Gå til innhold
Hundesonen.no

Budsjett og sparing!


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

38 minutter siden, plutte skrev:

Eg trur at det eg har gjort (nesten) kvar gong eg har vekehandla, er at eg går inn med store planar om vekehandling, og kjem ut med mange halvplanlagte middagar. Gjerne halvparten av alle ingrediensar for 14 middagar framover, så eg må handle igjen ein dag eller to etterpå. Det er stappteit. :P Kombinert med ikkje akkurat kokke-skills så får ikkje heilt til å bruke det me har i alternative kombinasjonar. 

 

 

Såh! Middagsplan. Herregud. Eg kjenner eg prøver å finne på andre ting som kan distrahere. Så sjukt kjedelig. :frantics:

 

 

Kor stort matbudsjett er det fornuftig å legge seg på? To vaksne med standard kjedelig norsk mat. Hovudet mitt seier 5000 akkurat no, men eg aner ikkje kvar eg har det frå.

Jeg lager ukeplan en dag i uken(vanligvis torsdag), og skriver det ned i kalenderen. Skriver ned handleliste etter hvert som jeg finner middager. Sitter med oppskrifter samtidig hvis det er nødvendig. Det pleier fungere fint her. Handler normalt 1, av og til 2 ganger i uken.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Trykk på den lille nedoverpilen ved siden av navnet på budsjettet ditt, oppe i venstre hjørne. Velg budget settings og så kan du velge NOK   De på YNAB er sikkert helt sånn hva f skjer i Norg

Jeg bruker YNAB og synes det fungerer helt fantastisk. Alle pengene våre har en "jobb" og alt som kommer inn delegeres i forskjellige poster med en gang de kommer inn. Absolutt alle utgifter er med i

Evt lørdag...

Posted Images

Akkurat nå, WelshenNemi skrev:

Jeg lager ukeplan en dag i uken(vanligvis torsdag), og skriver det ned i kalenderen. Skriver ned handleliste etter hvert som jeg finner middager. Sitter med oppskrifter samtidig hvis det er nødvendig. Det pleier fungere fint her. Handler normalt 1, av og til 2 ganger i uken.

Det var kjempelurt! Er litt det jeg gjør med Kolonial, men kunne lik gjerne tatt en tur på butikken. Vi får se litt hva vi gjør fremover og hva som lønner seg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ukeplan en dag i uken(vanligvis torsdag), og skriver det ned i kalenderen. Skriver ned handleliste etter hvert som jeg finner middager. Sitter med oppskrifter samtidig hvis det er nødvendig. Det pleier fungere fint her. Handler normalt 1, av og til 2 ganger i uken.

Det er det jeg også gjør, og har funnet ut at det fungerer veldig bra. Og hvis man sliter med å finne på hva man kan lage av restene/råvarer som er igjen fra dagen før, har matprat en egen side for det de kaller for "gjenoppskrifter". Den er veldig lur syns jeg!


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare bikkja å meg, å noe stor middagsspiser er jeg heller ikke, så den utgiftsposten er ikke så stor. Middag lages i så pass store porsjoner at jeg har mat i noen dager. Brød spiser jeg ikke, kun knekkebrød. Pålegg kan jeg ikke ha for mye av/mange varianter, for da glemmer jeg å spise det opp.

Men hundeutstyr og kosmetikk (den øyenskyggen jeg jo bare ha, for jeg har jo ikke 20 andre i nesten samme nyanse:|:teehe:) jøss hvor mye penger det har gått der... Meeen jeg er blitt flinkere, eller skal jeg si strengere, nå må det brukes opp før jeg kan kjøpe nytt :P

Det som spares kan, går i BSU-konto og sparekonto, for hus er jaggu ikke billig. Nesten så jeg har vurdert å måtte selge sjela om jeg skal få nok egenkapital:blink: Hvor er crossroads demon når man trenger h*n:devil:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, SiriEveline skrev:

Det var kjempelurt! Er litt det jeg gjør med Kolonial, men kunne lik gjerne tatt en tur på butikken. Vi får se litt hva vi gjør fremover og hva som lønner seg :)

Jeg stryker også ut etter hvert som jeg lager middagene, evt hva jeg bytter ut med. Rødt for at det ikke ble lagd/flyttet, og grønt for at den er lagd. Da har jeg litt mer oversikt over hva jeg kan velge mellom.

IMG_20170131_133630_zpsqrami7ti_edit_148

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bli flinkere på matbudsjettet... før var jeg kjempeflink. Skrev middagsplan hver søndag mens jeg sjekka appen "mattilbud" for å se hva som var på tilbud. Handlet hver mandag og fredag. På fredagen handlet jeg kun inn til helgen, feks brus og snop. Men så kom valp i hus, og hun kunne ikke være alene med en gang og da sklei hele greia ut og vi brukte mer penger enn  hva vi hadde på matkortet hver måned...

Har startet opp igjen nå. Dog midt i måneden så vi hadde kun 600 kr på matkortet som skulle vare i 2 uker. Bruker vanligvis 1000 kr i uka så jeg fikk litt panikk. Matkortet skal også dekke husholdningsartikler osv... Etter mye planlegging og sjekking av skap og fryser fikk jeg handlet inn 7 middager for 200 kr! Kjipe middager, men det får bare bli sånn til vi får lønn.

Ellers så ønsker jeg meg virkelig et fryseskap. Nå har vi kun en liten frys under kjøleskapet. Med fryseskap har jeg muligheten til å handle mer på tilbud. Blir så sur når det feks e 4 kjøttdeiger for 100 kr, men jeg ikke kan kjøpe pga plassmangel:sleep: så jeg skal tråle finn.no når lønna kommer for å finne et billig og brukt fryseskap

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, plutte skrev:

Hah! Pluttemann har med seg lunsj kvar dag og, DER er det alle pengane går! (To polarbrød med salami.) Av og til kjem han faktisk heim og har ikkje hatt tid til å ete den heller. Shame on him!

 

 

Kan eg kjøpe ender for å ha nokon å kaste mat til? :D Fungerer det sånn?

 

 

 

 

 

Akkurat slik :D også får du "snille"  egg og kortreist kjøtt :ahappy::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Krutsi skrev:

Men det vil være er greit sparetiltak å handle selv istedenfor å bruke kolonial.no? Jeg tipper de skal jo tjene på det de også ;) 

 

4 timer siden, SiriEveline skrev:

De har en fraktkostnad hos oss på 99kr, men for oss som uansett må kjøre på butikken og bruke tid på butikken i tillegg til at jeg garantert faller for fristelser så er vel det ca samme sum som det uansett hadde kostet meg å handle selv. For oss er det også lettere og sitte på en app/nettside og skrive handleliste for deretter og trykke kjøp. Handler vi på butikken ender vi alltid opp med å handle nesten daglig. Men klart, det er ikke sikkert det fungerer som et sparetiltak for andre som kanskje er flinkere til å strukturere ukentlig innkjøp.

Tid er også penger.

Vi har brukt kolonial.no i et halvt år nå, og bruker ikke noe mer penger på mat enn før. Det du mister er eventuelle gode tilbud på datovarer og andre ting, så det kommer litt an på. Om du har veldig dårlig råd, slik at de 40-60 kronene vi normalt betaler for levering gjør en forskjell, pluss at du er avhengig av å kjøpe tilbudsvarer, så er det mulig det ikke lønner seg. For folk som har det jeg vil kalle "normal" økonomi så sparer du inn den lille merkostnaden på å unngå impulskjøp og fristelser.

Hvis man er flink til å skrive handleliste og handler bare en gang i uken, og holder seg til listen, så er det mulig man kan spare noen kroner, men det er ikke mye. De skal også tjene penger ja, men de har for eksempel ikke utgifter til butikklokaler. Lager, og det å slippe å plassere varene på en presentabel måte, er veldig mye billigere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne kordinerte vekeplanar med oppskrifter har eg virkelig ikkje tid og tålmodighet til altså, det blir kanskje gjennomført ein halv gang, så det er temmelig utelukka.

 

Men ein notatapp med vage lister på skal me klare. Og å nekte å handle meir enn ein gong i veka, me skal ikkje svelte i hjel sjølv om me brått manglar middag for eit døgn eller to.

 

@Raksha Andeegg? Har aldri tenkt over at ender har egg som kan etast! Og me hadde jo ender då eg var yngre. Alt eg ikkje veit. :D 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, plutte skrev:

Sånne kordinerte vekeplanar med oppskrifter har eg virkelig ikkje tid og tålmodighet til altså, det blir kanskje gjennomført ein halv gang, så det er temmelig utelukka.

Det tar virkelig ikke lang tid - er en utålmodig sjel selv. Dessuten fører det til at man er ekstremt effektiv i butikken og dermed sparer man altså tid til slutt ;) 

Et annet tips er forresten bloggen til Linda Stuhaug, for dere som i likhet med meg sliter med å spise sunt og samtidig begrense matbudsjettet. Hun har en egen kategori for billige (og sunne) middager. Her er den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, plutte skrev:

Sånne kordinerte vekeplanar med oppskrifter har eg virkelig ikkje tid og tålmodighet til altså, det blir kanskje gjennomført ein halv gang, så det er temmelig utelukka.

 

Men ein notatapp med vage lister på skal me klare. Og å nekte å handle meir enn ein gong i veka, me skal ikkje svelte i hjel sjølv om me brått manglar middag for eit døgn eller to.

 

@Raksha Andeegg? Har aldri tenkt over at ender har egg som kan etast! Og me hadde jo ender då eg var yngre. Alt eg ikkje veit. :D 

 

 

 

 

 

Jeg bruker en halvtime hvis ingenting frister. Normalt 10-15 min :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Jeg bruker en halvtime hvis ingenting frister. Normalt 10-15 min :P

Og da er det veldig lettvint om man kan putte ingrediensene i kurven på nettsiden mens man holder på. Ukehandelen her tar også en halvtime, kanskje opp mot en time hvis jeg somler og må sjekke mye oppskrifter og skap og skuffer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, simira skrev:

Og da er det veldig lettvint om man kan putte ingrediensene i kurven på nettsiden mens man holder på. Ukehandelen her tar også en halvtime, kanskje opp mot en time hvis jeg somler og må sjekke mye oppskrifter og skap og skuffer.

Jeg handler selv, men nei, tar ikke akkurat lang tid. Bruker vel rundt 15 min i butikken, hvis jeg slipper å lete meg ihjel etter noe. 

Og så tar jeg ut kontanter til mat, sånn at jeg ikke "kan" bruke mer enn jeg har. Tar med det jeg har som budsjett for hver uke. De fleste uker ligger jeg 3-500 under budsjett.

Endret av WelshenNemi
La til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir prioriteringar sjølvsagt, men eg betalar gjerne for å slippe å bruke 15-20-30 minutt i veka på å lage matlister, så akkurat der har eg faktisk ikkje tenkt å knipe inn i det heile tatt. Eg blir meir enn berre irritert av sånt dill, og mannen var heldigvis einig. Vage planar på "fiskebollar" "lasagne" "sushi" etc får bli løysinga for oss. :P 

Sjølve butikkturen går det vanlegvis ikkje så særleg med tid på. 

 

Me kan nok derimot kutte strømforbruket ein del, den rekninga var brått på 5500,-. :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, simira skrev:

Og da er det veldig lettvint om man kan putte ingrediensene i kurven på nettsiden mens man holder på. Ukehandelen her tar også en halvtime, kanskje opp mot en time hvis jeg somler og må sjekke mye oppskrifter og skap og skuffer.

Det syntes jeg faktisk er et stort pluss, altså å kunne sjekke skap og skuffer mens man holder på!

Klart man kunne gjort det før man drar på butikken og laget en liste, men så mye kjekkere å kunne sjekke med engang mens man handler. Pluss at jeg har jo appen i lomma hele dagen, så kommer jeg på noe legger jeg det bare inn med engang. Feks om jeg vasker klær og oppdager at det begynner å bli tomt for vaskemiddel osv.

 

Et annet tiltak vi er igang med nå er å bytte ut treningsabonnement og svømmekurs i abonnement på den nybygde svømmehallen med treningsstudio. Prisen er den samme for begge abonnementene, så sparer altså det svømmekurset koster som er ca 1000kr i mnd.

Jeg skal også gå igjennom alt vi har av forsikringer og se om det er noe å spare der. Mannen bytter også ut privatbil med firmabil så der sparer vi nok litt, selvom vi foreløpig må beholde bilen hans til henting i barnehage og slikt. Håper dog å finne en bedre løsning på sikt så vi kan selge den bilen og få råd til å gjøre ferdig oppussing i gangen (som nå står halvferdig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det da..

Nå går jeg konstant i minus hver måned grunnet utgifter til medisiner (får disse refundert etter hvert, men blir dyrt der og da). Ellers går det mye på mat føler jeg, men der er jeg blitt bittelitt flinkere. 

Skriver opp alt vi bruker i en egen bok, og summerer totalen etter hver måned (eller fra nå da, startet 1.1.2017) ;) Dette vil jeg tro skal gi litt aha-opplevelser. 

Målet med dette året er å fylle opp BSU, ha en grei buffer på spare og muligens fylle litt i spare-/ekstrakontoen til dette barnet vi prøver på da. Men akkurat nå går disse pengene til IVF, akupunktur (som skal hjelpe kroppen under IVF) og alt rundt det. Skal også bli flinkere til å kun handle 1 gang i uken, planlegge og bli flinkere til å bruke opp :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en læringskurve på YNAB, men begynner å få litt sansen altså.

@Mari hvordan har du løst det med mannens kontoer og slikt? Lagt inn det også? Samt at han også bruker appen for å føre Transactions?

Men fytti så vanskelig det egentlig er å sette opp et budsjett, føler ikke at jeg klarer å ta høyde for alt som både skal og kan dukke opp. Bil f.eks. vet jo hva vi har i billån, bilforsikring, ca drivstoff forbruk og bompasseringer, men vedlikehold!? Skal jo ha en årlig service, og så er det kanskje noen småting her og der, spylevæske, vindussviskere, nye dekk osv. er ca 1000kr i måneden en reell sum på et stk bil!? Eller burde jeg budsjettere med mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, SiriEveline skrev:

For en læringskurve på YNAB, men begynner å få litt sansen altså.

@Mari hvordan har du løst det med mannens kontoer og slikt? Lagt inn det også? Samt at han også bruker appen for å føre Transactions?

Men fytti så vanskelig det egentlig er å sette opp et budsjett, føler ikke at jeg klarer å ta høyde for alt som både skal og kan dukke opp. Bil f.eks. vet jo hva vi har i billån, bilforsikring, ca drivstoff forbruk og bompasseringer, men vedlikehold!? Skal jo ha en årlig service, og så er det kanskje noen småting her og der, spylevæske, vindussviskere, nye dekk osv. er ca 1000kr i måneden en reell sum på et stk bil!? Eller burde jeg budsjettere med mer?

Ja, mannen bruker også appen. Jeg har (i ynab) laget en brukskonto og en for Mastercard. Og en på et rentefritt lån vi har. Alle pengene legges inn og alt som går ut får en transaction.

Ang bil så spørs det jo litt hva slags bil man har ser jeg for meg. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari skrev:

Ja, mannen bruker også appen. Jeg har (i ynab) laget en brukskonto og en for Mastercard. Og en på et rentefritt lån vi har. Alle pengene legges inn og alt som går ut får en transaction.

Ang bil så spørs det jo litt hva slags bil man har ser jeg for meg. ?

Da har han fått litt opplæring :P

Det er Ford Mondeo 2011 modell så foreløpig lite vedlikehold annet enn service. Men greit å inkludere litt uforutsett. Tror jeg setter 2000kr mnd, så kan heller bilstol og slikt inngå i den posten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Da har han fått litt opplæring :P

Det er Ford Mondeo 2011 modell så foreløpig lite vedlikehold annet enn service. Men greit å inkludere litt uforutsett. Tror jeg setter 2000kr mnd, så kan heller bilstol og slikt inngå i den posten.

Vi har to biler, en 2012 Leaf og en 2005 V70. Jeg legger av 1000 i mnd. :icon_redface: Men det skal også sies at når det kommer inn litt ekstra så har den potten høy prioritet, så vi har en grei buffer der fra før av. Pluss at jeg har en mann som er bilinteressert og mekanikere i familien. I tillegg har jeg rainy day kontoen som kicker inn om vi skulle gå tippe over. Har sykt høy terskel for å bruke av den da, er redd for at om jeg åpner den døra så er den vanskelig å lukke igjen. Når jeg tenker meg om har vi enda til gode å bruke av den. :) 

9 minutter siden, turbogutten skrev:

Her har vi regningskonto og matkonto med tilhørende kort :)
Tenkte jeg skulle gi ynab ett forsøk også:)!

Ynab har sånne info deler/kurs som er veldig informative og som guider deg gjennom oppstarten. Det er litt å tygge over med en gang, men ikke gi opp selv om det føles forvirrende. Plutselig detter poletten på plass og så får man en oversikt man ikke har hatt før. Det var iallfall veldig forløsende for meg. :) 

Et tips til dere begge er forresten å legge av endel på "stuff I forgot to budget for" i starten. Det er mange utgifter man fort glemmer at man har, parkeringsutgifter, kollektivtransport, frisør, eller når man glemmer å pakke badebuksa før man drar i svømmehallen (hint, hint, Marimannen...) for å nevne noen. Etterhvert får slike ting naturlige plasser i de andre postene, men i begynnelsen så gikk det mye penger på ting jeg ikke hadde tenkt på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vi er på god vei inn i denne nye verdenen, forstår ihvertfall poenget. Nå gleder jeg meg bare til vi får kommet igang, få inn penger, gi dem jobber, finne ut hvilke poster vi vil ha. Samt få satt opp mye automatikk i bakgrunn.

Vi er også i ferd med å gå grundig til verks med å minske antall kontoer og i utgangspunktet bare ha en brukskonto som vi har sammen, vurderer også bare en sparekonto men det ser vi på etterhvert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min ble ødelagt ved nyttår (det var den nyttårsgaven da ?)og jeg har ikke penger til å reparere den heller så den står nå der uten å få starte. Aner ikke om jeg har råd til å ha bil og jeg har aldri hatt råd til å ha bil uansett. Er så dyrt å ha bil. Bare reparasjoner og reparasjoner hver 6. Måned jo dessverre. Bilen var til EU kontroll i sommer og brukte opp alle pengene mine siden det ble mye utgifter... også 6 måneder etterpå så starter den ikke og det betyr enda mere utgifter.... Jeg har vært uheldig med hver eneste bil jeg har hatt og jeg har hatt fire stykker. Ryker med en gang. Er maks uheldig i alt jeg. Ulykkesfuglen meg. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...