstrengende, de løper og tuller og suller med sitt. Skal du derimot belaste dem fysisk, må du styre hva de faktisk driver med, for sjøl i skogen vil de finne de lureste stedene å løpe for å bevare energien sin. Super styrketrening er feks å gå tur på blåbærtuer hvor hunden faktisk må GÅ fra tue til tue, bruke hodet og alle de små musklene i beina, i tillegg til ryggen og store muskelgrupper både foran og bak. Det samme med å løpe oppover i kupert terreng utenfor sti, eller gå også her. Mer at dette selvsagt gjelder hunde som ikke halter eller har andre muffens ting med kroppen. :) 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sidnajse skrev:

Jeg kjenner på rett sted, ja:lol: Jeg kjenner dem ikke hvis jeg stryker over helt uten å trykke inn, er hun ikke litt lubben da?:huh: Vi skal klippe pelsen kort i morgen, da kan jeg ta nye bilder ovenfra. Men det er jo latterlig lite mat hun får, stakkar:P

Nei, hun er ikke nødvendigvis Det, særlig hvis hun kanskje har litt tykkere hud fra feks labradoren.. 

Så jeg vil heller sagt at du må gi hunden din litt mer mat! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Men gurimalla, bikkja får knapt mat, den er superoppsvingt i buken og veier 2-3 kg mindre enn andre hunder på samme størrelse, og så er det at du ikke kjenner ribbeina når du stryker lett over sida som får det til å tilte for deg? :lol: Har alltid måtte trykke godt inn for å kjenne ribbein, jeg, og tenker at bikkja skal være rimelig skrapa for at det skal være mulig å kjenne ribbeina ved lett stryking, med mindre det er ei mynde.

Til sammenligning: Min yngste tispe er 37.5 cm høy og veier 10-11 kg. Hun er et råskinn med definerte muskler sjøl gjennom dobbel pels. Hun får 200 gram vom & hundemat om dagen. Den eldst er ca 42 cm høy og veier et sted mellom 12 og 13 kg og lever på evig slankekur pga kastrering med lav forbrenning og lavt energibehov som følge. Maten består av 200 gram vom og hundemat + raspa gulrot for å fylle opp porsjonene. Mens hun er hos hundepasser får hun 130 gram Hills Metabolic + Mobility pr dag. Han er ute med henne hele dagen, men tempoet er usedvanlig lavt, så hun forbrenner jo ingen ting. :P 

Det er også et aspekt å tenke på når det gjelder mosjon: Det hjelper ikke at hunden går en times tur eller løper og suller i 20-30 minutter om målet er fysisk fostring. Det de velger å gjøre sjøl er jo sjelden spesielt anstrengende, de løper og tuller og suller med sitt. Skal du derimot belaste dem fysisk, må du styre hva de faktisk driver med, for sjøl i skogen vil de finne de lureste stedene å løpe for å bevare energien sin. Super styrketrening er feks å gå tur på blåbærtuer hvor hunden faktisk må GÅ fra tue til tue, bruke hodet og alle de små musklene i beina, i tillegg til ryggen og store muskelgrupper både foran og bak. Det samme med å løpe oppover i kupert terreng utenfor sti, eller gå også her. Mer at dette selvsagt gjelder hunde som ikke halter eller har andre muffens ting med kroppen. :) 

 

 

:PMå være heeeelt sikker vettu:lol:
Men iallfall, det er ikke bare "tullesulleløping", det er også trening med lek, løpe i skog og motbakker etc. Nå som jeg har lest svarene deres så forstår jeg ikke helt hvorfor hunden min ikke er kjempetynn, hun får jo latterlig lite mat:no:

4 minutter siden, Krutsi skrev:

Nei, hun er ikke nødvendigvis Det, særlig hvis hun kanskje har litt tykkere hud fra feks labradoren.. 

Så jeg vil heller sagt at du må gi hunden din litt mer mat! 

Jeg leser alle steder at man lett skal kunne kjenne ribbeina på hunden sin, så jeg trodde jo at hun var lubben, jeg. Godt å høre at hun ikke nødvendigvis er det. Men nå føler jeg meg tryggere, og dyret skal få mer mat:lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du må ikke tenke på at min hund veier så og så mye i forhold til andre hunder. Jeg har hatt to strihårede vorstehhunder tisper begge var 62 cm i mankehøyde den ene veide 8 kilo mer enn den andre men begge var like slanke. Dette pga kropsfasongen. Den som var lettest var spinkel som ei brødfjæl på høykant mens den andre var mer kraftig bygd. Du må se og kjenne på hunden din vi alle ser det er oppknept buk, er det innsving etter ribbeina når du ser ovenfra? Og er det bare hud og pels over ribbeina eller er det fett der å? Det er faktorer jeg ser etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke kjenne ribben når man stryker lett over hunder med pels. Jeg kjenner ribbeina lett på mine hunder, men det er mynder med tynn pels, tynn hud og lite fett generelt. En normalt pelsa hund som man kjenner ribbein så markant på som på mine hunder er mager som regel. Man skal kjenne ribbeina lett når man legger lett press på sidene(det avhenger jo også av pelstykkelse selvfølgelig, jo tykkere pels, jo mer skjult vil jo ribbeina være, uten at det sier noe om hundens hold). 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor henge seg så innmari opp i dette med ribbeina? Er hunden aktiv, klarer å henge med i hverdagen uten å slite med kondis,så burde vel dette også veie opp? 

Jeg har to av samme rase. Ene er litt for tynn,men jeg får henne ikke opp i vekt. Men hun holder seg der,er stabil, aktiv i god form og ikke skadelig tynn som tilsier at hun MÅ opp i vekt.

Så har jeg rake motsetningen som gjerne skulle vært 2 kg lettere. Her kjenner man ikke ribbeina. Jeg har virkelig gått inn for det i ca 6 mnd nå,med mye mer aktivitet og mindre mengde for. Ikke gått ned så mye som 0,5 kg. MEN hunden er aktiv. I god kondisjon, kraftigere bygd enn hund nr 1 med bedre muskelmasse som jeg da mener veier opp for at hun både er mer kompakt og tyngre.

Det er mange faktorer som spiller inn. Men er hunden aktiv, i fin form og kondisjon som gjør at den fint klarer hverdagen uten at det er tungt og slitsomt ,så må det gå an å slappe av litt? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, sidnajse said:

Føler fortsatt at hun er lubben:P Blir helt gal av å kjenne på ribbeina, jeg aner ikke hva jeg ska tro:frantics: Er jeg bare hønemor?:lol:

Det er veldig lett å se seg blind på egen hund. Hunden din er jo ikke feit, det ser man jo, men det er godt mulig den er litt lubben uten at det er veldig lett å se på en pelshund på et bilde. Eller kaskje den ikke er det. Spør noen du føler har samme formening som deg om hva som er øsnket hold på en hund om hva de synes om holdet hennes :) Da får du nok et svar du litt enklere kan forholde deg til. Og føler du at hunden spiser lite og fortsatt er litt lubben så dra til vetrinær å sjekk stoffskiftet. 

 

37 minutes ago, Sprettballen said:

Man skal ikke kjenne ribben når man stryker lett over hunder med pels. Jeg kjenner ribbeina lett på mine hunder, men det er mynder med tynn pels, tynn hud og lite fett generelt. En normalt pelsa hund som man kjenner ribbein så markant på som på mine hunder er mager som regel. Man skal kjenne ribbeina lett når man legger lett press på sidene(det avhenger jo også av pelstykkelse selvfølgelig, jo tykkere pels, jo mer skjult vil jo ribbeina være, uten at det sier noe om hundens hold). 

 

Nå sier jeg ikke at hunden til ts er feit, for det vet jeg ikke noe om, men whipetter er ganske eksplosive og bygger ofte muskler forholdsvis lett og de har ikke bare sånne lange, slanke muskelfibre, de har de som blir litt "store". Over ribbeina liggr det muskler og derfor er det ofte godt polstret hos whippser og en del andre hunder. Mens for mange andre med annen type muskler(mindre muskler) så er hunden oftest litt lubben om man ikke kjenner/ser ribbeina ganske enkelt.

 

Høyde og vekt er liksom bare en pekepinn, det kan variere mye. Feks var varga jeg hadde før i god kondisjon og slank både når hun var 23 kg og når hun var knapt 27., forskjellen var muskler. Hun har også vært 26 kg og ganske tykk i en roligere periode hvor hun mistet muskler og la på seg fett. Og Varga og Vims var ca samme vekt, til tross for et par cm forskjell i høyde, men varga var lang, mens vims var mer kompakt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Malamuten skrev:

Det er veldig lett å se seg blind på egen hund. Hunden din er jo ikke feit, det ser man jo, men det er godt mulig den er litt lubben uten at det er veldig lett å se på en pelshund på et bilde. Eller kaskje den ikke er det. Spør noen du føler har samme formening som deg om hva som er øsnket hold på en hund om hva de synes om holdet hennes :) Da får du nok et svar du litt enklere kan forholde deg til. Og føler du at hunden spiser lite og fortsatt er litt lubben så dra til vetrinær å sjekk stoffskiftet. 

Har ingen hundefolk å snakke med:icon_cry::P Kanskje hun ikke er så lubben da, mtp. alle svarene jeg har fått her inne. Hun virker til å være aktiv og i fin form, iallfall.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...