Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingunn har ett balansert syn på ulv, ble kastet ut av jaktlaget


QUEST
 Share

Recommended Posts

5 timer siden, Tonje skrev:

Tragisk at folk kan være så lite tolerante og oppføre seg sånn.

På jobb må man omgås folk man nødvendigvis ikke liker så godt, men på fritiden kan vi i langt større grad velge hvem vi vil omgås. Synes det er forståelig at hun ikke er ønsket på jaktlaget.  Selv jakter jeg naturligvis kun sammen med folk som jeg liker, og som tilfører meg noe positivt.  Dette gjelder også forøvrig all annen fritid.  Jeg har flere raser, og holder meg stort sett unna et hundemiljø hvor jeg ikke trives pga mye sære folk.  Men har mange omgangsvenner i et annet miljø hvor jeg personlig trives.  Værre er det vel ikke.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, spot skrev:

På jobb må man omgås folk man nødvendigvis ikke liker så godt, men på fritiden kan vi i langt større grad velge hvem vi vil omgås. Synes det er forståelig at hun ikke er ønsket på jaktlaget.  Selv jakter jeg naturligvis kun sammen med folk som jeg liker, og som tilfører meg noe positivt.  Dette gjelder også forøvrig all annen fritid.  Jeg har flere raser, og holder meg stort sett unna et hundemiljø hvor jeg ikke trives pga mye sære folk.  Men har mange omgangsvenner i et annet miljø hvor jeg personlig trives.  Værre er det vel ikke.  

Javisst kan du velge hvem du omgås på fritiden, men hvilke kriterier du legger til grunn for hvem du omgås sier ganske mye om hvem du er som person. Å slutte å like en person pga et relativt mildt standpunkt mot ulvejakt (forutsatt at historien reflekterer virkeligheten) ... vel ...

Her er det ikke snakk om noe ytterligående standpunkt, det er en relativt normal måte å tenke på. Skal tro hvor mange andre venner, bekjente og slektninger de må stryke fra kontaktlista si hvis det er slik de tenker? Det er ikke snakk om å være rendyrket rasist, nazist eller religiøs ekstremist. Det er en ørliten mening i alt det som definerer et menneske. Om man ikke kan godta at venner har forskjellig syn fra en selv i en slik sak så sier det svært mye om personen som ser det slik.

Det er nesten så jeg håper på at dette ikke er hele historien, at det ligger mer bak og at dette ulvegreiene bare er et vikarierende argument. Ufint det også, men ville gitt meg litt mer tro på menneskeheten og toleranse.

 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. juli 2017 at 1:07 AM, tillien skrev:

Javisst kan du velge hvem du omgås på fritiden, men hvilke kriterier du legger til grunn for hvem du omgås sier ganske mye om hvem du er som person. Å slutte å like en person pga et relativt mildt standpunkt mot ulvejakt (forutsatt at historien reflekterer virkeligheten) ... vel ...

Her er det ikke snakk om noe ytterligående standpunkt, det er en relativt normal måte å tenke på. Skal tro hvor mange andre venner, bekjente og slektninger de må stryke fra kontaktlista si hvis det er slik de tenker? Det er ikke snakk om å være rendyrket rasist, nazist eller religiøs ekstremist. Det er en ørliten mening i alt det som definerer et menneske. Om man ikke kan godta at venner har forskjellig syn fra en selv i en slik sak så sier det svært mye om personen som ser det slik.

Det er nesten så jeg håper på at dette ikke er hele historien, at det ligger mer bak og at dette ulvegreiene bare er et vikarierende argument. Ufint det også, men ville gitt meg litt mer tro på menneskeheten og toleranse.

 

Veldig enig i mye av det du sier her :) Dessverre så ser det ikke ut til å fungere helt slik IRL.. jeg har med en viss interesse  merket meg, at særlig blandt de som liker  å fremstille seg seg som tolerante, vidsynte, fordomsfrie og generellt gode, er fryktelig snare til  å stemple andre som ikke er 100% enige i alt de mener som rasister, nazister, fascister o.s.v.. At de samme folkene gjerne støtter helhjertet opp om ideologier som  har ett mildt sagt ufint menneskesyn, tja..det er jo litt 'morsomt'.. :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, QUEST skrev:

Veldig enig i mye av det du sier her :) Dessverre så ser det ikke ut til å fungere helt slik IRL.. jeg har med en viss interesse  merket meg, at særlig blandt de som liker  å fremstille seg seg som tolerante, vidsynte, fordomsfrie og generellt gode, er fryktelig snare til  å stemple andre som ikke er 100% enige i alt de mener som rasister, nazister, fascister o.s.v.. At de samme folkene gjerne støtter helhjertet opp om ideologier som  har ett mildt sagt ufint menneskesyn, tja..det er jo litt 'morsomt'.. :P

Hmm... Da lurer jeg på hvilke folk du omgås :P Kan ikke si jeg kjenner meg igjen der i det virkelige liv akkurat. Men, når det er sagt så er det helt klart folk rundt meg jeg aldri i verden hadde orket å være verken venner eller å dra på jakt med. Men da snakker vi diametralt forskjellig syn på mennesket, samfunnet og verden ... ikke et forskjellig syn på en enkelt relativt isolert sak som ulvesaken. 

På nettet derimot, der blir ting litt sånn. En del på venstresiden kan være fæle å kalle nærmest alt, selv en moderat innvandringsskepsis, for rasisme eller nazisme. Og alt som ikke innebærer kjønnskvotering for kvinneundertrykking og litt slik. Så har vi høyresiden, gjerne noe til høyre for Høyre, som mener nær sagt alle andre er kommunister (i alle fall sosialister) som elsker å framstå som snille, perfekte, tolerante mennesker mens det hele egentlig bunner i en sykelig trang til å herske over andres liv og eiendom. Begge deler er like urimelige.

Og slike motsetninger og demoniseringer av motparten finner man vel i andre akser enn høyre-venstreaksen, feks i rovdyrdebatten. Cafe lattedrikkende (OK ikke akkurat demonisering, men ... ),  Men rovdyrdebatten er en såpass isolert debatt at det normalt sett burde være mulig å heve seg over den når man snakker om venner, familie og bekjentskap føler jeg i alle fall. Folk man kjenner og vet er mye mer enn akkurat for eller mot ulvejakt. I motsetning til online hvor man gjerne ser bare akkurat den ene meningen fra en person og på en eller annen måte tenker at da må hele personen være fullstendig ubrukelig på alle mulige måter. Og får alle piggene ute. Der kjenner jeg meg igjen i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10. juli 2017 at 5:22 PM, tillien skrev:

Hmm... Da lurer jeg på hvilke folk du omgås :P Kan ikke si jeg kjenner meg igjen der i det virkelige liv akkurat. Men, når det er sagt så er det helt klart folk rundt meg jeg aldri i verden hadde orket å være verken venner eller å dra på jakt med. Men da snakker vi diametralt forskjellig syn på mennesket, samfunnet og verden ... ikke et forskjellig syn på en enkelt relativt isolert sak som ulvesaken. 

På nettet derimot, der blir ting litt sånn. En del på venstresiden kan være fæle å kalle nærmest alt, selv en moderat innvandringsskepsis, for rasisme eller nazisme. Og alt som ikke innebærer kjønnskvotering for kvinneundertrykking og litt slik. Så har vi høyresiden, gjerne noe til høyre for Høyre, som mener nær sagt alle andre er kommunister (i alle fall sosialister) som elsker å framstå som snille, perfekte, tolerante mennesker mens det hele egentlig bunner i en sykelig trang til å herske over andres liv og eiendom. Begge deler er like urimelige.

Og slike motsetninger og demoniseringer av motparten finner man vel i andre akser enn høyre-venstreaksen, feks i rovdyrdebatten. Cafe lattedrikkende (OK ikke akkurat demonisering, men ... ),  Men rovdyrdebatten er en såpass isolert debatt at det normalt sett burde være mulig å heve seg over den når man snakker om venner, familie og bekjentskap føler jeg i alle fall. Folk man kjenner og vet er mye mer enn akkurat for eller mot ulvejakt. I motsetning til online hvor man gjerne ser bare akkurat den ene meningen fra en person og på en eller annen måte tenker at da må hele personen være fullstendig ubrukelig på alle mulige måter. Og får alle piggene ute. Der kjenner jeg meg igjen i alle fall. 

Jeg 'omgås' folk av alle typer og selv om jeg godt kan mene at en persons meninger i en sak  er 'helt på bærtur' ( jamfør med min reaksjon på ditt innlegg ang. utleiere ) så betyr det ikke at jeg mener at DU er idiot..   Neste innlegg fra deg i en annen debatt kan jeg synes er veldig bra. :) Det har kanskje litt lett for at man 'tar mannen istedenfor ballen' på nett og også IRL? 

Det som er synd er at endel eksluderer folk på grunnlag av enkelte meningsmotsetninger , men jøssenavn, så lenge man ikke skal være i ett parforhold med en person, må man være så enige om alt? 

Jeg kom i diskusjon med ett godt 'voksent'  menneske for en tid tilbake om en sak som var godt representert i dagspressen da. Nå hadde fora som var noe til høyre for PK en noe annen versjon av saken.. Dette tok jeg opp i diskusjonen med vedkommende. Resultat; jeg fikk en melding der jeg ble kalt både rasist og nazist og det som verre var.. Det kunne jeg godt leve med hadde det ikke vært for at vedkommende var så 'voksen' at hen blokkerte meg etter å ha sendt meldingen, slik at jeg ikke hadde noen mulighet for å svare.. DA mistet jeg all respekt for vedkommende.. 

Jeg har ingen som helst problemer med å innrømme, at jeg ikke er større enn at jeg godtet meg en smule, da det etterhvert kom fram at det som ble hevdet i 'ikkesåPK' fora, var korrekt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 19.8.2017 at 9:31 AM, QUEST skrev:

https://silverfokz.wordpress.com/2017/08/18/gode-rad-for-ferske-bondehatere/

 

Syns denne var litt morsom og treffende..:P Men la meg straks legge til at det finnes mange skrullinger på 'vernersiden' også. :ahappy:

Jeg har et godt eksempel på noen som har gått den samme opplæringen som denne bloggeren snakker om. Jeg abonnerer på Hjemmet, og for noen måneder siden var det et innlegg i debattsidene der ang. Ulvedebatten. Jeg sendte inn et svar til det, som kom på trykk, og noen uker senere kom dette:

"Et tåpelig innlegg
Etter som ulven har vært bort fra Norge siden 1860-årene, har det vel vært vanskelig for den å angripe noen her. Tror du hun som ble drept av ulv i dyrehagen i Sverige tok sitt eget liv?
At ulvesonen er tvunget på folk i Hedmark, er DET virkelig noe du kan forsvare og si at 'de har valgt det selv'?! De som bor i disse områdene nå, var der faktisk før det ble importert hybridulver dit.
Å påstå at det er rundt 60 dyr, når det rette tallet er nærmere det dobbelte, er også å vise forakt for dem som må leve med ulven til daglig. Og synes du virkelig det som ut som om de er redde for folk når de går rundt i hagene og på gårdstun? Ta deg en tur dit ulven er, så ser du hvor store vidder den har å leve på uten å behøve å komme nær folk. Ut fra din store respekt for ulven, går jeg ut fra at den siste tidens hendinger i Hurdal og Gran har gledet deg stort. Jeg regner med at du stiller som gjeter, så de som prøver å ha dyrene sine på beiteproduserte områder kan få en hviledag. Og du bør også hjelpe de bøndene som må ha dyrene sine på innmark med å skaffe vinterfor til dyrene."

Kanskje det var samme kvinnemennesket, for her er jo alt dekka. Jeg synes det f.eks. er litt merkelig at rovdata ikke vet at ulven var borte fra Norge allerede i 1860-årene, de går og innbiller seg at ulven aldri har forsvunnet helt fra dette kjære land. Ikke ante jeg at vi har importert hybridulver, men det er nok mye en går glipp av når man sitter å leser fakta. Rovdata.no sliter nok også med matteegenskapene, til og med noe så enkelt som å telle. Så klart jeg også stiller opp for å gjøre noen andres jobb helt gratis, det er jo helt logisk, er jo jeg som har påtvunget disse bøndene alle sauene, og som i all hemmelighet har skarptrent ulvene til å kun gå etter får. Og jeg satt umåtelig pris på at det kom for en dag hvor happy jeg ble for alle de drepte sauene. Hun skulle bare visst, altså, om alle sjampisflaskene og hæla-i-taket-festene vi har hatt pga alt blodet som rant.

Er altså så festlig når debatter blir så intelligente, altså...

*lusker tilbake til kaffelatte (må jo drikke det, selv om jeg hater alt som smaker kaffe), mens jeg utfører mystiske og skumle ritualer for å forbanne bønder og sauer*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rovdyrforkjempere har en tendens til å ha rosabriller på. De kommer med løsninger som enten er prøvd ut eller ikke praktisk mulige. De uttaler seg om en hel profesjon de er avhengig av uten å vite hva denne profesjonen egentlig driver med, utover det at de ikke er ute og gjeter sauene sine da. De foreslår bruk av vokterhund, uten å skjønne at det kommer i konflikt med allemannsretten, og de foreslår innmarksbeite til tross for at ulver ikke nødvendigvis ser den store forskjellen på innmarksbeite og utmarksbeite, og uten at de forstår at det både fordyrer maten de helst skal ha for 40 kr kg når det er får-i-kål-sesong og at det øker smittepress og dermed medsinbruk på sauen. Så hoster de opp fjollete argumenter som at det er sauebøndene som bør betale for skader om man kjører inn i en saueflokk, for å ta hensyn til sikt- og føre-forhold gjelder visst ikke i 80-soner, ikke engang når det er skilta at det er fare for sau i veibanen. De enten er eller gjør seg dumme - som når ulven i Hurdal ble skutt, var det mange kommentarer om at den ikke hadde spist sau, den som var så tynn stakkar, så det måtte være feil ulv, når et av problemene var nettopp det at ulven ikke spiste det den drepte - hadde den gjort det, så hadde den neppe knerta 100 sau på 3 uker. 

Det kommer ALDRI til å bli en saklig debatt om rovdyr/beitedyr, for ingen av sidene klarer å holde seg til å diskutere sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
På 8/20/2017 at 9:10 PM, 2ne skrev:

Rovdyrforkjempere har en tendens til å ha rosabriller på. De kommer med løsninger som enten er prøvd ut eller ikke praktisk mulige.

Les og lær:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kåre Lise said:

Går ulven etter kvanta? Visste ikke att den var så glupsk.. 

Nei, men hvor stort beite som er nødvendig, går på kvanta. Jeg regner med at det er åpenbart at 100 sau trenger litt mer beite enn 10, f.eks. Det er nok også enkelt å vedlikeholde gjerder når man har en forening som gjør det for deg. Gratis. Men uansett, tusen takk for lærepengen, du satte meg virkelig på plass der :thumbs: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, 2ne skrev:

Jeg regner med at det er åpenbart at 100 sau trenger litt mer beite enn 10, f.eks.

Ja noe skikkelig dritt å måtte sette opp gjerde for å ta vare på dyra sine a gitt. Koster penger og arbeid er det også. Ikke bare  kunne sleppe dem på våren for å la dem klare seg selv for så å bli hentet på høsten det som måtte være igjen. 

Ja og det er jo selvfølgelig ingen andre enn innavla sauebønder som kan forstå hvor vanskelig dette er! Vi andre er jo bare stokk dumme som sitter foran en PC hele dagen og må slutte bry oss om dyrevelferd vi ikke har peil på. 

Klarer du ikke sikre 100 burde du kanskje bare ha 10. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kåre Lise said:

Ja noe skikkelig dritt å måtte sette opp gjerde for å ta vare på dyra sine a gitt. Koster penger og arbeid er det også. Ikke bare  kunne sleppe dem på våren for å la dem klare seg selv for så å bli hentet på høsten det som måtte være igjen. 

Jeg er litt usikker på om jeg skal bruke energi på å svare deg ordentlig eller ikke, ut fra tidligere erfaring så vil det ikke hjelpe stort, så jeg heller mer over på ikke. Men det var nå en gang du som prøvde å motbevise rosabrille-påstanden min med å hoste opp et eksempel som neppe er gjeldende for gjennomsnittsbonden. Skal jeg gjøre jobben for deg? Du veit, balansere synet litt? Historisk lave tapstall:

Antall sau på utmarksbeite på landsbasis i Norge har økt noe i samme periode, men innenfor ulvesonen og innenfor de fleste forvaltningsområdene for bjørn har det vært en ønsket nedgang av sauedrift og frittgående sau på utmarksbeite for å forhindre tap. I disse områdene går sau i stor grad på inngjerdet beite.

--

– I ulvesonen beiter sau og lam i all hovedsak innenfor gjerder, og i 2016 ble det påvist kun 7 sau skadet av ulv i ulvesona. Det er ulver på vandring eller ulver som etablerer seg utenfor ulvesonen som har forårsaket skader. Særlig spesielt i 2016 var de store skadene i Rendalen kommune, hvor Miljødirektoratet iverksatte ekstraordinær felling av 2 revirmarkerende ulver i november, sier Hambro.

Tada, så vanskelig er det å finne noe som faktisk er relevant. 

1 hour ago, Kåre Lise said:

Klarer du ikke sikre 100 burde du kanskje bare ha 10. :)

Jah, kan vi ikke bare gjøre som de gjør nedover i Europa, og gjete dem? :o 

Legger om sauedrifta etter ulveplager:

Det er avisa International Herald Tribune som skriver om det økende ulveproblemet i de franske Alpene. Sauebønder opplever store tap og myndighetene bevilger millioner av euro til tiltak som skal stanse ulveangrepene, men til liten nytte. Den franske bonden fortviler over store tap.

– Vi er nødt til å overvåke dem konstant. Vi er der dag og natt. Det er det som er så fordømt, sier sauebonde Bernard Bruno til avisa.

11 vakthunder

 

Sist sesong mistet han 180 sauer til ulven. Dette til tross for at flokken voktes av elleve vakthunder og gjetes inn i bygninger eller inngjerdinger på nattestid.

Ifølge seniorforsker John D.C. Linnell ved Norsk institutt for naturforskning (NINA), er dette utviklingen i det franske saueholdet.

– Myndighetene bruker millioner av euro på subsidier til å sette opp elektriske gjerder, ansette gjetere, skaffe vokterhunder og bygge hytter i utmark slik av bonden eller gjeteren kan overnatte i nærheten av flokken. Men de har ingen restriksjoner på den voksende ulvestammen, forteller Linnell til Bondebladet.

Ifølge forskeren har det norske og det franske saueholdet mye til felles.

--

– Myndighetene bruker millioner av euro på subsidier til å sette opp elektriske gjerder, ansette gjetere, skaffe vokterhunder og bygge hytter i utmark slik av bonden eller gjeteren kan overnatte i nærheten av flokken. Men de har ingen restriksjoner på den voksende ulvestammen, forteller Linnell til Bondebladet.

For langt ned i Europa, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen med sauehold i en del andre ikke - sammenlignbare land fra vernesiden er ganske morsomt.  Mange så sikkert et tv - program om gjeting av sauer i Romania som har mange ulver og sauer, og som fremstilles rosenrødt av vernere.  Denne stakkars gjeteren hadde sitt svare strev med å holde sauene ute i det åpne landskapet.  Dette fordi hvis sauene gikk inn i skogen ble de tatt av ulv.  Og om natta forsøkte ulvene på flere angrep, slik at gjeteren stadig måtte opp om natta å passe på sauene.  Han bodde forøvrig i et skur...  og hadde sikkert en formidabel lønn...  Og når bonden kom om dagen stoppet bonden foran grinda med sin firehjulstrekker og tutet med hornet.  Da kom gjeteren løpene og åpnet grinda for bonden....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, spot said:

Sammenligningen med sauehold i en del andre ikke - sammenlignbare land fra vernesiden er ganske morsomt.  Mange så sikkert et tv - program om gjeting av sauer i Romania som har mange ulver og sauer, og som fremstilles rosenrødt av vernere.  Denne stakkars gjeteren hadde sitt svare strev med å holde sauene ute i det åpne landskapet.  Dette fordi hvis sauene gikk inn i skogen ble de tatt av ulv.  Og om natta forsøkte ulvene på flere angrep, slik at gjeteren stadig måtte opp om natta å passe på sauene.  Han bodde forøvrig i et skur...  og hadde sikkert en formidabel lønn...  Og når bonden kom om dagen stoppet bonden foran grinda med sin firehjulstrekker og tutet med hornet.  Da kom gjeteren løpene og åpnet grinda for bonden...

Og problemet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...