Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnader, VW Touran vs Mitsubishi Grandis


Rocket
 Share

Recommended Posts

Fant endelig teoriboka mi så da blir det forhåpentligvis ikke så lenge til bilkjøp.
Så da vil jeg gjerne kikke litt på det økonomiske aspektet. Det er jo ikke bare drivstoffet som koster. 
Tar utgangpsunkt i disse to som jeg har mest lyst på, men andre typer vil jo bli vurdert. (Berlingo f.eks)

Jeg har f.eks fått med meg at visse dekk er mye dyrere enn andre, regner med det har med dimensjoner osv å gjør. Hvordan er dekkprisene på disse bilene? 

Forsikring? Blir min første bil, så har jo ingen bonus fra før, men håper at det blir bedre pris iom jeg ikke er 18. Regner kanskje med VW ligger hakket høyere enn grandisen? Er jo ikke "ungdomsbiler" noen av dem. 

Drivstoff: Bensin eller Diesel? Fordeler, ulemper, kostnader vs potensielle forbud med diesel. 
Diesel er jo pr idag billigere i innkjøp, men påvirker det kostnadsnivået på noe annet?
(Elbil er ikke aktuelt da mannen har en Tesla, men vi har ikke andre kurser å gå på mtp lading. :lol: Gammelt hus ) 

Verksted, hvordan er det med deler på disse bilene? Regner med begge er såpass vanlige at man kan være heldig og finne noen ting hos knoksen f.eks, men hva med deler man burde kjøpe nytt? Er noen av dem en sånn type man burde unngå fordi det plutselig kan bli svindyrt å fikse? 

Flere ting som jeg ikke har tenkt på som kan være forskjellig fra bil til bil?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkpris handler mye om dimensjoner, ja. Samt hvor nøye du er på gode dekk (anbefaler å kjøpe kvalitetsdekk, det er billigere enn å kjøre av veien). Er ganske vanlig dimensjon på slike biler, så ingen unødvendig høy utgift der.

Har hørt litt snusk om automatgirkassa til VW.

Ellers har jeg ikke gjort annet å komme med, annet enn at mor og stefar hadde en 2008 Touran en god stund, og de var fornøyde med den. Men de ruster ganske fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt begge (eide ikke touranen, men kjørte den veldig mye), og har nå grandis. Ikke sammenlignbart komfortmessig, altså. Digger min grandis! Alt er romsligere. Den bruker noe mer drivstoff, men pris på forsikring var visst ikke så ulikt (touranen sto jo da ikke på meg). Dekk aner jeg ikke, de fikk jeg med. Dekk er jo dyrt uansett :P Ja, av ting som røk på touranen så var det 2 x clutch i løpet av et år, og en del annet snusk, husker ikke alle detaljer. Grandisen ble kjøpt med gåen turbo, som ble fiksa, og har gått som ei klokke siden. Hadde space wagon tidligere, den var også utrolig driftssikker, dog mye rust. Berlingo derimot... Don't get me started. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk koster, men det er ikke der se store utgiftene på bil ligger som regel, og voldsomt stor prisforskjell er det gjerne ikke før man kommer over på store SUV'er osv. Si at dekk+felg er 3000 kr pr sett for "normale" dekk/felger, 6000 kr for sommer + vinter delt på minst to-tre sesonger hver så blir ikke det så fryktelig mye i månedtlige utgifter. Dessuten så følger det jo ofte med når du kjøper bilen så kan jo hende du får et par sesonger med på kjøpet også før du må investere i nye dekk. Forsikring er jo heller ikke allverden, selv ikke for dem under 25, uten bonus, med mindre man skal ha en typisk ungdomsbil med stor motor. Det som koster er jo gjerne service og reparasjoner, bom og drivstoff, alt etter som hvor mye man kjører. Berlingo ville jeg etter egen erfaring definitivt styrt unna :P Generelt franske biler, der er det mye som er tungvint og raskt blir mer dyrt enn nødvendig om det går i stykker. Berlingoen har en svakhet i fjæringen bak (husker ikke hva det het, da det er noen år siden jeg opplevde det selv) og det alene kostet meg 10 000(delen kostet en knapp 1000lapp, resten var arbeid)... Måtte inn på merkeverksted da det krevde noe utstyr som ikke var standard på andre bilverksted. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tonjek skrev:

Dekkpris handler mye om dimensjoner, ja. Samt hvor nøye du er på gode dekk (anbefaler å kjøpe kvalitetsdekk, det er billigere enn å kjøre av veien). Er ganske vanlig dimensjon på slike biler, så ingen unødvendig høy utgift der.

Har hørt litt snusk om automatgirkassa til VW.

Ellers har jeg ikke gjort annet å komme med, annet enn at mor og stefar hadde en 2008 Touran en god stund, og de var fornøyde med den. Men de ruster ganske fort.

Blir manuell her uansett tror jeg. :) Men takk for info! Sånt som er greit å vite! 

15 timer siden, Caroline skrev:

Har kjørt begge (eide ikke touranen, men kjørte den veldig mye), og har nå grandis. Ikke sammenlignbart komfortmessig, altså. Digger min grandis! Alt er romsligere. Den bruker noe mer drivstoff, men pris på forsikring var visst ikke så ulikt (touranen sto jo da ikke på meg). Dekk aner jeg ikke, de fikk jeg med. Dekk er jo dyrt uansett :P Ja, av ting som røk på touranen så var det 2 x clutch i løpet av et år, og en del annet snusk, husker ikke alle detaljer. Grandisen ble kjøpt med gåen turbo, som ble fiksa, og har gått som ei klokke siden. Hadde space wagon tidligere, den var også utrolig driftssikker, dog mye rust. Berlingo derimot... Don't get me started. 

Jepp jepp, er det mitt inntrykk er også, så grandisen ligger hakket høyere på lista enn touranen. :)  

15 timer siden, Malamuten skrev:

Dekk koster, men det er ikke der se store utgiftene på bil ligger som regel, og voldsomt stor prisforskjell er det gjerne ikke før man kommer over på store SUV'er osv. Si at dekk+felg er 3000 kr pr sett for "normale" dekk/felger, 6000 kr for sommer + vinter delt på minst to-tre sesonger hver så blir ikke det så fryktelig mye i månedtlige utgifter. Dessuten så følger det jo ofte med når du kjøper bilen så kan jo hende du får et par sesonger med på kjøpet også før du må investere i nye dekk. Forsikring er jo heller ikke allverden, selv ikke for dem under 25, uten bonus, med mindre man skal ha en typisk ungdomsbil med stor motor. Det som koster er jo gjerne service og reparasjoner, bom og drivstoff, alt etter som hvor mye man kjører. Berlingo ville jeg etter egen erfaring definitivt styrt unna :P Generelt franske biler, der er det mye som er tungvint og raskt blir mer dyrt enn nødvendig om det går i stykker. Berlingoen har en svakhet i fjæringen bak (husker ikke hva det het, da det er noen år siden jeg opplevde det selv) og det alene kostet meg 10 000(delen kostet en knapp 1000lapp, resten var arbeid)... Måtte inn på merkeverksted da det krevde noe utstyr som ikke var standard på andre bilverksted. 


Dekk koster ja, men var iforhold til slikt som med SUVene jeg tenkte på, har lite peiling på sånt og ante ikke om noen av disse bilene hadde dekk med slike dimensjoner. 
Hehe nei, skal ikke ha noe voldsomme greier, men vil ha noe som er stort nok til å kunne dra hestehenger ved behov uten å myrde motoren, men det skal begge disse være svjv. :) Vil jeg kjøre noe heftigere så får jeg sikkert låne teslaen til mannen med jevne mellomrom. :lol: 

Jepp jepp, Pappa har heldigvis en kompis som fikser sånt billigere enn de fleste verksted. Samt jeg kjenner flere selv som kan gjøre en god del reperasjoner rimeligere, da de har løftebukk og alt. Blir nytt verksted i stallen også snart, og de stoler jeg veldig på, flinke mekanikere begge mennene som bor på gården. Så er i hovedsak potensiell delepris som er min bekymring, svjv så trooor jeg disse ikke er de værste der. 

Ja, vil unngå fransk så langt det lar seg gjøre. Vil helst ha tysk eller japansk. Toyota f.eks er jo biler som stort sett går og går og går. Men har blitt anbefalt berlingo så mye at jeg har kikket litt på dem også. :P Kjekt å høre litt fra andre siden også, for jeg har samme intrykk som dere her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt grandis i 150 000 km nå og er veldig fornøyd. Driftsikker og ikke noe tull. God plass, selv om jeg aldri kan få stor nok bil (men vil ikke ha kassebil). 

Forsikring på en grandis er tullete dyrt. Takket være DNT-medlemskap fikk jeg veldig rabatt hos gjensidige og fikk forsikring til 14000 årlig (første bil jeg hadde registrert på meg, ingen bonus) - over alt ellers kostet det meg 18000 årlig! Nå har jeg full bonus er nede på 9000kr årlig (full dekning på alt, 40 000km årlig (altså dobbelt så langt som det folk flest trenger)). Ikke billig det heller med full bonus, men har sjekket med utallige forsikringer og denne hos Tygg var den billigste jeg fikk. Jeg bruker bilen i jobb - det er derfor den kjøres så langt årlig.
Bil koster mye penger og hvis man skal holde den i orden er det bare å bytte ut alt som kreves på årlig service. Jeg har ikke trengt å gjøre noe annet enn det, men det er klart at det blir fort 10-15 tusen når bilen begynner å bli noen år. Men sånn er det med alle biler. Dekk kan man alltid velge hvor dyre man vil ha. Jeg kjører masse og betaler villig dobbel pris av minstepris for å få gode dekk. Man får fint 4 dekk til 4-5000 kr - sist jeg byttet la jeg like gjerne inn 8000kr og er kanonfornøyd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Meg skrev:

har bare et innspill. Når det gjelder Touran, må du jo forholde deg til Møller. Anbefales ikke. 

Samme sier jeg. Har hatt Touran, og var fornøyd med den inntil den ble gammel og slitt.  

Møller er største dritten av verksted som fins. Og jeg kjøper ikke flere VW pga de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JeanetteH skrev:

Samme sier jeg. Har hatt Touran, og var fornøyd med den inntil den ble gammel og slitt.  

Møller er største dritten av verksted som fins. Og jeg kjøper ikke flere VW pga de. 

vi hadde caddy, men den har jo begrensa plass. Så da hundeantallet steg,  bygde vi hundehenger. Vi var forsåvidt fornøyd med Caddyen, men ikke verkstedet. Og når caddyen ikke funka så godt til å trekke henger med hunder i, kjøpte vi subaru. Forskjellen i service var himmelhøy. Hadde subaruen en feil (veldig sjelden), ble det fiksa. Fort. Og billig. Hadde caddyen en feil (ikke så veldig sjelden ), så måtte de (stort verksted!)  først se feilen, så bestille delen (det lille subaru verkstedet hadde alltid deler de), og det tok alltid minst 2 uker å få fiksa en liten ting.  For ikke snakke om da man ble innkalt til time for å få fiksa den ene feilen, som de måtte bestille del til men så hadde de ikke bestilt likevel. Det skjedde flere ganger.  Så vi sa vel egentlig: VW, aldri mer.  Men så. hengeren ble for liten, vi måtte ha enda større henger. Og egentlig trenger vi ikke baksete, så vi ville ha kassebil. Siden hiace ikke produseres lenger ble det dessverre VW. Og de fornekter seg ikke, ting tar like lang tid og er like dyrt som før. Litt hyggeligere folk på dette verkstedet da. Men med en gang bilen er over garantialder, blir det bytte av verksted til alt mulig som ikke MÅ gjøres på merkeverksted. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mardina skrev:

Men man må jo ikke bruke merkeverksted på enkle jobber da. Man trenger ikke bytte bremseslager på Møller liksom...  No way at jeg hadde levert bilen til et merkeverksted, hvis jeg hadde andre  "billigere" alternativer :)

 

skulle det bli en eller annen garantisak så er de ganske flinke til å forsøke å sno seg unna om du ikke har brukt merkeverksted...selv på enkle ting

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

skulle det bli en eller annen garantisak så er de ganske flinke til å forsøke å sno seg unna om du ikke har brukt merkeverksted...selv på enkle ting

 

Ok, da skjønner jeg at folk skyr dem litt ja... Har aldri hatt dyre biler, så det har ikke vært en aktuell problemstilling for meg :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha ny bil så regner ikke med det blir et problem for meg mtp møller. Eneste er jo om jeg kjøper fra forhandler og har 3mnd garanti eller hva det nå er de pleier å gi med eldre biler. :) 

Jeg vet banken min har samarbeid med tryg hvor jeg har innbo forsikring osv, når man er den type kunde som jeg er, så håper kanskje å kunne få et godt tilbud der. Men blir å ringe rundt for å høre ja. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg klarer faktisk ikke for mitt bare liv å snakke dritt om Berlingoen. Sorry altså - jeg har Berlingo multispace (vare dvs. uten bakseter), den kjøpte jeg i 2009 - da hadde den vært på veien et snaut år, og hadde gått rett under 10000 km. Leasingbil og dermed pent behandlet og med 4 års nybilgaranti. Prislapp - under 100 000 inkludert omregistrering - kjøpt hos forhandler. (billig fordi leaser måtte innløse avtalen og det hastet).
Nå har bilen rundet 160 000 - det skal sies at hun i perioden ikke har fått all verdens med service, men et oljeskift i året, og reperasjon av ting som har gått i stykker og ett bremseskift.  Totalt har jeg - i løpet av de årene jeg har eid henne brukt 28 300,- kroner på vedlikehold, det inkluderer ikke EU-kontroller, men fiksing av slitasjedeler osv. Hun har vært i mitt eie i 8 år 1. april. 3800,- pr. år - om jeg skal dele det slik, og den prisen inkluderer jo da oljeskiftet jeg har gjort hvert år.
Hun må snart ha ny registerreim, planen er å ta det til sommeren - det er dyrt - men på den modellen jeg har så skal ikke den skiftes før 175000. Så da får hun ny registerreim og litt småfiksing til sommeren.

Det har aldri vært noe sånn kjempealvorlig galt med henne, den går som ei klokke, jeg synes den er god å kjøre - og den bruker forbausende lite diesel, selv nå når hun trekker litt på årene. Hun er forsikret i Tryg - delkasko bare - (pga. alder), jeg har full bonus og betaler litt under 6000 for inntil 30 000 km pr. år.
Hun fikk nye vinterdekk før sesongen i fjor forøvrig - (ikke inkludert i kostnadsprisen, dekk er som diesel liksom - du må ha det, det er forbruksvare). For vinterdekk, ferdig lagt på felg, på bil - betalte jeg kr 4200,- - med mindre du punkterer så er jo det en kostnad som kan spres på i alle fall 3 sesonger om du ikke kjøre supermye.
For sommerdekkene jeg kjøpte for fire år siden betalte jeg 6400 ferdig på felg (litt kulere dimensjon enn vinterdekkene).
Vi trenger nye sommerdekk også i år :)

Alt i alt så har frøken Sitron vært en trofast sliter i alle disse årene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har VW Touran og jeg går ikke til møller igjen pga mye rot. Gikk trofast i mange år men ble endel saker hos møller sentralt fordi de lurte meg ol. Nå står bilen fast hos mekonomen. 

Nå kjører jeg jo ganske mye så jeg ryker ofte utfor 2 servicer i året, forsikring er latterlig billig pga privat forsikringselskap. Drivstoff så kan jeg ofte klare meg på en tank i uka. jeg kjører da i tillegg den grufulle automaten alle gruer seg over, den er driftsikker og fin den. Men jeg vet at den dagen kassa ryker dør nok bilen fordi det er såpass dyrt å reparere. 

Dekk holder i 2 sesonger pga kjøring og jeg betalte rundt 5k for nye piggdekk nå i høst.

Jeg digger bilen min iallefall, og kan kjøre kjempelangt. Har prøvd berlingo og partner  og flere kassebiler og får så vondt at det ikke er morsomt :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...