Gå til innhold
Hundesonen.no

Må ha ny bil, hva skal jeg velge?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg må ha ny bil. Vi har nå en Citroen Crosser, Suv, med grønne skilter(ikke min). Elsker den gode plassen bak, der har jeg plass til alt jeg trenger til hundene. Ulempen med denne er at pga. lastegitteret så får jeg ikke ta setene lenger bak. Det går greit å kjøre slik setene står nå, men å være passasjer om man har litt lange bein er ikke spesielt komfortabelt. Selv er jeg 186 høy, med lange bein, så jeg kunne gjerne hatt enda litt bedre plass framme, slik at jeg kunne ha stilt førersetet enda litt lenger bak. 

Jeg har kikket litt på type kassebiler/pizzabiler, men er usikker på om det er noe for oss. Jeg tenker mest på whippetene som er ganske ømfintlig for kulde. Bagasjerommet i slike biler er jo ikke isolert, jeg innbiller meg derfor at de både er kaldere om vinteren og varmere på sommeren? Eller? Selv med gitter mellom bagasjerom og kupè, får jeg avgitt nok varme fra kupeen slik at det er levelig for hundene og meg? Jeg synes også de bråker en del når du kjører...altså blir en veldig hul lyd fra bagasjerommet(hadde en slik som leiebil noen dager, da riktignok med plexiglass i mellom bagasjerom og kupè). 

Jeg har også tenkt litt på om jeg bare skulle gått for en ny suv med grønne skilter, for jeg er igrunnen veldig fornøyd med løsningen vi har nå. Ser da stor fordel med delt bakluke, slik vi har nå, der du legger den nederste delen ned, slik at hundene kan hoppe opp på den(plast, så blir jo ikke riper i lakken da). Et annet alternativ er en stasjonsvogn, men ulempen da er at jeg kun får plass til bilburet, og ikke alt det andre stasjet. I tillegg så har jeg ikke behov for en 5-seter. Det er ekstremt sjeldent jeg har behov for å ha med meg mer enn en person som passasjer. 

Jeg har tenkt meg et budsjett på helst ikke mer enn 250 000 og jeg vil ikke ha en bil som er så mye eldre enn 3 år, for jeg kan virkelig ingenting om bil. Vil ha noe som går bra og som trenger lite fiksing. Slitedeler regner jeg jo såklart med, men håper at ved å kjøpe en såpass ny bil, så slipper man unna mye dyre reprasjoner. De fleste biler har jo også 5-7 år nybilgaranti, så skulle noe bli ødelagt så blir det ikke så dyrt for meg. 

Jeg må som minstekrav få inn et Hercules dobbeltbur medium i bilen.

Hvilke merker er bra og hva bør en evt. styre unna? Andre evt. tips som er greit å tenke på når man kjøper bil for første gang?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Fiat Freemont? Ikke la deg skremme av at det er Fiat :P Denne stod lenge på lista mi! Det er en slags SUV/stasjonsvogn sak, kan fås med firehjulstrekk, grønne skilter om ønskelig. Ganske tøffe biler som jeg har hørt en del bra om, selv om de er noe sjeldne :)

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.766&model=1.766.2000201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Smartingen skrev:

Hva med en Fiat Freemont? Ikke la deg skremme av at det er Fiat :P Denne stod lenge på lista mi! Det er en slags SUV/stasjonsvogn sak, kan fås med firehjulstrekk, grønne skilter om ønskelig. Ganske tøffe biler som jeg har hørt en del bra om, selv om de er noe sjeldne :)

https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.766&model=1.766.2000201

Den så ganske grei ut med tanke på plass, men bagasjerommet har terskel, og det funker ikke med det buret jeg har. Vil helst slippe å kjøpe nytt bur egentlig. Men takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Ja, det er litt mer i min gate. Selv den ser litt overkill stor ut til mitt bruk  som to-seter :lol: Og så klart alt for dyr :P 

Caddy life er personbil utgaven av Caddy, dvs at den er isolert hele veien. Maxi er caddy på steorider. Min erfaring er vel at en ikke skal være veldig lang for å sitte godt i biler med skillevegg (har andre sagt, jeg er ikke så lang at jeg har det problemet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt vanskelig å sette seg inn i andre sine behov når man ikke kjenner dere, men om dere kunne leve med en stasjonsvogn så blir det i alle fall veldig mye kurant å velge i. Litt ekstra vanskelig å gi råd når du er innom alt fra stasjonsvogn, vias SUV til kassebil. Normalt får men vesentlig mer plass for pengene med en stasjonsvogn sammenlignet med en kompakt-SUV i alle fall.

Jeg lukter i alle fall på ny bil selv, og har heller ikke normalt sett bruk for baksetene. Imidlertid er baksetene fullt brukende til annet enn å transportere mennesker. Tunge ting kan gå i dørken og lettere utstyr i setet. Soveposer, telt, liggeunderlag, seler, kobbel ... Det er plass til mer enn man tror. Det finnes trekk man kan ha over setene om man er redde for dem. Løsningen virker kanskje ikke spesielt elegant, men i praktisk bruk ser jeg ingen problem. Det eneste måtte være om man skulle frakte litt større, tyngre ting på rutinemessig basis siden inn og utlasting da kan bli litt mer knotete, samt at det ikke er spesielt gunstig å ha løse, tyngre gjenstander liggende løs i baksetet rent sikkerhetsmessig. Mange modeller vil også ha en god del plass til overs i bagasjerommet, selv om det står et bur der.

Så har man selvsagt muligheten til å legge ned baksetene. Tre ting man bør tenke igjennom før man gjør det. For det første er det ikke alle bakseter som kan legges flatt ned - det kan bli en liten vinkel. For min last er ikke det noe problem, men vet ikke hvordan det blir for dere. For det andre må man passe enda bedre på at buret er solid forankret da bakseter ikke lengre er med på å ta i mot støyten ved en evt krasj. For det tredje erndet dette med sikkerhet og løse gjenstander - normalt sett lettere å pakke bak forsideryggen/dørken om man IKKE slår ned setene.

Jeg vil påsta at om dere ønsker en maks 3 år gammel bil i dag, så er det nesten umulig å gjøre et bomkjøp kvalitetsmessig. Nye biler er bra. Det blir mye smak og behag. Men det er klart at enkelte merker gir mer for pengene enn andre. Koreanerene Kia og Hyundai, franske biler, Opel (gode biler som har solgt dårlig og derfor godt priset i Norge) og Skoda har alle stasjonsvogner til OK priser. Personlig ville jeg muligens sett på en Skoda Octavia, pent brukt eller faktisk en helt ny Skoda Rapid Spaceback til rundt 250 000,-, men vil tro Rapid blir for liten for dere.

En annen bil jeg har vurdert - riktignok ikke en stasjonsvogn - er en ny Dacia Duster. Dacia er eid av Renault og bruker konsernets litt eldre teknologi. Man får selvsagt ikke siste skrik, men det er velprøvd teknologi som bør gi minimalt med problemer. Veldig ujålete bil som man ikke vil være redd for å bruke. Fra 200 000,- (260 000,- med 4x4). Om buret dere har går bak i denne vet jeg ikke, men om dere ikke absolutt vil ha 4x4 er det jo masse penger til overs for å få spesialtilpasset en trønderbur eller hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran?
Jeg er bare noen cm lavere enn deg og har relativt greit med plass. Kjører uten problemer 8-9 timer i strekk uten at det blir ubehagelig. Mange av disse kassebilene blir altfor trange foran for min del. Min eks på litt over 190 cm kjøpte touran varebil som ekstrabil etter at han låne min litt og synes også det er fint med plass.

God plass til bur og utstyr er det også :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, tillien skrev:

Alltid litt vanskelig å sette seg inn i andre sine behov når man ikke kjenner dere, men om dere kunne leve med en stasjonsvogn så blir det i alle fall veldig mye kurant å velge i. Litt ekstra vanskelig å gi råd når du er innom alt fra stasjonsvogn, vias SUV til kassebil. Normalt får men vesentlig mer plass for pengene med en stasjonsvogn sammenlignet med en kompakt-SUV i alle fall.

Ja, det er litt mye forskjellig jeg har tenkt på, hehe. Kassebil fordi de er rimelige i innkjøp, men igjen, ulempen med et uisolert bagasjerom. Tror jeg. Hører gjerne på andres erfaringer som har slike biler. Stasjonsvogn pga. bedre muligheter til å stille førersetet lengre bak og SUV to-seter fordi vi har det nå og jeg synes den dekker alle mine behov...utenom det med beinplass. Det er jo levelig. Det er ikke så ille å kjøre, det går ganske fint. Verre for de som evt. skal sitte på, men vi har nå greid oss på 10-timers biltur i noen omganger med denne bilen med to forholdsvis lange mennesker. Nå blir det sannsynligvis ikke så mye lange kjøreturer. framover da, men man vet jo aldri. SUV som 5-seter blir uansett for lite, hvert fall de jeg har sett på. 

38 minutter siden, tillien skrev:

Jeg lukter i alle fall på ny bil selv, og har heller ikke normalt sett bruk for baksetene. Imidlertid er baksetene fullt brukende til annet enn å transportere mennesker. Tunge ting kan gå i dørken og lettere utstyr i setet. Soveposer, telt, liggeunderlag, seler, kobbel ... Det er plass til mer enn man tror. Det finnes trekk man kan ha over setene om man er redde for dem. Løsningen virker kanskje ikke spesielt elegant, men i praktisk bruk ser jeg ingen problem. Det eneste måtte være om man skulle frakte litt større, tyngre ting på rutinemessig basis siden inn og utlasting da kan bli litt mer knotete, samt at det ikke er spesielt gunstig å ha løse, tyngre gjenstander liggende løs i baksetet rent sikkerhetsmessig. Mange modeller vil også ha en god del plass til overs i bagasjerommet, selv om det står et bur der.

Jeg er litt usikker på hvor gira jeg er på å ha kasser med hundeutstyr i baksetet/på gulvet bak, jeg tenker da på sikkerhet ift. kollisjon. Jeg har mye småting. Leker, skåler, treklosser, baller, kobbel, langliner, kjegler, etpar treningsvester, godbiter osv. Jeg er også veldig glad i trådkurvløsningen vi har hatt(før vi putta inn bur nr 2 som i dag ikke er i bruk). Der fikk jeg plass til alt fordelt på 3 eller 4 kurver og greide å holde sånn noenlunde orden baki der. I dag har vi jo lastegitter i mellom, så jeg er ikke veldig redd for at det skal komme inn i kupeen om vi skulle krasje. Jeg også litt i tvil om hvor mye ekstra plass det blir i bagasjerommet på de fleste biler når man har et bur på rundt en meter bredde? 

38 minutter siden, tillien skrev:

Så har man selvsagt muligheten til å legge ned baksetene. Tre ting man bør tenke igjennom før man gjør det. For det første er det ikke alle bakseter som kan legges flatt ned - det kan bli en liten vinkel. For min last er ikke det noe problem, men vet ikke hvordan det blir for dere. For det andre må man passe enda bedre på at buret er solid forankret da bakseter ikke lengre er med på å ta i mot støyten ved en evt krasj. For det tredje erndet dette med sikkerhet og løse gjenstander - normalt sett lettere å pakke bak forsideryggen/dørken om man IKKE slår ned setene.

 

Det er klart man kan legge ned baksetene, jeg har tenkt tanken, men da vil jeg heller bare ha en to-seter. Ser ikke poenget med å betale mer for å ha en 5 seter, når den i praksis blir brukt som en 2-seter :P 

38 minutter siden, tillien skrev:

Jeg vil påsta at om dere ønsker en maks 3 år gammel bil i dag, så er det nesten umulig å gjøre et bomkjøp kvalitetsmessig. Nye biler er bra. Det blir mye smak og behag. Men det er klart at enkelte merker gir mer for pengene enn andre. Koreanerene Kia og Hyundai, franske biler, Opel (gode biler som har solgt dårlig og derfor godt priset i Norge) og Skoda har alle stasjonsvogner til OK priser. Personlig ville jeg muligens sett på en Skoda Octavia, pent brukt eller faktisk en helt ny Skoda Rapid Spaceback til rundt 250 000,-, men vil tro Rapid blir for liten for dere.

Vi har Citroen i dag, som er fransk. Har ikke noe negativt å si om den egentlig. Det som røyk på den...som jeg ikke vet hva var, fikk vi fiksa på ny-bilgaranti. Ellers har det bare vært slitedeler. Vi slutta kjapt å gå på merkeverksted da, det var noen svimlende delepriser de skulle ha der. Jeg innbiller meg at fransk er dyrere å fikse på enn andre biler? Men det er kanskje bare om du skal ha orginale deler eller?

38 minutter siden, tillien skrev:

En annen bil jeg har vurdert - riktignok ikke en stasjonsvogn - er en ny Dacia Duster. Dacia er eid av Renault og bruker konsernets litt eldre teknologi. Man får selvsagt ikke siste skrik, men det er velprøvd teknologi som bør gi minimalt med problemer. Veldig ujålete bil som man ikke vil være redd for å bruke. Fra 200 000,- (260 000,- med 4x4). Om buret dere har går bak i denne vet jeg ikke, men om dere ikke absolutt vil ha 4x4 er det jo masse penger til overs for å få spesialtilpasset en trønderbur eller hva det skulle være.

Ja, har kikka på de. Virker ganske greie. Men synes det er litt kjipt at de er strippa til beinet ift. ekstrautstyr. Vi har ryggekamera i dag og det er ganske amazing. Jeg må ikke ha ryggekamera, men sensorer bak vil jeg i det minste ha. Så vil jeg gjerne ha bluetooth-tilkobling til telefonen så jeg kan spille av musikk. Gjerne en Dab-radio, men det er ikke det verste sånn sett. Er alt annet på stell, så kjøper jeg heller en adapter. Bur ønsker jeg i det lengste å slippe å kjøpe nytt. Selv om jeg har satt et budsjett på rundt 250 000, så er jo dette tenkt at jeg skal ta opp billån, så jeg har ikke plenty til overs til et nytt bur om jeg velger en billigere bil, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Touran?
Jeg er bare noen cm lavere enn deg og har relativt greit med plass. Kjører uten problemer 8-9 timer i strekk uten at det blir ubehagelig. Mange av disse kassebilene blir altfor trange foran for min del. Min eks på litt over 190 cm kjøpte touran varebil som ekstrabil etter at han låne min litt og synes også det er fint med plass.

God plass til bur og utstyr er det også :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
 

Ja, en touran varebil er absolutt interessant. Jeg har kikket litt om det ligger noen brukte i mitt område :) Høres fint ut at de har god plass! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan man kan si "Man får selvsagt ikke siste skrik, men det er velprøvd teknologi som bør gi minimalt med problemer." om Dacia. Dacia er dassia, altså det rævveste av det rævve innen biler. Da ber man om å få problemer, jeg skjønner ikke hvorfor noen vil bruke penger på en Dass-ia.

Scodia Octavia er en grei "lavere sjikt"-økonomisk bil, uten at man får dritt. De gangene jeg har hatt den som leiebil har den vært ganske god i kjørekomfort.

Hadde aldri, aldri kjøpt meg noe kassebil så resten kommenterer jeg ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sprettballen skrev:

Ja, det er litt mye forskjellig jeg har tenkt på, hehe. Kassebil fordi de er rimelige i innkjøp, men igjen, ulempen med et uisolert bagasjerom. Tror jeg. Hører gjerne på andres erfaringer som har slike biler. Stasjonsvogn pga. bedre muligheter til å stille førersetet lengre bak og SUV to-seter fordi vi har det nå og jeg synes den dekker alle mine behov...utenom det med beinplass. Det er jo levelig. Det er ikke så ille å kjøre, det går ganske fint. Verre for de som evt. skal sitte på, men vi har nå greid oss på 10-timers biltur i noen omganger med denne bilen med to forholdsvis lange mennesker. Nå blir det sannsynligvis ikke så mye lange kjøreturer. framover da, men man vet jo aldri. SUV som 5-seter blir uansett for lite, hvert fall de jeg har sett på.

Jeg er litt usikker på hvor gira jeg er på å ha kasser med hundeutstyr i baksetet/på gulvet bak, jeg tenker da på sikkerhet ift. kollisjon. Jeg har mye småting. Leker, skåler, treklosser, baller, kobbel, langliner, kjegler, etpar treningsvester, godbiter osv. Jeg er også veldig glad i trådkurvløsningen vi har hatt(før vi putta inn bur nr 2 som i dag ikke er i bruk). Der fikk jeg plass til alt fordelt på 3 eller 4 kurver og greide å holde sånn noenlunde orden baki der. I dag har vi jo lastegitter i mellom, så jeg er ikke veldig redd for at det skal komme inn i kupeen om vi skulle krasje. Jeg også litt i tvil om hvor mye ekstra plass det blir i bagasjerommet på de fleste biler når man har et bur på rundt en meter bredde? 

Det er klart man kan legge ned baksetene, jeg har tenkt tanken, men da vil jeg heller bare ha en to-seter. Ser ikke poenget med å betale mer for å ha en 5 seter, når den i praksis blir brukt som en 2-seter :P 

Vi har Citroen i dag, som er fransk. Har ikke noe negativt å si om den egentlig. Det som røyk på den...som jeg ikke vet hva var, fikk vi fiksa på ny-bilgaranti. Ellers har det bare vært slitedeler. Vi slutta kjapt å gå på merkeverksted da, det var noen svimlende delepriser de skulle ha der. Jeg innbiller meg at fransk er dyrere å fikse på enn andre biler? Men det er kanskje bare om du skal ha orginale deler eller?

Ja, har kikka på de. Virker ganske greie. Men synes det er litt kjipt at de er strippa til beinet ift. ekstrautstyr. Vi har ryggekamera i dag og det er ganske amazing. Jeg må ikke ha ryggekamera, men sensorer bak vil jeg i det minste ha. Så vil jeg gjerne ha bluetooth-tilkobling til telefonen så jeg kan spille av musikk. Gjerne en Dab-radio, men det er ikke det verste sånn sett. Er alt annet på stell, så kjøper jeg heller en adapter. Bur ønsker jeg i det lengste å slippe å kjøpe nytt. Selv om jeg har satt et budsjett på rundt 250 000, så er jo dette tenkt at jeg skal ta opp billån, så jeg har ikke plenty til overs til et nytt bur om jeg velger en billigere bil, hehe

Som sagt så er det vanskelig å vite når man ikke kjenner folk, ville bare forsikre meg om at dere hadde tenkt gjennom mulighetene med stasjonsvogn. MIN bagasje ligger utmerket i baksetet/dørk på en sikker måte, men det betyr jo ikke at din gjør det. Og det ser vel ut til at du har tenkt gjennom det og at det ikke er noen god løsning.

Samtidig så har dere en del krav/ønsker som er litt vanskelig å få til å gå opp. Helisolert, god plass (kanskje helst kassebil praktisk sett, men så er du usikker på om "det er noe for oss" ), helst toseter grunnet pris, begrenset med støy (det var den kassebilen da...) bluetooth, dab, ryggekamera... Så det må kanskje prioriteres litt?

Jeg er litt usikker på hvilke "vanlige" biler i moderate prisklasser som går å få levert som toseter varebil på grønne skilter nå. Skjønner godt ønsket, for det er jo mye penger å spare. For noen år siden så kunne man jo nærmest få levert hvilken stasjonsvogn som helst på grønne skilter, slik er det ikke lengre. Men Touran er jo allerde nevnt, og det er jo en veldig fin bil. Høres for meg at det er i den retningen ("vanlig" bil som går på grønne skilter) dere bør gå?

Ang Dacia Duster så får du den med alt du ønsker (minus DAB? Det er radio med, men står ikke spesifisert hvilken) for 8500,- så utstyrsmessig får du det du trenger. Til og med cruise control kan du få for et par tusenlapper :) Høres uansett ikke ut som det er det mest aktuelle, det blir som med stasjonsvogn.

Kom forresten på en genial stasjonsvogn. Honda Civic Tourer (Tourer=stasjonsvogn). Det er akkurat kommet ny modell, men for dere er det vel forrige generasjon som gjelder. Den har et ENORMT bagasjerom for klassen, og så kan setene i baksetet vippes OPP mot bakseteryggen slik at hele gulvet blir eksponert. Der nede kan man frakte alt trygt. Ikke toseter dette, så muligens ikke det mest aktuelle uansett, men nevnt er den i alle fall. Se her feks: http://www.dinside.no/925208/vi-har-testet-honda-civic-tourer

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Jeg ser ikke helt hvordan man kan si "Man får selvsagt ikke siste skrik, men det er velprøvd teknologi som bør gi minimalt med problemer." om Dacia. Dacia er dassia, altså det rævveste av det rævve innen biler. Da ber man om å få problemer, jeg skjønner ikke hvorfor noen vil bruke penger på en Dass-ia.

Scodia Octavia er en grei "lavere sjikt"-økonomisk bil, uten at man får dritt. De gangene jeg har hatt den som leiebil har den vært ganske god i kjørekomfort.

Hadde aldri, aldri kjøpt meg noe kassebil så resten kommenterer jeg ikke :P 

Så du velger altså heller å kommenterer ting du åpenbart ikke vet noe om ?

At man ikke får siste skrik regner jeg med du er enig i. Nettopp derfor bør den gi lite problemer. Det er snakk om velprøvd, nedbetalt hyllevare fra Renault-konsernet. Det er snakk om enkel teknologi, det er lite som KAN få galt. Søk på Dacia Duster og du vil se at mange sier det samme, inkludert TV2s bilekspert. Har du noe statisitkk (eller i det minste noen ekspertuttalelser) som sier det motsatte, så skal jeg selvsagt gi meg :) 

Når det kommer til opplevd kvalitet, komfort og design så snakker vi selvsagt relativ kjipt, der er vi nok ikke uenige.

Og så er vi jo enige om at Octavia er en grei bil. Det er da også noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

Tenkte bare å minne på at slike ting som ryggekamera og DAB-spiller med Bluetooth ikke er noe problem å få ettermontert. Sånn at det ikke snevrer inn bilvalget for mye emoji4.png

Er ikke det dyrt da? Ryggekamera må jeg ikke ha. Jeg har i og for seg ikke behov for det, så lenge jeg har ryggesensor. Har aldri lært meg hvor langt bak jeg kan rygge ved å bare se i speilet :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det dyrt da? Ryggekamera må jeg ikke ha. Jeg har i og for seg ikke behov for det, så lenge jeg har ryggesensor. Har aldri lært meg hvor langt bak jeg kan rygge ved å bare se i speilet :icon_redface:

Får DAB+ spillere helt ned i 1500 kr [emoji4] Kjøper du 2 DIN-spiller får du jo stor skjerm til alt mulig rart også (som f. eks ryggekamera, GPS ++). Har selv ettermontert DAB-spiller i varebilen.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sprettballen skrev:

Er ikke det dyrt da? Ryggekamera må jeg ikke ha. Jeg har i og for seg ikke behov for det, så lenge jeg har ryggesensor. Har aldri lært meg hvor langt bak jeg kan rygge ved å bare se i speilet :icon_redface:

Alt kan læres! Bare for å snevre valget enda mer :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, tutle skrev:

Alt kan læres! Bare for å snevre valget enda mer :P 

Sant! Jeg lærer meg jo ofte huskeregler på steder jeg parkerer ofte. Jeg rygger alltid inn når jeg parkerer hjemme og bruker bare speil da, så det går jo, hehe. Her om dagen fant jeg ut at jeg kan lukeparkere også :P 

_________________________________

Kanskje det enkleste bare er å stikke innom litt forskjellige bilforhandlere og se hva de har å tilby kanskje? Har en kollega på jobb som har tilbydt seg å bli med å kikke, for han har drevet verksted og kan litt bil. Mot at jeg hjelper han med hundekjøp :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Sant! Jeg lærer meg jo ofte huskeregler på steder jeg parkerer ofte. Jeg rygger alltid inn når jeg parkerer hjemme og bruker bare speil da, så det går jo, hehe. Her om dagen fant jeg ut at jeg kan lukeparkere også :P 

Alt man kan! Jeg pleier av og til dobbelsjekke hvor langt bak jeg faktisk står, for samboers bil er litt uvant :lol: OT-er litt videre jeg. Kjenner til en som parkerte veldig på vane etter ryggesensorene. Så aldri bak, og kjapp var han. Helt til dagen da sensorene tok kvelden.. Da sa det pang da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malinka skrev:

Jeg så på Dacia Duster sist jeg skulle ha ny bil, men jeg syntes bagasjerommet var såpass lite at jeg ikke prøvekjørte den en gang. 

Med 2-hjulstrekk er den vel sånn omtrent på snittet i den compact-SUV-klassen, men med 4x4 blir det mye mindre - mister vel rundt 70 liter og får et bagasjerom på størrelse med en Golf ? Men compact-SUV klassen (som vel er den eneste aktuelle til under 250 000) er vel gjevnt over det dårligste valget om man ønsker plass. Man får mye mer plass for pengene i en stasjonsvogn. Men er det slik at man tenker at i bagasjerommet går bare hundene uansett (ref trådstarter), så spiller det jo egentlig ikke noen rolle hvor stort det - bare buret får plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Kokospaniel said:

Kom på, hva med Nissan nv-200? Større enn pizzabilene, mindre enn stor kassebil... Tror det er soniser som har sånt?..

@Siri har (hadde?) vel en slik? Er smalere enn mange andre med tilsvarende plass, så jeg vil tro at den er kjempepraktisk for hundefolk som trenger plass til bur, utstyr og sånn - men likevel en lettkjørt bil i bymiljø. Har faktisk vurdert en slik selv, men den trekker for lite vekt og hvis jeg skulle kjøpe en slik må jeg også bytte ut camp.vognen min, og det vil jeg ikke..

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...