Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunlily's Kull I


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Siden det nærmer seg paring med stormskritt kan jeg jo som smått publisere kullplanene for 2017 her og, siden planene har vært offisielle i et halvt års tid allerede :)

Moltres skal etter planen pares ved førstkommende løpetid og forhåpentligvis vil dette bli vår første kull. Som dere muligens husker gikk Nagini tom for to år siden, så der ble det jo ingen valper noe som for øvrig var hell i uhell, men nå er det på tide å prøve igjen også får vi håpe at rødtoppen klarer å fikse biffen :wink:

Moltres skal pares med en kjekk fransk herremann boende i Finland som virkelig utfyller henne.

De som kjenner Moltres vet at hun er importert fra Russland og at jeg har jobbet ganske mye for å få henne til den hunden hun er i dag. Hun har ganske enkelt vært en oppvokst som kennelhund og har vært veldig preget av dette, og det viste MH-en veldig godt. Selve MH-en startet veldig fint, men da vi kom til kjeledressen ble hun såpass skremt at hun løp og holdt seg et godt stykke unna, og kom ikke tilbake før tiden var ute. Det hang fortsatt igjen da vi gikk over til skrammelet og vi valgte å bryte der da det var liten vits å fortsette. Hun er med andre ord en veik hund, men vi merker ikke så mye til dette i hverdagen. Rene derimot har gjort en fantastisk mentaltest hvor han reagerer stort, men er rask med avreageringene - og det er dette Moltres trenger. Rene har for øvrig en kullbror som har vært brukt på en tispe med samme "problemer" og disse valpene har alle blitt sosiale og frampå hunder som er uredde.  Derfor gir vi det en sjanse. 

Rene og Moltres vil kun gi røde tricolor-valper, men alle halelengder er mulige. For meg har det vært avgjørende å finne en hanne som matchet henne helsemessig og mentalt sett, så eksteriøret har aldri vært noe jeg faktisk egentlig har enset. At de begge er såpass typelike som de er, er så klart et kjempestort pluss, selv om jeg nok tror at valpene vil utvikle seg til å bli noe tyngre, grovere og kraftigere enn Moltres.

Til tross for at det ikke var noe jeg tok hensyn til, så kan Rene smykke seg med titlene Finsk og Norsk Champion, og Estisk Junior Vinner-14. Moltres jobber med brukskravet for å kunne utløse sitt norske championat. I tillegg trener mot start i bruks og lydighet, og har et napp i RLP1. I tillegg trener vi en sjelden gang i blant litt agility for moro skyld, så med tiden håper jeg på å kunne starte et stevne eller to for gøy i det og uten videre ambisjoner. 

 

Både Rene og Moltres er HD og AD-frie, med kjent DNA-status på begge. Moltres er allerede øyenlyst fri, så nå gjenstår det bare at Rene blir øyenlyst,  så kan løpetiden bare komme - for den er rett rundt hjørnet og er forventet i april/mai. 

Både jeg og hannhundeier har stor tro på kullet, og skal etter planen begge beholde fra kullet.

FIN N CH EST JW14 Imperial Whist's Hert Honors Des Terres De Laumeneel

11169688_10153217013764133_5642767877589495869_o.thumb.jpg.12159e02221c184dfe97a09019f7de02.jpg

Fraytal' Tint Of SoulIMG_4898.thumb.jpg.7fecda3733318153d638bcfed8d28f01.jpg980073_10154024482929133_8751656255789559407_o.thumb.jpg.4a331423cae249d2020343a9a429d390.jpgIMG_4950.thumb.jpg.c7b79d63ecd58d49ec1b685169553f1e.jpg

 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tusen takk  Ja, de begynner virkelig å bli mer og mer som små hunder  Noen mer enn andre, men nå er de alle i full sving med å leke med hverandre, og leker. De utforsker mer og mer og finner stadig på

Vi endte opp med åtte fine og flotte små - 4 av hvert kjønn  2 med NBT, men forholdsvis lange, og resten med haler  Moltres har vært kjempeflink hele veien og har jobbet som en helt, og valpene ha

Forøvrig har jeg endelig fått bildene fra da vi var i studio hos fotograf Hege Mathisen, og dette er hva hun har fått foreviget  Gutta; Theo (Tyrion), Reidar (Viserion) , Yjossi (Rhaegal) og Akai

Posted Images

Skikkelig bra gjort at du er så ærlig med Moltres sine svakheter. Det står det respekt av! ? Vakre foreldre!

Hvordan vil du si Aussien gjør det i agility? Jeg ser ofte for meg at de blir for "seige" i agility i forhold til sine konkurrenter, som oftes Border Collie som er bygget mye lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, MegaMarie skrev:

Skikkelig bra gjort at du er så ærlig med Moltres sine svakheter. Det står det respekt av! ? Vakre foreldre!

Hvordan vil du si Aussien gjør det i agility? Jeg ser ofte for meg at de blir for "seige" i agility i forhold til sine konkurrenter, som oftes Border Collie som er bygget mye lettere. 

Tusen takk for gode ord, både til deg og resten :) Jeg synes det er leit at man ikke skal tørre å innrømme feil og svakheter på hunden sin, for det finnes helt ærlig ikke en eneste feilfri hund selv om mange fremstiller det slik :) Til syvende og sist er det å gjøre både seg selv og valpekjøpere en bjørnetjeneste. Folk snakker, særlig innenfor et rasemiljø, og da er det like greit å komme folk i forkjøpet, gjøre valpekjøpere obs på eventuelle svakheter like mye som evt gode egenskaper. Er man obs fra dag 1, vet man jo også litt mer hva man skal jobbe iherdig og konsekvent med for å forebygge mest mulig, og ikke minst man som valpekjøper får et valg om det er noe de selv ønsker å satse på og/eller risikere :)

Skal man drive oppdrett bør man kunne stå for valgene man tar, selv om de ikke alltid er like populære. Klarer man ikke det, bør man kanskje heller la være :) Ærlighet varer tross alt lengst, og flere av de som har vært interesserte i valp fra Moltres har satt pris på min ærlighet ovenfor hennes svakheter, og har faktisk sagt at det er hovedgrunnen til at de fortsatt ønsker valp etter henne - og det får meg til å føle at jeg har tatt et riktig valg. 

Det finnes mange der ute som ikke ville ha avlet på Moltres, og jeg har full forståelse for dette. Der igjen så er det dumt om en hund som potensielt sett kunne vært en veldig annerledes hund hadde hun muligens hatt andre oppvekstvilkår blir lagt på hyllen uten å ha gitt det et forsøk. Kommer ikke avkommene seg  gjennom MH-en de heller (gud forby) så vil verken hun eller valpene hennes gå i videre avl. Så enkelt er det. Men når jeg sitter med niesen hennes her hjemme som har vokst opp hos en annen oppdretter, og kjenner til flere i nær slekt som ikke er lik, så synes jeg det er verdt å gi det en sjanse :) 

Du har flere aussier som er høyt oppe i klassene, for det meste litt av den lettere typen og gjerne litt mer bruksrettet, men du finner flere fra showlinjer og. Nå er ikke Moltres og Tirith veldig tunge i kroppen, så de kan nok i teorien fint klare seg oppe de høyere klassene, og som i alt annet ligger det mye i hva handleren gjør det til og. Tirith for eksempel har en helt sinnsyk fart og kunne nok ha gjort det veldig greit sammen med borderne, noe som også bordereiere har presisert når de har sett henne i action :) Nå får jo ikke hun vist seg fram da, men som sagt - mye ligger jo i bygning som du selv sier, men også handleren, treningen foruten om stevner og også hvorvidt hunden selv synes det er rågøy eller bare gøy :P (Og holdet på hunden. Selv om den er bygget for fart, betyr det jo ikke at den ikke får i seg mer enn hva kroppen egentlig har behov for :P ) 

11 timer siden, Red Merle skrev:

Om en skulle hatt ny aussie ass, hadde ikke nølt! Selv om Moltres gjorde en så som så MH, så har jeg fått et veldig positivt inntrykk av henne fra de få gangene vi har hilst på. My kind of aussie :wub:

Ååh, takk Ida :) Hun er en helt fantastisk hund, men hun er en enmannshund ;) Hun har stort sett kun øyet for meg, eller mat... Hun er dødskul og er morsom å jobbe med. Hun er en hund med humor, og du aner ikke hvor mye jeg ler av henne og påfunnene hennes når vi trener. Eller hvor mye jeg klør meg i hodet når hun er på matjakt på plasser det ikke skulle vært mulig. 

En gang vi var på grillfest hos noen venner av oss fant hun godbiter i huset, som hun kom løpende ut med for å få tildelt. De vi var på besøk hos visste ikke hvor den kom fra, men syntes hun var så sjarmerende at hun fikk litt godbiter (de har selv en hund, så de kom jo ikke helt ut av det blå). Deretter løp hun inn igjen og kom med en annen pakke. Og slik fortsatte hun til hun hadde hentet 4-5 stykker. Så fant hun fôrsekken... Da måtte vi lukke verandadøra ;) Poenget mitt er, hun er dødskul og veldig matglad, noe som fører til veldig mange rariteter fra henne som alltid bringer fram en god latter og litt gråt :P 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @Sunlily :ahappy: Aussie er en rase jeg ikke klarer helt å slutte å drømme om. Helt ærlig, først og fremst pga utseendet. Men de virker som utrolig herlige hunder om man får en hund med godt gemytt og som har noe mellom ørene også, noe som virker vanskelig å finne på aussie. Men hvem vet? Lenge til jeg eventuelt skal ha neste hund uansett, så kanskje avlen har forbedret seg til da. Godt å vite at de faktisk kan fungere bra til agility og hevde seg med sine konkurrenter. Hvor stor pleier tispene å være, både høyde og vekt? Hvordan er det pelsstell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MegaMarie skrev:

Takk for svar, @Sunlily :ahappy: Aussie er en rase jeg ikke klarer helt å slutte å drømme om. Helt ærlig, først og fremst pga utseendet. Men de virker som utrolig herlige hunder om man får en hund med godt gemytt og som har noe mellom ørene også, noe som virker vanskelig å finne på aussie. Men hvem vet? Lenge til jeg eventuelt skal ha neste hund uansett, så kanskje avlen har forbedret seg til da. Godt å vite at de faktisk kan fungere bra til agility og hevde seg med sine konkurrenter. Hvor stor pleier tispene å være, både høyde og vekt? Hvordan er det pelsstell? 

Det varierer jo veldig fra de ulike linjene og hvor mye hund du vil ha,og også hvor god jobb oppdretter har gjort med valpene :) Noe har det også å si på hvordan valpekjøper bevisst jobber med valpen når de har fått den hjem og så klart, men det ER mye dårlige linjer og individer der ute - det er helt klart :)

En aussie er en kreativ hund som ikke alltid er like enkel å bli klok på, og det er ikke alltid man kan bruke samme læringsmetoder som på mange andre raser fordi aussien er litt sær og ikke alltid "gidder" om den ikke får noe ut av det, ja, eller om den selv mener at det kan bli gjort på en helt annen og "enklere" måte :P Det er ikke en rase for alle og en hver, men du får så klart individuelle forskjeller her og som på alle andre raser :)

Du skulle nok ha hilst på Tirith, for akkurat dette er hennes sterkeste side :) Hun er en slik hund som "alle" liker uten noen rariteter, og hun har en skikkelig arbeidsmotor og er alltid klar :)

Høyde og vekt varierer jo også veldig. Noen har veldig små individer og noen veldig store. Standarden sier 46-53 cm på tisper så spennet er stort. Vekten varierer jo også gjerne med hva man selv holder på med ;) stiller man ut er de gjerne i showcondition, men går de AG er mange veldig lette og slanke for at tygden ikke skal være et hinder :) Mine tisper ligger på 50-52 cm og ligger alle på ca 20 kg, da er de i godt hold (Molten kan til tider være litt rulten de periodene hun forsyner seg selv fra fôrtønna) :)

Pelsstellet er ikke så stress egentlig. Du MÅ jo ikke ha de klare til utstilling hele tiden. Ønsker man derimot å ha de klipte så er det tja litt stussing 1-2 ganger i mnd på poter, ører og hale/stump ☺ Børstingen kan du gjøre hver dag hele tiden og det vil fortsatt aldri ta slutt, så det handler mer om hvor mye tid du vil bruke på et evighetsprosjekt :P Pelsen i seg selv er veldig selvrensende og all møkk detter av så snart pelsen tørker (ellers hadde du aldri hatt en ren aussie,for de trives mer i gjørme enn på land) :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lange svar @Sunlily! ? Høres nesten litt ut som min papillon de aussiene sånn treningsmessig, bare på en litt annen måte. Hun har mye meninger hun og og ikke like enkel å finne løsninger på saker og ting. Men når man har lært henne å kjenne og vet hva som funker når, så går det som det suser! 

Hva mener du med at man kan børste de hver dag og det vil fortsatt ikke ta slutt? Klipping syns jeg stort sett er gøy, men jeg hater å  børste floker. Røytepels er bare morsomt å børste! 

Haha, sorry. Jeg tar helt over denne tråden nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MegaMarie skrev:

Tusen takk for lange svar @Sunlily! ? Høres nesten litt ut som min papillon de aussiene sånn treningsmessig, bare på en litt annen måte. Hun har mye meninger hun og og ikke like enkel å finne løsninger på saker og ting. Men når man har lært henne å kjenne og vet hva som funker når, så går det som det suser! 

Hva mener du med at man kan børste de hver dag og det vil fortsatt ikke ta slutt? Klipping syns jeg stort sett er gøy, men jeg hater å  børste floker. Røytepels er bare morsomt å børste! 

Haha, sorry. Jeg tar helt over denne tråden nå!

Kan jeg levere hundene til deg, så du kan børste av all pelsen de ikke har? :D De ser nakne ut, men det faller av pels over alt, og da trodde jeg at jeg hadde tatt nesten alt etter jeg dusjet dem.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, MegaMarie skrev:

Tusen takk for lange svar @Sunlily! ? Høres nesten litt ut som min papillon de aussiene sånn treningsmessig, bare på en litt annen måte. Hun har mye meninger hun og og ikke like enkel å finne løsninger på saker og ting. Men når man har lært henne å kjenne og vet hva som funker når, så går det som det suser! 

Hva mener du med at man kan børste de hver dag og det vil fortsatt ikke ta slutt? Klipping syns jeg stort sett er gøy, men jeg hater å  børste floker. Røytepels er bare morsomt å børste! 

Haha, sorry. Jeg tar helt over denne tråden nå!

Ja, de er generelt veldig kule, men for spesielt interesserte :P Er ikke en rase som alle trives med, så mange går jo over til BC og Kelpie. De er sære, bompete og vet hva de vil, men lærer du deg hunden å kjenne så får man til det meste og litt til. Nagini som jeg hadde var jo en ganske kreativ hund som lærte en ting samme dag hun ble introdusert for det og kunne det fra da. Moltres er ikke heeelt der, og kan tilby ganske mye rart selv om hun har gjort det riktig sikkert 10 ganger i strekk, bare for å "avansere" det litt i aussiestil :P 

 

Nei, altså.. Aussien røyter to ganger i året. Først 6 mnd på vårparten, så 6 mnd på høstparten. Uansett hvor nakne de er, så er det alltid mer som skal av. Uansett om de er fullpelset er det alltid pels som skal av. Uansett. Så du kan faktisk stå med børsten helt til krampa tar deg og det er fortsatt mer som skal av. Det er helt sykt. Det er virkelig en never ending story, og får du deg en aussie vil du sikkert le av at andre har advart deg og trodd at folk bare overdriver...Vi gjør IKKE det :P

Floker sliter de ikke med da, annet enn litt bak ørene og kanskje litt i buksene, men de klipper man som regel bare vekk :)

Som illustrasjon til hvor skittavstøtende de faktisk er - dette er fra samme tur og skiller en times tid:
Før 
IMG_4593_zpsaaygle5v.jpg
Etter
IMG_4707_zpseft9wzmv.jpg

6 minutter siden, Wachita skrev:

Kan jeg levere hundene til deg, så du kan børste av all pelsen de ikke har? :D De ser nakne ut, men det faller av pels over alt, og da trodde jeg at jeg hadde tatt nesten alt etter jeg dusjet dem.. 

Ja, tenkte det samme :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja send meg røytehundene deres! Neida, usikker på om jeg ville syntes det var gøy uansett hva. Tidi sin røytepels er gøy ihvertfall. Jeg syns det er så morsomt å dra frem uante mengder med pels. Nesten det samme som å støvsuge et kjempe støvete rom, det er gøy og ?

Jeg tror jeg må møte flere aussier før jeg vet om det passer meg eller ikke. Men de høres morsomme ut da! Enda mange år til neste hund eventuelt skal komme i hus uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, MegaMarie skrev:

Haha, ja send meg røytehundene deres! Neida, usikker på om jeg ville syntes det var gøy uansett hva. Tidi sin røytepels er gøy ihvertfall. Jeg syns det er så morsomt å dra frem uante mengder med pels. Nesten det samme som å støvsuge et kjempe støvete rom, det er gøy og ?

Jeg tror jeg må møte flere aussier før jeg vet om det passer meg eller ikke. Men de høres morsomme ut da! Enda mange år til neste hund eventuelt skal komme i hus uansett. 

Ja, det kan være gøy :P Men når det er like hårete en time etter at du har støvsugd hele huset som før, så er det ikke så gøy mer :P 

Ja, det er ofte det beste :) Og ikke bare fra de samme linjene - for det om de kan se like ut, er det ikke alltid de er så like :) Ulike linjer og typer kan utgjøre en ganske stor forskjell. Jeg trives ikke med alle de ulike linjene og typene, så det gjelder å sette seg ned og finne ut hva en faktisk vil ha og faktisk møte en god del ulike individer. Og til syvende og sist er det også viktig å huske på at eieren også former de veldig, så selv om hunden er slik i enkeltes hender er den ikke lik i et nytt hjem. Det kjenner jeg flere eksempler på. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kristiin skrev:

 

Det der tror jeg ikke på :lol::aww:

Haha, det er nesten slik at jeg ikke tror det selv :wink: Men her er EFIT fra den dagen :P 

Er man redd for skitne hunder, så bør man ikke skaffe seg aussie hvert fall - for slik er livet med en :P  Dess mer skitne de kan bli, jo gladere blir de og jo bedre er det :D
IMG_5078.thumb.jpg.b56972e3184f4bd59e2fb9be22841e6b.jpgIMG_5110.thumb.jpg.a4ddcda12500556f8fa9bec82096a64c.jpg

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen nydelige hunder!! Elsker fargen. Jeg som ikke har vært interessert i aussie på mange år (var en periode jeg hadde fryktelig lyst på en), fikk plutselig lyst på igjen, helt nydelige!! Tror jammen aussie kanskje havner på lista over "muligens senere"-raser dersom jeg finner ut at jeg blir hekta på konkurransesporter  :) Blir spennende å følge tråden! Håper du oppdaterer i tiden etter valpene er solgt og, med bilder osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Orca skrev:

For noen nydelige hunder!! Elsker fargen. Jeg som ikke har vært interessert i aussie på mange år (var en periode jeg hadde fryktelig lyst på en), fikk plutselig lyst på igjen, helt nydelige!! Tror jammen aussie kanskje havner på lista over "muligens senere"-raser dersom jeg finner ut at jeg blir hekta på konkurransesporter  :) Blir spennende å følge tråden! Håper du oppdaterer i tiden etter valpene er solgt og, med bilder osv :) 

Tusen takk :) Satser på at jeg får til å holde tråden noenlunde oppdatert, ja :) I påvente av løpetiden, kan jeg jo friste med litt flere bilder av de flotte foreldredyrene bare i valpeform :wub:

Alle bildene av Rene tilhører hans oppdretter og/eller eier :)
48080_10200521622741145_1133517391_n.jpg.86f8c89345e5194cd98198411acf3641.jpg

72628_10200521624941200_1327937978_n.jpg.816286bf679c1a50e26214f224be33ab.jpg

521733_10200521625381211_739384489_n.jpg.0779e8abe2ec0e944877605728a36d78.jpg

543698_10200521623101154_1948309955_n.jpg.35e24a1b524f09ffaaeca636bd5572c7.jpg

Bildene av Moltres tilhører hennes oppdretter :)

1264146_882595558440626_5339636665489222335_o.thumb.jpg.97da143a0c3a8882b73a34f2c796dbed.jpg

1534764_783313135084792_3900064758022729820_o.thumb.jpg.fd30c1b6e8ddf0b09782fc27a4c05b39.jpg

1417765_931357260231122_4985017571871066885_o.thumb.jpg.14f64e1f45109b50c5362046c36ce610.jpg

1964921_783313171751455_6709605855136426703_n.jpg.9f1aff3e64e09745a7b0e5ede6dca25c.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sunlily skrev:

Aussien røyter to ganger i året. Først 6 mnd på vårparten, så 6 mnd på høstparten.

Haha, det var en god beskrivelse! :lol: Etter å ha hatt tre aussier kan jeg skrive under på det! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er for øvrig valpenes besteforeldre: 


Slovakisk Junior Vinner Vinter Vinner 2010 Italiesk Champion Harmony Hill's Arrivederci "Mango" som er far til Rene er amerikansk import og bor i Italia. Han har vært testet på både ender og sau, trener lydighet og har vært stilt litt 
14900504_1143796049036497_1367470363392688577_n.jpg.8929965cce083035c1dd0f78548134a3.jpg

10609674_10152558164297949_4359302812374039472_n.jpg.883fac3a3ee5b08b5c9d365811e265e7.jpg

10689681_10152558164107949_4947676308446367897_n.thumb.jpg.1218c63b6c5b6fab8319d033f12cf46e.jpg

IMG_8822r.jpg.8adff430a89b2cab1b10805c71a28db4.jpg

 

Kroatisk CH INT CH Lisboa Vinner 2012 Cau Fosca Here Ace Of Clover "Ace" er Renes mor og er nå pensjonert som avlshund, men trener konkurranserettet mot agility og rally lydighet, og står også for championat hos ASCA. Ace bor i Frankrike, er født i Spania, men er etter amerikansk importerte foreldre. 

402950_4227323719426_1665557974_n.jpg.c547dc947ebf8b6b0e8b6933998daac7.jpg

1425285_10202832816679549_831618796_o.thumb.jpg.671f0c127ca023a67143d30a0e36d09b.jpg

1800069_10202832819239613_1476689489_o.thumb.jpg.c0f6b59da3bd9f8a9527ad4e2b69ac72.jpg

561523_4227323199413_1854972213_n.jpg.9330c1352028e62e499cb6fb85f19205.jpg

 

Multi CH INT CH RisingStar's Heaven Sent "Rafe" er Moltres far, og har en lang tittelrekke, blant annet Amerikansk og Russisk Champion. Han er amerikansk importert og bor hos Moltres sin oppdretter i Russland, og har en rekke med avkom etter seg og har vist seg å produsere en rekke med championer ikke bare innen for utstilling. Rafe begynner å bli en gammel mann, og bikker 11 år i år, men er fortsatt en av Russlands mestvinnende aussier (nederste bildet er tatt ved nyttår, så jeg må si han holder seg ung og sprek).

10504873_850316575001858_3466499636986327675_o.thumb.jpg.1072fe4f3c861b442c90da0628e57533.jpg

10614237_850316525001863_2061972270848377313_n.thumb.jpg.6d65a76d9919bcdaa48abae5e455ec5a.jpg

15896365_1426525630714280_8215875346494996445_o.thumb.jpg.a69f4e50a3d2997eebcf067ad3f30c0b.jpg

 

Tim Spirit Arabica Fraital "Flo" er født og oppvokst i Russland, og er også etter amerikanske linjer. Hun har hatt en fotskade som har gjort at hun måtte avslutte utstillingkarrieren sin før den egentlig fikk begynt ordentlig, men har vært et fint tilskudd i min oppdretters avlsarbeid.

14713629_1143788542370581_2743717376950244642_n.jpg.1299d9f0711ac3350168519d71145f4d.jpg

15894920_1424083904291786_8922279632926550352_n.jpg.8ec6261321463fcb00a4cc75b8f67772.jpg 

Jeg presiserer at jeg ikke eier noen av disse bildene :)

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Poter skrev:

Haha, det var en god beskrivelse! :lol: Etter å ha hatt tre aussier kan jeg skrive under på det! 

Hahah, jeg la ikke merke til at det stod 6+6 mnd en gang :lol: Jeg tenkte automatisk bare 1 gang hver 6 mnd. 

Elsker at du poster masse bilder forresten! :ahappy: Ace :wub: Jeg er så svak for tric aussie! De fleste elsker jo de litt mer "fancy" fargene, men jeg er skikkelig svak for tric altså! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, MegaMarie skrev:

Hahah, jeg la ikke merke til at det stod 6+6 mnd en gang :lol: Jeg tenkte automatisk bare 1 gang hver 6 mnd. 

Elsker at du poster masse bilder forresten! :ahappy: Ace :wub: Jeg er så svak for tric aussie! De fleste elsker jo de litt mer "fancy" fargene, men jeg er skikkelig svak for tric altså! 

De er flotte, ja :) Jeg heller ser ikke det helt store i merlene, men for meg har en god hund ingen farge og det er jo også derfor jeg ikke har et problem med å gjøre en solid x solid-kombinasjon om jeg føler at det blir det mest riktige, og jeg selv ønsker det :P Har faktisk fått spørsmål "Liker du ikke merle? Sånn siden du ikke har noen selv og du skal pare Moltres med en tricolor..." De får samme svar som jeg først skrev; en god hund har ingen farge. Jeg ønsker ikke at DET skal være avgjørende for hva jeg har i hus eller tar hensyn til i et kull (så fremst ikke det er en merle x merle-kombinasjon, for det er jo ikke tillatt eller forsvarlig.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sunlily skrev:

De er flotte, ja :) Jeg heller ser ikke det helt store i merlene, men for meg har en god hund ingen farge og det er jo også derfor jeg ikke har et problem med å gjøre en solid x solid-kombinasjon om jeg føler at det blir det mest riktige, og jeg selv ønsker det :P Har faktisk fått spørsmål "Liker du ikke merle? Sånn siden du ikke har noen selv og du skal pare Moltres med en tricolor..." De får samme svar som jeg først skrev; en god hund har ingen farge. Jeg ønsker ikke at DET skal være avgjørende for hva jeg har i hus eller tar hensyn til i et kull (så fremst ikke det er en merle x merle-kombinasjon, for det er jo ikke tillatt eller forsvarlig.)

Helt sant! Jeg liker egentlig alle fargene på aussie, så jeg hadde sikkert ikke valgt utifra farge om jeg noen sinne skal ha en aussie, men jeg blir liksom litt ekstra mo i knærne av tric'ene :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare fordi jeg kan, så deler jeg litt bilder av Moltres og Renes besteforeldre også :)

 

Renes farfar CH Windrift's Lattitude
58ca8c734c5d2_windriftslatitude-Mangosfar.jpg.2507e0cd3377d488a3411f3237bc6094.jpg

58ca8c731ae84_latitude-mangosfar.jpg.f0d19a72a8bf354adb8bd42571160156.jpg

Renes farmor CH Harmony Hill Halifax Shiraz
58ca8c71e6509_harmonyhillshalifax-mangosmor.jpg.53dbfa01b758201c97193efab71d31fa.jpg

58ca8c71aee3e_halifax-mortilMango-annie.thumb.jpg.5a88eeee99e155feb82cb3fae6ca4a48.jpg

 

Renes morfar CH McMatt's Blue Graffiti 

247271_2133006002377_7778994_n.jpg.1b8ce698a40389fca5625a7e6a8c77d1.jpg

24688_1338287815334_447639_n.jpg.fb1803efeeff878135afdb22c1fdb8d8.jpg

 

Renes mormor CH Bayouland Hug Me Tighter

24688_1338287855335_2508797_n.jpg.cdaaf469aabd542b771612b098935f12.jpg

10614365_10204903481724466_1552468101399501193_n.thumb.jpg.524444f9ab71c101b2f7abcdd05800b8.jpg

 

Moltres sin farfar CH Bayouland Creme Brulee 

58ca8c6fb3ab0_cremebrulee-rafesfar2.jpg.61744434a8ac0c91b625a3389c74138f.jpg

58ca8c7008332_cremebrulee-rafesfar.jpg.14a4799d6776dc9d8c0c4859bc9cdd65.jpg

keegan001.jpg.44e8038c1832b09f67de41f8704ef0cb.jpg

 

Moltres sin farmor CH RisingStar's Wings Of Angels

58ca8c737d2dc_wingsofangels-rafesmor.jpeg.0d29e234be9bfb3901449c2bc09b7beb.jpeg

Moltres sin morfar CH DunkinDounut Del Whymper Delle G.Jorasses

58ca8c703b46a_dunkindounut-flosfar.jpg.9d9c31a658ed907fdc79c0770c50f6d0.jpg

 

Og til slutt Moltres sin mormor CH Normari Redberi Ideal

209108_204230369610485_6472269_o.jpg.b3c6c4d9858ae6b21a6a054612605ab1.jpg

228612_210772122289643_89066_n.jpg.178d66bace20471888702177b423885d.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...