Gå til innhold
Hundesonen.no

Meanwhiles pinnedyr


Zitka
 Share

Recommended Posts

Da er det endelig min tur å kunne presentere mitt første kull! Jeg både gleder meg og er litt nervevrak, men det ordner vel seg :lol::P 

Foreldrene til kullet er: 

17022065_491632544559339_161939873710611

 

Hippy er en av de enkleste hundene jeg noen gang har vært borti, til tross for at hun til tider veldig store meninger om hvordan ting skal være. Hennes livsmotto er at man kan aldri få nok verken av tepper og puter, og synes verden er helt perfekt hvis man får til den perfekte hulen i haugen sin. Hun er særdeles miljøsterk og veldig sosial imot alle typer folk, og går fint sammen med andre hunder uavhengig av kjønn. Jeg har hatt henne med meg egentlig overalt, og det har aldri vært noen problem noen steder. Hun har ikke noen stor jaktlyst, hun jager katter ute osv., men stikker ikke av på tur eller problematisk med for eksempel katter innendørs. Hun er sparsomt stilt, og dette er ene alene på grunn av at hun synes utstilling er kjempe kjedelig. Hun storkoser seg utenfor ringen, men der stopper det også. Bakover i stamtavlen hennes finner man flere championer, og hun har også en bror som er norsk champion.

 

Hannen som er brukt på hennes er Courtbourne Shiva (Kaztor). En kjempe trivelig hannhund som har oppnådd kjempe mye, til tross for sin relative unge alder (født okt. 2015). Han er sosial og veldig godt gemytt, og går veldig godt sammen med andre hunder. Lever daglig i en flokk med både tisper og hanner uten problemer. Han har nok noe litt mer jaktlyst enn Hippy, men heller ikke problematisk i hverdagen. For sin unge alder, har han oppnådd kjempe imponerende resultater; Han er norsk junior vinner 16, dansk junior vinner 16 og København junior vinner 16, og samtidig er fullcertet her i Norge og har et dansk cert. Stamtavlen hans er bare imponerende! På 5 generasjoner, er de fleste hundene championer, og vi finner mange spennende navn der. Vi finner blant annet tisper fra Courtborne, C. Hera og C. Sagittarius, som har vært på toppen av mest vinnende whippet flere år og har en rekke andre imponerende meritter, samtidig har vi også Aberdeen Remarkable In Paris, som ble blant annet verdens vinner 2011, og sønnen hans Skyborne Crossing The Atlantic som er både champion på utstilling og i lure coursing. Han er også øyenlyst fri. 

Litt mer utfyllende (med bilder osv), kan du lese om kombinasjonen HER

 

Jeg har stor tro på at disse to hundene kan utfylle hverandre veldig godt, og min magefølelse sier at dette blir stabile og sosiale valper, og som forhåpentligvis blir fine også! 

 

Valpene ventes i starten av april. Det ble sett 7 stk på UL, så skal bli spennende å se hvor mange som kommer. 

 

Edit: Forvert har fått jobben med å måle rundt magen hennes, og i uke 5 hadde hun allerede lagt seg ut 5 cm rundt det tynneste rundt magen, og pattene har tydelig blitt større. 

  • Like 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Etter mange timer, lite søvn, mye arbeid, x antall telefoner og meldinger, og turer til dyrlegen, endte ting med keisersnitt.. MEN;  her er de   og jaggu kom det ikke en med en farge j

Da er det endelig min tur å kunne presentere mitt første kull! Jeg både gleder meg og er litt nervevrak, men det ordner vel seg   Foreldrene til kullet er:    Hippy er en av de enk

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Så spennede! Utrolig trist at jeg ikke skal ha en whippet til nå, for denne komboen så veldig fin ut!

 

Jeg er veldig spent selv! For dette er virkelig en kombo jeg har god tro på selv :) Tror det blir veldig stødige og fine hunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg er veldig spent selv! For dette er virkelig en kombo jeg har god tro på selv :) Tror det blir veldig stødige og fine hunder :) 

Høres sånn ut fra hvordan du har beskrevet hundene :) akkurat det jeg liker med whippeten :ahappy: Strødig, enkel og behagelig :ahappy:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Spennende :D 

jeg er mest fascinert av hvilken farger det kan komme. Jeg regner med alle blir brindle? Men ellers kan det vel mer eller mindre kommer alle farger utenom blå og svart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, JeanetteH skrev:

Spennende :D 

jeg er mest fascinert av hvilken farger det kan komme. Jeg regner med alle blir brindle? Men ellers kan det vel mer eller mindre kommer alle farger utenom blå og svart? 

Brindle er dominant, men faren til Hippy er ikke brindle og bak hannhunden er det også hunder som ikke er brindle, så det er ikke nødt å komme bare brindlevalper.. og ellers kan det komme mange forskjellige varianter av fargene. Jeg tror dog det skal godt gjøres at det kommer helhvit (eller sort og blå).. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kaisen skrev:

Jeg dør hver gang noen annonserer et whippetkull eller legger ut bilder av valper. Har sååå lyst på...NÅ:x uheldigvis blir det ikke aktuelt før vi ikke har hunden vi har nå lenger...

blir spennende å følge med:D

Heldigvis så var ikke mor noe søt som valp da :teehe: 

IMG_2048.thumb.JPG.1e88f44d8fe13f6b17145aa5dc35bba1.JPGIMG_2049.JPG.61c67e724f3d13c95119b0aab3d40436.JPG

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krutsi skrev:

Heldigvis så var ikke mor noe søt som valp da :teehe: 

IMG_2048.thumb.JPG.1e88f44d8fe13f6b17145aa5dc35bba1.JPGIMG_2049.JPG.61c67e724f3d13c95119b0aab3d40436.JPG

Åååå! alle whippeter er søte, sånn er det bare:wub: samboer har store protester mot at vi skal få whippet en dag for han syns de er så stygge, så må litt overtaling til. (U)heldigvis har jeg noen år på meg:P skulle helst hatt en valp i går jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kaisen skrev:

Åååå! alle whippeter er søte, sånn er det bare:wub: samboer har store protester mot at vi skal få whippet en dag for han syns de er så stygge, så må litt overtaling til. (U)heldigvis har jeg noen år på meg:P skulle helst hatt en valp i går jeg...

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for det :P Jeg ble solgt første gangen jeg hadde en whippet på besøk, en del år før jeg fikk mine egne. Sambo syntes ikke de var noe fine når vi skulle ha den første, men de grodde på han i ventetiden og nå er også han helt solgt. Når vi skulle ha nr. 2 så mente han at det måtte bli en whippet *ler* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for det :P Jeg ble solgt første gangen jeg hadde en whippet på besøk, en del år før jeg fikk mine egne. Sambo syntes ikke de var noe fine når vi skulle ha den første, men de grodde på han i ventetiden og nå er også han helt solgt. Når vi skulle ha nr. 2 så mente han at det måtte bli en whippet *ler* 

Ja, jeg tipper det blir bedre etterhvert. Men han har allerede fraskrevet seg alt ansvar hvis vi skal ha en whippet:teehe:jeg blir ikke så skremt av det kjenner jeg for han tar ingen ansvar for hun vi har nå heller:P men så tenker jeg litt sånn at man blir jo glad i hunden sin uansett hvor "stygg" den måtte være. Han elsker hunder som krøller seg sammen ved han i sofaen og senga feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende. Pene foreldre:wub:

Har lenge hatt lyst på Whippet, men har vel funnet ut at det er slemt å dra en inn i hus når jeg er så glad i kulde. Jeg går utifra at de ikke vil trives like godt som sheltiene når soveromsvinduet står på vidt gap i -20 hele natta:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Luma skrev:

Så spennende. Pene foreldre:wub:

Har lenge hatt lyst på Whippet, men har vel funnet ut at det er slemt å dra en inn i hus når jeg er så glad i kulde. Jeg går utifra at de ikke vil trives like godt som sheltiene når soveromsvinduet står på vidt gap i -20 hele natta:P

Nei, men de trives godt under dyna, så med feks en pysj og dyne, så går det nok trolig bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kaisen skrev:

Åååå! alle whippeter er søte, sånn er det bare:wub: samboer har store protester mot at vi skal få whippet en dag for han syns de er så stygge, så må litt overtaling til. (U)heldigvis har jeg noen år på meg:P skulle helst hatt en valp i går jeg...

Min gubbe syntes whippet var stygg og rar, og mente alt en sånn rase kunne vi ikke ha. Men siden hunden skulle stå i mitt navn så ble det whippet, og gubben syntes de er blitt veldig fine :lol: disse pinnedyra gror fint på folk når det får bli kjent med dem :ahappy:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :)

 

Også er jeg så frekk og nysgjerrig at jeg må spørre (litt også fordi ene trollet her fikk løpetid nå, hadde egentlig planlagt kull på henne denne løpetiden, men siden det allerede er tre kull her til lands, så tør jeg ikke annet enn å legge det på is): Er du ikke litt redd for å bli sittende igjen med en del valper? Er jo en del kull nå, og planlagt enda flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Lykke til! :)

 

Også er jeg så frekk og nysgjerrig at jeg må spørre (litt også fordi ene trollet her fikk løpetid nå, hadde egentlig planlagt kull på henne denne løpetiden, men siden det allerede er tre kull her til lands, så tør jeg ikke annet enn å legge det på is): Er du ikke litt redd for å bli sittende igjen med en del valper? Er jo en del kull nå, og planlagt enda flere.

Man bombanderes jo i whippetkull om dagene, så har tenkt tanken selv. Om ikke markedet snart er metta. Men når det er sagt, så hadde min oppdretter solgt alle valpene lenge før de var 8 uker, flere før de var født. Så det kommer vel litt an på kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Lykke til! :)

 

Også er jeg så frekk og nysgjerrig at jeg må spørre (litt også fordi ene trollet her fikk løpetid nå, hadde egentlig planlagt kull på henne denne løpetiden, men siden det allerede er tre kull her til lands, så tør jeg ikke annet enn å legge det på is): Er du ikke litt redd for å bli sittende igjen med en del valper? Er jo en del kull nå, og planlagt enda flere.

Selvfølgelig er jeg redd for det, men det er også derfor jeg har brukt langt tid på å finne en passende hannhund, vært frem og tilbake om dette osv. Jeg håper jo at jeg har truffet med kombinasjonen, for vakre valper selger definitivt bedre enn stygge ?? Men, jeg er innstilt på at jeg kan bli sittende igjen med valper. Spesielt nå det kan ligge an til å bli et litt større kull.. 

Og markedet er litt rart, for jeg ser jo det produseres kull. Og de fleste valpekullene jeg vet om, så blir de solgt før leveringstidspunkt. De som ikke blir det, så er det andre grunner enn selve markedet til det.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krutsi skrev:

Selvfølgelig er jeg redd for det, men det er også derfor jeg har brukt langt tid på å finne en passende hannhund, vært frem og tilbake om dette osv. Jeg håper jo at jeg har truffet med kombinasjonen, for vakre valper selger definitivt bedre enn stygge ?? Men, jeg er innstilt på at jeg kan bli sittende igjen med valper. Spesielt nå det kan ligge an til å bli et litt større kull.. 

Og markedet er litt rart, for jeg ser jo det produseres kull. Og de fleste valpekullene jeg vet om, så blir de solgt før leveringstidspunkt. De som ikke blir det, så er det andre grunner enn selve markedet til det.. 

:D Jeg tror vel også at dette kullet er mer interessant for mange enn en del av de andre som er på gang :)

Ja, det er det markedet jeg ikke blir klok på. Jeg er litt redd for at whippeten blir den nye staffen, liksom :/

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mumle Mu skrev:

:D Jeg tror vel også at dette kullet er mer interessant for mange enn en del av de andre som er på gang :)

Ja, det er det markedet jeg ikke blir klok på. Jeg er litt redd for at whippeten blir den nye staffen, liksom :/

Jeg håper jo det, man vet jo aldri med avl. Men jeg er i alle fall veldig sikker på mentaliteten. Jeg har en whippet til med deler av de samme linjene, og hun er veldig stødig og grei. Så jeg tror det skal egentlig være ganske lovende på den biten, så håper jeg at andre fatter interesse også selv om mor er litt ukjent.. 

og ja, whippeten har blitt veldig poppis. Det er også et av argumentene for at whippeten har gått ut av myndeklubben, uten at vi tar den diskusjonen her ( :teehe: ), men det er rett og slett fordi de ønsker å forvalte rasen med større verktøy enn de følte de hadde i myndeklubben. 

Heldigvis har jeg et inntrykk at rasemiljøet er flinkere til å fordømme de som driver useriøst. Slik at de overlever sjeldent (eller finnes unntak selvfølgelig). De fleste oppdretterne er også veldig flink til å følge opp valpekjøperne sine, slik at det blir plukket litt opp hvis noen begynner med tull.. har man først fått stempelet som litt useriøst, så vet jeg om flere som nekter å låne hannhunden sin og det snakkes. I tillegg appellerer ikke whippet til samme type folk som staff, så vi vil heldigvis ikke få helt samme tilstander. 

Det som derimot er synd er at det er litt varierende meninger om hvordan mentaliteten og utseende på en whippet skal være, så usikkerhet blir tolket som reservert og mange lite pene whippeter der ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare to ting som gjør at ikke min neste hund blir en whippet: det ene er at whippet er like uaktuelt for gubben som puddel er. Utelukkende basert på hvordan de ser ut. Det andre er at gubben ikke gidder å kle på hunden, han gidder ikke potesokker engang med mindre jeg spesifikt sier at det er -20 ute og bikkja må ha på sokker. Selv er jeg litt sånn småforelska i rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Pixie skrev:

Det er bare to ting som gjør at ikke min neste hund blir en whippet: det ene er at whippet er like uaktuelt for gubben som puddel er. Utelukkende basert på hvordan de ser ut. Det andre er at gubben ikke gidder å kle på hunden, han gidder ikke potesokker engang med mindre jeg spesifikt sier at det er -20 ute og bikkja må ha på sokker. Selv er jeg litt sånn småforelska i rasen :)

Det er en veldig herlig og enkel rase synes jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...