Gå til innhold
Hundesonen.no

Kåringsprøva - nye regler


Shlush
 Share

Recommended Posts

Det ble nye regler med noen endringer på kåringsprøva til NKK i år ? i den forbindelse har jeg noen spørsmål!

På de gamle reglene var det 200m spor, 1 vinkel og selvvalgt gjenstand på slutten. Da brukte jeg leke og fikk da selvsagt lov til å belønne. 

Nye regler: 300m spor, 2 gjenstander. Fortsatt selvvalgte gjenstander, men hva betyr det i praksis? Får jeg lov til å belønne med gjenstand 1 og så fortsette å spore? Eller er det kun påvisning?

Noen som har gått?

På han jeg gikk kåringsprøve med sist så var leke den ultimate belønninga. Men på yngstemann er bokser med våtfor det beste! Får man da lov til å bruke små bokser med våtfor i sporet?? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mentha skrev:

Off topic: noen som har en film fra Youtube etc. for å vise hvordan en kåringsprøve foregår? Har funnet NKKs dokument Regler for Kåringsprøver, men skjønner det bedre hvis jeg har noe jeg kan se på trur jeg :P 

Jeg har ikke film, men jeg har gått gjennom lydighetsdelen på bloggen min :) Du er nødt til å bestå hver lydighetsøvelse med minimum 5 poeng for å kunne delta videre på spordelen. 

Sporet skal du selv gå opp og legge gjenstanden(e) i, og øyeblikkelig hente hunden og gå sporet etter. Mange hunder som går mye spor til vanlig er vant til litt liggetid, så sporet flyter gjerne en del og som ofte gjør at hunden kan gå med litt høy nese. Mange får underkjent sporet bare fordi de ikke går med nesa konstant ned, så derfor anbefaler jeg å gå mye ferskspor og jobbe masse med å få nesa ned og få mest mulig nøyaktighet i sporet. Selve markeringen trenger ikke være så "fin" så lenge hunden viser at det er noe der. Du har lov til å rose den opp når den finner noe også :) Men jeg er usikker på om du får leke med den første leken nå med det nye regelverket. 

 

EDIT: Verdt å merke seg er at det er gjort et par endringer siden i fjor på lydighetsøvelsene og. Det er nå tannvisning i stedet for fri ved fot, og hopp over hinder har blitt slik som den vanlige i LP1 hvor du setter hunden fra deg og går på andre siden av hinderet og kaller inn. Det er vel stort sett det som er annerledes mener jeg å huske :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunlily skrev:

Jeg har ikke film, men jeg har gått gjennom lydighetsdelen på bloggen min :) Du er nødt til å bestå hver lydighetsøvelse med minimum 5 poeng for å kunne delta videre på spordelen. 

Sporet skal du selv gå opp og legge gjenstanden(e) i, og øyeblikkelig hente hunden og gå sporet etter. Mange hunder som går mye spor til vanlig er vant til litt liggetid, så sporet flyter gjerne en del og som ofte gjør at hunden kan gå med litt høy nese. Mange får underkjent sporet bare fordi de ikke går med nesa konstant ned, så derfor anbefaler jeg å gå mye ferskspor og jobbe masse med å få nesa ned og få mest mulig nøyaktighet i sporet. Selve markeringen trenger ikke være så "fin" så lenge hunden viser at det er noe der. Du har lov til å rose den opp når den finner noe også :) Men jeg er usikker på om du får leke med den første leken nå med det nye regelverket. 

 

EDIT: Verdt å merke seg er at det er gjort et par endringer siden i fjor på lydighetsøvelsene og. Det er nå tannvisning i stedet for fri ved fot, og hopp over hinder har blitt slik som den vanlige i LP1 hvor du setter hunden fra deg og går på andre siden av hinderet og kaller inn. Det er vel stort sett det som er annerledes mener jeg å huske :)

Tusen takk! Har kun hørt om LP, men kåringsprøve var nytt for meg. Virker veldig spennende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mentha skrev:

Tusen takk! Har kun hørt om LP, men kåringsprøve var nytt for meg. Virker veldig spennende :) 

Jeg synes det er kjempemorsomt :) Du får for øvrig kun mulighet til å ta opp prøven tre ganger dersom en ikke kommer gjennom :)

Lydigheten er ikke veldig streng, så det skal ganske mye til for at man ikke får den bestått. I mitt tilfelle, så satte Moltres seg opp etter 2 minutter og 54 sekunder i fellesdekken, og dermed ble øvelsen underkjent da det ikke er slik som på andre prøver hvor man kan få en litt dårligere karakterer om hunden ligger meste parten av tiden. De andre øvelsene skal det som sagt veeeeeeeldig mye til for at en ikke klarer å få 5, da må en være ganske ute på kjøret :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunlily skrev:

Jeg synes det er kjempemorsomt :) Du får for øvrig kun mulighet til å ta opp prøven tre ganger dersom en ikke kommer gjennom :)

Lydigheten er ikke veldig streng, så det skal ganske mye til for at man ikke får den bestått. I mitt tilfelle, så satte Moltres seg opp etter 2 minutter og 54 sekunder i fellesdekken, og dermed ble øvelsen underkjent da det ikke er slik som på andre prøver hvor man kan få en litt dårligere karakterer om hunden ligger meste parten av tiden. De andre øvelsene skal det som sagt veeeeeeeldig mye til for at en ikke klarer å få 5, da må en være ganske ute på kjøret :P 

Leste akkurat innlegget, og kjente selv på hvor ****** sur den dekken måtte kjennes ut som. Personlig hadde jeg blitt dritskuffa :P 

Fin hund du har, btw :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mentha skrev:

Leste akkurat innlegget, og kjente selv på hvor ****** sur den dekken måtte kjennes ut som. Personlig hadde jeg blitt dritskuffa :P 

Fin hund du har, btw :wub:

Haha, nei... Jeg var faktisk ganske stolt over henne. Hun hater fellesdekk, det var kaldt og surt der ute med snø på bakken, fellesdekk med sin egen løpetid og den andre hundens løpetid, som reiste seg... Alt i alt, jeg var kjempefornøyd og folk forstod ikke hvorfor jeg var så glad :P  Selvsagt var det jo surt, men det var en fin dekk selv om :P  Tusen takk :ahappy:

 

Tilbake til temaet, så kan jeg sende arrangør en mail og spørre, @Shlush, så får du kanskje svar på det du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Sunlily skrev:

Jeg har ikke film, men jeg har gått gjennom lydighetsdelen på bloggen min :) Du er nødt til å bestå hver lydighetsøvelse med minimum 5 poeng for å kunne delta videre på spordelen. 

Sporet skal du selv gå opp og legge gjenstanden(e) i, og øyeblikkelig hente hunden og gå sporet etter. Mange hunder som går mye spor til vanlig er vant til litt liggetid, så sporet flyter gjerne en del og som ofte gjør at hunden kan gå med litt høy nese. Mange får underkjent sporet bare fordi de ikke går med nesa konstant ned, så derfor anbefaler jeg å gå mye ferskspor og jobbe masse med å få nesa ned og få mest mulig nøyaktighet i sporet. Selve markeringen trenger ikke være så "fin" så lenge hunden viser at det er noe der. Du har lov til å rose den opp når den finner noe også :) Men jeg er usikker på om du får leke med den første leken nå med det nye regelverket. 

 

EDIT: Verdt å merke seg er at det er gjort et par endringer siden i fjor på lydighetsøvelsene og. Det er nå tannvisning i stedet for fri ved fot, og hopp over hinder har blitt slik som den vanlige i LP1 hvor du setter hunden fra deg og går på andre siden av hinderet og kaller inn. Det er vel stort sett det som er annerledes mener jeg å huske :)

Enda en endring! Du må ikke ha 5 på alle øvelsene lenger men fellesdekk og framvisning på bestås og det er en minimums total poengsum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sunlily skrev:

Haha, nei... Jeg var faktisk ganske stolt over henne. Hun hater fellesdekk, det var kaldt og surt der ute med snø på bakken, fellesdekk med sin egen løpetid og den andre hundens løpetid, som reiste seg... Alt i alt, jeg var kjempefornøyd og folk forstod ikke hvorfor jeg var så glad :P  Selvsagt var det jo surt, men det var en fin dekk selv om :P  Tusen takk :ahappy:

 

Tilbake til temaet, så kan jeg sende arrangør en mail og spørre, @Shlush, så får du kanskje svar på det du lurer på :)

Takk ?? har meldt på stevne i juni

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Hva trenger en kåringsprøve til? Kan alle ta det? Og hvor finner jeg mer om det på NKK sine sider?

På aussien for eksempel går det under brukskrav for utstillingschampionat :)

Regelverket finner du her :) Prøvene igger i terminlisten på NKK sine sider under prøver < NKK Kåringsprøve. 

Og, ja, det er åpent for alle raser :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Hva trenger en kåringsprøve til? Kan alle ta det? Og hvor finner jeg mer om det på NKK sine sider?

Jeg skal ha kåringsprøva fordi det er gyldig som brukskrav for å ta cert med kelpisene ? Nkk har egen terminliste for kåringsprøve og eget regelverk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Shlush skrev:

 

Nye regler: 300m spor, 2 gjenstander. Fortsatt selvvalgte gjenstander, men hva betyr det i praksis? Får jeg lov til å belønne med gjenstand 1 og så fortsette å spore? Eller er det kun påvisning?

 

Hvor har du sett at det står 300 meter spor forresten? Regelverket som jeg finner som kommer opp om man søker på nett med oppdatert regelverk sier 200 meter med 2 vinkler og 2 gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sunlily skrev:

Hvor har du sett at det står 300 meter spor forresten? Regelverket som jeg finner som kommer opp om man søker på nett med oppdatert regelverk sier 200 meter med 2 vinkler og 2 gjenstander.

Oi, har jeg lest feil? Det var en glede ? Men fortsatt samme spørsmål når det gjelder gjenstandene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at det 1) er samme tid på fellesdekken her som i bruks, som er hat øvelsen min og Tidi sin, og 2) det arrangeres visst ikke noe kåringsprøve på vestlandet i løpet av året, så hadde jeg lett meldt på Tidi til dette. Vi har gått en del ferske spor på sporcup i klubben, og hun går ganske fint, hun bare raser avgårde! Haha :lol:

Lykke til @Shlush:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MegaMarie skrev:

Hadde det ikke vært for at det 1) er samme tid på fellesdekken her som i bruks, som er hat øvelsen min og Tidi sin, og 2) det arrangeres visst ikke noe kåringsprøve på vestlandet i løpet av året, så hadde jeg lett meldt på Tidi til dette. Vi har gått en del ferske spor på sporcup i klubben, og hun går ganske fint, hun bare raser avgårde! Haha :lol:

Lykke til @Shlush:D

Desverre svært få kåringsprøver iløpet av året ? Jeg og Vegas kjørte ned til Asker (tror jeg) for å ta den. Jeg hadde meldt på en på høsten i fjor med Phoenix, men den ble avlyst... Så håper den i juni blir gjennomført og at vi klarer å bestå den ? Da blir jeg superglad og Phoenix kan gå tilbake til lp/ag og utstilling ? Så kan vegas ta seg av bruksbiten.

Spent på svar angående sporet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Krutsi skrev:

I mine øyne blir jeg svært overrasket hvis man får lov å belønne hunden ved funn av første gjenstand.. 

Men når det står selvvalgt gjenstand og dette kan være en leke?

Jeg spør av en grunn ☺ I nbf gjør du hva du vil i sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke lov å belønne i sporet i NBF heller, men det er jo ingen dommer som får tatt deg for det der.. Jeg tror ikke det er det samme som at det er tillatt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Det er vel strengt tatt ikke lov å belønne i sporet i NBF heller, men det er jo ingen dommer som får tatt deg for det der.. Jeg tror ikke det er det samme som at det er tillatt.. 

Jeg har hatt dommere si til meg at det var greit ? Men uansett, jeg lurer på kåringsprøva. Men vi består vell om han skipper den ene gjenstanden anyway ? Får se hvordan vi ligger an i treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Shlush skrev:

Men når det står selvvalgt gjenstand og dette kan være en leke?

Jeg spør av en grunn ☺ I nbf gjør du hva du vil i sporet.

Det er vel heller for at det skal være så enkelt at hver hund skal slå på gjenstanden, for hvilken hund vil ikke "markere" gjenstanden når det er sin egen leke? 

På kåringsprøven skal jo dommerne uansett være med å gå sporet, så sånn sett er vel kåringsprøvesporet "vanskeligere" enn feks D-spor..

men det burde da feks for deg, være enkelt med gjenstandene? Du har apport og neseprøve inne? Da bruker du de da.. evt kjøper deg treningspinner fra ipo, som inneholder et rom for godbit. Hjernevask hunden at inni de er det konstant pølse, så får du markering på gjenstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Det er vel heller for at det skal være så enkelt at hver hund skal slå på gjenstanden, for hvilken hund vil ikke "markere" gjenstanden når det er sin egen leke? 

På kåringsprøven skal jo dommerne uansett være med å gå sporet, så sånn sett er vel kåringsprøvesporet "vanskeligere" enn feks D-spor..

men det burde da feks for deg, være enkelt med gjenstandene? Du har apport og neseprøve inne? Da bruker du de da..

Har ikke neseprøva inne ? Skal gå med yngstemann og der har jeg hatt litt sportrøbbel nemlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...