Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttsesongen er igang!


Silyeah
 Share

Recommended Posts

Hei på dere! Er det noen flere som har merket at skogens farligste insekt, flåtten har meldt sin ankomst? ? 

Jeg har en veldig langhåret hund, nemlig en bearded collie. Han feier med seg det som er av skog hjem, inkludert 3 siffret antall flått! 

I fjor fikk han tabletter mot flått. Ulempen med det er at der er ikke slik at udyret unngår han, men han tar de med inn. Mesteparten biter ser fast og dør, mens andre faller av og kravler rundt i stua vår. Veldig ekkelt! 

Tidligere hunder har brukt flått bånd, det har virket helt genialt. Men Beardisen min kan ikke bruke det pga pelsen. Ser for meg at jeg ikke får det ned til huden, samtidig som det kanskje blir floker. 

Hva anbefaler dere å bruke? ? Noen flere med lurvete hunderaser som har noe å anbefale?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt beardis i mange år og har en nå, samtidig som jeg har 3 små langhårete hunder. Jeg har de siste 8 årene brukt Fixodida, et naturprodukt og i fjor plukket jeg ca. 4 flått fordelt på 5 hunder. Det var ikke falt noen "blåbær" inne heller. Har vært fornøyd med det. Tidligere ble det solgt som et kosttilskudd, men nå selges det som flåttmiddel. Alle, store som små får 1 tablett daglig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Scalibor flåtthalsbånd på mine langhårete hunder. Schapendoes. De har omtrent litt lik pels som beardis. Har brukt dette i seks år på rasen og det har aldri vært krøll og floker i pelsen. Bruker dette i år også på alle mine fire Schapendoes og er veldig fornøyd med dette. Har ikke fått noen flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørr ikke å sette ett rav halsbånd på han ? de steina kommer til å være surret inn i pelsen i løpet av noen timer ? 

Fixodida har jeg aldri hørt om. Hvordan virker det? Er det helsekosten som selger det? 

Ang dråper i nakken. Hva virker best? Frontline eller exspot? 

Scalibor har jeg som nevnt god erfaring med fra tidligere hund. Men på han her ser jeg ikke for meg hvordan jeg skal få båndet i kontakt med huden. Han får floker av halsbåndet, så han går kun ned halsånd ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, MegaMarie skrev:

Ravhalsbånd. Helt naturlig. De har et for langhårete hunder som ikke skal floke. De har 100 % fornøyd garanti, så man kan sende det i retur om det ikke virker.

http://flatthalsband.com/ 

Bor dere i et område med mye flott og det har god effekt? Hvordan erfaring har andre med det?

Våre hunder har fått bravecto. Ingen merkbare bivirkninger og ikke flått. Om ravhalsbånd funker høres det veldig interesant ut, men kjenner jeg er litt skeptisk.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fixodida får du kjøpt på animal.no. Flåtten setter seg i hvert fall ikke fast. Som sagt har jeg plukket bare noen få i løpet av de siste årene og de har satt seg fast.

Jeg har ikke brukt verken Frontline eller Expot på mine. Holdt på å miste en tispe som reagerte voldsomt på expot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt at du har hatt en som reagere på expot! Jeg kjenner en beardis som bruker det. Ludvig har vel en mollycoddle hund i slekta si. Så kanskje jeg bør unngå det? Dyrlegen Ludvig bruker er veldig nøye med å bruke "collie-sikre" preparateter. Det var derfor han fikk bravecto i fjor.

Her på sørlandet er det massevis av flått. Kjenner flere som har hatt borrelia ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tmp skrev:

Bor dere i et område med mye flott og det har god effekt? Hvordan erfaring har andre med det?

Våre hunder har fått bravecto. Ingen merkbare bivirkninger og ikke flått. Om ravhalsbånd funker høres det veldig interesant ut, men kjenner jeg er litt skeptisk.. :icon_confused:

Bor i Bergen. Så ikke så mye flått. Det fungerer på mine. Noen år har ikke hatt noen flått så lenge halsbåndet var på, et år fikk de likevel et par flått, men ville garantert fått flere uten. De somer satt seg satt seg på hodet eller andre steder med lite pels hvor effektev av ravhalsbåndet ikke er like bra tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Silyeah skrev:

Skummelt at du har hatt en som reagere på expot! Jeg kjenner en beardis som bruker det. Ludvig har vel en mollycoddle hund i slekta si. Så kanskje jeg bør unngå det? Dyrlegen Ludvig bruker er veldig nøye med å bruke "collie-sikre" preparateter. Det var derfor han fikk bravecto i fjor.

Her på sørlandet er det massevis av flått. Kjenner flere som har hatt borrelia ?  

Den mollycoddle som ligger bak Ludvig er en helt annen linje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bare hadde en hund brukte vi exspot, men har de siste årene brukt bravecto og er veldig fornøyd med det. Vi er mye i flåttområde. En gang hadde effekten av exspoten gått ut litt tidligere enn før, og bikkja kom hjem fra en dag på jakt med over 100 flått. Etter dette har vi brukt bravecto, og selv om det ikke har en repellerende effekt, så er det ikke mange flåttene som setter seg. De som setter seg dør kjapt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sissi skrev:

Jeg føler at bravecto og heller gjøre det til vane og børste over er en grei løsning på disse pelsdottene...

jeg har faktisk støvsuget han for og se om det funker... . fungerte ikke så bra som jeg trodde ?? 

 

Støvsugd!? ?? Ludvig hadde dødd! Ett lite tips til deg og Gruffen, hold dere unna Tveiten etterhvert ? 

Jeg går for bravecto i år også tror jeg. Det virker som det tryggeste. Jeg vil liksom gjerne ha i pose og sekk ? Når han blir klippet blir det flåttbånd. Jeg bare måååå holde ut med pelsen en stund til ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, tmp said:

Bor dere i et område med mye flott og det har god effekt? Hvordan erfaring har andre med det?

Våre hunder har fått bravecto. Ingen merkbare bivirkninger og ikke flått. Om ravhalsbånd funker høres det veldig interesant ut, men kjenner jeg er litt skeptisk.. :icon_confused:

Ravhalsbånd fungerer ikke i noen særlig grad på Pøbel, i alle fall. Han får også Bravecto - de dør når de fester seg, men de fester seg jo allikevel.

14 hours ago, MegaMarie said:

Bor i Bergen. Så ikke så mye flått. Det fungerer på mine. Noen år har ikke hatt noen flått så lenge halsbåndet var på, et år fikk de likevel et par flått, men ville garantert fått flere uten. De somer satt seg satt seg på hodet eller andre steder med lite pels hvor effektev av ravhalsbåndet ikke er like bra tror jeg.

Enten så stinket Kamar i seg selv bort flåtten, eller så fungerte det på _ham_. Jeg plukket sjeldent flått av ham i Bergen, både med og uten det på. Pøbel lukter tydeligvis fantastisk, for de fester seg med og uten remedier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Bravecto / Nexgard og en omgang med karden ( utendørs) etter tur . Her er èn hund etter èn tur i fjor MED Centaura sprayen fra vet i tillegg til Nexgard. Sørlandet her også

WP_20160713_10_06_03_Pro.jpg

:-/

 syke tid! Det der gir meg kløe og ubehag i hele kroppen :no:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, yurij skrev:

Bravecto / Nexgard og en omgang med karden ( utendørs) etter tur . Her er èn hund etter èn tur i fjor MED Centaura sprayen fra vet i tillegg til Nexgard. Sørlandet her også

WP_20160713_10_06_03_Pro.jpg

Det er helt grusomt ? jeg kjenner til det! Samtidig er det kjedelig å holde seg unna skogen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Silyeah skrev:

Det er helt grusomt ? jeg kjenner til det! Samtidig er det kjedelig å holde seg unna skogen ? 

Sant, det er bedre helt ute ved sjøen men inni landet er karden alltid med så jeg får av endel før de går inn i bilen igjen etter tur. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...