Gå til innhold
Hundesonen.no

Møte barn med hund på tur


SaraSL
 Share

Recommended Posts

Møtte i dag to jenter med en liten hund i et langt flexibånd. De hadde ikke kontroll på hunden og løp rett til Freja å hoppet på henne for å leke. Jeg hadde heldigvis Freja helt inntil meg og hadde kontroll da hun hater slike hunder (hun vil hilse på hunder før hun leker og hun hilser aldri i bånd) det ente med at Freja kjeftet på denne hunden. Håper barna har lært å ikke la hunden hå til fremmede...

Hva gjør dere når dere møter Barn som ikke har kontroll?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt skikkelig flink på avvisende og uinteressert ansiktsuttrykk etter å ha hatt en hund som ikke var særlig glad i sånn uoppfordret oppmerksomhet, ble også veldig flink til "rask gange forbi med hunden i kort bånd":P Nå har jeg en som er helt motsatt, men som jeg ikke vil at skal ha så mye forventninger til å hilse på alt og alle (i tillegg til at hun er så bompete at ingen har så lyst til å hilse), så da følger jeg samme strategi; hunden i kort bånd, rask gange forbi, mulig med et lite, men hyggelig "hei":), ikke stoppe opp, ikke gi de så mye oppmerksomhet, og hvis de spør om å hilse er det helt lov å si "det passer ikke akkurat nå" og fortsette videre.

(kan hende det blir litt kaos akkurat i passeringen hvis folk ikke har kontroll på sin egen bikkje, men da ber jeg Maja bare gå forbi ("kom igjen") og går videre i godt driv, det er et greit signal til hunden også om å gå videre og ikke bry seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper, tar meg tid til å snakke med barna om hund og hva som kan være lurt og ikke. Dvs - jeg har en SAMTALE med dem der jeg gjerne stiller dem spørsmål som gjør at de kommer opp med svarene selv Og når de får tenkt seg om, så er mange barn ganske fornuftige. Om ingen lærer dem hva som er rett, så har de heller ingen mulighet til å vite hva de burde kunne. Og har hunden barna har med noen issues ift mine hunder så tar JEG kontroll over situasjonen, siden jeg er den voksne i dette møtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel ser man jo barnet en stund før hunden faktisk kommer bort. Jeg pleier å rope til barnet og spørre om de kan ta inn hunden, for mine vil ikke hilse. Ikke noe sint stemme eller noe, bare spør helt vanlig. Da pleier de å fiske inn hunden og vi får passere uten å hilse. Verre er det ikke. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...