Gå til innhold
Hundesonen.no

Piping


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Er det en ting jeg virkelig ikke takler, så er det piping og sutring. Er dette rasebetinget? Hvilke raser har du opplevd som piper mye?

De sier også at piping er selvbelønnende, men jeg forstår ikke helt hvordan det er selvbelønnende. Noen sier også at hundene ikke er klar over det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raser er vel mer kjent for piping enn andre. 
Mine piper lite, men jeg har ett individ som kan pipe en del, forferdelig irriterende :P 
Heldigvis piper ikke dattera. 
"En del" er riktignok subjektivt, og jeg tipper det er mange hunder som piper langt mer enn henne, men hun skiller seg ut her med at jeg innimellom hører piping fra henne når hun kjeder seg, eller ønsker at noe skal skje. Stort sett er hun helt stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dober og KV fra trekklinjer, er vel de værste pipedyra jeg kan tenke meg. Mine var heldigvis ikke sånn, men har passet eksemplarer av begge raser, som hadde innebygget fløyte i nesa. Det virker rett og slett som de ikke vet at det kommer lyd ut. De fortsetter gjerne å pipe mens man snakker til dem. Eneste som får fløyta til å kutte ut er aktivitet som er uforenelig med piping. Feks å spise, løpe, sove etc.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dober er vel kanskje den verste piperasen?

Schäfer kan ha lyd/pipe under trening, med veldig sjelden ellers (med mindre de vil et eller annet veldig sterkt). Jeg hadde ikke orket å ha en hund som peip i tide og utide, den type lyd gjør meg splitter pine gal, og spesielt dersom bikkja ikke er klar over det selv og kutter ut når den får beskjed.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dobermann er kjent for litt lyd. Det er ihvertfall min erfaring, også det jeg har hørt fra andre. De piper også på en irriterende måte, nesepip liksom. Kontra vanlig strupepip hvis man kan si det. Ikke halvparten så irriterende :P 

Vet ikke helt grunnen for at noen piper mer. Kanskje det har litt med stressnivå å gjøre? Lettere å ty til lyd på dem, ved fustrasjon, stress, iver osv.?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sin cocker piper nemlig. Hver dag!! Med en gang alarmen min går om om morgenen, så piper hun, for hun vil ha mat. Hun har aldri fått viljen sin, ihvertfall ikke av meg, men hva hun får av andre i huset, det vet jeg ikke. Så begynner det igjen noen timer etter frokost, da vil hun ha middag. Jeg blir helt gal! 

Møtte på en halvsøster av henne for litt siden, hun peip helt likt! Jeg trodde det var mamma sin hund. 

Blondie kan pipe når vi skal på tur eller hun vil ha kos/oppmerksomhet. Hun er heldigvis litt mer den typen man kan snakke til også slutter hun. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korthåret vorsteh, den peip HELE TIDEN! Konstant, irriterende piping. Jeg fatter ikke at man orker. :lol: Har masedyr selv, men det er mer kosegrynting og brumming, noe piping og klaging om det er forventninger til noe. Har blitt vant til det og synes det er merkelig med hunder man ikke hører hva mener. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann som piper på inn og utpust er rett og slett dårlig girkasse. En god dobermann piper slett ikke mer enn noen andre raser. De liker å snakke - det er noe helt annet enn fløyten i nesen ;-) Og om man ikke vil de skal snakke så nupper man det i ræven når de er liten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Calina skrev:

En god dobermann piper slett ikke mer enn noen andre raser

De færreste raser piper overhodet liksom. Jeg har aldri hatt hunder som har laget pipelyder noen sinne, og har sjelden vært borti andre raser som har gjort det. Alle doberne som min bror hadde, peip... alltid. De gikk meg virkelig på nervene. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Siri skrev:

De færreste raser piper overhodet liksom. Jeg har aldri hatt hunder som har laget pipelyder noen sinne, og har sjelden vært borti andre raser som har gjort det. Alle doberne som min bror hadde, peip... alltid. De gikk meg virkelig på nervene. 

Hva andre raser gjør skal jeg ikke begynne å uttale meg om. Jeg kan bare si at en dobermann godt skrudd sammen i knollen piper ikke på inn og utpust som beskrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Calina skrev:

Hva andre raser gjør skal jeg ikke begynne å uttale meg om. Jeg kan bare si at en dobermann godt skrudd sammen i knollen piper ikke på inn og utpust som beskrevet her.

Nå var det du som dro inn andre raser, så jeg svarte bare på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hvite gjetertispe piper noe sykt. Det har hun gjort siden vi fikk henne som 8 ukers valp. Piping og hyling. I alle mulige situsjoner.  Nå er hun snart 8 år og jeg er så metta av piping at jeg skal aldri ha schæferdyr i huset igjen....har truffet mange HG og Schæfere og det er samme lyden. Borderen vår på 17 mnd kan finne på å pipe, men da hører man det nesten ikke og det er sjelden. Det er helt magisk med en så "stille" hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min border piper når han er misfornøyd og rastløs (han er dog nesten alltid tyst når han er hjemme). Det irriterer vettet av meg [emoji14] Hvis vi f. eks er på trening og jeg ber ham legge seg og bli, er det fort gjort at han begynner å sutre. Løsningen er å heller slenge ham i bilen. Men jeg merker forskjell på pipingen hans. Noen typer pip er lyder han konsekvent lager, og disse korrigerer jeg. Men så har han en lav pipelyd han ikke virker til å ense selv at han produserer. Den er det verre med. Dette er generelt en vokal hund, det har han vært siden han kravlet rundt i valpekassa, men jeg har plukket av ham det aller meste. Ironisk nok lager han ikke en eneste lyd under trening (ikke agility engang). Men stopper jeg midt i treningsøkten for å snakke med noen, blir han fort utålmodig og piper. [emoji14]

Verste hundene jeg har vært borti når det gjelder piping, har vel vært schæfere.
Jeg ingen erfaring med dober, men alltid hørt de piper himla mye. [emoji14]

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i tråden skreiv jeg på et innlegg om doberman og hvor intenst de piper hele tida, hvor setningen "og uansett hvor mye de med dober påstår at en "god" dober ikke piper, så gjør de det" var med, men så gadd jeg ikke. Men nå må jeg jo likevel! :D Jeg kan virkelig ikke begripe at det går an å nekte så hardnakka for at det eksisterer et pipeproblem på rasen sin. Det er finnes INGEN som har tilbragt mer enn en time med noen eksemplarer av den rasen som ikke har villet rive av seg øra og stappe dem i munnen på hunden pga den vanvittige pipinga. Det er som om jeg hardnakka skulle nekta for at shibaer kan være skikkelige troll mot andre bikkjer, når alle som har møtt på noen eksemplarer av rasen med en hund som er fremmed for shibaen, har sett eksempler på det. Piping er jo helt uskyldig, om enn jækla irriterende. De piper, ferdig snakka. Det betyr ikke at de ikke er noen av de mest majestetiske, imponerende og vakreste hundene som finnes, det betyr at de piper. :teehe: 

Hvis en skal snakke generell lyd, så vil jeg trekke fram schäfer og alaska husky, men nå var jo det jo piping generelt TS etterspurte. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Tidlig i tråden skreiv jeg på et innlegg om doberman og hvor intenst de piper hele tida, hvor setningen "og uansett hvor mye de med dober påstår at en "god" dober ikke piper, så gjør de det" var med, men så gadd jeg ikke. Men nå må jeg jo likevel! :D Jeg kan virkelig ikke begripe at det går an å nekte så hardnakka for at det eksisterer et pipeproblem på rasen sin. Det er finnes INGEN som har tilbragt mer enn en time med noen eksemplarer av den rasen som ikke har villet rive av seg øra og stappe dem i munnen på hunden pga den vanvittige pipinga. Det er som om jeg hardnakka skulle nekta for at shibaer kan være skikkelige troll mot andre bikkjer, når alle som har møtt på noen eksemplarer av rasen med en hund som er fremmed for shibaen, har sett eksempler på det. Piping er jo helt uskyldig, om enn jækla irriterende. De piper, ferdig snakka. Det betyr ikke at de ikke er noen av de mest majestetiske, imponerende og vakreste hundene som finnes, det betyr at de piper. :teehe: 

Hvis en skal snakke generell lyd, så vil jeg trekke fram schäfer og alaska husky, men nå var jo det jo piping generelt TS etterspurte. 

Det FINNES dobere som ikke piper (fantes, i hvertfall) de to eksemplarene jeg hadde pep ikke (bank i bordet) Men jeg antar at det var griseflaks, for ja, de fleste piiiper. Og jeg er allergisk mot piping :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pringlen said:

Det FINNES dobere som ikke piper (fantes, i hvertfall) de to eksemplarene jeg hadde pep ikke (bank i bordet) Men jeg antar at det var griseflaks, for ja, de fleste piiiper. Og jeg er allergisk mot piping :P

Selvsagt finnes det sikkert dobere som ikke piper, og jeg har ikke noe korstog mot dobere gående, jeg synes de er flotte, men jeg blir litt matt når det skal være SÅ vanskelig å innrømme at det ligger for rasen å pipe, når "alle" veit det. :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å innskyte - ALLE labradorer elsker å bade. Unntatt min. Men det finnes jo unntakene. Ser ikke helt hvorfor man da skal stadfeste "Alle labradorer elsker å bade, unntatt en del av de". Det høres jo bare teit ut :P Generalisering er generelt (pun intended) ok når man snakker om store tallmengder.

Kan egentlig ikke si jeg har hørt så mange pipedyr. Schäferen vår peip helt vanvittig inne i bilen, men det var egentlig mer hyling enn piping. Ellers har jeg hatt med mye hund uten pip, både hva gjelder hunder under taket og familiens/venners hunder. Heldige meg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæferhund og HG - for noe pipeverk. Skikkelig irriterende. Min BC kan pipe litt, men han er veldig vokal av seg så det hører liksom med alle de andre lydene han lager.

Men han holder fred om jeg ber ham om det og piper ikke sånn annet enn når han forventer noe eller tror at jeg skal ut med mamma å handle uten han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte mye lyd i schæfere, ja, men synes ikke de direkte piper så mye. Derimot så hyler de, noe som forsåvidt er mye verre. Og mange bjeffer og kjefter i ren forventning og stress.. Jeg har heldigvis en som er nesten lydløs. Men hun piper når jeg begynner å sale på hesten (hun ligger ved siden av og skal med på ridetur, noe hun elsker), og hun kan faktisk begynne å hyle og, om hun får lov å galdre seg opp. Og når hun er med på topptur, og vi skal ned igjen så hyler hun som er stukken gris helt frem til hun får løpe etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...