Gå til innhold
Hundesonen.no

Baggen-belte eller MR-kobbel?


Recommended Posts

Ønsker å kjøpe noe som gjør turene litt mer behagelige med en unghund som drar og virrer mye. Synes også det hadde vært behagelig å trene på å gå pent osv. med hendene frie. Har lest en del på nettet og står vel mellom Baggen belte og MR-kobbel. Beltet ser jo veldig behagelig ut, men noen skriver at det er så klumpete og stort? Ønsker ikke å kjøpe noe som bare blir liggende i skuffen, det må være enkelt å bruke. 

Båndet jeg har nå kan også festes rundt midjen som MR-kobbelet, men da blir båndet så kort at jeg nesten snubler i hunden. Dessuten er det ikke strikk i båndet jeg har. Hvordan er lengden på MR-kobbelet når man har festet det rundt midjen? Og demper strikken mye i forhold til et vanlig bånd?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på størrelsen på hunden og hvor mye den drar. Baggen-belte eller andre brede magebelter er supert om det er litt vekt i den som trekker. Jeg har et Ruffwear Roamer leash kobbel med strikk jeg bruker når vi jogger, det er tynt men ligger godt rundt livet og jeg liker strikken, at håndtaket kan justeres og brukes som vanlig kobbel og at det har en løkke nært hunden så jeg raskt kan trekke hunden nær meg ved passering osv. Men min veier bare 13,5 kg så han trekker jo ikke like mye som større raser :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt MR-kobbelet rundt livet om jeg har vært på vanlig tur og blir lei av å bruke hendene. På lange turer synes jeg det er ubehagelig da storingen trekker en del og jeg da blir sliten der båndet er. Lengden synes jeg er fin. 

Jeg elsker mitt baggen-belte og synes ikke det er noe klumpete og stort. Har også nylig kjøpt et til typen som jeg ofte bruker selv fordi jeg digger det :P Det er Gaupa sitt, veldig greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Heidihj skrev:

Jeg bruke MR kobbel og baggen. Med sterke hunder som drar er det ikke behagelig å gå med MR rundt livet da det blir for tynt. Fester båndet med Karabinkroker til beltet. Funker gull for oss :)

Kan se for meg at det blir ubehagelig i lengden ja. Får nøye meg med en av delene for lommeboka sin skyld, men blir kanskje begge etter hvert :D

16 minutter siden, Pixie skrev:

Kommer an på størrelsen på hunden og hvor mye den drar. Baggen-belte eller andre brede magebelter er supert om det er litt vekt i den som trekker. Jeg har et Ruffwear Roamer leash kobbel med strikk jeg bruker når vi jogger, det er tynt men ligger godt rundt livet og jeg liker strikken, at håndtaket kan justeres og brukes som vanlig kobbel og at det har en løkke nært hunden så jeg raskt kan trekke hunden nær meg ved passering osv. Men min veier bare 13,5 kg så han trekker jo ikke like mye som større raser :ahappy:

Hun nærmere seg vel 20 kg nå, ender vel på 20-25 et sted. Båndet du nevner seg jo veldig fint ut, kan sikkert være noe senere når hun har blitt litt flinkere til å ikke dra fullt så mye som nå :) 

Akkurat nå, MaritaS skrev:

Jeg har brukt MR-kobbelet rundt livet om jeg har vært på vanlig tur og blir lei av å bruke hendene. På lange turer synes jeg det er ubehagelig da storingen trekker en del og jeg da blir sliten der båndet er. Lengden synes jeg er fin. 

Jeg elsker mitt baggen-belte og synes ikke det er noe klumpete og stort. Har også nylig kjøpt et til typen som jeg ofte bruker selv fordi jeg digger det :P Det er Gaupa sitt, veldig greit. 

Hmm, kanskje jeg bare skal gå for magebelte. Så jo fint ut det fra Gaupa også da, hvilket liker du best? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske det fantes noe bra alternativ til Baggen. Stort , klumpete og varmt. håpløst uten stropper med høye hunder , det er for tykt til å sitte bra uten seletøyet rundt beina. + at det er drepen for ryggen med den strikken om hundene trekker :(  Det skulle fantes noe i Neoprene uten strikk og med samme feste til kobbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare Baggenbelte her - det har vært uvurderlig med hund som trekker. Jeg har også MR-kobbel, men har vel knapt brukt det siden strikken er litt for "løs" mht sterk hund som trekker hardt. Som Artemis sier er det Baggenbelte og strikkline som gjelder ved snørekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sniffsniff skrev:

 

Hmm, kanskje jeg bare skal gå for magebelte. Så jo fint ut det fra Gaupa også da, hvilket liker du best? :)

Til akitaen som stort sett drar rett fram så synes jeg baggen er best. Til shibaen som vimser en del til hver side så er gaupa super :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler her. Ulempen med MR-kobbel, er at det er vondt om hunden plutselig rykker til. Selv min lille på 12 kg gjør vondt hvis hun plutselig kaster seg fram. Så hvis du må velge enten eller, så ville jeg gått for baggenbelte, så kan du kjøpe et rimelig strikkbånd å bruke i tillegg om du vil ha strikk i kobbel også(hooks f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til andre her så synes jeg det er helt forferdelig med baggenbeltet til store hunder som trekker mye. Strikk/demping fungerer, ikke noe med det, men jeg liker ikke konseptet med strikk i beltet. Så her er det vanlig magebelte uten strikk som gjelder og mr koppel. Mr koppelet er ikke veldig behagelig å ha rundt midja om du har stor og sterk hund, jeg har brukt det mye i perioder når jeg hadde to malamuter. Det går, men er langt fra så behagelig som å ha et tykkere og bedre polstret magebelte. Det går på lengde også, men om du vil ha lengre bånd så kan du jo feste på en forlenger i enden(jeg har brukt "hanefoten" fra mr koppel for å gjøre båndet lengre til skiturer o.l. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet til en annen verden etter at jeg fikk baggen-beltet mitt i høst! :heart: 

jeg kan fint gå tur med alle tre hundene samtidig, det gjorde jeg aldri før. Da gikk jeg med maks to, og måtte derfor gå flere turer hvis samboer er borte. Siden jeg jobber turnus er jeg en del alene med hundene på formiddagen i ukedagene. Hundene veier tilsammen nesten 60kg, litt lettere enn meg selv bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Baggen beltet. Er helt avhengig av det beltet så jeg har to stykker. En som alltid ligger i bilen og en hjemme. Er så redd for å glemme å ta med det beltet. Bruker baggen hver eneste gang jeg går tur med hundene. Nå har jeg fire mellomstore hunder som trekker fælt så jeg klarer ikke å gå tur uten det beltet. Jeg liker at det er stort rundt hoftene men nå er jeg veldig overvektig så vet ikke om det er noe av grunnen? Hundene veier fra 12 kilo til 17 kilo. 60 kilo til sammen så må ha det beltet.

jeg har også nonstop sitt trekkbelte men jeg liker baggen sitt tusen ganger mer. Nonstop beltet var for lite å feste fire kobbel på og i tillegg er det ikke strikk så man får ett rykk hver gang de drar. Det beltet bare ligger her ett sted og blir ikke brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad i MR, men kjøpte nylig baggen på grunn av ryggen, og jeg ELSKER det! Blir sikkert litt varmt på sommeren, men det anser jeg som en bagatell. Skikkelig godt for ryggen og armene mine. :ahappy: Bruker det forresten til pyrren (13 kg isj). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mr-koppelet bredt og tungt, slik at det best passer til større hunder. Mine er ca 11 kg og har vært litt skeptisk til at båndene blir for tunge/upraktisk til såpass små hunder..

Er ellers veldig glad i baggen som jeg bruker til ski og sykkel. Ruffwear som pixie nevner har vi også. Det er fint til rusleturer/joggeturer om hunden ikke drar så mye synes jeg, men om den ligger i sela blir strikket for slakt og "utbrukt " fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tmp skrev:

Er mr-koppelet bredt og tungt, slik at det best passer til større hunder. Mine er ca 11 kg og har vært litt skeptisk til at båndene blir for tunge/upraktisk til såpass små hunder..

Er ellers veldig glad i baggen som jeg bruker til ski og sykkel. Ruffwear som pixie nevner har vi også. Det er fint til rusleturer/joggeturer om hunden ikke drar så mye synes jeg, men om den ligger i sela blir strikket for slakt og "utbrukt " fort.

Jeg synes ikke det er tungt. Jeg bruker både det på 20mm og det på 15mm til whipsen på 12 kg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...