Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildetyv - hjelp?


Recommended Posts

Halloien. Her er et ikonisk bilde av Pølsa, vår berner. Bildet har blitt delt rundt 30.000 ganger på en mikroblogg-plattform og åpenbart delt på andre suspekte buzzfeed-esque sider på internettet uten kilde. Greit nok. Men ikke bare ble det stjålet, men også tatt ned fra min side på grunn av krav om opphavsrettighet. Jeg er litt rådløs for hva man gjør nå. 

1zvfcy.jpg

Så for et par uker siden får jeg en anonym DM, hvor noen spør hvor jeg fant dette bildet, for det tilhører dem, tydeligvis, og ble nemlig tatt i fjor. (Originalt ble dette bildet tatt høsten 2014)

Litt senere får jeg en mail fra Tumblr Support, bildet er tatt ned på grunn av brudd på opphavsretten. Rettighetsinnehaver, får jeg vite, er navnet til en publisert barneboksforfatter. Først tror jeg noen har brukt en pseudonym, men neida, det er en ekte publisert forfatter som har tatt bildet av min hund og posta det som sitt eget

Her er et utklipp fra mailen jeg fikk (tatt bort navnet til vedkommende):

Sitat

Hi,

We've received a notification of alleged copyright infringement on one of your blogs. Here are the details of the content in question:

Copyright holder: xxxx xxxx

Post URL(s):

Description: This was a photo that I took of my dog Monty while he was waiting for my daughters to come back so we could go on a hike. The person who reposted this photo did not give me credit and he deceptively claimed it as his own by saying that the backpack was empty for photo purposes.

The content has since been removed, in accordance with US law and Tumblr's own copyright policies.

 

Etter et par minutter for mange foran dataen viser det seg at "rettighetsinnehaveren" har en berner, en hannhund, ved navn Monty. Monty dukker opp i sosiale medier av og til og virker reell, fordi det finnes ingen resultater for reverse google search. Kanskje tenkte dette mennesket at ingen så forskjell på en berner tispe på 30 kg og en hannhund på 54 kg, så de kunne likevel late som det var deres hund. 

Men ok, en ting er litt copyright trøbbel på en nettside, og en litt irriterende bildetyv, men min googling ledet meg til en denne siden, hvor Pølsa er en eminent covergirl for et omplasseringssenter for Schnauzere (???). Som igjen oppgir The Dog Connection TV som kilde. Jeg vet ikke hvordan jeg finner ut om det er tjent penger eller ikke på bildet, det virker litt sånn.

 

Det er ikke det viktigste, da. Mest av alt er jeg litt fornærma, det er min hund:( Så jeg trenger hjelp. Hvordan går man frem?

For å sende en innsigelse på dette kravet blir jeg bedt av nettsidens Support om å sende et fysisk undertegnet brev til unaiten, som er litt vel klønete. Jeg må si jeg er litt skeptisk til å kontakte denne personen på DM.

(Jeg syns forresten det er så sykt rart at de tok dette ene og alene bilde og bare latet som hunden var deres, fra en side som inneholder ca 1000 andre bilder av samme hund. og hvorfor stjele dette. Jeg har forresten mista originalfila, fordi en telefonen gikk i sjøen og en laptop streika, så jeg får ikke sett de originale egenskapene.)

Endret av monstermunster
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan man går fram, men kan du få tatt et nytt bilde av samme sted, fra samme vinkel, og dermed bevise at det er ditt hus (og din hund), som er avbildet?

Håper det ordner seg, høres jo helt ko-ko ut! :o

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ta et bilde for å bevise at det er tatt i ditt hjem, ta bilde slik at mer av rommet synes enn det gjør på bildet. I dag er det meste lett å kalle falskt grunnet Photoshop, så lurt å ta med litt mer, og gjerne flere vinkler. Og som maysofie sa, se etter forskjeller på din hund og den som de påstår er på bildet. På den siden man ser selvfølgelig. Ellers er det nok vanskelig å bevise dessverre. Har opplevd å få stjålet bilder (ikke i så høy grad men) så jeg vet hvor surt det er :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips :) 

Vi tok nytt bilde her om dagen med bikkja og sekken (men det originale bildet ble tatt på en hytte vi lånte så omgivelsene får vi ikke rekonstruert) Viste tyven det nye bildet, så nå venter vi på svar.

Syns hele greia er så merkelig, hva får noen ut av å påstå at noens hund er din egen på instagram :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, monstermunster skrev:

Takk for alle tips :) 

Vi tok nytt bilde her om dagen med bikkja og sekken (men det originale bildet ble tatt på en hytte vi lånte så omgivelsene får vi ikke rekonstruert) Viste tyven det nye bildet, så nå venter vi på svar.

Syns hele greia er så merkelig, hva får noen ut av å påstå at noens hund er din egen på instagram :icon_confused:

Kan dere få noen bilder av hytta fra den dere lånte den av?

Dette er jo absurd. En sak er at noen stjeler bilder, men at de faktisk krever opphavsrett til bilder de ikke har tatt er å ta det til et nytt nivå :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The plot thickens... og det er fult av dårlig webdesign. 

Her er kilden Schnauzer-gruppen brukte: 

 Og de gir crediten videre til: https://www.facebook.com/PictureAMoment/ (Sidene er forøvrig styrt av samme person)

Etter å ha bladd gjennom hundrevis av bilder finner jeg ikke min egen bikkje hos Picture A Moment. :yawn: Begge sidene er kommersielle, så det er jo spennende... 

Dette blir rarere og rarere. Har vist forfatteren rekreasjonen av bildet, men har ikke fått noe svar. Har også kontaktet disse to nye spillerne. 

På tide å ta i bruk watermark på bildene mine tror jeg :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er til noen trøst er det nok bare et spørsmål om tid før ho går på en overdose botox.

Har du googlet dama? Det har jeg. Her er det jeg fant ut:

1. Ho er veeeeldig pro-Trump, og veldig anti-nyheter.

2. Ho selger sine egne familiebildekollager fra 90-tallet til 22$ stykk.

3. Google dama -> gå inn på den fineart-linken på forsiden -> gå på side to -> SE PÅ BILDET DET STÅR "I helped my dog cross the bridge". Det mest forstyrrende jeg har sett siden kultklassikeren "Cannibal Holocaust" fra 1980.

4. Se nettsiden. Se headeren. Picxzo-sider fremstår som høykultur i forhold.

5. Ho har lagd en bildebok. Av et brudepar. Nei. Av noen som hadde 25 års jubileum, faktisk. Og ho selger boka. For 132$... Noen...andres...25...års...jubileum...for...nesten...tusen...kroner.

6. Ho mistenker at Hillary går på dop.

7. Ho har problemer med fordøyelsessystemet og kan kun bæsje når ho ler eller hoster. I'm not making this up.

8. Ho har en egen blogg dedikert til overnevnte faktum.

9. Ho har koblinger til et "holistisk, spirituelt miljø"

10. Ho har verdens mest bisarre youtubekanal dedikert til bikkja si.

 

Lykke til med å nå gjennom'a du.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tommy skrev:

Om det er til noen trøst er det nok bare et spørsmål om tid før ho går på en overdose botox.

Har du googlet dama? Det har jeg. Her er det jeg fant ut:

1. Ho er veeeeldig pro-Trump, og veldig anti-nyheter.

2. Ho selger sine egne familiebildekollager fra 90-tallet til 22$ stykk.

3. Google dama -> gå inn på den fineart-linken på forsiden -> gå på side to -> SE PÅ BILDET DET STÅR "I helped my dog cross the bridge". Det mest forstyrrende jeg har sett siden kultklassikeren "Cannibal Holocaust" fra 1980.

4. Se nettsiden. Se headeren. Picxzo-sider fremstår som høykultur i forhold.

5. Ho har lagd en bildebok. Av et brudepar. Nei. Av noen som hadde 25 års jubileum, faktisk. Og ho selger boka. For 132$... Noen...andres...25...års...jubileum...for...nesten...tusen...kroner.

6. Ho mistenker at Hillary går på dop.

7. Ho har problemer med fordøyelsessystemet og kan kun bæsje når ho ler eller hoster. I'm not making this up.

8. Ho har en egen blogg dedikert til overnevnte faktum.

9. Ho har koblinger til et "holistisk, spirituelt miljø"

10. Ho har verdens mest bisarre youtubekanal dedikert til bikkja si.

 

Lykke til med å nå gjennom'a du.

Hahah, ja, det var litt av hvert som dukka opp.

Vi hadde nettopp en liten exchange på instagram som gikk noe ala: Jeg sier at hunden er min, gir litt fakta og viser det rekonstruerte bildet. Får beskjed om at nei det er Monty, nemlig. Og bildet ble tatt for lenge siden. Gir litt mer fakta og sier igjen at nei, det er min hund og herregud hvorfor fortsetter du denne fasaden. Da sier ho at hunden hennes, som definitivt er hunden på bildet, nylig døde av kreft, og det er trist når jeg plager familien med slike anklager.

Så ble jeg blokkert :aww:

Vel, nå er innsigelser sendt hit og dit og Pølsa er no longer covergirl for Schnauzere, eller hunden Monty som bodde i Massachusettes og ikke lenger er med oss. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...