Gå til innhold
Hundesonen.no

Å være mot kupering/unødvendig inngrep, men gi ros til eier om at kupert hund er fin?


Magica fra Tryll
 Share

Recommended Posts

En skal være forsiktig med å kommentere andres hunder. Jeg er sjeldent innom om dagen, men ruslet nå inn her om dagen og ble her i noen dager. Når jeg ser denne tråden, vet jeg raskt hvem det siktes til og med tanke på at min rase også er utsatt for pepper, så synes jeg faktisk dette er helt ugreit! Den som flyttet tråden burde ha gått inn å redigert litt i innlegget også ... Selv om man sier at man ikke skal ta det til seg, og heve seg over, er jeg sikker på at det sitter på at eier sitter med en utrolig vond følelse nå. For dette er på grensen til mobbing synes jeg, og det bør vi holde oss for gode til. Håper hun er flinkere enn meg til å holde seg unna og ikke lese i denne tråden, for her dømmes det over en lav sko. Helt innafor å snakke om selve kuperingsdelen eller avl på raser med utrolig dårlig helse, men synes vi skal være forsiktig med å lage tråder der det så åpenlyst handler om hunder på sonen. Det er nå min mening. Snakk generelt!

Kupering er overhodet ikke ok, men en kuppert hund kan være dritlekker (ref @2nes bilde) jeg er faktisk der at jeg synes mange "kuperte" raser er penere med en klipp både her og der, men det er ikke dermed sagt at jeg synes vi skal åpne for det. 

Jeg møter meg selv litt i døra her, for jeg er totalt i mot avl på kortnesehunder. Dog har jeg argumentert meg frem til at det er en ørliten forskjell på hvorfor jeg klarer å like f.eks kupperte dobbermenn, men ikke hunder hvor neseborene knapt synes, og det er livskvaliteten og hvordan det påvirker en hund i hverdagen. Jeg bor slik til at jeg har to kuperte dobbermenn og to kuperte dogoting i nærheten. Mine hunder har NULL problem med å forstå hva de sier. Så næh, tror ikke vi har tatt bort så voldsomt mye av hundespråket. Den ene er sur og sint, Asti holder seg unna. Den andre er ei blid snelle med litt dramatendenser, Asti hilser høffelig. Hanndogo'n er streng og men urettferdig, Asti holder seg milevis unna, den andre hannhunden er som han, stor, snill, og litt dum, så de to lukter på blommorna sammen. Så det nytter liksom ikke å komme med "de mister språket sitt" heller. For det er åpentbart noe der som Asti kan lese uten å ha funnet det ut det hard way først.

Har alltid synes at kuperte dobbemenn er utrolig lekre, særlig hannhundene, men det er ikke dermed sagt at jeg synes det bør være en standard. Igjen møter jeg meg selv i døra (svingdør og jeg tydeligvis feil vei). For med å godkjenne at det er ok å ha kupperte hunder, så godkjenner jeg også handlingen, nemlig å utsette en liten valp for smerte der og da ... Det er ikke lett dette. Sier som tilliten skrev: 

 

8 timer siden, tillien skrev:

Huff, dere er så strenge mot hverandre her inne!

Mennesker er ikke 100% rasjonelle. Vi er fulle av selvmotsigelser og dobbeltmoral alle sammen om vi bare ser hardt nok etter. Å påstå at siden A mener X, så sier det veldig mye om en person osv blir veldig dømmende synes jeg. I alle fall med denne tråden som kontekst. Den upersonlige kommunikasjonen over Internet gjør vel av og til at man glemmer at det er mennesker man kommuniserer med. Komplekse mennesker som ikke bare er sånn eller sånn.


Jeg så det også var nevnt kastraksjon. Kuppering er neppe ment som atferdsmodifiserende eller som en lettvindt greie for å slippe å oppdra. 

Venter spent på oppdeling og ord i munnen nå :)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor er det opplest og vedtatt at eiere av kuperte hunder har valgt det fordi de synes kuperte hunder er penere enn hunder som ikke er det? Hvorfor må det være sånn at om man liker bilder av kupert

Går helt fint for meg at bikkjene blir diskutert iallfall.  - Tispa mi visste jeg ikke var kupert før jeg kom for å hente henne.  - Jeg har hatt to andre voksene hunder i hus som ble kupert

Men hunden er jo mer enn ørene? Når jeg kommenterer at en kupert hund er søt (eller pen) så kommenterer jeg på tross av ørene, ikke på grunn av. Hunden er tross alt mer enn ørene, og som jeg har skrev

10 minutter siden, yurij skrev:

Men det der er det dere som poengterer og drar frem hele tiden. Jeg som ikke er "den indre harde kjerne" hadde aldri tenkt at tråden var rettet mot noen her inne om det ikke var blitt messet om... 

Vel, jeg er ikke i den der "indre harde kjerne" lenger, og jeg skal hilse deg å si at jeg viste utmerket godt hvem det gjaldt. 

Sorry dobbeltpost .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trådstarter. Dette var mine betraktninger i AN-tråden:

I tråder vedr bikkjeraser som lider pga kroppslige skavanker - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit.

I tråder vedr det å uten/"uten" grunn kastrere bikkja, fjerne kroppsdeler uten grunn - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit.

I billedtråder med bikkjer med kuperte ører - masse likes, rosende ord og hjertesmileys

Det var uten andre baktanker eller hint eller henvisning til verken medlemmer på hundesonen eller noen spesielle hunder. Det var etter at jeg så bildene som jma at jeg la ut ut ovennevnte innlegg med mine betraktninger pga det jeg har lest over lang tid om folks "dobbelmoral" (veldig feil uttrykk, men i mangel av annet ord) for hva man godtar og synes er greit og ikke synes er greit. Til tross for at innlegget ble postet da det ble - jeg hadde ikke tenkt på verken spesielle hunder eller eiere eller deres motivasjon for å ha kupert hund, det var kommentarene og meningene til folk som jeg hadde i tankene.

Legg gjerne til meninger om hva andre medlemmer sier, mener, tror og hinter, men dette er i hvert fall bakgrunnen for mitt innlegg. Og som sagt – det var kun en betraktning i AN-tråden ala andre sine betraktninger om hunder og livet i sin helhet (og for så vidt også teite NAV-ansatte, udugelige sjåfører etc). Det var ikke jeg som lagde tråd om dette og det er ikke min feil at tråden har blitt lang og heftig.

Sånn – da er jeg ferdig med dette, har i grunnen ikke mer å legge til så får man tro og mene det man vil om min intensjon. (Holdt nesten på å skrive - på seg selv så kjenner man andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, yurij skrev:

Men det der er det dere som poengterer og drar frem hele tiden. Jeg som ikke er "den indre harde kjerne" hadde aldri tenkt at tråden var rettet mot noen her inne om det ikke var blitt messet om... 

Skriver under på den. Ikke engang i et brøkdels sekund slo det meg at denne diskusjonen var rettet mot konkrete medlemmer her inne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mange ting i verden jeg syns det er viktig å krangle om... men dette er ikke en av dem. Jeg tenker at det å kupere i seg selv er unødvendig, men det skjer, og merkelig nok er jeg i stand til å både se det gode i hundene og det gode i eierne som ikke engang ba om å få en kupert hund og uansett gjør alt for at hundene skal være glade, sunne, friske og fornøyde med eller uten ører og hale. Det er sakens kjerne for meg, at hundene har et godt liv, ikke hvorvidt en oppdretter langt borte var for ivrig med kniven før nåværende eiere engang var klar over at valpen var til.

Ja, jeg syns vi kan jobbe for å avskaffe kupering. Ja, jeg syns vi kan jobbe for å bedre helsen til kortsnutehunder, hunder som ikke lenger klarer å føde naturlig eller hunder som knekker i to. Ja, jeg syns vi kan jobbe for å bedre hundevelferd både i Asia der de ofte er mat og blir behandlet deretter og i andre land der de først og fremst er vakthunder og pryl er en vanlig måte å oppdra hunden på.

Og jaggu syns jeg vi kan jobbe for å bedre miljøet her inne på hundesonen også, og bli litt flinkere til å la være å pisse på hverandre bare fordi vi kan.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Interessante spørsmål:

1) Hvorfor er det opplest og vedtatt at eiere av kuperte hunder har valgt det fordi de synes kuperte hunder er penere enn hunder som ikke er det?

- Hvorfor i alle dager har de en kupert hund da? En kupert hund er en hund som er kosmetisk tuklet ved, utelukkende for å endre utseendet. Ingen her driver med oksekamp eller hundekamp, hvor kuperte ører og haler hjalp til effektiviteten. (Og ja, det går selvsagt an at eiere har hunder med kuperte ører og/eller pga skader eller omplasseringshund, men det er nå en gang ikke disse superspesialtilfellene vi diskuterer).

Det er jo ikke en ukjent greie at det er mye rusk hos en del av rasene som kuperes, både mentalt og helsemessig. Derfor tenker jeg at å finne en god oppdretter som avler bra hunder er første prioritet. Det er jo heller ikke sånn at flere av disse kuperte rasene er noen koselige sofaslitere, men faktisk brukshunder og noen er krevende på andre områder. Jeg vet ikke når ørekupering skjer, men halekupering gjøres veldig tidlig. Jeg forstår godt at valpekjøper ikke ønkser å ta stilling til hvilken valp de skal ha når den er 2-3 dager gammel. Hadde du gjort det? Jeg hadde ikke. Derfor er det vanskelig å unngå kupering, fordi ber man om at en valp ikke skal bli kupert, så har man allerede valgt den valpen. Da får man kanskje ikke den valpen man burde ha valgt. 

 

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

2) Hvorfor må det være sånn at om man liker bilder av kuperte hunder, så MÅ det bety at man bifaller kuperingen?

-Det er ingen som har sagt at det MÅ bety det. Det som (jeg iallefall har observert bli) diskuteres(/t) er hvorvidt det er en slags moral problematikk ved å trykke like på bilder av kuperte hunder, eller kommentere så flotte og fine de er. Og hvorvidt dette kan ha en påvirkning på behovet for å importere kuperte hunder. For noe må jo skape behovet.

Jeg tror at folk som virkelig ønsker kuperte hunder, kjøper/importerer disse uavhengig av hva en random fremmed på et forum mener. Noen kjøper hunden fordi den er kupert, og betaler i dyre dommer for det, andre kjøper hunden på tross av at den er kupert. Og det sannsynligvis uavhengig av hva andre, fremmede mennesker måtte synes om saken. 

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

3) Hvorfor må det være sånn at eier kun legger ut bilder av sin kuperte hund for å høste ros for den tøffe hunden sin FORDI den er kupert?

-Vi går tilbake til punkt 1, hvorfor måtte eier ha kupert hund i utgangspunktet? Vanligvis er hunder født med hale og lange ører, og det er et aktivt valg man tar å a) godta at oppdretter skal skjære av alt eller b) man ber oppdretter om å skjære av alt. Eier må altså synes det VISUELLE ved en kupert hund er tøft/pent/kult/whatever. Så visuelt fett at man ser vekk fra sin egen hunds unødvendige lidelse (quote den Norske Lov, som derfor har forbydd dette). Et bilde er et visuelt kommunikasjonsmiddel. Ergo kan man trekke linjer mellom å poste bilder online og det å ønske å høste ros.

Ja, men det er jo åpenbart. Man poster jo ikke bilder for å høste kritikk akkurat(som regel). Når jeg poster bilder av mine hunder, er jo det fordi jeg synes de er pene og håper andre også synes det. Det gjør vi jo alle. Som det er gjentatt til det kjedsommelige i den tråden. Det GÅR faktisk an å synes at en kupert hund er pen, men likevel ikke bifalle praksisen om å skjære av haler og ører på valper. Selv om du mener dette er helt umulig. 

9 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

4)Det kan ikke tenkes at eier legger ut bilder av hunden sin, fordi han eller hun synes hunden er pen både innvendig og utvendig, på tross av kupering?

- Da hadde ikke eier trengt å kupere hunden i utgangspunktet da? Det går liksom an å be om at oppdretter lar være, og hunden ville vært like pen både innvendig og utvendig. Særlig når man også vet at det faktisk er ulovlig å kupere hunden også i landet man importerer hunden fra (!!!).

Henviser til det jeg skrev i første avsnitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magica fra Tryll skrev:

Jeg er trådstarter. Dette var mine betraktninger i AN-tråden:

I tråder vedr bikkjeraser som lider pga kroppslige skavanker - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit.

I tråder vedr det å uten/"uten" grunn kastrere bikkja, fjerne kroppsdeler uten grunn - full enighet på Hundesonen at dette absolutt ikke er greit.

I billedtråder med bikkjer med kuperte ører - masse likes, rosende ord og hjertesmileys

Det var uten andre baktanker eller hint eller henvisning til verken medlemmer på hundesonen eller noen spesielle hunder. Det var etter at jeg så bildene som jma at jeg la ut ut ovennevnte innlegg med mine betraktninger pga det jeg har lest over lang tid om folks "dobbelmoral" (veldig feil uttrykk, men i mangel av annet ord) for hva man godtar og synes er greit og ikke synes er greit. Til tross for at innlegget ble postet da det ble - jeg hadde ikke tenkt på verken spesielle hunder eller eiere eller deres motivasjon for å ha kupert hund, det var kommentarene og meningene til folk som jeg hadde i tankene.

Legg gjerne til meninger om hva andre medlemmer sier, mener, tror og hinter, men dette er i hvert fall bakgrunnen for mitt innlegg. Og som sagt – det var kun en betraktning i AN-tråden ala andre sine betraktninger om hunder og livet i sin helhet (og for så vidt også teite NAV-ansatte, udugelige sjåfører etc). Det var ikke jeg som lagde tråd om dette og det er ikke min feil at tråden har blitt lang og heftig.

Sånn – da er jeg ferdig med dette, har i grunnen ikke mer å legge til så får man tro og mene det man vil om min intensjon. (Holdt nesten på å skrive - på seg selv så kjenner man andre)

En betraktning som kom etter å ha sett i en spesifikk tråd om en spesifikk brukers hunder. Det var ****** generelt du.. 

Stå for det du skriver, det er mye mer redlig av deg enn å pushe dette over på at folk reagerer på det dårlig skjulte sleivsparket ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på mange utenlandske fora innen dobermann opp igjennom og denne kuperingsdebatten er het. Veldig mange syns naturlige dobermenn er stygge (rett og slett), og mener at dobermann SKAL ha kuperte ører og hale.  Hvis ikke er det ikke en dobermann. Og hvis de ikke fikk kuperte hunder, ville de ikke hatt rasen.Ikke det at DET hadde vært noe stort tap akkurat, men samtidig trist debatt og at det er de stakkars hundene som må lide. De som faktisk er født helt naturlig, så er det andre som mener det motsatt.  Skal man ikke ha rasen fordi man liker den som den er og dens egenskaper? ikke fordi ørene henger ned, kontra står opp. Blir alltid litt provosert av å lese på slike sider.

Jeg har heller ingen sans for "føre var" amputeringer. Man ser jo feks haleknekk. Noen sier halen er stygg med knekk,så da må den kuttes litt av. Også itilfelle det BLIR problemer med knekken en gang i tiden.. Har jo også hørt det argumentet med haler, at det kuperer bort halen for å unngå skader.. Nei, ta tak i det hvis det blir et problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Har vært på mange utenlandske fora innen dobermann opp igjennom og denne kuperingsdebatten er het. Veldig mange syns naturlige dobermenn er stygge (rett og slett), og mener at dobermann SKAL ha kuperte ører og hale.  Hvis ikke er det ikke en dobermann. Og hvis de ikke fikk kuperte hunder, ville de ikke hatt rasen.Ikke det at DET hadde vært noe stort tap akkurat, men samtidig trist debatt og at det er de stakkars hundene som må lide. De som faktisk er født helt naturlig, så er det andre som mener det motsatt.  Skal man ikke ha rasen fordi man liker den som den er og dens egenskaper? ikke fordi ørene henger ned, kontra står opp. Blir alltid litt provosert av å lese på slike sider.

Jeg har heller ingen sans for "føre var" amputeringer. Man ser jo feks haleknekk. Noen sier halen er stygg med knekk,så da må den kuttes litt av. Også itilfelle det BLIR problemer med knekken en gang i tiden.. Har jo også hørt det argumentet med haler, at det kuperer bort halen for å unngå skader.. Nei, ta tak i det hvis det blir et problem!

Her snakker man føre-var-argumentering: http://www.abouttimecanecorso.com/CropDock.html

Litt på siden av temaet kan jeg ikke skjønne hvorfor man ikke prøver å avle inn ståører og stumphaler. Da ville problemet vært løst. Men da blir ikke rasen "ren" lengre og det er nok et større problem for mange. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja.. Argumenter som lek, blodøre og ørebetennelse syns jeg ikke er god nok grunn til kupering. (slik de antyder i linken) Da skulle andre raser ha vært kupert i større grad enn de med mindre hengeører.(som SÅ mange raser har!)  Tenker da på cocker spaniels og de med lange tunge ører og sliter med mye forkskjellig øreproblemer.

At en rase leker hardhendt og kan skade hverandre, kan man unngå med å bruke munnkurv feks. Det er vanlig å gjøre på greyhounds, da noen har skjør hud og kan rives lett opp. Har selv brukt det tid tider, da hundene har vært nappete av seg.

Men man finner vel alltids en unnskyldning for sine handlinger :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det er jo ikke en ukjent greie at det er mye rusk hos en del av rasene som kuperes, både mentalt og helsemessig. Derfor tenker jeg at å finne en god oppdretter som avler bra hunder er første prioritet. Det er jo heller ikke sånn at flere av disse kuperte rasene er noen koselige sofaslitere, men faktisk brukshunder og noen er krevende på andre områder. Jeg vet ikke når ørekupering skjer, men halekupering gjøres veldig tidlig. Jeg forstår godt at valpekjøper ikke ønkser å ta stilling til hvilken valp de skal ha når den er 2-3 dager gammel. Hadde du gjort det? Jeg hadde ikke. Derfor er det vanskelig å unngå kupering, fordi ber man om at en valp ikke skal bli kupert, så har man allerede valgt den valpen. Da får man kanskje ikke den valpen man burde ha valgt. 

Ørekupering gjøres når valpene er nært leveringsklare, så man trenger ikke å velge valp tidligere enn normalt bare pga dette. Det er noe annerledes mht halekupering - det gjøres så tidlig som mulig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som tror at vi i Skandinavia står for å holde etterspørselen etter kuperte hunder ved like? Holdningsendringen må skje i landene hvor dette enda er en lovlig praksis, for det er der markedet er. Når oppdrettere rutinekuperer og helst ikke vil la være for å eksportere, fordi det gjør valpen mindre verdt om kjøper skulle trekke seg, så er det der problemet ligger.
Om man tror at man oppnår noe som helst av å sitte i Norge, være i mot kupering og å sette de få som har kupert hund i Norges gapestokk, er de i beste fall naive. Det er bra at man er i mot kupering, men man trenger ikke å dra fram høygaflene.

Jeg snakket med noen amerikanere om kupering en gang. Det er en ganske vanlig praksis på en del jakthundraser å kupere halen. De mente vi i Norge hadde et veldig snevert syn på kupering, for det var jo gjort til hundens beste. Å ikke gjøre det var nesten dyremishandling å regne.
At jeg kunne fortelle at vi jakter med de samme rasene i ukupert verson, i tett skau her i Norge uten særlig store problemer med haleskader, gjorde ikke så mye for å endre deres holdninger. Jeg kunne jo ikke nekte for at det finnes hunder som slår halene sine til blods på jakt, hvor enn lite utbredt det er. Det var en risiko de ikke ville ta, når de kunne unngå det helt med et lite inngrep i valpekassa.

En annen ting jeg finner fascinerende, er at vi nok alle mener at man ikke skal kjøpe hund etter utseendet. Men hvis man kjøper en kupert hund, er det kun det "flotte" utseende man går etter. Det finnes åpenbart ingenting som heter linjer, egenskaper, mentalitet, helse eller eksteriør på kuperte hunder. :sleep:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det litt interessant da, at det hyles om å unngå å handle fra useriøse, fra de som bevisst avler blandingshunder, valpefabrikker ala drøbak og ikke handle raser med mye sykdom(typ flatnese), handler man slike hunder støtter man useriøs avl, da snakkes det om at hadde det ikke vært etterspørsel så kunne ikke disse folka avlet, man burde velge andre raser(det er jo så mye å velge i sies det!)/velge en seriøs oppdretter så man ikke støtter oppunder disse useriøse fjottpeisene, og velger man å handle fra useriøse så dømmes man gjerne nord og ned, men så fort vi snakker kuperte hunder så kan man altså plutselig ikke finne seg en annen rase, og da er det slett ikke så viktig hva man støtter, eller hva hunden må gjennomgå, bare man får nøyaktig det man har lyst på? 

Veldig spesielt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, 2ne skrev:

En betraktning som kom etter å ha sett i en spesifikk tråd om en spesifikk brukers hunder. Det var ****** generelt du.. 

Stå for det du skriver, det er mye mer redlig av deg enn å pushe dette over på at folk reagerer på det dårlig skjulte sleivsparket ditt. 

Du, en ting skal du ha helt klart for deg, jeg tør å stå for det jeg skriver. Og det du kaller sleivspark kan jeg ikke forklare annerledes enn hva jeg har gjort så får du mene og skrive det du måtte ønske. Fritt frem for det. Men vit en ting - det finnes faktisk en annen sannhet enn din. Iblant.

Og en ting til - det finnes faktisk bilder av kuperte hunder som blir lagt ut i diverse tråder der verken hund eller tråd tilhører sonenfolk.

Jeg ser at jeg kunne ha formulert meg slik: "Ved (eller hvilke preposisjon som er korrekt) bilder av bikkjer med kuperte ører" istedenfor "I billedtråder med bikkjer med kuperte ører." Men jeg tror kanskje ikke dette har utgjort noen forskjell. Hvem kunne vite at dette skulle bli et slikt rabalder.

Sånn nå kan jeg ikke gjør mer

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Magica fra Tryll skrev:

Du, en ting skal du ha helt klart for deg, jeg tør å stå for det jeg skriver. Og det du kaller sleivspark kan jeg ikke forklare annerledes enn hva jeg har gjort så får du mene og skrive det du måtte ønske. Fritt frem for det. Men vit en ting - det finnes faktisk en annen sannhet enn din. Iblant.

If you say so.. 

14 minutter siden, Magica fra Tryll skrev:

Og en ting til - det finnes faktisk bilder av kuperte hunder som blir lagt ut i diverse tråder der verken hund eller tråd tilhører sonenfolk.

Ja, men du var veldig klar på at dette foregikk på hundesonen i første innlegget ditt, og du har skrevet at du reagerte etter å ha vært i en spesifikk tråd, så dette er ikke en generell diskusjon om kupering. Det er en diskusjon du dro i gang etter å ha synes at "hundesonen" er dobbeltmoralsk som liker bilder av en kupert hund her på sonen. 

14 minutter siden, Magica fra Tryll skrev:

Jeg ser at jeg kunne ha formulert meg slik: "Ved (eller hvilke preposisjon som er korrekt) bilder av bikkjer med kuperte ører" istedenfor "I billedtråder med bikkjer med kuperte ører." Men jeg tror kanskje ikke dette har utgjort noen forskjell. Hvem kunne vite at dette skulle bli et slikt rabalder.

Hvem kunne vite? At det er så få kuperte hunder på sonen gjør det ekstra gjennomsiktig hvem du snakker om, og da oppfattes det som at du både prøver å ta de som har kuperte hunder, og de som er - som du kalte det - dobbeltmoralske nok til å like bilder av en kupert hund, selv om de er i mot kupering. Jeg skjønner ikke at du ikke kunne vite det på forhånd, for å være helt ærlig. 

Og sånn apropos det der med på seg selv så kjenner man andre - det er ikke alle som har en politikk eller et ønske om å ytre en mening med likes'ene sine. Noen av oss trykker liker fordi vi liker bildet/innlegget/hunden, uten å ha noen større baktanker med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Luma said:

Jeg finner det litt interessant da, at det hyles om å unngå å handle fra useriøse, fra de som bevisst avler blandingshunder, valpefabrikker ala drøbak og ikke handle raser med mye sykdom(typ flatnese), handler man slike hunder støtter man useriøs avl, da snakkes det om at hadde det ikke vært etterspørsel så kunne ikke disse folka avlet, man burde velge andre raser(det er jo så mye å velge i sies det!)/velge en seriøs oppdretter så man ikke støtter oppunder disse useriøse fjottpeisene, og velger man å handle fra useriøse så dømmes man gjerne nord og ned, men så fort vi snakker kuperte hunder så kan man altså plutselig ikke finne seg en annen rase, og da er det slett ikke så viktig hva man støtter, eller hva hunden må gjennomgå, bare man får nøyaktig det man har lyst på? 

Veldig spesielt.

:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Emilie skrev:

Er det tynt å stille det spørsmålet? Virkelig?

Ja, det er faktisk ganske tynt. Så tynt at den type debatteknikk har fått sitt eget navn: Whataboutism. Mye brukt av feks Donald Trump. Men så er det jo en sånn verden vi lever i nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luma skrev:

Jeg finner det litt interessant da, at det hyles om å unngå å handle fra useriøse, fra de som bevisst avler blandingshunder, valpefabrikker ala drøbak og ikke handle raser med mye sykdom(typ flatnese), handler man slike hunder støtter man useriøs avl, da snakkes det om at hadde det ikke vært etterspørsel så kunne ikke disse folka avlet, man burde velge andre raser(det er jo så mye å velge i sies det!)/velge en seriøs oppdretter så man ikke støtter oppunder disse useriøse fjottpeisene, og velger man å handle fra useriøse så dømmes man gjerne nord og ned, men så fort vi snakker kuperte hunder så kan man altså plutselig ikke finne seg en annen rase, og da er det slett ikke så viktig hva man støtter, eller hva hunden må gjennomgå, bare man får nøyaktig det man har lyst på? 

Veldig spesielt.

Både og. For enkelte raser i enkelte land er det faktisk spesifisert i rasestandarden at hunden skal være kupert. Det medfører jo da gjerne at de seriøse oppdretterne i det landet kuperer hundene. Om en oppdretter i Norge ønsker å tilføre nytt blod som bidrar til et større genetisk mangfold i Norge, så importerer de tross alt ikke fra en useriøs oppdretter heller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Line said:

Både og. For enkelte raser i enkelte land er det faktisk spesifisert i rasestandarden at hunden skal være kupert. Det medfører jo da gjerne at de seriøse oppdretterne i det landet kuperer hundene. Om en oppdretter i Norge ønsker å tilføre nytt blod som bidrar til et større genetisk mangfold i Norge, så importerer de tross alt ikke fra en useriøs oppdretter heller.

Er det ikke useriøst nok at det er ulovlig å kupere hundene i landet hunden er importert fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Jeg snakker ikke om de tilfellene, noe som burde vært opplagt.

OK, så vi snakker plutselig ikke om det åpenbare på hundesonen. Greit, da håper jeg vi kan gå tilbake til å snakke om saken GENERELT ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, tillien skrev:

Ja, det er faktisk ganske tynt. Så tynt at den type debatteknikk har fått sitt eget navn: Whataboutism. Mye brukt av feks Donald Trump. Men så er det jo en sånn verden vi lever i nå da.

Ikke får jeg svar på det jeg spør om, og nå blir jeg sammenlignet med DT. Vet ikke hvem som driver med ufin debatteknikk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Både og. For enkelte raser i enkelte land er det faktisk spesifisert i rasestandarden at hunden skal være kupert. Det medfører jo da gjerne at de seriøse oppdretterne i det landet kuperer hundene. Om en oppdretter i Norge ønsker å tilføre nytt blod som bidrar til et større genetisk mangfold i Norge, så importerer de tross alt ikke fra en useriøs oppdretter heller.

Har ikke alle FCI-raser samme standard i alle FCI-land? For min rase - som jo er en sånn ørekuperingsrase - så er det beskrevet hvordan ørene skal være kupert, men også hvordan ørene skal være dersom de ikke er kupert. Da ørekuperingsforbudene kom i stadig flere land, var det noen som forsøkte seg på å få fram hunder med naturlig stående ører, men det er i følge standarden diskvalifiserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror at det ikke foregår noen form for kupering (definert i dette tilfellet som fjerning av kroppsdeler på valper) i Norge er i beste fall naive.

Dere som reagerer på øre- og halekupering - sjekker dere hos deres oppdrettere om de har fjernet sporer på valpene?

Det er ikke lenger tillatt å fjerne sporer på bakbeina hos valper, og hos mange raser er dette noe som kan dukke opp i større og mindre grad - det er få raser det er eksplisitt ønsket sporer på bakbeina, og på de fleste raser som har sporer har det vært tradisjon å fjerne disse. Men for en håndfull år siden beste Mattilsynet at disse skulle forbli på hunden, og sidestilte fjerning av sporer med kupering av ører/haler. Noen andre land, særlig i Norden, har samme forbud. Men i de fleste land er det fremdeles helt vanlig å fjerne dem, i hvert fall sist jeg sjekket.

Forbudet betyr at veldig mange norske veterinærer stoppet å fjerne sporer på nyfødte valper.

Det betyr at veldige mange nye oppdrettere begynte å fjerne dem selv (mange oppdrettere hadde allerede fjernet selv i mange år, til tross for at det burde ha vært gjort hos veterinær).

Argumenter jeg har hørt for å fjerne sporene, er som med ører og haler - de kan skade seg om de forblir på, de vil lettere knekke i skogen, bladdibladdibla. Jeg har også fått høre at sporene gjør hundene kuhaset! Rart da, at hunder var kuhaset før fjerningsforbudet kom også... Jeg har til og med fått høre at hunden vil bevege seg dårligere, fordi den ikke er vant til å ha ulveklør (WTF???)

Så nå er jeg spent - hvor mange spør oppdretter om deres forhold til sporer, hvor mange har sjekket sin valp for om dere kan se arr etter fjerning (ikke alle har synlig arr, og noen får arr først senere når voksenpelsen danner en verv der sporen skulle vært), hvor mange har stusset på at noen oppdrettere ikke har en eneste spore i valpekassa mens andre oppdrettere innad i rasen får sporer på fleng i sitt oppdrett?

Statistisk sett så vil noen kuperingsmotstandere ha hund som selv har vært gjennom en kupering. Eller ha likt et bilde eller to av hund med fjernede sporer.

Jeg synes det er ytterst påtagelig at sporer ikke er nevnt med et komma i denne diskusjonen, selv om det fremdeles skjer i utstrakt grad i Norge. Det er garantert flere hunder på sonen som har fått fjernet tær enn som har fått fjernet øre- og haledeler.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...