Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr til allergihund?


Rocket
 Share

Recommended Posts

Ja, Rocky har jo noe diffust noe, igjen. Kort oppsummering: Aldri vist tegn til allergi i form av kløe i sitt liv før i fjor.
- Sommeren 2016 fikk han påvist forstørret prostata og antageligvis irritabel tarm, startet på et fôr som skulle være mildere for magen.
- September 2016 fikk han leversvikt, klarte seg etter 10 timer oppvesking og lang antibiotikakur. Samtidig var galleblæren stor, denne minsket også ned til normalstørrelse etter kuren med ab. Fikk dermed levervennlig fôr fra hills. Prescription diet I/d.
- Han begynte gradvis å klø mer og mer og magen ble vanskeligere igjen, han fikk dermed et fôr som skulle være skånsomt for både lever og hud og magen hans. Hill's prescription diet w/d om jeg ikke husker feil. Samt en shampoo for å se om han kanskje var påvirket fra noe utenfra.
- Så ble kløen såppass ille at han fikk noen ukers kortison kur og vi byttet igjen til et nytt fôr, denne gangen Specific Food Allergy Managment. (Hydrolysert, basert på fisk) 

Dette fôret har han gått på til nå, men jeg har også fått en ny shampoo som er god på talg, for han bygger opp en god del av det i huden sin rimelig fort. Nå er han vesentlig bedre i huden enn han var før, men han klør fremdeles mer enn normalt. Ikke til blods, og han er ikke rosa i huden f.eks. Jeg har derfor fått resept på et klølindrende middel som jeg kan velge å bruke om jeg føler for det. Jeg merker ingen forskjell i klø intensitet om han får noe på siden av tørrfôret sitt, og jeg vil ikke si han er plaget lenger. Selvom han klør noe mer enn normalt enda. 

SÅ til tråden spørsmål. Før jeg eventuelt velger å prøve dette jeg har fått på resept så vil jeg se om et annet fôr gir utslag enten ene eller andre veien. Dyrelegen foreslo også at jeg kan prøve dette. Eventuelt tilføre en og en proteinkilde om jeg ønsker å se om han reagerer på noe spesifikt. 
Jeg tror jeg vil gå for et hydrolysert fôr denne gangen også, men trenger tips/tanker av dere. Vet mange med allergihunder skryter av Brit med lam, så jeg er veldig nysgjerrig på dette. Såvidt jeg kan se så er dette hypoallergent, men ikke hydrolysert. Samtidig er jeg usikker på hvor mye og hvilken type protein jeg burde gi mtp leversvikten han hadde i fjor. 

Noen tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se vekk i fra leverskadene og hadde ikke turt å gi vanlig fòr/allergivennlig fòr til en hund som har hatt leverskader... Hadde det bare vært kløe ville jeg også tenkt at acana lamb eller brit lam ville vært bra, men leverskader er veldig alvorlig og krever en helt annen diett enn det som er sunt for friske hunder.

Med leverskader trenger hunden omtrent det stikk motsatte av det som ellers blir regnet som sunt for en hund. De skal ha lite proteiner, mer karbohydrater (for energi) og redusert innhold av kobber. De skal ha ekstra med sink og vitamin K for å lettere ta opp den lille næringen som er i fòret.

Dette får man ikke i f.eks. Brit Lam.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...