Gå til innhold
Hundesonen.no

Tankesprell: Stabil - robust - liten/middels - familiehund.


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg starter ny tråd da jeg må begynne litt på skrætsj på tenkingen. Jeg har møtt utrolig mange hunder som har vært redde/utagerende, også mot barn, i det siste. Før opplevde jeg det som unntakene, nå føles det som risikosport å ha hund sammen med barn under fire år. Jeg vet jo strengt tatt at det ikke er det, men jeg har blitt litt skeptisk rett og slett. Min ettåring har hittil blitt knurret eller glefset etter tre ganger i sitt korte liv - og hun er VELDIG lite intens og klengete, er aldri alene med hunder, får aldri følge etter, lugge/slå/klappe hardt eller på noe annet vis være en plage for hunden. Hun er forsiktig og jeg er påpasselig. Likevel er det bare flaks at hun ikke har blitt bitt.

Laaang introduksjon til spørsmålet - hvis det eneste andre kriteriet er liten/middels størrelse (og ikke jakthund) - hvilken rase anser du som den beste familiehunden? Rasen må generelt være stødig og trygg, det må være mest sannsynlig at man får et fungerende individ. Gi meg noe å tygge på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville svart det samme som i den forrige tråden, men det ser ut til at du har hatt en dårlig erfaring eller noe med puddel, så da veit jeg ikke :) Som jeg skreiv der, jeg har sett etter hund med de samme kriteriene, jeg har to pudler i hus nå, liksom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg ville svart det samme som i den forrige tråden, men det ser ut til at du har hatt en dårlig erfaring eller noe med puddel, så da veit jeg ikke :) Som jeg skreiv der, jeg har sett etter hund med de samme kriteriene, jeg har to pudler i hus nå, liksom :) 

Puddel er fremdeles på listen, men jeg får ikke mannen heelt med på den dessverre. Vi har en skikkelig drittpuddel i storfamilien, og den er utrolig lite glad i barn, så han har nok blitt litt ekstra skeptisk pga det. Men rasen er ikke valgt bort totalt altså. Vi må bare bruke litt ekstra god tid på dette tror jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Artemis skrev:

Hva er maksstørrelse? 

Jeg tenker labradortispe, men det er vel sikkert for stort?

Ja, i utgangspunktet er de for store. Uten at det er helt utelukkende krav har jeg i utgangspunktet tenkt ca 40 cm pluss-minus/12-15 kg, men det kan revurderes altså. Og nå er jeg egentlig bare på brainstormingstur, så da er alle forslag bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht å stole på hund og barn ville jeg - så langt i livet - kun 110% stolt på min labradortispe. Hun kan man trø på beina, rive i øra, pirke i med skarpe objekter, putte fingre/hender inn i ører, nese og munn (altså "worst case scenarios").... Alt hun gjør er å trekke seg unna. Hun reagerer *aldri* med aggressivitet. Siden vi planlegger flere barn, og jeg antakeligvis må være alene med barna i lange perioder, er Labrador det eneste som er aktuelt for oss. Det skal være gøy for meg og barna å ha hund, og det skal være mulig for meg å ha (flere) små barn alene + hund. Labrador er det tryggeste. For oss :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Ifht å stole på hund og barn ville jeg - så langt i livet - kun 110% stolt på min labradortispe. Hun kan man trø på beina, rive i øra, pirke i med skarpe objekter, putte fingre/hender inn i ører, nese og munn (altså "worst case scenarios").... Alt hun gjør er å trekke seg unna. Hun reagerer *aldri* med aggressivitet. Siden vi planlegger flere barn, og jeg antakeligvis må være alene med barna i lange perioder, er Labrador det eneste som er aktuelt for oss. Det skal være gøy for meg og barna å ha hund, og det skal være mulig for meg å ha (flere) små barn alene + hund. Labrador er det tryggeste. For oss :)

 

Og akkurat det samme er min erfaring med mange hunder fra diverse andre raser: Vorsteh, husky, springer spaniel, grønlandshund.... dette er like mye individ som rase. Og jeg har da satt til verden og oppdratt en skokk med unger oppi alle disse hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat mener jeg blir en håndfull med små barn i huset, ift den energien og hoppinga som preger disse hundene ofte. Labrador tispe burde også gå greit. Labrador hannhund blir ofte for mye i småbarnsfamilier.
En springer spaniel (tispe) fra litt roligere linjer kan passe bra.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Aya said:

Puddel er fremdeles på listen, men jeg får ikke mannen heelt med på den dessverre. Vi har en skikkelig drittpuddel i storfamilien, og den er utrolig lite glad i barn, så han har nok blitt litt ekstra skeptisk pga det. Men rasen er ikke valgt bort totalt altså. Vi må bare bruke litt ekstra god tid på dette tror jeg... 

Typisk menn, og synd egentlig, for jeg veit om en fin liten fyr som ikke har fått sitt eget hjem enda som jeg tror ville passa :) Men jeg skal ikke pushe puddel på dere, det er en rase en bør ønske seg, særlig pga det ekstra stellet det er med de, og det at de er litt mer aktive enn folk tror de er :)

Lykke til i jakten på deres neste hund :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, enna said:

Og akkurat det samme er min erfaring med mange hunder fra diverse andre raser: Vorsteh, husky, springer spaniel, grønlandshund... dette er like mye individ som rase. Og jeg har da satt til verden og oppdratt en skokk med unger oppi alle disse hundene.

Trådstarter skrev: "det må være mest sannsynlig å få et velfungerende individ". Som jeg skrev; størst odds med Labradortispe. At du snakker om enkeltindivider er din sak. Med denne quoten klargjør jeg hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Trådstarter skrev: "det må være mest sannsynlig å få et velfungerende individ". Som jeg skrev; størst odds med Labradortispe. At du snakker om enkeltindivider er din sak. Med denne quoten klargjør jeg hva jeg mente.

Ja, og jeg har hatt mange vorsteh, mange huskyer osv. Over mange år. Og MIN erfaring med de rasene jeg nevnte, generelt, er at de er omgjengelige, robuste og ikke aggressive ovenfor barn.
Men som alltid - en hund må uansett sosialiseres på små barn og barna i familien må lære seg hvor grensene går, for at forholdet skal bli gjensidig bra fungerende. Vel er labrador en sosial og omgjengelig rase, men det er det svært mange andre raser som også er.
Hadde du lest min neste post - hadde du bla sett at jeg anbefaler labrador TISPE, ev ESS.

Ikke pga barn, men jeg anbefaler ikke polare hunder ev vorsteh til folk som ikke har planer om et svært fysisk aktivt liv. Men er man aktiv, og har barn/ønsker seg barn, så er det ikke noe som taler imot å skaffe seg en annen rase enn labrador.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra alle rasene jeg har hatt i hus, både passehunder og egne, så vil jeg si at de enkleste hundene her mtp barn og et familieliv er whippet.. Får du i tillegg en valp som er godt vant med barn, så er det som regel ingen tull.. 

Men om whippet passer deg, det vet jeg ikke.. Men det er bare å sende på en melding hvis du vil høre mer konkret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, våre to basenjier er de mest barnevennlige hundene jeg har vært borti. Vi har konstant gjennomgang av klengete unger i huset, og de overøser alle med kjærlighet <3 Særlig Jippi E_L_SL_K_E_R barn- jo yngre jo bedre. Ser hun en unge i barnevogn blir hun helt fra seg og vil helst OPP I DEN VOGNA for å koooose.
Men det er vel ikke den rasen som i utgangspunktet vil passe kriteriene best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.7.2017 at 0:06 PM, enna said:

Ja, og jeg har hatt mange vorsteh, mange huskyer osv. Over mange år. Og MIN erfaring med de rasene jeg nevnte, generelt, er at de er omgjengelige, robuste og ikke aggressive ovenfor barn.
Men som alltid - en hund må uansett sosialiseres på små barn og barna i familien må lære seg hvor grensene går, for at forholdet skal bli gjensidig bra fungerende. Vel er labrador en sosial og omgjengelig rase, men det er det svært mange andre raser som også er.
Hadde du lest min neste post - hadde du bla sett at jeg anbefaler labrador TISPE, ev ESS.

Ikke pga barn, men jeg anbefaler ikke polare hunder ev vorsteh til folk som ikke har planer om et svært fysisk aktivt liv. Men er man aktiv, og har barn/ønsker seg barn, så er det ikke noe som taler imot å skaffe seg en annen rase enn labrador.

Forstår ikke helt den aggressive tonen du har i innlegget. 

Du er den som quotet mitt innlegg med en påstand om "hvis man tenker som meg så kan alle hunder passe", som åpenbart betyr at du har lest noe feil. Deretter svarer jeg deg med en klargjøring siden det virker som du har misforstått mitt innlegg - deretter kommer denne halvpissy greia på nytt... Beklager men jeg vet ikke hva annet jeg skal svare enn "ok" :P 

For å pense tilbake til trådstarters spørsmål: 

Med høyest odds for en grunnleggende god hund som man kan stole på med barn, med høyest odds for å få en enkel hund man ikke må forme hverdagen etter, med høyest odds for å få en åpen hund som ikke skaper problemer hverken i baby eller barneperioden etterhvert som skolevenner kommer hjemom og huset fylles med alskens barn og voksne -- en grunnleggende enkel og trygg hund med høy odds for suksess selv fra en ræva oppdretter (samt helt ok gjennomsnittshelse) -- da er labradortispe valget vi har falt på. Eneste man må gjøre en god jobb med er å lære den å ikke stjele kake fra bordet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Forstår ikke helt den aggressive tonen du har i innlegget. 

Du er den som quotet mitt innlegg med en påstand om "hvis man tenker som meg så kan alle hunder passe", som åpenbart betyr at du har lest noe feil. Deretter svarer jeg deg med en klargjøring siden det virker som du har misforstått mitt innlegg - deretter kommer denne halvpissy greia på nytt... Beklager men jeg vet ikke hva annet jeg skal svare enn "ok" :P 

For å pense tilbake til trådstarters spørsmål: 

Med høyest odds for en grunnleggende god hund som man kan stole på med barn, med høyest odds for å få en enkel hund man ikke må forme hverdagen etter, med høyest odds for å få en åpen hund som ikke skaper problemer hverken i baby eller barneperioden etterhvert som skolevenner kommer hjemom og huset fylles med alskens barn og voksne -- en grunnleggende enkel og trygg hund med høy odds for suksess selv fra en ræva oppdretter (samt helt ok gjennomsnittshelse) -- da er labradortispe valget vi har falt på. Eneste man må gjøre en god jobb med er å lære den å ikke stjele kake fra bordet :P 

Ja, og å ikke logre barna overende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på utkikk etter en barnevennlig liten hund med lite pelsstell som ikke behøver så veldig mye aktivisering og endte opp med jack russell terrier.

Må legge til at vi var på leting etter en voksen hund. Ikke behov for så veldig mye aktivisering er ganske subjektivt, men vi sammenlignet med belgisk fårehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jack russel det første jeg ville anbefalt til noen som vil ha en hund uten høyt aktivitetsnivå... Og så er det minst like mange som er langt fra stødige, som de som er det, er inntrykket mitt ihvertfall.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Nå er ikke jack russel det første jeg ville anbefalt til noen som vil ha en hund uten høyt aktivitetsnivå... Og så er det minst like mange som er langt fra stødige, som de som er det, er inntrykket mitt ihvertfall.

Og det var derfor jeg i forhold til aktivisering skrev at vi har hatt belger tidligere...Hunden får en kveldstur på noen km, anslår 4-5 km hver kveld og er ellers med på det vi som familie finner på. Det er nok ser deg ut til, men dette er en voksen hund.

Vi har endt opp med en stødig, trivelig og trygg liten terrier, men jeg kan ikke uttale meg om hvordan situasjonen er ellers. Har truffet få andre JRT. Det er i grunnen uvant å ha en hunderase som er såpass populær. Raser som øker i popularitet medfører ofte at det avles på individer som ikke burde gå i avl. Ikke utenkelig at rasen har havnet i den fella.

Edit: Lavt aktivitetsnivå er ikke satt som kriterier i denne tråden. Ikke jakthund er derimot nevnt så kanskje den utgår av den grunn? Det er de færreste som bruker JRT på jakt, men det er nå en hihund.

Endret av ELH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...