Gå til innhold
Hundesonen.no

Når blir det helt sikkert valp til sommeren?


Jessie
 Share

Recommended Posts

Vi får en Bichon Havanais valp i juni. Som jeg har skrevet i et innlegg her før, så er dette første hunden vår og har en del spørsmål:P

To ting jeg lurer på akkurat nå er:

1. Tispe eller hannvalp? Er veldig usikker på dette.

2. Hva slags type sele skal jeg kjøpe? Har hørt at Hurtta skal være bra, men er jo så mange forskjellige typer sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jessie skrev:

Vi får en Bichon Havanais valp i juni. Som jeg har skrevet i et innlegg her før, så er dette første hunden vår og har en del spørsmål:P

To ting jeg lurer på akkurat nå er:

1. Tispe eller hannvalp? Er veldig usikker på dette.

2. Hva slags type sele skal jeg kjøpe? Har hørt at Hurtta skal være bra, men er jo så mange forskjellige typer sele.

Tispe eller hann tenker jeg man bør velge ut fra hva man selv foretrekker. Jeg liker best tisper, mens andre foretrekker hanner. 

Mens hunden er valp kan det være lurt å kjøpe en regulerbar sele som den kan vokse i. Jeg kjøpte en h-sele og var godt fornøyd med det. Ville gjerne tatt med valpen i dyrebutikk, så kan du prøve litt forskjellig og få hjelp til å finne en som passer. 

Ellers bruker jeg nå en brystsele fra Hurtta til min hund. Hun har så dyp brystkasse at y-seler (med stropp mellom frambeina på en måte) ikke ligger bra. De blir liggende å gnage i armhulen hennes. Men en havanais har nok ikke så dyp brystkasse og passer kanskje bedre en slik type sele. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vanskelig å svare på, siden det er veldig individuelt hva man foretrekker. Hva heller dere mest mot, og hvorfor?

2. Den første selen bør være en hunden kan vokse i. Hurtta sine er ikke så veldig justerbare. En type H-sele kan være lurt, disse er veldig justerbare både i hals og omkrets. Slike selges i de fleste dyrebutikker. Jeg liker rogz sine, men trixie og mange andre har og denne typen.  

384425.jpg (Slik ser H-seler ut).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jessie skrev:

Vi får en Bichon Havanais valp i juni. Som jeg har skrevet i et innlegg her før, så er dette første hunden vår og har en del spørsmål:P

To ting jeg lurer på akkurat nå er:

1. Tispe eller hannvalp? Er veldig usikker på dette.

Møt flere hunder av begge kjønn. Noen foretrekker tisper, andre foretrekker hannhunder. Etter å ha hatt 3 hanner i hus og 2 tisper, så foretrekker jeg helt klart hannhunder :) 

Akkurat nå, Jessie skrev:

2. Hva slags type sele skal jeg kjøpe? Har hørt at Hurtta skal være bra, men er jo så mange forskjellige typer sele.

Valper vokser fort, så jeg hadde gått for noe billig og justerbart den første tiden. Feks noe som dette: 

https://www.hundsomhobby.no/h-sele-15-mm.html

http://www.ebay.com/itm/Rogz-Standard-Dog-Harness-Adjustable-Branded-Pet-Cat-Puppy-BNIB-CLEARANCE-/271989974970?var=&hash=item3f53dda7ba:m:mNllBybag-d_mU_hlQWwlHw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jessie skrev:

Vi får en Bichon Havanais valp i juni. Som jeg har skrevet i et innlegg her før, så er dette første hunden vår og har en del spørsmål:P

To ting jeg lurer på akkurat nå er:

1. Tispe eller hannvalp? Er veldig usikker på dette.

2. Hva slags type sele skal jeg kjøpe? Har hørt at Hurtta skal være bra, men er jo så mange forskjellige typer sele.

Sier som resten, tispe eller hannhund er ofte smak og behag, på noen raser er det kanskje større forskjell på tispe og hanne som kanskje er relevant å ta hensyn til for noen når de velger, men på en bichon så er det nok bare deres preferanse som er viktig å ta hensyn til :) 

Hurtta sine seler finnes ikke bra i mine øyne, de har kule farger og godt mulig de er holdbare/solide, men de sitter ikke godt på og er overpriset. Selv om de nye modellene er hakket bedre enn de gamle. Om hunden ikke skal trekke i den så spiller det strengt tatt ingen stor rolle, men det finnes seler som sitter bedre som jeg ville heller ha brukt pengene mine på selv på hunder som ikke skal trekke i dem. 

Hadde heller gått for noe sånt:

https://www.xxl.no/non-stop-dogwear-sporsele-universal-svart/p/1089058_1_style?gclid=Cj0KEQjwk-jGBRCbxoPLld_bp-IBEiQAgJaftZX4uBdNIs90XcM2W65dFos4wqC0LgAu3W6Czzb7chwaAr3Y8P8HAQ

http://www.mrkoppel.se/shop/product/cykelselesparsele-storlek-1-2?tm=produkter/selar-harness

http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=88531#products

http://www.troll-hundefor.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=2946&Product=1842#products 

Til valp ville jeg og gått for en justerbar H sele :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valg av kjønn så er jeg helt grønn. Har ikke hatt hund før, så har ingenting å sammenligne med.

Har vært hos oppdretter og besøkt hennes hunder. Hun har fem tisper og en hanne. Merket lite forskjell den tiden vi var der:P Oppdretter sier hun merker liten forskjell på tispe og hanne.

Bør vi da først og fremst velge ut i fra personlighet og ikke velge etter kjønn? Eller velge kjønn først?

Godt man kan spørre om råd her sier jeg bare:) Hvor lenge bruker de en sånn justerbar H-sele før man kan gå over til andre typer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-sele er også beregnet til voksne. Fin og lett tursele om hunden ikke skal trekke:)

Jeg tenker at om dere ikke har noen preferanser så står dere veldig fritt til å velge den valpen dere liker best, uavhengig av kjønn. Begge kjønn har sine fordeler og ulemper, men det igjen avhenger jo av hva man vektlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treff flere hannhunder og tisper av rasen, for å se om du finner noen gjennomgående forskjeller. 

Det en må tenke på med tispe er at de har løpetid cirka to ganger i året, og da må en passe på å unngå tyvparing. Det er mange uopplyste tanker om løpetid og paring der ute, så jeg nevner det i fall dere ikke har tenkt på det. Det er trolig nødvendig å ha tispa i bånd mens hun står/har løpetid, og en skal ikke ha henne ute alene i hagen, også videre.

Hannhunder, derimot, er klar for paring hele året, så en må ha det i bakhodet. Min lille erfaring med rasen er at hannhundene kan bli noen griser som tisser/markerer innendørs om en ikke slår strengt ned på det fra første stund. Jeg har kjent en håndfull av dem, men jeg kjenner ingen som bor som alenehund, så jeg vil tro at "jeg kan tisse høyere enn deg"-leken forsvinner om en bare har én hannhund. 

Jeg har møtt individ av rasen av begge kjønn som jeg synes er litt... sjenerte og pysete, som leder til gneldring, men dette er også hunder eid av oppdrettere med mange hunder, mens hunden viser sjenanse når den må møte verden alene - så det kan tenkes at med bedre individuell sosialisering og miljøtrening så ville en unngått dette.

Hvis du kjøper valp av en oppdretter som har mange hunder, så ville jeg passet på å sjekke hvordan kullets foreldre er i alene-situasjoner. 

Så må jeg understreke at jeg har kjent flere veldig trivelige havanaiser også, så jeg har ikke noe problem med rasen som utgangspunkt, men den har eksplodert i popularitet sammenlignet med da jeg ble kjent med rasen for 25 år siden. Og økt popularitet fører til økt avl, som gjerne fører til lavere krav til avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringar er gode i forhold til hannhunder. Min første hann fekk separasjonsangst og måtte reise tidlig frå oss grunna sjukdom. Min andre hann som eg har nå, han markerte ei god stund inne elles har han vore uheldig med å bli angrepet. Han vart kastrert tidlig, ca 2 år. Han er 10 år no. Min tredje hann er ikkje kastrert og vi syns han er et ganske godt eksemplar av rasen. Vi vurdere derfor å sette han i lag med ei tispe og forhåpentlig få ein etterkommer når eldstemann er borte. Mulig vi velje ei jenta då, då eg var veldig glad i min første hann si mamma. Send meg melding om det er meir du lurer på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine og hjelpsomme svar:)

Jeg trenger vel et halsbånd i tillegg. Er det store forskjeller på hva man bør velge der?

Ang. kjønn, så syns jeg det er veldig vanskelig. Med hanner så er jeg litt redd for markering inne. Har hørt det kan være er problem, spesielt med små raser? Med tispene har man jo løpetiden. Har også hørt at tisper kan være litt bitchy og kjedelige? At de bare ligger til pynt. At hanner er mer lekne og hengivne? Men, at tisper er lettere å trene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Jessie skrev:

Tusen takk for fine og hjelpsomme svar:)

Jeg trenger vel et halsbånd i tillegg. Er det store forskjeller på hva man bør velge der?

Det finnes røft kategorisert tre typer halsbånd: Helstrup, halvstrup og fastbånd. Jeg ville på en valp ikke brukt helstrup. Det er også viktig å ha et som er justerbart, så valpen kan vokse inn i halsbåndet en stund. Snakk med oppdretter om forslag til materiale, så du ikke får et halsbånd som floker pelsen eller setter seg fast i pelsen, og det kan være greit med en åpne- og lukkemekanisme som ikke setter seg fast i pelsen også.

14 timer siden, Jessie skrev:

Ang. kjønn, så syns jeg det er veldig vanskelig. Med hanner så er jeg litt redd for markering inne. Har hørt det kan være er problem, spesielt med små raser? Med tispene har man jo løpetiden. Har også hørt at tisper kan være litt bitchy og kjedelige? At de bare ligger til pynt. At hanner er mer lekne og hengivne? Men, at tisper er lettere å trene?

De forskjellene du skisserer er gjerne individ heller enn kjønn, men det er selvfølgelig kjønnsforskjeller også. Løpetid er ikke et større problem enn du gjør det til selv. I min rase er det tispene som gjør det best i trening og konkurranse, som gjerne er kvikkere og mer energiske - men de kan også være mer lunefulle, eller bitchy om du vil. En hannhund er gjerne mer forutsigbar og jevn, men også litt mer "sidrumpa" - på min rase, i hvert fall. Men, en hannhund kan også være vanskeligere å håndtere i tenårene, og det er flere som har gitt opp konkurranser med sin hannhund fordi de er så fokusert på tisper (har "løpetid") hele året. Hvis du er så usikker/åpen på kjønn, ville jeg fokusert på å finne en god oppdretter med et kull etter gode linjer, og valgt et individ heller enn kjønn. Hvis du ønsker å trene med hunden, så ser en gjerne allerede i valpekassa om det er noen som skiller seg ut med mer lekelyst, gjenstandsinteresse, spilloppmakeri og samarbeidsvilje. 

I mitt forrige valpekull, selv om det er annen rase, så hadde jeg en som satt med øyekontakt i lange strekker fra hun var seks uker gammel, som tilbød kontakt og fulgte etter, var nysgjerrig og våken, sjekket ting på eget initiativ, men kom først når jeg ropte på dem. Hun er i dag også et godt arbeidsmateriale. Mens broren lå alltid igjen og sov, det var ikke noe som hastet for ham, han kunne sjekke ting ut etterpå, eller kanskje i morgen. Han er fremdeles en sedat og laidback type (så er det viktig å skille på en valp som holder seg tilbake av usikkerhet, og en som holder seg tilbake av trygghet og uinteresse).

Men som jeg har sagt over - jeg har møtt flere tisper i denne rasen som for min smak har vært litt sarte og sjenerte, så sjekk hvordan foreldre, tanter og onkler, halvsøsken og besteforeldre er også. Mentalitet er arvelig, uansett om du er ute etter sånn eller sånn, så det er alltid anbefalt å hilse på slekt om de er i nærheten. Så er det jo også individuelt hva en synes er for sjenert og for brautende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For min del foretrekker jeg hannhunder, av den enkle grunn at løpetiden er fryktelig slitsom, haha. Det er altså ikke mye som skiller hanner og tisper for min del, men blodsølet veier litt ned - dermed hannhund :-) Er ikke dette et problem for dere går det for det samme, da ville jeg ha valgt hund i samarbeid med oppdretteren for å velge den som passer best til deres ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...