Gå til innhold
Hundesonen.no

Tenker du over dyrevelferd når du handler for/utstyr?


Luma
 Share

Recommended Posts

Bortsett fra når det kommer til hundematen  ( bruker RC for det fungerer begge på ) , så ja. 

Jeg kjøper lite stæsj til dyra generelt egentlig og det jeg kjøper er jeg relativt bevisst på føler jeg. 

Spesielt når det kommer til ting laget av skinn, men jeg tenker også på hvor ting er produsert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Kangerlussuaq said:

 

Men hvordan vet vi 100% at *hvis* det ikke hadde vært i hundematen, så ville et sultent barn i afrika fått denne maten? Altså, skjønner du hvor jeg vil? Jeg tviler på at noen i Canada/USA lider noen nød av kjøttmangel fordi disse kjøttstykkene brukes som hundemat.

(Og bare for å presisere det, jeg spør utelukkende fordi jeg er nysgjerrig og lurer. Aner ingen ting og har ingen agenda).

Det er nok mange mennesker i USA som kunne hatt bruk for disse kjøttstykkene.

Hunder kan fint klare seg på biprodukter fra produksjon av kjøtt og andre råvarer til humanføde, eller nedklasifisert kjøtt. Om man bruker råvarer som er klassifisert som menneskeføde, vil det si at det er slaktedyr som ales opp kun (eller hovedsaklig) for å bli mat for våre kjæledyr. Det er unødvendig bruk av ressurser. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang acana og orijen; de fineste kjøttstykkene går nok til mennesker. Hundene får mat fra samme dyret, men indrefileten (++) går til menneskemat har jeg hørt.
Ikke at det løser noen hungersnød. Grunnen til sult er ikke for lav global kjøttproduksjon. Så at kjøttet går til velstilte hunder og mennesker, tror jeg helt ærlig ikke påvirker noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Puttiva said:

Ang acana og orijen; de fineste kjøttstykkene går nok til mennesker. Hundene får mat fra samme dyret, men indrefileten (++) går til menneskemat har jeg hørt.
Ikke at det løser noen hungersnød. Grunnen til sult er ikke for lav global kjøttproduksjon. Så at kjøttet går til velstilte hunder og mennesker, tror jeg helt ærlig ikke påvirker noe som helst.

det løser ikke hungersnøden, men det er unødig bruk av ressurser. 

 

Jeg har sansen for at de tar hensyn til dyrevelferd i produksjonen av hundemat da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke mye utstyr men det er hovedgrunnen til at jeg forer som jeg gjør. Lokalt produsert for fra slakter som bla Ugland leverer til. De dyra har det supert . Ulempen er at det inneholder selolje :(  Det er noe jeg ikke liker .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Meg skrev:

det løser ikke hungersnøden, men det er unødig bruk av ressurser. 

 

Jeg har sansen for at de tar hensyn til dyrevelferd i produksjonen av hundemat da

Men hvor god er nå dyrevelferden da? Det sier igrunn svært lite at dyrene er "free range" og "grass fed" som blant annet orijen skilter med på siden sin, i veldig mange land hvor klimaet er varmere så er stort sett dyra ute på beitemarker året rundt, de står ikke i fjøs som i Norge uansett, men som vi jo vet fra Norge hvor sau går ute hele sommeren så er ikke nødvendigvis dyrevelferden perfekt likevel. At dyrene går ute på beite sier ingenting om hvordan de håndteres, hvor ofte de har tilsyn, hvordan de behandles ved sykdom/skade etc. 

Enkelte land, som blant annet usa, driver fortsatt med tail docking og kastrering ved bruk av strikk(banding), ingen bedøvelse brukes selv hos de som bruker kniv og skjærer opp pungen for så å rive testiklene ut, på denne siden her står de forskjellige teknikkene beskrevet, legg merke til bildene av utstyret som brukes til venstre: http://www.sheep101.info/201/dockcastrate.html ,  men lammene kan gjerne være "free range" de altså.

 

Og litt om hva som inngår i "free range" begrepet i USA, fra wiki:

In the United States, USDA free range regulations currently apply only to poultry and indicate that the animal has been allowed access to the outside.[3] The USDA regulations do not specify the quality or size of the outside range nor the duration of time an animal must have access to the outside.[4]

The term "free range" is mainly used as a marketing term rather than a husbandry term, meaning something on the order of, "low stocking density," "pasture-raised," "grass-fed," "old-fashioned," "humanely raised," etc.

As of now what constitutes raising an animal free range is entirely decided by the producer of that product"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Free_range#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, yurij skrev:

Handler ikke mye utstyr men det er hovedgrunnen til at jeg forer som jeg gjør. Lokalt produsert for fra slakter som bla Ugland leverer til. De dyra har det supert . Ulempen er at det inneholder selolje :(  Det er noe jeg ikke liker .

Selolje skal du ikke ha dårlig samvittighet for! Selbestanden har eksplodert, og trenger virkelig beskattning. Selen må skytes i hodet (ergo dø momentant) for ikke å dykke, og dermed bli umulig å finne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Selolje skal du ikke ha dårlig samvittighet for! Selbestanden har eksplodert, og trenger virkelig beskattning.

Kystsel har vi mye av ja, men er det den som lager selolje? Nei. Det er grønlandssel sist jeg sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva slags oppfølging de får, vil dyr som går fritt ute generelt ha mye bedre livskvalitet enn innestengte dyr eks. konvensjonell kylling og griseproduksjon. 

Det med frakten er jeg derimot veldig negativ til. 

En annen ting man kan se på er utstyr til oss. Som naturvernforbundet nettopp tok opp, så har det med sosiale medier blitt en eksplosjon i salg av sportsutstyr og merkeklær, og det gjelder absolutt i hundesporten også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, desverre lite bevisst ? Av utstyr er det mye non stop, björkis og hurtta det går i som er norsk, svensk og finsk.

Av hundemat så er jeg mest opptatt av at det er kornfritt og riktig proteinkilde (pga en av hundene). Det må være et for hundene fungerer på og tåler ? Har brukt mye acana. Nå går de på Wolf of Wilderness, tysk for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Meg skrev:

ulempen med disse fôrene er jo at det jo brukes råvarer som kunne vært brukt til menneskemat og jeg tenker at det er litt feil ressursutnyttelse. Dessuten må de fraktes halve kloden rundt, og da kommer miljøaspektet inn. Det er jammen ikke lett å være opptatt av dyrevelferd, miljø og bærekraft... 

I tillegg til at det å produsere menneskemat (alt så kjøtt) i seg selv ikke er spesielt miljøvennlig, så blir det jo "enda verre" når dette kjøttet som KUNNE vært brukt til menneskemat går i dyrefôr. Det fikk meg til å tenke litt, så jeg kjøper ikke Orijen eller Acana lenger pga. det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Kystsel har vi mye av ja, men er det den som lager selolje? Nei. Det er grønlandssel sist jeg sjekka.

Sel fra Norsk jakt blir absolutt til olje, men mulig det ikke dekker etterspørselen. Uansett frittlevende dyr som blir raskt avlivet. Største minuset med sel er at de er på toppen av næringskjeden, og nødvendigvis lagrer mye dritt i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
11 timer siden, SusanneL skrev:

Takk for tipset! Magnussons er et fôr jeg ikke engang har sjekket ut de siste 20 årene - for på den tiden ble det bare "sørpe" hvis man helte vann på..

:-)

Robur  kan også være ett alternativ. Men de er dyrere igjen enn Magnusson.  Men syns ikke de er dyrere enn RC.

Selv prøver jeg fokusere på kortreist både totalen i produksjon og innhold. Jeg har denne gang endt på Robur som er svenskt og har god erfaring med (og bor jo nesten på svenske grensen nå og handler det i sverige) eller kingsmoore som er dansk. 

Etter å ha sett produksjon av kjøtt med egene øyner i USA så vil jeg ikke gi det til dyrene mine en gang. Det har ikke noe med holdet i seg selv, fint beite og får ha naturlig atferd. Men du pumpes full av AB osv pga transport etapper over flere runder osv osv osv så holder meg unna det kontinentet i produksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

Robur  kan også være ett alternativ. Men de er dyrere igjen enn Magnusson.  Men syns ikke de er dyrere enn RC.

Selv prøver jeg fokusere på kortreist både totalen i produksjon og innhold. Jeg har denne gang endt på Robur som er svenskt og har god erfaring med (og bor jo nesten på svenske grensen nå og handler det i sverige) eller kingsmoore som er dansk. 

Etter å ha sett produksjon av kjøtt med egene øyner i USA så vil jeg ikke gi det til dyrene mine en gang. Det har ikke noe med holdet i seg selv, fint beite og får ha naturlig atferd. Men du pumpes full av AB osv pga transport etapper over flere runder osv osv osv så holder meg unna det kontinentet i produksjon. 

I tillegg er slakterier i USA en ganske begredelig greie, på tross av iherdig innsats fra Tempel Grandin så kan dyra godt oppbevares på slakteriene over lang tid noe som ikke er god dyrevelferd... Generelt synes jeg fôr og dyrevelferd er vanskelig! 

Det skal passe hund, lommebok, dyrevelferd og gjerne være kortreist... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Sprettballen said:

I tillegg til at det å produsere menneskemat (alt så kjøtt) i seg selv ikke er spesielt miljøvennlig, så blir det jo "enda verre" når dette kjøttet som KUNNE vært brukt til menneskemat går i dyrefôr. Det fikk meg til å tenke litt, så jeg kjøper ikke Orijen eller Acana lenger pga. det. 

Med HADDE det blitt brukt til menneskemat (til mennesker som trenger det), dersom det ikke hadde gått til dyrefor? Fattige folk i f. eks USA har jo sjelden råd til rent kjøtt, de spiser masse usunn hel- eller halvfabrikata i stedet, som sannsynligvis inneholder mer MUK og tilsvarende enn kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tuvane skrev:

Med HADDE det blitt brukt til menneskemat (til mennesker som trenger det), dersom det ikke hadde gått til dyrefor? Fattige folk i f. eks USA har jo sjelden råd til rent kjøtt, de spiser masse usunn hel- eller halvfabrikata i stedet, som sannsynligvis inneholder mer MUK og tilsvarende enn kjøtt.

Det er ikke helt der det står og faller på for min del. Det å holde produksjonsdyr for kjøtt til mennesker er ikke spesielt miljøvennlig. De spiser mye mer fôr/tar opp mer av dyrka mark og metter færre munner enn om det området ble brukt til å dyrke mat. Derfor synes jeg det er litt feil å bruke dette kjøttet til hundemat, fordi hunder kan klare seg like godt på avskjær og de delene av dyret som ikke menneskene spiser. Det vil være mer miljøvennlig i mitt hode om de delene av dyret som mennesker spiser går til menneskemat og så får hunden "resten". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kjøttstykker i hundeforet, ikke hvis det er produsert etter EU standard som med noen unntak kun tillater animalske produkter fra slaktede og veterinærkontrollerte produksjonsdyr. Og da blir kjøttet brukt i vår mat, og alt det andre slags typer vev på skrottene og innmat og gusje blir til dyrefor. Det ble strengere regler etter de forferdelige utbruddene av ku-galskap for ca 15 - 20 år siden. Så her er det kun rester fra slakteri og kjøttforedlingsindustri, såkalt kategori 3 materiale, som vanligvis blir gjort til kjøttmel, PAP, prosesserte animalske proteiner som det heter. Eller MUK, mekanisk utbenet kjøtt.
Her er en plakat med illustrasjon laget for rendering-industrien (de som lager kjøttmel og fett til bruk i hundeforet bl.a.), som viser hvor mye som faktisk blir til overs av slaktede dyr og hva det brukes til.
Så utrangerte og avlivede verpehøns f.eks er derfor ikke tillatt i hundematen. Men ellers i verden er reglene annerledes, i f.eks USA er det lov med selvdøde og avlivede produksjonsdyr som råvare i hundefor når kjøttråvarene er varmebehandlet og sterilisert, hvordan det er i Kina et jeg ikke men mesteparten av snacs og tygge-greier kommer derfra, som de strimlene med tørket kyllingkjøtt f.eks.
Orijen og Acana har både MUK og PAP som ingredienser. Se skrytefilm her: Champion Pet Foods 

Jeg bruker Provit og VOM og litt tørrfor fra Magnusson Meat&Biscuit som ikke inneholder kjøttmel. Ikke så mye kjøttstykker der heller sikkert, men veldig bra, Magnusson M&B Work er ikke kornfri, men de kom ganske nylig en kornfri variant også, den prøver jeg nå og den er bra den også, men dyrere og min hund tåler korn så jeg foretrekker Work. Jeg syntes det er et poeng at råvarene er norske eller svenske fordi jeg innbiller meg at dyrevelferden er bedre her tross alt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...