Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer valp


Gerda Maria
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har en valp schæfer på 3 mnd. Mye lese om rasen men mangle lit mer info :) Kanskje noen kan hjelpe meg lit? :)

Hvor mye mosjon ville dere anbefale nå i valpeperioden? Vi går hverdag 3-4 turer på c 45 - 60 min  og ellers mange lufteturer for å tisse osv. Hun har masse energi, og elsker snø. 

Hvis vekt har noe å si, er henne litt over 13 kg 

Hvordan med utstillingen på denne rasen, hva må vite, hva trenger å har på utstillingen. Hvor kan lære de tingene som krever på utstillingen? 

Hva er best på valpen halsbånd eller sele?

Kanskje noen er i Oppland/ Totten som har schæfer? eller har valp som ville treffes av og til?

Tusen takk for svar :)

Har en fin helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lit info fra nschk-oppland, men det er ikke den som jeg trenger å gå lit mere med min valp som bare failienhund : 

 har ingen restriksjoner ang raser, alle er velkommen hos oss:) Vi har medlemmer med forskjellige raser, for det meste er brukshundraser da våre kurs og aktiviteter er rettet mot schæfer og brukshundtrening.
Link til treningsoversikt http://www.nschk-oppland.com/treningstider.html
Vi har ikke valpeslipp. Nå på vinteren er det dårlig med utstillingstrening, men vi håper å komme i gang igjen med det til våren.
Kopiert fra vår velkomstmail:
Som medlem i klubben får du:
•       Hundesport fra NKK
•       Bladet Schäferhunden
•       Delta på treninger arrangert av klubben
•       Rett til å delta i klubbens bruksarrangement, utstillinger, kåringer, kurser og andre aktiviteter
•       Informasjon via vår hjemmeside 
•       Oppdateringer på mail 
•       Komme sammen med andre schäferhundvenner 
•       Medlemsmøter 
•       Kurs til medlemspris (våre kurs har som regel en forskjell på 300kr i pris for medlemmer og ikke-medlemmer)
Vår klubb er drevet av frivillig innsats. Vi er avhengig av dugnadsinnsats og engasjement for å skape et miljø og aktivitet. Så hva vi har å tilby avhenger til en hver tid av medlemmene, hvordan de engasjerer seg og hva som er ønskelig av aktiviteter:) 
Hvis du allerede er medlem i NKK så da er du sikkert klar over at du har medlemsfordeler der også:)
http://web2.nkk.no/no/tjenester/medlemstjenester/medlemsfordeler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Baya skrev:

Ja det har jeg gjørt men der ingen noen spesielt, har spørt hvorfor da jeg betale års avgift, men bli ikke mer info om rasen osv. Bare at skal har rabatt på kurs. 

Du må huske at klubb er noe som er frivillig, det er slik med klubber at man gjerne selv må møte opp og gjøre en innsats :)   Hva med å møte opp på miljø/utstillingstreningen på onsdager og prate med folk? :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Baya skrev:

Ja jeg forstår veldig godt at de er frivillige, men uanset forvente at bli lit hjelpelig å kommer i gang med valp, når selv vet ikke hvor skal begynner, derfor kontakte klubben :)

Oppdretteren din er gjerne de rette til å søke hjelp med der når det kommer til hverdag ting. :) Eller valpekurs. 

Ser at klubben har hatt ett oppsatt som er avlyst, men kan jo være greit å si at du er intressert og brått er dere nok til å få det gjennomført? 

 

32 minutter siden, Baya skrev:

Tusen takk Jeanette :)

Bare hyggelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sa ifra at jeg er interessert i valpkurs, så skal de sende mail til meg vis det bli valpkurs. Oppdrett hjelpe masse med forskjellige spørsmål, men det kan ikke forklare mye om trening gjennom tlf :) 

Jeg trode at derfor er klubber hvor kan veileder de nye eier og de som har erfaring med hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Baya skrev:

Hei. Jeg har en valp schæfer på 3 mnd. Mye lese om rasen men mangle lit mer info :) Kanskje noen kan hjelpe meg lit? :)

Hvor mye mosjon ville dere anbefale nå i valpeperioden? Vi går hverdag 3-4 turer på c 45 - 60 min  og ellers mange lufteturer for å tisse osv. Hun har masse energi, og elsker snø. 

Hvis vekt har noe å si, er henne litt over 13 kg 

Hvordan med utstillingen på denne rasen, hva må vite, hva trenger å har på utstillingen. Hvor kan lære de tingene som krever på utstillingen? 

Hva er best på valpen halsbånd eller sele?

Kanskje noen er i Oppland/ Totten som har schæfer? eller har valp som ville treffes av og til?

Tusen takk for svar :)

Har en fin helg alle sammen.

Unnskyld, forstår jeg deg rett når du sier du går tre til fire turer HVER DAG á 45-60 min med en 3mnd gammel valp? Det er veldig mye for en liten kropp som skal vokse mye fremover. Ikke tenk på at hunden skal trenes fysisk på hvertfall 3-4 mnd fremover. Valper skal gjerne gå litt turer i nærområdet for å utforske verden, men da er det snakk om tusling rundtom i nabolaget, la valpen snuse og oppdage. Miljøtrening er bra, ta hunden med rundt omkring å lær henne å gå på masse forskjellig underlag, se masse rare folk, biler, sykler og barnevogner. Opplev bymiljø og gjør henne trygg på omverden.

Ro ned på turer og heller start med hjernetrim med valpen. Du har skaffet deg en brukshund, og den fortjener å få bruke hodet til å løse oppgaver :) Søk etter godbiter på plenen, eller inne i huset. Lære enkle lydighetsøvelser, gjemme godbiter inni eggekartonger og tape igjen. Masse rart å finne på :)

Halsbånd eller sele er smakssak. Anbefaler deg å finne en hundeklubb i nærområdet hvor du kan gå kurs og få hjelp. Ellers - snakk med oppdretter som andre har nevnt over her.

Og til sist; gratulerer med nytt familiemedlem :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, marlenbli skrev:

Unnskyld, forstår jeg deg rett når du sier du går tre til fire turer HVER DAG á 45-60 min med en 3mnd gammel valp? Det er veldig mye for en liten kropp som skal vokse mye fremover. Ikke tenk på at hunden skal trenes fysisk på hvertfall 3-4 mnd fremover. Valper skal gjerne gå litt turer i nærområdet for å utforske verden, men da er det snakk om tusling rundtom i nabolaget, la valpen snuse og oppdage. Miljøtrening er bra, ta hunden med rundt omkring å lær henne å gå på masse forskjellig underlag, se masse rare folk, biler, sykler og barnevogner. Opplev bymiljø og gjør henne trygg på omverden.

Ro ned på turer og heller start med hjernetrim med valpen. Du har skaffet deg en brukshund, og den fortjener å få bruke hodet til å løse oppgaver :) Søk etter godbiter på plenen, eller inne i huset. Lære enkle lydighetsøvelser, gjemme godbiter inni eggekartonger og tape igjen. Masse rart å finne på :)

Halsbånd eller sele er smakssak. Anbefaler deg å finne en hundeklubb i nærområdet hvor du kan gå kurs og få hjelp. Ellers - snakk med oppdretter som andre har nevnt over her.

Og til sist; gratulerer med nytt familiemedlem :D

 

Vi gå på tur her i nærområdet, det bli nesten en time med lek ute ikke bare at vi gå på tur, og vi rusler på hennes tempo å leke. Men skal ta mere med ro angående tur :) 

Trener henne hjernetrim, trener mye med klikker og hun nå kan gjøre mye triks som valp, men dette også ta jeg forsiktig. Men hun synes det er kjemper gøy :) 

Ja jeg fant klubb men det bli lite info når jeg har send mail, men skal se mere på det når jeg reiser på trening og få snakker med andre. Å naturligvis skal på valpekurs :)

Hjertelig takk for råd og tips Marlen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...