Gå til innhold
Hundesonen.no

Størrelse på bur


Recommended Posts

Hei dere. 

Vi henter vår hund nr 2 neste helg. Så vo trenger nå bur i bilen til begge.

Aller helst håpet vi å kjøpe brukt.

Men det er ikke mange store nok føler jeg til salgs. Blir veldig dyrt akuratt nå med spesiallaga. Vi har varebil. Håpet på dobbelbur. 

Bredden på bilen er 120 cm innvendig. 

Finner en del bur på 111 og 112 cm brede. Jeg kjenner litt på om dette er stort nok?:/ ser de som selger disse burene har hatt akitaer og rottweilere (samme str som hannen vår eller tyngre)

Vår hann er på ca 45 kg og 68-69 i høyden. 

Tispa ender nok på mellom 32-35 uten å kunne si helt sikkert. Husker ikke i hode ca mankehøyde men rett i underkant av 60. 

Hvor bredt bør buret minst være synes dere for at hundene skal ha det greit? Høyden tenker jeg skal være 70+ og dybden skal være minst 90 cm. Bredden er jeg usikker på. Ville gjerne hatt 60 til begge eller gjerne 55 til tispa og 65 til hannen. Men vanskelig når man skal kjøpe brukt?

Tips?:)

Vi kan forsåvidt ha enkle bur hvor ett står med døra ut til sidedøra og det andre til luka bak. Men er redd for hvordan dette blir og om det funker dårlig mtp åpning å lukking da skyvedøra på siden ikke er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at størrelsen kommer veldig an på om hundene kun sitter i bur under kjøring til og fra, eller om de sitter lengre tid i bur på trening, kurs osv. Her sitter hund brått noen timer i bur hver uke, da vi er på trening 4-5 ganger i uka, hvor bilburet blir oppholdsplass til hunden mellom øktene. Og til mitt bruk er 90x55 passe til border på 22 kg. Da har han plass til å ligge behagelig. Hadde vi kun kjørt til og fra, kunne han hatt mindre bur. Sikkerheten skal være bedre med mindre bur, men jeg må ta hensyn til de timene han ligger i parkert bil også.

 

I din situasjon ville jeg kjøpt så bredt bur du kan ift bilen din, i og med at hundene er så store. Kela hundebur er veldig rimelig, selv om de er spesiallaget. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to store hunder ville jeg utnyttet hele bredden til bilen. Å kjøpe nytt Kelabur (som blir laget på mål) ligger på samme pris som brukte av andre merker (om ikke billigere). Mener jeg betale 2700,- for mitt bur, dog mindre men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, May 06, 2017 at 11:29 PM, Kristiin skrev:

Med to store hunder ville jeg utnyttet hele bredden til bilen. Å kjøpe nytt Kelabur (som blir laget på mål) ligger på samme pris som brukte av andre merker (om ikke billigere). Mener jeg betale 2700,- for mitt bur, dog mindre men likevel. 

Står de skal ha 4000 pluss så kommer evt frakt i tillegg da vi bor i rogaland. ? har tenkt dette etterhvert. Gjerne vi bare kkøper to enkle bur nå i starten da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står de skal ha 4000 pluss så kommer evt frakt i tillegg da vi bor i rogaland. [emoji52] har tenkt dette etterhvert. Gjerne vi bare kkøper to enkle bur nå i starten da 

Jeg betalte 3600 i går for dobbeltbur på 115x90x60, med 4 dører.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wildlife skrev:

Står de skal ha 4000 pluss så kommer evt frakt i tillegg da vi bor i rogaland. ? har tenkt dette etterhvert. Gjerne vi bare kkøper to enkle bur nå i starten da 

Jeg betalte 450-500,- for frakt til Trondheim. :)Jeg ville sendt han en mail å hørt om prisoverslag på et gitt bur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Wildlife skrev:

Står de skal ha 4000 pluss så kommer evt frakt i tillegg da vi bor i rogaland. ? har tenkt dette etterhvert. Gjerne vi bare kkøper to enkle bur nå i starten da 

Det hørtes veldig dyrt ut! Betalte 3400 eller 3600 for dobbeltbur med utakbar skillevegg (112x136x80). Spesialtilpasset med sær skråvegg, tre dører, 15 cm bein og kant oppå. Betalte 500 i frakt til Bergen (tungtransportsjåfør som tok jobben på si). Kelamannen ordnet kontakt med sjåføren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...