Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp som ikke vil spise


Lin
 Share

Recommended Posts

Hei! Er ny her og ny valpe-eier så kan være dette er blitt snakket om før .. Men vår lille cavalier på 9 uker er ikke interessert i mat.. Først gav vi han av det foret oppdretter hadde sendt med Royal Canin .. så har vi prøvd litt vigor og sage oppi der.. Fikk prøve fra dyrebutikk. Litt interessant, men ikke så særlig. Så fikk vi tips om noen frosne kjøttboller fra vom.. Spiste første porsjon-  rygger bakover ved neste foring .. Vi har to barn i huset , så det er mulig han ikke finner roen til å spise,.. Men mor blir bekymret. Noen som har tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valpen ro og fred når den spiser, eller er det mye aktivitet rundt den? Hvis den ikke har det så er første bud å la den få det. Ellers ville jeg ikke begynt å eksperimentere så veldig med forskjellig mat nå.

Ellers er det ikke uvanlig at de er litt småspiste de første dagene etter at de flytter, men den har kanskje vært hos dere en ukes tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spiste fryktelig lite de par første ukene. Noen dager ingenting. Ellers kanskje fra kvart til halv forventet mengde tørrfor. Det tok nok enda et par uker før hun gradvis spiste som forventet. Det er nok etter all sannsynlighet snakk om at valpen må "lande" først. Det er jo en veldig stressende situasjon for en valp å bytte familie.

Jeg fulgte de velkjente tipsene nevnt under, og det gikk seg sakte men sikkert til.

1. Som Line nevner - IKKE begynn å rote med masse forskjellige typer mat, eller å pimpe opp tørrforet. Det kan bare gi deg masse trøbbel med mat-sær hund senere. Hunden spiser når den virkelig trenger maten uansett.

2. Sett fram maten i 10 minutter. Spiser den ikke innen det så fjern maten. Da er det ikke mat før neste måltid. 3 eller 4 måltider er passe pr dag er passe for en valp, følg et relativt fast skjema. Spiser den ikke ved et måltid, så skal det ikke kompenseres med et ekstra.

3. Spiser hunden, men ikke alt? Beregn sånn høvelig hvor mye hunden har spist, og gi denne mengden ved neste måltid. Målet er at hunden spiser alt - helst nærmest sleiker skåla etterpå fordi det føltes litt for lite. Det skal trigge matlysten. Legg på noen gram neste gang igjen, men ikke mye. Så øker man etterhvert. Kanskje man må ta noen skritt tilbake også innimellom.

4. Valpen skal ha matro. Og ikke gjør noe nummer av om den ikke spiser.

Alt dette fordrer selvsagt at hunden oppleves som frisk ellers, og at den ikke blir påfallende tynn. Ellers er det bare å ha is i magen. Vær også oppmerksom på at mye godbiter (som man jo gjerne gir, spesielt i begynnelsen) også er mat og også kan gjøre noe med matlysten. Ellers så er det jo tips som å kaste bitene på gulvet slik at de må "letes" opp, eller å gjemme hele skåla slik at den må søkes opp. Jeg gjorde det innimellom og spesielt det siste virket usedvanlig godt. Dvs hun spiste ikke om jeg serverte henne maten, men spiste med stor lyst om hun "fant" den selv 1 minutt etterpå. Men jeg var skeptisk til å gjøre det or ofte da det jeg var usikker på hvordan det ville fungere på sikt...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Er nok skyldig i å "mase" for mye med maten. Ble bare så stressa av at han ikke spiste.. Skal følge tipsene og roe ned. Om vi bruker foret hans som godbiter vil han veldig gjerne ha det.. Snodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...