Gå til innhold
Hundesonen.no

Lukter valper/hunder stramt hvis de stresser?


Manoshka
 Share

Recommended Posts

Vi jobber med alene hjemme treningen og er oppe i 2 timer og 45 minutter. Valpen er 5 måneder. Det ser tilsynelatende ut som det går fint, ingen skraping på dør lenger, vi hører ikke noe ul eller piping. 

Når vi går fra henne er hun på kjøkkenet (løs) og får en kong med fryst vom og tørrfôr (litt store voksenfor kuler) spredd på gulvet. Dette er borte når vi kommer tilbake. 

Det både mannen min og jeg har lagt merke til er at det lukter veldig stramt "hund" på kjøkkenet når vi kommer tilbake. Jeg har lurt på om hun kanskje stresser og dermed utsondrer denne stramme lukten. 

Er jeg helt hysterisk her nå eller burde vi få tak i en app så vi kan filme/se henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Red Merle skrev:

Ja, hvis mine har vært litt i farta når de er alene hjemme (Det vil si at de har bjeffa på måkene som bor på naboblokka) så lukter det litt ekstra bikkja når vi kommer hjem. Heldigvis skjeldent det skjer da.

Takk for svar. Vi får prøve å følge litt ekstra med,  kanskje det ikke går så bra som vi trodde. Når hun har vært alene i bilen er det aldri slik, da ligger hun i buret og sover veldig godt. Har alltid tenkt at det er best hun er løs hjemme, men kanskje hun trenger hjelp til å roe seg, feks i bur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være stress, det lukter som regel mer av hunder i stress. Det kan også være hvordan og hva kjøkkenet er bygd opp av, om det blir innestengt luft og lite sirkulasjon. Mat kan også være en kilde til lukt.

Om dere er bekymret for at valpen stresser mens dere er borte, ville jeg definitivt satt opp et system som filmet henne før jeg vurderte bur. Om dere ser henne live eller bare på opptak er ikke så nøye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker stor forskjell på lukta på spesielt ene hunden min dersom hun har vært opprørt eller stressa. I det siste har vi vært veldig mye hos veterinær pga bittskade, og skyhøyt adrenalin- og kortisolnivå gjør at hun nå lukter hund. Hun lukter normalt ingenting. Det samme merker jeg på hannhundene, de lukter mer hund om de har hengt med feks løpetidstispe enn bare å ha gått på tur med kompiser. 

Edit: Jeg opplever at de hundene som peser mye lager hundestank inne i større grad enn hunder som ikke peser. Så lukt i rom kan komme både av pesing og hundekroppen i seg sjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...