Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryter du båndtvangen?


Mirai
 Share

Bryter du båndtvangen?  

102 stemmer

  1. 1. Bryter du båndtvangen?

    • Aldri, selv om hunden min kan være løs
      22
    • Aldri, fordi hunden min ikke kan være løs
      11
    • Hele tiden, fra start til slutt
      52
    • Jeg overholder den i starten, men bryter etter en stund
      19


Recommended Posts

Guest Stella
57 minutter siden, Poter skrev:

Sånn som det er blitt lagt fram her i tråden virker det mer som at de KUN går på stien og at det stoles helt på det. Selv en godt oppdratt hund kan få en impuls og løpe avgårde. 

Ja, de kan det. Men når hunden er 8 år, og enda ikke har brutt en eneste innkalling/stoppkommando på de 8 årene, kan man med hånden på hjertet si at man stoler 100% på hunden. Jeg snakker selvsagt kun om min hund og min situasjon, jeg kan ikke svare for andre. Hun har aldri forstyrret vilt eller bufe, og siden hun faktisk ikke går ut i skogkanten utenfor stien/veien når vi går i skogen forstyrrer hun mindre enn en hund i langline som går ut i skogen.

Her jeg bor er det ingen som overholder båndtvangen, det er løse hunder av alle slag rundt i skogene her hele sommeren, både alene og med "folk på slep". Så dessverre forstyrres viltet mye her. Men aldri av min hund, av ovennevnte grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mangler et alternativ, "noen ganger" eller noe sånt. Ja, det hender, ikke bare den som er nå fra april til august, men også den som gjelder hele året i sentrale strøk osv.  Det kommer veldig an på

Da har hun i mine øyne en hund som bør være i bånd hele året, hvis den løper etter og angriper andre hunder i nærheten.

Alternativet mitt er ikke med gitt ; av og til, om det passer seg slik.

3 timer siden, Poter skrev:

Jeg blir overrasket over at det er flere hunder som ikke forlater stien når dere går tur. Tusler de bare rett frem, eller? Hvilken type hund er det, er den gammel eller skadet? Ser liksom ikke for meg at en frisk hund bare gjør det.

Min sånn type hund løper frem og tilbake på veien med en pinne eller noe, mer opptatt av hva jeg gjør og hvor jeg skal enn av andre som beveger seg i skogen. Hun er, til tross for allergi og noen mentale brister, såkalt frisk. 

2 timer siden, Luma skrev:

Det lurer jeg også på. De få hundene jeg har sett som vil "leke" kaster seg gjerne mot sauen(gjerne ned i lekestilling) i et forsøk på å få den til å løpe, den "leken" vil  neppe ende godt for sauen, for å si det sånn.

Også lurer jeg i tillegg på, de som har hund som vil "leke" eller som er redd sau, har disse opplevd sau som løper unna hunden? At en hund er redd eller vil "leke" når sauen står stille eller kommer mot hunden er ikke rart, reaksjonen pleier å være en helt annen ved løpende sau, og det håper jeg folk er klar over!

En av hundene jeg hadde tidligere gikk løs inne i fjøsen og i innhegninger med sau, og hilset pent på/totalt overså stillestående sau, ingen problemer der, men du dæven han satte i om de løp vekk fra han, og da snakker vi om en gjeterhundrase som var vant til sau på daglig basis.

Nei, jeg har heller ikke hatt hunder som "bare vil leke". Det har vært hunder som ikke har vært interessert, og det har vært hunder som har vært uinteressert til sauen begynner å løpe, men jeg er ganske sikker på at ingen av de som har vært oppmerksomme på sau, har vært oppmerksomme fordi de ville leke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Luma skrev:

så lurer jeg i tillegg på, de som har hund som vil "leke" eller som er redd sau, har disse opplevd sau som løper unna hunden? At en hund er redd eller vil "leke" når sauen står stille eller kommer mot hunden er ikke rart, reaksjonen pleier å være en helt annen ved løpende sau, og det håper jeg folk er klar over!

Nå stoler jeg nå aldri 100% på hunder, de er jo ikke maskiner, så bånd på er jo et bra sikkerhetsnett. 

Nå har jeg en hund som er redd for det meste som er større enn seg selv, og vil kalle henne en smule sær og spesiell. 

Hun har ikke visst interesse for stillestående sauer og de som "lumper" bortover (de løper jo ikke akkurat fort). 

Hun har kolidert med et rådyr, hun ble så redd at det ble en 180 grader sving i lufta og pila bak føttene mine. Rådyret kom susende ut av skogen, vell uvitende, hunden løp mot skogen vell uvitende. Hunden forsvant, rådyret sto igjen. En annen gang fikk vi også en flokk rådyr som løp forbi oss på et par meter hold, hunden hopper et par skritt bakover å boffer. 

Man veit aldri, så bånd er greit. For min del velger jeg bånd på plasser med mye vilt/løse hunder, kommer noen dundrende imot henne kan hun bli så redd at alle ører lukkes å hun løper motsatt vei som ei hodeløs høne. Det har skjedd (med løse ukontrollerte hunder), å det er nesten like utrivelig som at hunden setter etter å jager noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har mine løs året rundt. Men i båndtvangstiden er jeg mye mer påpasselig med hvor jeg går og i hvilke områder det er ok å ha de løse.  Jeg er mye på strender og ferdes og det er der det er mest liv nå for tiden, så da må man ha mer bånd der. Kunne nok ikke hatt hundene så mye løse som jeg har hvis de hadde vært av typen som løp tulling rundt å jaget alt de så eller stakk langt unna meg. Er glad mine holder seg rundt meg.  Har en rase med stort løpe behov, så ser ikke for meg å ha de i bånd i 5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, 2ne said:

Disse hundene som vil leke med sau, kan noen fortelle meg hvordan den leken ser ut? 

Ymse går bort til sauen, legger seg ned i lekestilling, vrikker på stumpen og løper vekk. Ser om sauen følger etter. Akkurat slik han gjør med andre hunder som han vil ha med på løpetur. 

Følger sauen etter, så løper de sammen. Hvis ikke mister han fort interessen og leter etter fugl. Han kan også ligge å slappe av med sau rundt seg og bryr seg ikke/jakter ikke om de løper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Poter skrev:

Jeg blir overrasket over at det er flere hunder som ikke forlater stien når dere går tur. Tusler de bare rett frem, eller? Hvilken type hund er det, er den gammel eller skadet? Ser liksom ikke for meg at en frisk hund bare gjør det.

Handler vel litt om hva som er avlet på i rasene også :) Pumien er avlet for å jobbe nær gjeter så min holder seg i synsrekkevidde for meg og følger bestandig med på hvor jeg er. Tror det er en gang på 4 år jeg husker at han ble borte noen minutter for meg. Har en veninne med labrador og når vi går tur så blir jeg alltid overrasket over hvor stor radius han har - mens hun som har hatt en blandingshund før som gjerne stakk av og ble lenge borte synes labben sin har liten radius :D Så det handler vel om rase, individ og hva hundene er vant med :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Akkurat det gjør mine også, men jeg lar meg ikke lure. :devil: 

Nei, herlighet. Aldri om jeg hadde sluppet løs hunden for å teste hvor lenge det hadde holdt liksom :P Jeg er 100% sikker på at hun hadde løpt etter om sauen hadde løpt. Det er det liten tvil om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, roxie88 skrev:

Handler vel litt om hva som er avlet på i rasene også :) Pumien er avlet for å jobbe nær gjeter så min holder seg i synsrekkevidde for meg og følger bestandig med på hvor jeg er. Tror det er en gang på 4 år jeg husker at han ble borte noen minutter for meg. Har en veninne med labrador og når vi går tur så blir jeg alltid overrasket over hvor stor radius han har - mens hun som har hatt en blandingshund før som gjerne stakk av og ble lenge borte synes labben sin har liten radius :D Så det handler vel om rase, individ og hva hundene er vant med :) 

Tja, mine aussier holdt også øye med hvor jeg var og hadde mindre radius enn labradoren min, men de hadde godt med jakt i seg likevel. Det gjelder også andre gjeterhunder jeg kjenner. Svært veloppdratte hunder som ikke har gjort en flue fortred, men som plutselig stikker når reinflokken gallopperer over turstien. Inkludert min egen (ikke labradoren). 

Joda, unntak finnes nok, men likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Etnaen laus stort sett året rundt, men er meir påpasseleg med kvar eg slepper ho i båndtvangsperioden. Ho har, etter mitt bekjentskap, tatt ut hjort ein gong (utanfor båndtvangstider), sto då kun og bjeffa på hjorten, men sprang aldri etter. Alt for mammadalt til slikt :P 
Jaktinstinktet hennar slår dog veldig ut på sau, og sidan vi har sau rundt huset mesteparten av sommaren, blir det båndtvang her frå dei første sauene blir sleppt ut på beite, og i andre saueområder så klar. Reknar med eg skal få ho restrømma igjen i år (droppa det i fjor), sidan ho viste tydelege teikn på og ville ta sauene igjen ved enkelte tilfeller i fjor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke helt ennå!

Det vil si, den ble konsekvent brutt i fjor da hunden var valp. Hun var vel 4 måneder gammel ved båndtvangens utløp i fjor. Jada, det er båndtvang for valper også, men her må man virkelig veie mellom en valps behov for normal utvikling og skadepotensialet. Så små valper springer ikke langt fra eieren.

I år har jeg brutt den daglig. Det var i utgangspunktet en ren forglemmelse. Jeg bor øde til og april kom plutselig uten at jeg hadde tenkt så mye over det. Så kom jeg plutselig på at jøss! det er jo faktisk båndtvang nå! Det er egentlig derfor jeg havnet her akkurat nå...

Jeg må si at jeg synes ikke temaet er lett. På den ene siden har man hunder som er aktive dyr som jeg mener trenger mulighet for fri utfoldelse. På den andre siden må vilt og fe beskyttes. Videre vet man at det finnes ansvarlige hundeeier som kjenner sin hunds begrensninger og det finnes hundeiere som ikke har snøring på hva de driver med. En enorm utfordring her er at alle hundeeiere tror de hører til den første gruppen, og det er her det oppstår problemer.

Jeg har også lurt på om det er forsket på effekten av båndtvangen? Har den egentlig noe for seg? Merk at den generelle båndtvangen er til for å beskytte dyr på beite samt vilt. Den er ikke til for å beskytte folk. Ofte får jeg følelsen av at de som er de ivrigste tilhengerne av båndtvang egentlig snakker "folks" sak. Når det i tillegg er slik at den generelle båndtvangen er den samme over hele landet, så blir det noen urimelige utslag. Her hvor jeg bor ligger det fremdeles masse snø og det er uker til hekking og dyr på beite er å se.

Heller enn en generell båndtvang, er jeg mye større fan av å innføre strengere straffer for de som bryter hundeloven (ikke har kontroll på hunden sin slik at det oppstår uheldige situasjoner) og uttstrakt bruk av spesifikk båndtvang i områder hvir det er naturlig. Det vil si bynære strøk, populære utfarstområder, turstier osv. Så kan ansvarlige hundeeiere få dra til litt indre populære områder og hundene kan få gjøre noe av det som gjør dem mest lykkelige og slitne. Som et minimum burde kommunene være påkrevd å tilrettelegge minst et stort friområde for hunder, da snakker jeg minst noen kvadratkilometer. Tromsø kommune, hvor jeg bor, har laget en ørliten innhegning på kanskke 50x30m - det er ALTFOR dårlig.

Så jeg tror jeg kommer til å fortsette som i fjor. Jeg har funnet meg en del oversiktlige plasser som hun får springe litt rundt. Det er langt fra folk, og jeg ser umiddelbart om det er folk der ved å se om det er biler på parkeringsplassene (det er ingen annen fornuftig måte å komme seg dit. Det er oversiktlig slik at jeg ser om det rein eller sau der. Jeg har heller ikke registrert annet vilt eller hekkende fugl på disse relativt små områdene. Bryter jeg loven? Ja. Men jeg har ikke samvittighet til å la hunden min gå i bånd hele den lille tiden det faktisk er grønt og fint her oppe. Skulle jeg få en ørliten indikasjon på at innkalling ikke sitter, at hun viser vel stor interesse for rein eller sau eller rype for den saks skyld, så skal jeg revurdere hvordan jeg gjør det.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Poter skrev:

Tja, mine aussier holdt også øye med hvor jeg var og hadde mindre radius enn labradoren min, men de hadde godt med jakt i seg likevel. Det gjelder også andre gjeterhunder jeg kjenner. Svært veloppdratte hunder som ikke har gjort en flue fortred, men som plutselig stikker når reinflokken gallopperer over turstien. Inkludert min egen (ikke labradoren). 

Joda, unntak finnes nok, men likevel. 

Mitt svar var bare et direkte svar på ditt spørsmål om  vi som har hunder som ikke forlot stien, er helt enig med deg i at enhver hund plutselig kan stikke etter vilt eller tamdyr hvis den plutselig blir trigget :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2017 at 6:01 PM, Poter skrev:

Jeg blir overrasket over at det er flere hunder som ikke forlater stien når dere går tur. Tusler de bare rett frem, eller? Hvilken type hund er det, er den gammel eller skadet? Ser liksom ikke for meg at en frisk hund bare gjør det.

Min kelpie ble oppvokst med en Papillon som alltid har gått på stien. Jeg vet ikke om hun har lært av henne, men de har begge alltid holdt seg i nærheten. Kelpien løper stort sett frem og tilbake på stien, finner pinner og leker med, snuser litt. Hun går kun av stien om jeg går av stien. 

Det er mye man ikke kan vite hundre prosent her i livet, men frem til jeg ser en av mine hunder ha tendenser til å jage vilt så går de løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Luma skrev:

Ja, da var første drepte dyret av hund i båndtvangstiden et faktum:

 

"Nå vet vi ikke hvordan hunden kom løs da. Den kan ha slitt seg, den kan ha åpnet døren og kommet seg ut ol." Unnskyldningene er mange til forsvar for hunden har jeg lest på ulike fora. 
Nesten sånn at man er fristet til å svare: "Vi vet ikke forhistorien her. Kanskje rådyret hadde plaget og ertet hunden ...", sånn som det skrives i debatter hvor en hund har bitt et barn. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langline på. Hadde også det før båndtvangen fordi hun ikke villa ha på seg båndet igjen. Men bryter vel båndtvangen sånn egentlig siden jeg slipper langlina... men hun går aldri så langt ifra meg, så langlina er alltid innenfor min rekkevidde slik at jeg lett kan tråkke på den. Så går jeg mest tur på stranden. Hadde ikke sluppet henne i skogen. 

Det er beagle i henne, men jaktinnstinket har jeg ikke merket så mye til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mine løs, det kan jeg jo ikke resten av året heller. Kan i alle fall ikke ha de løs og påberope meg kontroll om det skulle dukke opp noe villt eller en annen hund f.eks. Så de går i bånd. 
Når de svømmer er jeg uti vannet med de, og  de er fortsatt i bånd. 

De får allikevel løpe løs, strekke på beina, leke med de andre i flokken osv, men på begrenset og ingjerdet område :) 

Eneste unntakene er helt unge valper, de får gå litt løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddie er 12 år gammel, halvblind, og går bare i beina mine ute, så han slipper jeg. Katta er en mye større fare for viltet her enn han er. Blade er for det meste i bånd året rundt pga hundeaggresjon og slippes bare på nøye utvalgte steder, i båndtvangstida er han løs når han svømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde jeg hundene løs hele tiden, men på slutten av livet til Zelda begynte jeg med langline fordi det er så utrolig deilig å vite at jeg har 110% kontroll med bånd også selv om Zelda var lydig som få. 

Alba har også, stort sett alltid på langline på tur, fordi jeg ikke stoler på at hun kommer når jeg roper (svært selektiv hørsel) selv om hun stopper helt opp når jeg bruker strengestemmen, og må plukke henne opp (hvilket de andre hundene vi har hatt, ikke har gjort). På tur med andre hunder, som med Malin og Hermine er det ikke noe problem med innkallingen til Alba, men det er jo ikke hver dag vi går tur med to stykker som snur på femøringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet mener jeg lover og regler skal overholdes. Jeg synes imidlertid dette med båntvang er vanskelig. Mest fordi det er en god del situasjoner av sted, hund og eier hvor det virker så fullstendig urimelig.

Når det er sagt, så er det helt sikkert gode argumenter og eksempler for hvorfor båndtvangen bør overholdes. INGEN av de to sakene du henviser er slike gode argumenter.

I saken om rådyret, så vet man ingenting om hvorfor hunden var der den var. Sannsynligvis, slik historien blir fortalt med en hund som er observert uten eier, så ermdet en hund som har rømt. Om det skyldes uhell eller udigelighet fra eier vet vi lite om. Hendelsen er like ille og kunne like sannsynlig ha skjedd før båndtvangen - det er ikke slike tilfeller båndtvangen er tenkt å motvirke.

La oss til og med tenke oss at det var 31. mars, og at eieren faktisk var på stedet med hunden løs og hunden gikk på rådyret. Ville det vært noe "bedre" enn om det skjedde 1. april? Er det noe med rådyr og at det plutselig blir april som umiddelbart gjør at hunder angriper dem? Eller at der er enormt mye større sjanse å påtreffe dem? Poenget med båndtvangen er at hunder "ikke kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo". Det er altså relatert til tiden på året hvor man kan treffe beitende husdyr og reproduserende vilt. Det er det som er bakgrunnen for loven. Det blir helt feil å dra fram eksempler som loven egentlig ikke er skapt for å avverge som eksempel på hvorfor den er så viktig.

Det andre poenget ditt blir også veldig ulogisk. Om noe, så kan det være et argument for å ha båndtvang hele året. Det er imidlertid ikke et argument mot dem som mener at det føles meningsløst å overholde båndtvang i dagens forstand når det ligger en halvmeter snø på bakken. Med en halvmeter snø på bakken så er det ingen husdyr på beite, det er ingen reir med egg i eller vilt som formerer seg. At reinen trekker ned fra fjellet hvis forholdene er for vanskelige, det stemmer, men det er da ikke derfor båndtvangen 1. april er innført. Reinen kommer like gjerne 1. januar og da er det jo ikke båndtvang. Det er nevnt i hundeloven at man skal utvise ekstra aktsomhet i reinbeiteområder - det gjør man selvsagt uansett dato.

Personlig vasser jeg i ryper fra februar, og treffer på rein støtt og stadig gjennom hele vinteren når det ikke er båndtvang. Jeg må være svært aktsom hele året. Selv uten båndvang så slipper jeg ikke hunden løs i områder jeg ikke er kjent og ikke har fått oversikt over. Skillet mellom 31. mars og 1. april føles derfor svært kunstig. Situasjonen er nøyaktig den samme. Vi skriver nå medio april og situasjonen er fremdeles den samme. La gå, når snøen forsvinner, sauen kommer på beite og fuglen har lagt egg så blir situasjonen mer uoversiktlig og da kan det godt hende det føles naturlig å bruke bånd. Vi får se.

Til sist vil jeg si at ingenting av det båndtvangen skal forhindre er lovlig resten av året heller. For folk som gjør svært mye for å overholde den generelle aktsomhetsloven HELE året, så føles båndtvangen noe merkelig. Men det er vel prisen vi må betale for alle de fullstendig udugelige hundeeierne vi har i dette landet.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge hundene løs på plenen og terrassen her hele tiden, så ja. På tur har jeg ikke staffen løs med mindre vi trener, men Chihuahua'en går stadig løs på fjellet og på turstier - dette fordi hun fremdeles ikke er vant med å gå i bånd (fikk henne for 1,5 år siden - da var hun 4 år og hadde knapt vært ute i sitt liv), og misliker dette sterkt. Prøver å vende henne fra pusekatt til hund, men det tar sin tid ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...