Gå til innhold
Hundesonen.no

Masete hund


MichelleT93
 Share

Recommended Posts

Hei! Har en unghund på 7 mnd, og han maser så fælt hele dagen. Tror ikke vi har vært nøye nok med å lære han å kjede seg... Når vi er hjemme, og han ikke sover, så maser han. Han piper og piper. Prøver å sette ham ut i bånd, men da piper han ute fordi han vil at vi skal komme ut å leke med ham. Han får nok stimuli, så det er ikke det. Men det tar ikke lange tiden fra vi kommer hjem fra en god tur med hjernetrim og fysisk mosjon før han begynner å pipe. Ute på tur begynner han å pipe med en gang vi stopper opp (fordi han bare vil gå fremover), det være seg om vi stopper for å prate med noen eller stopper for at han skal lære seg at noen ganger stopper vi uten mål og mening, for at han skal lære seg å sitte i ro ute også. 

På formiddagen hvis jeg er hjemme og leser (er student), så får jeg ikke gjort noe fordi han bare maser. Selv om han får seg en god tur på formiddagen piper han resten av tiden. Blir litt smågal, føler ikke at jeg får slappet av hjemme. Nå er jeg gravid i tillegg, og trenger den avslapningen jeg kan få :blink:

Noen tips og råd? :) Kan jo ikke være gøy for hunden å pipe slik hele tiden heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Hm..høres ut som om du har fått en 'piper'.. Jeg har ikke noe råd å komme med dessverre, beklageligvis så er min erfaring at dette er ikke så mye å gjøre noe med..

De'pipedyrene' jeg har kjent til, har 'pip-pip' hele livet. 

Det er også min erfaring. Mye genetikk i dette. Derfor sjekker jeg -på de rasene der dette er spesielt fremtredende (feks korthåret vorsteh...) om foreldrene piper. For jeg makter ikke piping..jeg kan makte mye rart. Men ikke piping...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, mushi skrev:

Hva gjør du på tur når han piper og vil videre? Hva gjør du inne hvis han starter å pipe? 

Ute på tur venter jeg til han slutter å pipe før vi går videre. Inne prøver jeg å overse det, men har tenkt at det kanskje ikke er veien å gå, så jeg prøver å avlede han med leker o.l, eller trener litt hodetrening. Da piper han så snart vi er ferdige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort med min masekopp var å ha klare grenser på aktivitet og ro, og å fjerne så mye som mulig av forventningstress. Dvs. man går tur, og når man kommer inn skjer det ingenting før neste tur flere timer senere. Inne skal hunden ligger rolig og hvile. La hunden sove og virkelig slappe av før noe nytt skjer. Du skal være den som starter og avslutter aktivitet. Man ønsker jo å gi hundene en innholdsrik hverdag men i noen tilfeller bør man etter min erfaring unngå dette i en periode man jobber mot å minske masing. Start all aktivitet som tur når hunden er rolig og avslappet, ikke urolig da kan den forbinde uro med at den får aktivitet. 

Min pep mye for forskjellige grunner før, men etterhvert som jeg fant ut hvordan få bukt med dette er det nå sjelden det skjer.

Jeg ville i en slik periode du jobber med i fjerne masing unngått å stå i ro på tur siden det fører til piping, til du har det mer under kontroll innendørs :)   

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, MichelleT93 skrev:

Hei! Har en unghund på 7 mnd, og han maser så fælt hele dagen. Tror ikke vi har vært nøye nok med å lære han å kjede seg... Når vi er hjemme, og han ikke sover, så maser han. Han piper og piper. Prøver å sette ham ut i bånd, men da piper han ute fordi han vil at vi skal komme ut å leke med ham. Han får nok stimuli, så det er ikke det. Men det tar ikke lange tiden fra vi kommer hjem fra en god tur med hjernetrim og fysisk mosjon før han begynner å pipe. Ute på tur begynner han å pipe med en gang vi stopper opp (fordi han bare vil gå fremover), det være seg om vi stopper for å prate med noen eller stopper for at han skal lære seg at noen ganger stopper vi uten mål og mening, for at han skal lære seg å sitte i ro ute også. 

På formiddagen hvis jeg er hjemme og leser (er student), så får jeg ikke gjort noe fordi han bare maser. Selv om han får seg en god tur på formiddagen piper han resten av tiden. Blir litt smågal, føler ikke at jeg får slappet av hjemme. Nå er jeg gravid i tillegg, og trenger den avslapningen jeg kan få :blink:

Noen tips og råd? :) Kan jo ikke være gøy for hunden å pipe slik hele tiden heller. 

Hadde det vært min hund, og jeg var sikker på at han hadde fått den aktiviteten han trengte, så hadde jeg lagt han unna meg. Enten på andre siden av rommet, eller i et annet rom (med døra oppe feks).

Reiser han seg fra plassen, går jeg og legger han tilbake. Tar nok ikke mange repetisjoner før han skjønner tegninga (sålenge du ikke gjør det morsomt å "bli tatt med tilbake på plass"). Når han skjønner tegninga vil han legge seg for å sove, og du vil bli kvitt problemet med pipingen når du skal studere. 

Jeg ville ikke "avledet" han med å leke og trene med han. Han kjeder seg og prøver å pipe deg til aktivitet, og du gjør akkurat som han vil. Prøv metoden jeg foreslår over, forvent at det blir litt verre før det blir bedre. Vær konsekvent og vær kjedelig. Du bestemmer når det skal være lek og morro, ikke han.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...