Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille ut i Sverige - CACIB - Veteran eller brukshundklassen?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jeg oppdaget nå at vi kan prøve oss på CIB tittel siden det "kun" kreves 2 AK på jakt og 2 cacib fra to ulike land med 1 års mellomrom. (endret fra 1/1-17)

Dirk har 2 AK jakt og Cacib fra Norge som er 4-5 år gammelt.

Han er nå blitt 8,5 år. Kan man få Cacib i veteran? Eller er det best å stille i brukshundklassen?
Konkurransen pleier ikke være stor i min rase. Han har forøvrig 1 svensk cert, så da kan vi ikke ta i mot flere?

Noen gode tips?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Akkurat nå, MonicaT skrev:

Noen som vet - han har svensk cert fra før så da skal vi ikke ta i mot flere?

De har ikke generell fullcert-ordning som vi har her. Det står også følgende i regelverket:

Sitat

För raser där Ck i jaktkonkurrensklass är meriterande för svenskt utställningschampionat (se championatreglerna) gäller att:

• Hund som får sitt tredje Ck i jaktkonkurrensklass, men inte har den provmerit som krävs för det svenska utställningschampionatet, fortsätter att tävla om certifikat tills den erhållit tre certifikat, varav minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. 

Om utstillingschampionat for breton står følgende:

Sitat

Tre certifikatkvalitetspriser (Ck) erhållna i jaktkonkurrensklass (jkk) i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikatkvalitetspriserna ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Lägst 1:a pris i öppen klass på jaktprov eller 3:e pris på fullbruksprov i något nordiskt land.

Du trenger altså ikke cert for å bli svensk utstillingschampion, men du kan ta imot opp til tre cert før du har oppnådd tilstrekkelig brukspremiering. Det svenske certet er hvilende i den forstand at det utløser et championat når brukskravet er på plass, men det er ikke hvilende som i at du er fullcertet og ikke får lov til å motta flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MonicaT skrev:

Tusen takk @SFX

greit å vite om man kommer i den situasjonen. Og det håper jeg vi gjør for med cacib kan vi søke om CIB tittel :-) 

Skulle du være i tvil, så skal ringsekretæren være oppdatert på regelverk og kunne svare deg på slikt. Jeg  mener at både skriver og ringsekretær må være autorisert for å få jobbe i Sverige, så da har du jo to personer som kan guide deg. Masse lykke til, heia CIB-jakten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...