Gå til innhold
Hundesonen.no

Høye leververdier - årsak?


Recommended Posts

Ifbm med 15 måneders kontroll og vaksine fikk jeg tilbud om å ta en blodprøve til en litt lavere pris, uten at vi hadde grunn til å mistenke noe som helst, men jeg tenkte det kunne være lurt. Det viste seg at hunden har forhøyede leververdier. Ikke noe urovekkende, men rundt 200. Veterinæren sa det kunne være en hel haug med forskjellige ting (som jeg selvfølgelig ikke husker nå fordi jeg ble så satt ut da han sa det), eller det kunne være ingenting. Hunden har ingen spesielle symptomer, er helt frisk og rask. Veterinæren mente vi kunne ta en ny blodprøve om 2 uker og vurdere situasjonen derfra. Men jeg er selvfølgelig livredd.

Noen som har noen råd? Hva er det som kan føre til forhøyede leververdier? Jeg husker selvfølgelig nesten ingenting av det veterinæren sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, termitetree skrev:

Ifbm med 15 måneders kontroll og vaksine fikk jeg tilbud om å ta en blodprøve til en litt lavere pris, uten at vi hadde grunn til å mistenke noe som helst, men jeg tenkte det kunne være lurt. Det viste seg at hunden har forhøyede leververdier. Ikke noe urovekkende, men rundt 200. Veterinæren sa det kunne være en hel haug med forskjellige ting (som jeg selvfølgelig ikke husker nå fordi jeg ble så satt ut da han sa det), eller det kunne være ingenting. Hunden har ingen spesielle symptomer, er helt frisk og rask. Veterinæren mente vi kunne ta en ny blodprøve om 2 uker og vurdere situasjonen derfra. Men jeg er selvfølgelig livredd.

Noen som har noen råd? Hva er det som kan føre til forhøyede leververdier? Jeg husker selvfølgelig nesten ingenting av det veterinæren sa.

Høres ut som om du har vært hos noen på Hamar som tar blodprøver og mener friske hunder er syke... :aww:. Og jeg kan ikke fatte hvorfor man skal ta blodprøve av en hund som er frisk og fin og ung og sprek. Jeg aner liksom litt muffens her... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Siri skrev:

Høres ut som om du har vært hos noen på Hamar som tar blodprøver og mener friske hunder er syke... :aww:. Og jeg kan ikke fatte hvorfor man skal ta blodprøve av en hund som er frisk og fin og ung og sprek. Jeg aner liksom litt muffens her... 

Haha, ikke Hamar nei :P Jeg fikk innkalling til kontroll og vaksine per mail og da stod det at de hadde "tilbud" på blodprøvetaking og man kunne få det for X antall kroner om man ønsket det (klinikken oppdrettet på ingen måte til det). Så jeg tenkte "jaja, hvorfor ikke" - om det skulle være noe er det jo greit å oppdage det så tidlig som mulig.

Hunden -er- jo frisk og fin, men har hatt noen runder med øyebetennelse, ørebetennelser, giardia, så forstoppelse, hjernerystelse etter å ha løpt inn i verandadøren osv, luftveisinfeksjon (til tross for at han er vaksinert mot dette) så vi har en del veterinærbesøk bak oss. Det er kanskje derfor jeg er ekstra nervøs for at -noe- er galt og valgte å ta blodprøven. Er så redd for at noe er galt med feks immunforsvaret siden det har vært så mye.

I tillegg ønsket jeg blodprøven for å sjekke vitaminer og mineraler. Hunden elsker kattebæsj (det var slik han fikk giardia), og jeg har ikke klart å få det av han. Den eneste strategien jeg har er å overvåke han som en hauk. Og én grunn til at hunder spiser bæsj kan være vitamin- og mineralmangler, så jeg var helt klart interessert i å se om det var en biologisk faktor der eller om det kun var atferd. Dette ble heller ikke oppfordret til av klinikken, det var mitt eget påfunn etter å ha lest mye om emnet.

Dessverre var ikke resultatet som ønsket da :/ Alt er helt fint, bortsett fra de -litt- høye leververdiene. Veterinæren sa det ikke var noe poeng i å angripe problemet ennå (siden vi ikke vet om det er noe problem ennå) før vi har tatt en ny blodprøve om noen uker for å se hvordan det ligger an da - er verdiene kronisk høye, eller er de stigende, eller har de gått ned igjen? I mellomtiden lurer jeg veldig på hva det kan være.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Polfarer skrev:

Hvilke leververdier var det som var høye? Var det bare en av verdiene, eller fler? Hvordan ble giardiaen behandlet og hvor lenge siden er det den hadde giardia?

Hvilke leververdier? Det sa de ingenting om. Er det flere?

Han fikk giardia når han var 5 mnd (tror jeg, hukommelsen her svikter litt) og var ferdig når han var 11 mnd. Behandling var flere kurer med Panacur, gjentakende avføringsprøver og sterilisering av både hjem og hundeutstyr for å hindre reinfeksjon. Han var også lagt inn på klinikken et par ganger for væskebehandling. Nå merket jeg aldri noen andre symptomer enn selve diaréen (ingen slapphet f eks), men veterinærene anbefalte det når de mente han var litt dehydrert, fordi det kan være skummelt hos valper. Behandlingen ble avsluttet etter to friske prøver på rad, og han har hatt ingen symptomer siden. Det eneste er at siden han gikk så lenge på skånefor (6 mnd) hadde vi noen setbacks i overgangen til vanlig fôr, hvorpå jeg begynte på scratch igjen flere ganger (da ble han bra i magen igjen og hadde friske prøver). Det tok vel 2 mnd før vi var i mål der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, termitetree skrev:

Hvilke leververdier? Det sa de ingenting om. Er det flere?

Han fikk giardia når han var 5 mnd (tror jeg, hukommelsen her svikter litt) og var ferdig når han var 11 mnd. Behandling var flere kurer med Panacur, gjentakende avføringsprøver og sterilisering av både hjem og hundeutstyr for å hindre reinfeksjon. Han var også lagt inn på klinikken et par ganger for væskebehandling. Nå merket jeg aldri noen andre symptomer enn selve diaréen (ingen slapphet f eks), men veterinærene anbefalte det når de mente han var litt dehydrert, fordi det kan være skummelt hos valper. Behandlingen ble avsluttet etter to friske prøver på rad, og han har hatt ingen symptomer siden. Det eneste er at siden han gikk så lenge på skånefor (6 mnd) hadde vi noen setbacks i overgangen til vanlig fôr, hvorpå jeg begynte på scratch igjen flere ganger (da ble han bra i magen igjen og hadde friske prøver). Det tok vel 2 mnd før vi var i mål der.

Det måles flere enzymer blant annet for å vurdere leverstatus. For eksempel ALT (alanin aminotransferase).

Jeg ville gjettet på at det er ALT som er forhøyet sånn utifra hva som er normalt referanseområde når du skriver at 200 er lett forhøyet. 

Det er selvfølgelig umulig for oss å si noe om hva som er grunnen for høye verdier hos din hund. Men som sikkert veterinæren din også sa så er ikke litt høyere ALT verdier noe å tenke på med mindre de går opp eller forblir forhøyet over lang tid. Jeg mener at en av våre lærere har sagt at hvis en måler verdier hos en gruppe hunder så vil 35% ha noe høyere verdier av ALT. Som regel er det forbigående og det kan komme av alt i fra toxiner som hunden uheldigvis har fått i seg til noe så enkelt som fôr av dårlig kvalitet. Eller medisiner. 

Derfor ser man gjerne ikke bare på en verdi når det taes blodprøver og det er helt sikkert ikke noe å bekymre seg over :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Polfarer skrev:

Det måles flere enzymer blant annet for å vurdere leverstatus. For eksempel ALT (alanin aminotransferase).

Jeg ville gjettet på at det er ALT som er forhøyet sånn utifra hva som er normalt referanseområde når du skriver at 200 er lett forhøyet. 

Det er selvfølgelig umulig for oss å si noe om hva som er grunnen for høye verdier hos din hund. Men som sikkert veterinæren din også sa så er ikke litt høyere ALT verdier noe å tenke på med mindre de går opp eller forblir forhøyet over lang tid. Jeg mener at en av våre lærere har sagt at hvis en måler verdier hos en gruppe hunder så vil 35% ha noe høyere verdier av ALT. Som regel er det forbigående og det kan komme av alt i fra toxiner som hunden uheldigvis har fått i seg til noe så enkelt som fôr av dårlig kvalitet. Eller medisiner. 

Derfor ser man gjerne ikke bare på en verdi når det taes blodprøver og det er helt sikkert ikke noe å bekymre seg over :) 

Takk for svar, svaret ditt var veldig betryggende :) Jeg er nok bare paranoid og krisemaksimerer litt ekstra med denne hunden her :P Som veterinæren sa, "noen hunder får så og si ingenting, mens andre får alt". Nå har jeg hatt en av hver *hurra*

Jeg "gleder meg" i hvert fall til å få dette fulgt opp, og satser på at det er forbigående som du sier :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...